صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۱۵

اخبار ویژه روزنامه های 2 بهمن 1395

کیهان

عباس عبدی و علی مطهری دریاره هاشمی چه می گفتند؟


کسانی در میان مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی برای هاشمی سوگواری  می‌کنند که به وی حمله می‌کردند.
روزنامه صبح‌نو نوشت: اگرچه در سال‌های پس از جنگ کم‌کم چراغ انتقادات از هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌دولت روشن شد اما در دوران پس از دوم خردادماه شعله‌های انتقادات پررنگ‌تر شد و قدری بالا گرفت.
یکی از محوری‌ترین موضوعات حمله به هاشمی رفسنجانی شرکت او در انتخابات مجلس ششم بود؛ جایی که هاشمی در نهایت نیز با استعفای خود از رفتن به آن مجلس انصراف داد. با این حال تشنج‌ها پیرامون هاشمی و انتخاب او صرفا به تغییر جایگاه او در نتیجه بازشماری آراء محدود نمی‌شد و از همان ابتدای کار قرار گرفتن یا نگرفتن او در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان موجب حملاتی به او شد.
محمدعلی ابطحی دراین‌باره، 19 دی‌ماه امسال در مصاحبه‌ای با دهباشی می‌گوید: «در ایام انتخابات بعد از انتخابات دوم خرداد آقای هاشمی‌رفسنجانی را من اصلا نمی‌دیدم. نه خودش علاقه‌مند بود که جزء جبهه اصلاحات تلقی بشود نه دوستان ما (علاوه بر این) معتقدم که اگر آقای هاشمی با قدرت یعنی نفر اول آمده بود در لیست تهران و رأی می‌آورد، خیلی اصلاحات آسیب دیده بود اصلا اصلاحات سربلند نمی‌کرد. چون قدرت آقای هاشمی یک قدرتی بود که هیچ‌وقت در کنار اصلاحات تعریف نشد! همیشه روبروی اصلاحات از قبل تعریف شده بود. ما آن قبلش را فراموش نکنیم! همیشه قدرت آقای هاشمی روبروی اصلاحات تعریف شده بود بعد هم در آن دوران هیچ نوع کمکی از آقای هاشمی برای جبهه اصلاحات دیده نمی شد.»
یکی دیگر از محورهای انتقاد به هاشمی رفسنجانی در آن دوران وضعیت اقتصادی و نیز خانوادگی وی بوده است. رفتاری که به نظر برخی از تحلیلگران سیاسی به خاطر مشی رئیس مآبانه هاشمی رفسنجانی و عدم توجه او به توسعه سیاسی بوده است.
عباس عبدی همان طور که در روزنامه پیام آزادی 30 آذرماه 78 آمده است به عنوان عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، درباره هاشمی می‌گوید: «هاشمی باید نسبت به شرایط فرهنگی، آموزش عالی، فساد اداری، فسادهای مالی شدید، خصوصا وضعیت فراوان اطلاعات و دیگر مسائل در دوره ریاست‌جمهوری خویش، پاسخ‌گو باشد.»
علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز که این روزها به یکی از حامیان سرسخت‌ هاشمی‌رفسنجانی تبدیل شده است، در مصاحبه‌ای که 4 دی‌ماه 79 با کیهان انجام داد درباره وضعیت خانوادگی هاشمی و نیز فسادهای اقتصادی می‌گوید: «بعد از جنگ و در دوران سازندگی واقعا اشکالات غیرقابل توجیهی به وجود آمد که البته همه آنها را نمی‌توان متوجه آقای هاشمی دانست. به عقیده من در دوره سازندگی، آزادی بیان به اندازه کافی وجود نداشت و در نتیجه بسیاری از تخلفات مکتوم می‌ماند... یا مثلا ورود و دخالت اقوام رئیس‌جمهور در تمام شئون سیاسی و اقتصادی واقعا  درست نبود. اینکه اینها بیایند در اکثر مراکز حساس اقتصادی مسلط شوند، این چه دلیل موجهی دارد؟ مثلا در وزارت نفت آنجایی که باید معاملات مهم انجام شود حتما باید از نزدیکان ایشان باشد. حالا حتما باید «کیش» هم دست اینها باشد، وزارت نفت هم زیر نفوذ اینها باشد. فلان کارخانه خودروسازی هم مال اینها باشد و انحصار صادرات فلان محصول در اختیارشان باشد؟  اینها هم توجیه امنیتی دارد؟ اینها را که دیگر نمی‌شود براساس مصالح ملی توجیه کرد. روزنامه صبح‌نو همچنین به برخی تخریب‌های بی‌سابقه روزنامه صبح امروز (متعلق به سعید حجاریان) علیه مرحوم هاشمی پرداخت.


428 وعده بی پشتوانه با تاریخ مصرف تبلیغات انتخاباتی!


«ریشه اشتباهات دولت، وعده‌های بی‌پشتوانه است».
روزنامه جوان با مرور عملکرد دولت و برخی وعده‌های بی‌سرانجام آن نوشت: هنگامی که وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، شجاعانه (اما محرمانه!) گفت: «اشتباه کردم که به جان کری اعتماد کردم، او به من قول داده بود که با اوباما جلوی تمدید تحریم‌های ایسا را خواهد گرفت...» بارقه‌ای از امید در دل مردم روشن شد که اگر چه بسیار دیر ولی گویی چراغ صداقت روشن شده است، با خود گفتیم که کلید تدبیر و امید در حال باز کردن قفل‌هاست.
اما ظاهراً مردم اشتباه کرده بودند، چون رئیس جمهور به جای پذیرفتن واقعیت و حقیقت بدعهدی و فریبکاری آمریکایی‌ها، مجدداً بر موفق بودن برجام تأکید کرد و به این ترتیب مردم دریافتند که باز شدن قفل اشتباهات تصوری بیش نبوده است. سؤال مردم و صاحب نظران این است که ریشه تسلسل اشتباهات مجریان امور چیست و چرا حاضر نیستند اشتباهات خود را بپذیرند. پاسخ به این سؤال کلیدی به وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور برمی‌گردد. هنگامی که رئیس جمهور وعده‌هایی به مردم داده که به هر دلیلی امکان تحقق آنها وجود نداشته، به جای اذعان به اشتباه بودن وعده‌ها و تلاش برای جبران این اشتباهات، متأسفانه بااصرار بر درست بودن شعارهای انتخاباتی خود، در گرداب اشتباهات جدید گرفتار می‌شود.
برای حل این مشکل، اولین قفلی که باید با کلید تدبیر باز شود پاسخگویی به این سؤال کلیدی است که وعده‌های رئیس جمهور در کوران تبلیغات انتخاباتی سال 92 (به ویژه وعده 100 روزه حل مشکلات اقتصادی کشور و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور همراه با چرخ سانتریفیوژها و...) براساس کدام معیار و مبنا داده شد؟
جناب آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بالغ بر 428 وعده و شعار پرطمطراق تبلیغاتی در حوزه‌های مختلف داده و نیمی از شرکت‌کنندگان را با خود همراه نمود، اما هم اینک با گذشت حدود چهار سال می‌توان گفت مردم کماکان چشم به راه تحقق وعده‌های کارشناسی نشده مانده‌اند اما خبر و اثری از تحقق وعده‌ها دیده نمی‌شود.
مردم می‌گویند: بنا بود سفره‌ما پر نان شود اما سفره نجومی بگیران پر شد؛ بنا بود چرخ اقتصادمان هم مثل چرخ سانتریفیوژ بچرخد؛ چه شد که ظاهراً هر دو از چرخش بازمانده است، گیرکار کجاست؟
چرا کسانی که بابت وعده‌های انتخاباتی خود رأی مردم را به سمت خودجلب می‌کنند نسبت به ناتوانی در تحقق وعده‌ها پاسخگو نبوده و به توجیه می‌پردازند؟


دولت عزم ندارد،30 درص اشتغال معطل حوزه مسکن است


رونق در بازار مسکن می‌تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه دولت عزم جدی برای خانه‌دار شدن مردم داشته باشد.
روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه ضمن انتشار این مطلب نوشت: یک بام و دو هوای قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد. یک طرف بازار، برخی سازندگان ایستاده و پا در یک کفش کرده‌اند، می‌گویند: «تا قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا نکند، انگیزه‌ای برای ساخت و ساز وجود ندارد» و در مقابل آنها، اقشار ضعیف جامعه هستند که چهار سال است دخل و خرجشان برای خرید و حتی اجاره خانه در محله‌هایی که پیش از این در آن زندگی می‌کرده‌اند، با هم جور درنمی‌آید. افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت مسکن در این سال‌ها که بدون هیچ ساز و کار مشخص و فقط براساس تمایل صاحبخانه‌ها و سازندگان به وجود آمده، نتیجه‌اش خانه به دوشی دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه بوده است. تحلیلگران بازار مسکن می‌گویند در سال‌های اخیر، هر سال به طور متوسط بازار مسکن 15 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده؛ به این مفهوم که از سال 91 تاکنون، رشد قیمت بخش مسکن 60 درصد بوده است. این تورم با رکود همراه شد تا تعادل در بازار عرضه و تقاضا چنان بر هم بخورد که حتی بازار اجاره مسکن هم جوابگوی نیاز جویندگان خانه نباشد. نگرانی بازار از این بابت است که ادامه‌دار شدن رکود تورمی بخش مسکن، تعادل بازار را بیش از حد انتظار برهم بزند زیرا براساس اظهارنظرهای دست‌اندرکاران بخش خصوصی، همین حالا هم 200 هزار واحد مسکن کمتر از اهداف برنامه پنجم توسعه در کشور ساخته شده است. تحلیلگران می‌گویند با ادامه رکود در این بازار، شاهد سونامی تقاضای مسکن خواهیم بود.
رکود نه تنها بر بازار عرضه و تقاضا که بر قیمت‌ها هم تاثیر منفی داشته است. چند روز پیش، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده بود در تابستان سال جاری، تورم اجاره بهای مسکن 9/9 درصد بوده است. گفته می‌شود رشد تقاضا در بازار اجاره، حکایت از بحرانی شدن وضعیت رکود تورمی بخش مسکن دارد.
محمدمهدی مافی دراین‌باره توضیح می‌دهد: به عنوان یک فعال بخش خصوصی مسکن تاکید می‌کنم، رونق در بازار ساخت و ساز مسکن می‌تواند بدون حتی یک درصد گرانی اتفاق افتد، به شرط آنکه دولت عزمی جدی برای خانه‌دار شدن همه مردم جامعه داشته باشد. او بر این باور است که اگر دولت‌ها برنامه جدی و کارشناسی برای تقویت توان مالی جویندگان مسکن داشته باشند، به نحوی که مدت انتظار پرداخت وام به سمت عرضه را کاهش دهند به راحتی می‌توانند سیاست‌های تامین مسکن را در کشور اجرایی کنند. او معتقد است: باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که افزایش عرضه مسکن در میان‌مدت می‌تواند اثرات مخربی بر این بخش داشته باشد؛ از این رو، باید نیازسنجی مناسبی از میزان تقاضا در این بخش صورت گیرد.
از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، رکود صنعت و مسکن از یکدیگر تاثیر گرفته‌اند زیرا بخش مسکن به عنوان پیشران با بسیاری از صنایع پایین‌دستی مرتبط است و  رکود آن باعث کاهش ظرفیت و اشتغال کارخانجات می‌شود؛ بر همین اساس، کارشناسان می‌گویند حدود 15 درصد از GDP و 30 درصد از اشتغال کشور، معطل رونق بخش مسکن مانده است. محرک دیگری که می‌تواند بخش مسکن را تکان دهد، پروژه‌های عمرانی است.  با توجه به دولتی بودن اقتصاد ایران، بخش خصوصی همواره به دنبال دولت حرکت می‌کند و تصمیم‌گیری قبل از آن را ریسک‌پذیر می‌داند؛ بنابراین دولت باید بتواند نقدینگی بخش خصوصی را به سمت پروژه‌های متوقف سوق دهد. راه افتادن پروژه‌های عمرانی به نفع اشتغال و رونق اقتصادی است، سپس می‌توانیم توقع داشته باشیم که بازارهای مولد از جمله مسکن رونق بگیرند و از این حرکت اقتصادی سود ببرند. مافی در ادامه توضیح می‌دهد: دولت باید قبل از اینکه نقدینگی حاصل از رشد اقتصادی وارد بازار ارز شود، رونقی در پروژه‌های عمرانی و بخش مسکن ایجاد کند تا جلوی خطر التهاب در کلیه سطوح اقتصادی را بگیرد.

اصلاح طلبان همه تخم مرغ هایشان را در سبد روحانی نمی گذارند

سخنگوی فراکسیون امید می‌گوید در انتخابات ریاست‌جمهوری همه تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد روحانی نمی‌گذاریم.
بهرام پارسایی در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای جایگزینی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 گفت: قطعا اصولگرایان با چند گزینه در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و نهایتا به یک گزینه می‌رسند و اصلاح‌طلبان نیز با چندگزینه می‌آیند و قطعا به یک گزینه می‌رسند.
نماینده شیراز در مصاحبه با عصر ایران ادامه داد: منطق ایجاب می‌کند که اصلاح‌طلبان چند گزینه برای ورود به عرصه انتخابات داشته باشند ولی بدون شک جمع‌بندیشان به یک نفر ختم می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه در کنار گزینه‌های اصلاح‌طلبان علی مطهری که از چهره‌های اصولگراست نیز مطرح می‌شود و آیا اصلاح‌طلبان کمبود نیرو دارند که باید از نیروهای اصولگرا استفاده کنند گفت: ما کمبود نیرو نداریم و الی ماشاءالله نیرو داریم ولی ترس ما رد‌صلاحیت‌هاست.
این در حالی است که عارف اصلاح‌طلب، در انتخابات سال 92 تأیید صلاحیت شده بود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود خاطر نشان کرد: اینکه ما چند نامزد در عرصه انتخابات داشته باشیم کار منطقی است. چرا که ما معتقدیم «نمی‌شود تمامی تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم» و تا زمانی که گزینه اصلی‌مان نهایی شود باید افراد در کنار آقای روحانی باشند و نمی‌توان عرصه را یکباره خالی کرد.


اعتماد:وضعیت بازار ارز بعد از برجام بدتر شد


یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: وعده بانک مرکزی معکوس از آب درآمد و ارز به جای تک نرخی شدن 3 نرخی شد.
روزنامه اعتماد با اشاره به وضعیت بازار ارز نوشت: قطعاً تا پایان سال ارز تک نرخی می‌شود. این گفته ولی‌الله سیف در 8 شهریور ماه و در گفت‌وگوی ويژه خبری تلویزیون است. او مقابل میلیون‌ها نفر بیننده این گفت‌وگو وعده داد که حالا اجرایی شدنش به معجزه بیشتر شباهت دارد. همه منتظر بودند ارز تک نرخی شود ولی قیمت‌ها ناگهان از مهرماه رو به افزایش گذاشت. انگار فنر قیمت در رفته باشد. اوضاع بدتر شد. همه دولت بسیج شدند که از تریبون‌های مختلف بگویند، این شرایط موقتی است ولی ادامه یافت.
برخی‌ها تحلیل کردند که دولت با کسری بودجه مواجه است و برای پوشش کسری بودجه به افزایش قیمت دامن زده است. موضوعی که هم محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و هم ولی‌الله سیف آن را به شدت تکذیب کردند. با عرضه ارز به بازار کمی از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شد. دولتی‌ها تحلیل می‌کردند که بخشی از این افزایش ناشی از تورم انتظاری است. سیف همزمان اعلام کرد که قیمت واقعی دلار 3600 تومان است. شاید او تصور می‌کرد، با اعلام این نرخ قیمت‌ها می‌شکند. اتفاقی که نیفتاد و تنها موجب کندی شتاب افزایش قیمت‌ها شد. حالا به شکل غیررسمی، نرخ ارزهای معتبر، نه یک نرخی یا به روال گذشته دو نرخی و سه نرخی بازگشته است. دیگر اظهارات و قوت قلب‌های پی‌درپی مقامات مسئول هم نمی‌تواند امیدواری را به فعالان بازار ارز بازگرداند. تردیدی نیست که ارز رسمی دو نرخی می‌تواند مشکلات گوناگونی ایجاد کند ولی سه نرخی شدن آن این مصایب را دوچندان خواهد کرد.
یکی از وعده‌های اصلی دولت از زمان روی کار آمدن، تک نرخی کردن قیمت ارز بود، وعده‌ای که اجرای آن به بهانه‌های گوناگون به تعویق افتاد و حال در آخرین سال دوره اول هم به نظر نمی‌رسد ممکن شود. این درحالی است که بانک مرکزی در این دوره همواره وعده می‌داد با لغو تحریم‌ها یا تک‌رقمی شدن نرخ ارز به این کار دست بزند، حال آنکه نه برجام و نه تورم تک رقمی نتوانست این نهاد بلند پایه پولی کشور را نسبت به تک‌نرخی کردن ارز مجاب کند. البته موضوع به دو نرخی ماندن ارز خلاصه نشده، بلکه در دو روز گذشته قیمت دلار نه تنها دو، بلکه سه نرخی هم شد تا بسیاری یاد دهه 60 و میانه دهه 70 شمسی بیفتند. این یک عقب‌گرد مهم برای مهم‌ترین نهاد پولی کشور محسوب می‌شود.
در همین رابطه، عبدالحمید انصاری، رئیس پیشین بانک مرکزی به خبرنگار «اعتماد» گفت: بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم وعده داد که نرخ ارز را شفاف کند ولی به دلایل مختلف از این کار سرباز زد. یک بار گفتند باید ابتدا تورم تک‌رقمی شود سپس چنین اقدامی در دستور قرار گیرد؛ به گواه آمارهای همین نهاد اکنون چند ماه است که نرخ تورم تک‌رقمی شده است ولی باز هم بانک مرکزی به روال سابق عمل می‌کند. می‌گفتند بگذارید مسئله تحریم‌ها برطرف شود، بعد از آن ارز را به بازار بسپریم، امروز یک سال از برجام می‌گذرد و نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه به نظر می‌رسد وضعیت بدتر از گذشته هم شده است.
او افزود: مادامی که بانک مرکزی یک تصمیم عاجل برای رفع این مشکل نگیرد، روزها می‌گذرد و تغییری حاصل نمی‌شود و برای مقابله با التهابات بازار هم مجبور است ارز تزریق کند طبیعتاً در اینگونه مواقع هم این نهاد، ارز را با قیمت پایین‌تر در اختیار صرافان وابسته و همسوی خود قرار می‌دهد که مصداق بارز رانت است و همین مسئله موجب چند نرخی شدن ارز هم می‌شود. انصاری گفت: بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد که واقعاً می‌خواهد ارز تک‌نرخی شود یا خیر؟

ایران

دستگیری عوامل تعرض به سفارت ایران در دانمارک

بنابر اعلام رئیس پلیس کپنهاگ، ۶ نفر از عناصر ضد انقلاب که روز پنجشنبه به ساختمان سفارت ایران در این شهر دانمارک حمله کرده بودند، دستگیر شده‌اند. به گزارش ایسنا، «هنریک استورمر»، به خبرگزاری فرانسه گفت: ۶ فرد ایرانی صبح روز پنجشنبه از فنس‌های اطراف سفارت ایران در کپنهاگ بالا رفته و بنرها و تابلوهایی را با محتوای مخالفت با رژیم ایران در باغ سفارت نصب کردند. وی افزود: این افراد همچنین اقدام به پایین آوردن پرچم ایران در محل سفارت کردند. چهارنفر از این افراد در خواست پناهندگی در سوئد دارند و دو نفر از آنها مقیم سوئد هستند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این‌باره گفت: وزارت خارجه در پی این حادثه سفیر دانمارک در ایران را احضار کرده است و خواستار برخورد جدی و مسئولانه‌ دولت دانمارک با عوامل تعرض به سفارت ایران شده است. به گفته بهرام قاسمی سفیر دانمارک ضمن اظهار تأسف و غیر قابل قبول خواندن حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران قول داد در اسرع وقت مراتب را به کپنهاگ منعکس و نتیجه را اعلام کند.

مخالفت روسیه با فشار علیه برنامه‌ موشکی ایران

یک دیپلمات روس گفت: روسیه مخالف اعمال هرگونه فشار بر برنامه‌ موشکی ایران و بخش تسلیحات نظامی ایران است. به گزارش ایسنا، به نقل از تاس،معاون نماینده‌ دائمی روسیه در سازمان ملل از دبیرخانه‌ سازمان ملل خواست، تا بر اقدامات دلبخواهی که مغایر با بند 27 قطعنامه‌ 2231 تصویب شده در شورای امنیت است نظارت کند و از توافق جامع هسته‌ای ایران حمایت کند. وی تأکید کرد: هرگونه تلاشی برای جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های چند جانبه و بازگشت ایران به بازار اقتصاد جهانی اشتباه و ناپسندیده است.

 دستجردی و ضرغامی نامزدی خود را تکذیب کردند


مرضیه وحید دستجردی و عزت‌الله ضرغامی کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کردند. به گزارش فارس، وحید دستجردی سخنگو و عضو مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: حرف‌هایی که درباره کاندیداتوری بنده زده می‌شود، همه دروغ محض است و اعضای هیأت مؤسس نباید کاندیدای انتخابات باشند. ضرغامی رئیس پیشین صدا و سیما هم با اشاره به شایعات مطرح شده درباره نامزدی وی در انتخابات تصریح کرد: هیچ برنامه، فکر و اقدام خاصی - حتی اقدام‌های فکری و فردی - برای انتخابات سال آینده ندارم.

واکنش توئیتری ابوطالبی به فروریختن «پلاسکو»

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری روز گذشته در صفحه توئیتری خود، مسئولان شهری را به پذیرش مسئولیت در قبال فاجعه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دعوت کرد و نوشت: «استعفای شرافتمندانه در فاجعه اخیر راه‌آهن، آغازی بود بر ضرورت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوادث ناخواسته کشور برای کاهش آلام اجتماعی؛ این موضوعی ملی و ارزشمند است که نباید آلوده به سیاست‌زدگی‌ها شود، چرا که ارزش‌های اجتماعی ارزشمندتر از سیاست بازی‌ها هستند؛ دولت برای آغاز و ماندگاری این گام ارزشمند و احترام به ملت بزرگ ایران که دیشب  تا صبح نخوابید، پیشقدم بود.»

وطن امروز

 بذرپاش: آتش‌نشانان ذخیره‌های واقعی نظام هستند

معاون رئیس‌جمهور سابق طی پیامی در صفحه اجتماعی خود، آتش‌نشانانی که در امدادرسانی به مردم، جان خود را به خطر انداختند را ذخیره‌های واقعی نظام خواند. مهندس مهرداد بذرپاش نوشت: توی فضای مجازی این عکس رو دیدم که زیرش نوشته بود «کانال‌ها عوض شدند اما آدم‌های داخل کانال‌ها هنوز هستند؛ برای شان دعا کنید. ذخیره‌های واقعی نظام اینها هستند». وی ادامه داد: این همه همدردی و همدلی مردم عزیزمون خیلی گرانقدر هست. اما در مقابل رفتار تنفربرانگیز و ناجوانمردانه کسانی است که می‌خواهند این وسط از آبی که خضاب کرده با خون آتش‌نشان‌های شهید است ماهی سیاسی خودشون را بگیرند. عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم تصریح کرد: این رو می‌دونم که الان همه باید به آتش‌نشان‌ها و شهردار و مسؤولان امر کمک کنیم نه اینکه براشون مشکل جدید درست کنیم. الان زمان پیدا کردن مقصر و ارزیابی عملکرد نیست؛ زمان همدلی و کمک است.

حضور آمریکا در مذاکرات قزاقستان مخرب است

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تاکید کرد: اگر آمریکا رفتار غیرسازنده خود در قبال سوریه را تغییر ندهد، حضور این کشور در مذاکرات قزاقستان مخرب است. حسین امیرعبداللهیان گفت: نشست قزاقستان اتفاق خوبی در مسیر حل سیاسی بحران سوریه است. وی افزود: اگر آمریکا رفتار غیرسازنده خود در قبال سوریه را تغییر ندهد، حضور این کشور در مذاکرات قزاقستان مخرب است. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تاکید کرد: اگر شعارهای ترامپ واقعی باشد آمریکای ترامپ باید در سیاست‌های تخریبی این کشور در قبال منطقه و سوریه تجدید نظر جدی کند.

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه خبر داد. بهرام ‌قاسمی با اعلام اینکه سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه احضار شد، اظهار داشت: درپی تعرض 4 تن از عناصر ضدانقلاب به سفارت کشورمان در کپنهاگ عصر روز پنجشنبه رئیس اداره اول شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه سفیر دانمارک در تهران را به وزارتخانه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید علیه این اقدام خلاف موازین پذیرفته‌شده بین‌المللی و عملکرد ضعیف در تامین امنیت و آرامش سفارت و پرسنل آن، خواستار برخورد مسؤولانه و جدی دولت دانمارک با عوامل تعرض و اعلام نتیجه آن شد.   وی خاطرنشان کرد: سفیر دانمارک ضمن اظهار تاسف و غیر قابل قبول خواندن حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران قول داد در اسرع وقت مراتب را به کپنهاگ منعکس و نتیجه را اعلام کند.

باز هم عهدشکنی‌ آشکار آمریکا را توجیه می‌کنند

رئیس شورایعالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) می‌گوید عده‌ای بعد از عهدشکنی‌های آشکار آمریکا، بازهم دست بردار نیستند و باز هم توجیه می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی استان اظهار داشت: در داخل کشور عده‌ای در ظاهر از امام (ره)، مقام معظم رهبری و انقلابی بودنشان دم می‌زنند اما در باطن چیزی از اهداف امام (ره) نفهمیده‌اند. نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه عده‌ای بعد از عهدشکنی‌های آشکار آمریکا، بازهم دست بردار نیستند، ابراز داشت: برجام به آن وضعیت تبدیل شد و نقض آشکار انجام گردید اما باز هم توجیه می‌کنند. مقام معظم رهبری اگر از اول مانع می‌شدند، بهانه دست آقایان می‌افتاد. اما امروز نتیجه اعتماد به آمریکا مشخص شد و باید از نیمه راه پرمخاطره و خسران‌آفرین بازگشت.

شرق

پیام مقام معظم رهبری
 به انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه‌ویکمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به اینکه «جوانی و دانشجویی» همچون پیشرانی پرقدرت انسان را در رسیدن به آرمان‌های والا یاری می‌کند، تأکید کردند: از شما عزیزان انتظار می‌رود که بر محیط پیرامونی خود اثرگذاری کنید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. متن پیام مقام معظم رهبری به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم؛ جوانان دانشجوی عزیز؛ جوانی و دانشجوئی هر یک به‌تنهائی می‌تواند همچون پیشران پرقدرتی انسان را در رسیدن به آرمان‌های والا یاری کند. شما به‌جز این دو، از مزیت حضور در منظومه اثرگذار انجمن‌های اسلامی نیز برخوردارید. حجّت بر شما تمام است. انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود، اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزائید. در نبرد نامتقارن جبهه کفر و استکبار با پرچم برافراشته اسلام ناب، این وظیفه همه ما است. هرکدام باید چشمه بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم. سرزنده و پرامید و روشن باد دل‌های پاک شما». 

خطیب جمعه تهران:

حرکت ‌میلیونی ٩ دی ٨٨  آقای هاشمی را حفاظت کرد


ایسنا: حجت‌الاسلام صدیقی، خطیب جمعه تهران، رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت و افزود: مراسم تشییع ایشان شبیه بصیرتی بود که در ٩ دی مردم از خود نشان دادند. حرکت ‌میلیونی فراگیر شما در ٩ دی ٨٨ آقای هاشمی را حفاظت کرد وگرنه در همان مرحله دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. هم در آنجا حفاظت کردید و هم اینجا عده‌ای دندان تیز کرده بودند از وفات ایشان سوءاستفاده کنند و حرکت جریانی داشته باشند، ولی حضور به‌موقع و فراگیر شما آن‌قدر خداپسندانه بود که به کسی مجال شیطنت و فتنه را نداد. او همچنین با خانواده‌های آتش‌نشانان حادثه‌دیده در حادثه ساختمان پلاسکو ابراز همدردی کرد. 

خراسان

پیام رهبر انقلاب در پی حادثه ساختمان پلاسکو

مقام معظم رهبری در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز تهران پیامی صادر کردند. متن پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این باره به شرح زیر است: حادثه دردناک آتش ‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده‌‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می‌سازد. در حال حاضر همه تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت ‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله بعدی است. از همه مسئولان می‌خواهم همان گونه که در این چند ساعت، تلاش کرده ‌اند کار مجاهدانه خود را ادامه دهند و وظیفه­‌ فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند. خداوند کمک فرماید ان‌شاءا... سیدعلی خامنه‌ای-۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵.

پیام مقام معظم رهبری به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

مقام معظم رهبری در پیامی به پنجاه‌ویکمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کردند: انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر بگذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. متن پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بدین شرح است: «بسم‌ا...‌الرحمن‌الرحیم، جوانان دانشجوی عزیز جوانی و دانشجویی هر یک به تنهایی می‌تواند همچون پیشران پرقدرتی انسان را در رسیدن به آرمانهای والا یاری کند. شما جز این دو، از مزیت حضور در منظومه‌ اثرگذار انجمن‌های اسلامی نیز برخوردارید. حجت بر شما تمام است. انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در نبرد نامتقارن جبهه‌ کفر و استکبار با پرچم برافراشته‌ اسلام ناب، این وظیفه‌ همه‌ ماست. هرکدام باید چشمه‌ با برکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم. سرزنده و پرامید و روشن باد دلهای پاک شما. سیدعلی خامنه‌ای ۱ بهمن ۱۳۹۵».

 

پیام تسلیت روحانی

برای خانواده جانباختگان پلاسکو

رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت سانحه ناگوار آتش در ساختمان پلاسکوی تهران، با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار اظهارکرد: حماسه‌ای که آتش‌نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت. متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: سانحه ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، اگر چه اندوهبار و تامل انگیز است اما حماسه‌ای که آتش‌نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت. اینجانب از تلاش همه امدادگران، آتش‌نشانان و واحدهای پزشکی، انتظامی و نظامی که به مدیریت این حادثه و خدمت به آسیب دیدگان شتافتند، تشکر می‌کنم و با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار، برای عزیزانی که با ایثار جان خود به نجات همنوعان خود شتافتند، از درگاه خداوند منان، رحمت و رضوان مسالت می‌کنم و از همه هم‌میهنان عزیز درخواست می‌کنم که برای نجات و عافیت مجروحان حادثه، در این ساعات نیایش در شب جمعه دعا کنند.

 

شنبه عزای عمومی اعلام شد

هیات دولت با صدور اطلاعیه‌ای برای احترام و همدردی با جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. در اطلاعیه هیات دولت آمده است:«حادثه تلخ و اندوه‌بار آتش سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش‌نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تاسف و اندوه فراوان گردید. در این سانحه دردناک و تاسف بار جلوه‌ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش‌نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جانباختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه ۱۳۹۵ را عزای عمومی اعلام می‌کند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می‌نماید.»

 

نوشته یادگار امام برای خانواده آتش‌نشان‌ها

یادگار امام با انتشار تصویری از آتش‌نشانان نوشت: هر کس شر سیل و آتش را از گروهی از مسلمان برهاند، بهشت بر او واجب می‌شود. آیت‌ا... سیدحسن خمینی با انتشار تصویری از آتش‌نشانان نوشت: محدث معروف مرحوم کلینى (ره)در کافى روایتى را از نبى مکرم اسلام(ص) نقل مى‌کند که مى‌تواند بهترین تسکین و التیام براى داغ امروز و دیروز ما باشد « مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَةَ ماءٍ او نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ» (کافی/ج۵/ص۵۵) هر کس شرّ سیل و آتش را از گروهی از مسلمانان برهاند، بهشت بر او واجب می‌شود.

 

وحید دستجردی کاندیدا نمی‌شود

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کاندیداتوری‌‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را تکذیب کرد. مرضیه وحیددستجردی با تاکید براینکه باید وحدت داشته باشیم، افزود: گفتمان انقلاب اسلامی همان گفتمان مقام معظم رهبری است. وی هدف جبهه مردمی را وحدت عنوان کرد و در عین حال گفت هدف این جبهه این است که در مسائل وارد شده و در مشکلات و مسائل روز مثل انتخابات با هم حضور داشته باشیم، چرا که تجربه انتخابات ۹۲ را داریم.

 

مخالفت روسیه با فشار بر ایران

یک دیپلمات روسی با تاکید بر اینکه، نباید از برجام در اشکال جدید استفاده شود، گفت: روسیه مخالف اعمال هرگونه فشار بر برنامه‌ موشکی ایران و بخش تسلیحات نظامی ایران است. ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده‌ دائمی روسیه در سازمان ملل افزود: روسیه از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا از توافق جامعه هسته‌ای ایران در شکل‌های جدید استفاده نکند. این دیپلمات روسی از دبیرخانه‌ سازمان ملل خواست تا بر اقدامات دلبخواهی که مغایر با بند ۲۷ قطعنامه‌ ۲۲۳۱ تصویب شده در شورای امنیت است نظارت کند و از توافق جامعه هسته‌ای ایران حمایت کند. دیپلمات روس تاکید کرد: هرگونه تلاشی برای جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های چند جانبه و بازگشت ایران به بازار اقتصاد جهانی اشتباه و ناپسندیده است. جفری فلتمن، معاون امور سیاسی سازمان ملل پیش‌تر گفته بود که طی سال نخست اجرای برجام، ایران هیچ‌گونه اقدامی مغایر با تعهدات خود انجام نداده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات