صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۶۲

اخبار ویژه روزنامه های 3 بهمن 1395

کیهان

اسلحه خالی از فشنگ آمریکا به روایت ترامپ و دموکراتها

دونالد ترامپ در مراسم آغاز ریاست‌جمهوری‌اش با اشاره به اوضاع اقتصادی نامناسب آمریکا گفت: مردم ما مدارس مناسب برای فرزندان خود می‌خواهند. زمان زیادی، صنایع ما کشورهای دیگر را ثروتمند کرد. ارتش ما به جای دفاع از این سرزمین، به دفاع از کشورهای دیگر پرداخت. سرمایه‌های فراوان در کشورهای دیگر خرج شد. در حالی که ساختارهای اساسی کشور خود ما رو به خرابی گذارده بود. صنایع و کارخانجات ما هر روز از میان می‌رفت. از امروز ما تنها به آینده می‌نگریم. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا پیامی را به گوش همه در کلیه نقاط جهان و به تمامی پایتخت‌های جهان برسانیم و از امروز به بعد، دیدگاه تازه‌ای بر کشور ما حاکم خواهد شد؛ نخست آمریکا.
وی افزود: از این پس، هر تصمیمی در زمینه‌ تجاری، مالی، دفاعی، مهاجرت و امور خارجه گرفته شود در درجه اول برای حفظ کارگران و خانواده‌های آمریکایی خواهد بود.
پیش از این هم اعضای دولت اوباما بارها از دولت بوش به خاطر دامن زدن به جنگ‌های بی‌سرانجام و پرهزینه برای آمریکا در عراق و افغانستان انتقاد کرده بودند. ترامپ همین چند ماه پیش در جریان تبلیغات انتخاباتی جمله‌ای موثر در افکار عمومی اظهار داشت و گفت «با هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان می‌شد 2 بار خرابی‌های اقتصادی آمریکا را بازسازی کرد».
بنا بر گزارش‌های رسمی، بدهی دولت آمریکا در دوره ریاست اوباما 9 هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
تأکید ترامپ بر پرهیز از هزینه‌های جنگ در حالی است که توماس فریدمن تحلیلگر ارشد دموکرات‌ها و مشاور دولت اوباما آبان 91 در مصاحبه با روزنامه ملیت ترکیه تصریح کرده بود: «ما دیگر حتی به اندازه یک بند انگشت توان مداخله نظامی در بحران‌هایی مانند سوریه نداریم. البته می‌توانیم پول و سلاح بدهیم اما مداخله مستقیم نه. از این جهت کشورهایی مانند ترکیه باید به تنهایی اما با حمایت ما عمل کنند. آمریکا وارد دوره‌ای شده که باید کمی هم به مشکلات داخلی خود بپردازد. اکنون بیت لحم پنسیلوانیا برای ما مهمتر از بیت‌لحم خاورمیانه است. مردم آمریکا برای خدمات کمتر بهای بیشتری می‌پردازند و بیش از هر دوره‌ای می‌پرسند که نیروهای ما در فلان منطقه جهان چه می‌کنند؟... ما در عراق ضامن نارنجک را کشیدیم و خودمان را روی آن انداختیم. همه ترکش‌های جنگ به ما اصابت کرد. دیگر هیچ کشوری از ما نمی‌خواهد همان نقش را در سوریه ایفا کنیم. ما از ترکیه خواهیم خواست در حل این بحران ما را کمک کند. این اسمش التماس است و نه استفاده از ترکیه»!
یادآور می‌شود پس از دروغ از آب درآمدن وعده‌های اقتصادی معطوف به برجام، برخی دولتمردان ایرانی و تحلیل‌گران مشورت‌دهنده آنها مدعی شدند برجام، شبح جنگ را که بر سر کشور سایه‌ انداخته بود، دور کرد!! اکنون باید بررسی کرد کدام عناصر نفوذی، مشاوره‌ های دروغین به برخی دولتمردان داده و باعث شدند که به تعبیر همین آقای فریدمن اوباما بتواند با غلاف خالی از اسلحه، از ایران در توافق هسته‌ای امتیاز بگیرد.

مصباحی مقدم:بعید است روحانی دوباره انتخاب شود


غلامرضا مصباحی‌مقدم در جمع اعضای انجمن اسلامی مهندسان خراسان گفته است: نشانه‌ها حاکی از عدم انتخاب دوباره دکتر روحانی در دور بعدی  انتخابات ریاست‌جمهوری است و نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد موقعیت وی نسبت به سال گذشته افت کرده است.
مصباحی‌ مقدم با بیان اینکه روحانی در انتخابات قبلی 50 به علاوه هفت دهم درصد‌آراء را به دست آورده بود افزود: این دوره معلوم نیست که رای‌دهندگان قبلی دوباره به ایشان رای بدهند و اینکه آیا رای‌دهنده جدیدی را جذب کرده است نیز محل تردید است.
وی اظهار کرد: در جریان اصولگرایی قدم‌هایی برداشته شده است و جامعه روحانیت مبارز وارد شد و اعلام آمادگی برای مدیریت کار کرده است و تعدادی از احزاب هم به حمایت آمده‌اند.
مصباحی بیان کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام موجودیت کرده و بنای این جبهه این است که از مجموع شهرستانهای کشور افرادی را که دارای سابقه سیاسی و متدین و انقلابی هستند، شناسایی کنند و حداقل سه تن از هر شهرستان انتخاب و در نشستی در تهران، مجمع عمومی تشکیل دهد.
وی ادامه داد: در این مجمع قرار است شاخص‌های مورد نظر نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری تحلیل شود و شاخص‌ها به مجموعه 2 هزار نفری برگزیده شده، عرضه شود و بازخورد آن گرفته شود.
مصباحی مقدم با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور افزود: در شرایط رکود سنگین به سر می‌بریم و از این جهت مردم رنج بسیار می‌بینند چون رکود،  بیماری به مراتب بدتری از تورم است و دولت نتوانسته آن چنان که شایسته و بایسته است رکود و بیکاری را از بین ببرد.
وی تاکید کرد: کشور ظرفیت‌های زیادی برای عبور از رکود دارد، اما مدیریت اقتصادی نتوانست از این ظرفیت‌ها بهره‌ گیرد و نقدینگی کشور در این دولت به دو برابر رسیده و اگر از رکود هم خارج شویم این حجم عظیم نقدینگی مجددا تورم دو رقمی را تحمیل می‌کند، اما فرصت هم هست زیرا می‌توان از این نقدینگی برای خروج از رکود استفاده کرد.
وی اظهار کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی که دو دوره رئیس‌جمهوری کشور بوده است بر ضرورت استفاده از نقدینگی برای خروج کشور از رکود تاکید داشته است.
مصباحی مقدم با بیان اینکه در سال 74 تورم 49 درصدی در کشور تجربه شد اما بعد از یکسال مهار شد، افزود: هم اکنون حجم نقدینگی کشور معادل یک تریلیون و 250 هزار میلیارد تومان است که بسیار زیاد است و در این دولت شاهد افزایش شدید حجم نقدینگی هستیم.


منطق آتش نشان قهرمان از حراست از اموال مردم بای به گفتمان ملی تبدیل شود


روزنامه صبح در تحلیلی نوشت: در میان حجم انبوه تصاویر و روایات مربوط به حادثه ساختمان پلاسکو، تصویری منتشر و در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی دست به دست شد که ما را با یکی از قهرمانان گمنامی که اطرافمان هستند، آشنا کرد. از این قهرمان گمنام فعلاً فقط یک اسم می‌دانیم: علی. در ویدئوی منتشر شده دوست و همکار آتش‌نشان علی تعریف می‌کند که با بالا گرفتن آتش به او گفته که کار از کار گذشته و همچنان که نیمی از ساختمان سوخته باقی آن هم خواهد سوخت، پس خود را به خطر نیانداز. پاسخ کوتاه علی همان چیزی است که او را در قامت یک قهرمان ظاهر می‌کند: «مال مردمه! مال مردمه!»
نیازی نیست که از تکانه شدیدی که این حساسیت خونین و آتشین درباره حفظ «مال مردم» در درون همه ما پدید می‌آورد زیاده‌گویی کنیم. به احتمال فراوان ذهنیت سیاست زده ما از این تکانه سریعاً به نقاطی حساس منتقل می‌شود؛ به مسئولی که از اموال مردم برای خود حقوق نجومی و حق اوقات فراغت فرزندان تعیین می‌کند، به صاحب منصبی که به جهت مقاصد سیاسی و اقتصادی شخصی زمینه تسلط بیگانگان بر مهم‌ترین دارایی‌های عمومی و ملی را فراهم می‌کند و یا به مدیری که دارایی‌های متعلق به عموم مردم را به بهایی کمتر از بهای واقعی به تملک خویش در می‌آورد. این تداعی‌ها نادرست و بی‌وجه هم نیست ولی برای تغییر اوضاع ما به چیزی بیش از این نیازمندیم.
دلاوری مسئولانه «علی» و هم قطارانش می‌تواند بستر خیزش جنبشی فراگیر باشد که ما را در مواجهه با اساسی‌ترین و واقعی‌ترین مسائل امروزمان توانمند و خونی تازه در رگ‌های انقلاب جاری کند. ترکیب آزار دهنده فساد و ناکارآمدی که کام همه ما را با هر سلیقه و ایده‌ای در طول سال‌های اخیر تلخ کرده، جز با «جنبش فراگیر حفظ مال مردم» چاره‌پذیر نیست. اقتضای فراگیری این جنبش آن است که فراتر از نمادها و نمودهای کلان و سطح عالی سیاست و مدیریت، همه ما، پیش از هر کس دیگری خودمان را مخاطب آن بیابیم و در لحظات و آنات زندگی روزمره اجتماعی خود علی و علی‌ها و حساسیت و دغدغه اصیل و واقعی آنان درباره مال مردم را به یاد آوریم. وقتی از همه صحبت می‌کنیم، واقعاً یعنی همه از کارمندی که بخشی از زمان کاری خود را به خواندن آخرین لطیفه‌های فضای مجازی اختصاص می‌دهد و کار ارباب‌رجوع را به تأخیر می‌اندازد، تولید کننده‌ای که برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود از محصولش کم می‌گذارد، کارگر جوشکاری که نقطه اتصال را درست جوش نمی‌دهد، ارزیاب گمرکی که با بی‌مسئولیتی و یا طمع رشوه در ترخیص اجناس تعلل می‌کند، مأمور سد معبری که به بهانه انجام وظیفه بساط مختصر دستفروش را غارت می‌کند، تا پژوهشگری که پروژه تحقیقاتی سفارش داده شده توسط فلان اداره یا نهاد را سر هم‌بندی می‌کند، استاد دانشگاهی که ساعات کاری موظفی خود را که از بیت‌المال در ازایش حقوق می‌گیرد به کارهایی دیگر اختصاص می‌دهد، دانشجویی که با تقلب و جعل علمی به ظاهر موقعیت و مرتبه خود را ارتقا می‌دهد و همه و همه در برابر همان عبارت کوتاهی قرار داریم که قهرمان گمنام این روزهای‌مان گفت: «مال مردمه! مال مردمه!»

نه به آن مضیقه برای آتش نشانان نه به این تسویه با شهرداری!


در این زمینه حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور- که در ماجرای دیپورت شدنش از سوی آمریکا وعدم صدور ویزا فقط سکوت اختیار کرد و هیچ نگفت- ضمن توئیتی در توئیتر خواستار استعفای مسئولین امر (شهری) شد. همزمان پروانه مافی عضو فراکسیون امید، شهرداری را مقصر ماجرا دانست و غلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز به تخطئه شهرداری پرداخت.
پروانه مافی در مصاحبه با سایت «خانه ملت» (وابسته به مجلس و در خدمت دولت) گفت: مسئولان شهری به گزارش‌ها درباره در حال ریزش بودن ساختمان پلاسکو توجه نکردند و بنابراین باید نسبت به وقوع حادثه پاسخگو باشند.
غلامرضا انصاری نیز در تلگرام نوشت: تا وقتی شهرداری تهران دنبال پرش به سکوهای بالاتر اجرایی باشد و سفرهای انتخاباتی را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد، این فاجعه‌ها باز تکرار خواهد شد.
وی مدعی شد شهرداری به جای صرف پول مردم تهران برای تجهیزات آتش‌نشانی، آن را برای تبلیغات سیاسی خرج می‌کند.
همچنین حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتر نوشت: استعفای «شرافتمندانه در فاجعه اخیر راه‌آهن، آغازی بود بر ضرورت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوادث ناخواسته کشور برای کاهش آلام اجتماعی. دولت برای آغاز و ماندگاری این گام ارزشمند و احترام به ملت بزرگ ایران که دیشب (پلاسکو) تا صبح نخوابید، پیشقدم بود.
این قبیل فرصت‌طلبی‌های سیاسی- که بوی مرده‌خوری می‌دهد- در حالی است که بنابر گزارش‌ها، دولت به جای بودجه 600 میلیارد تومانی آتش‌نشانی تنها 25 میلیارد تومان بودجه اختصاص داد و در همین حال بودجه شهرداری 46 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که دولت بدهی 18 هزار میلیارد تومانی خود به شهرداری تهران را تسویه نمی‌کند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر بنابر یافتن مقصر در ماجرای آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان باشد و اگر مسئولی باید استعفا دهد، احتمالاً مسئولان ذی‌ربط در دولت هستند. بنابراین انصاف این است که معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، کوتاهی کنندگان در حمایت از آتش‌نشانی را در درون مدیران ارشد دولت جست‌وجو کند.
یادآور می‌شود برخی روزنامه‌های شبه‌اصلاح‌طلب نیز همین روش مسموم تبلیغاتی را در پیش گرفتند.

طرح کنگره آمریکا برای محدود کردن فروش هواپیما به ایران

به گزارش تارنمای هوانوردی بین‌المللی (AINOnline.com)، یکی از نمایندگان طرحی را تقدیم کنگره آمریکا کرده که فروش هواپیماهای بویینگ و ایرباس به ایران را پیچیده می‌کند.
پیتر راسکام، نماینده ایالت ایلی نویز طرحی را به مجلس نمایندگان ارائه کرد که از دولت آمریکا می‌خواهد تا استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای غیرنظامی و دیگر خدمات مربوطه در «اهداف  نظامی غیر قانونی یا سایر فعالیت‌ها» را به کنگره گزارش دهد.
برد شرمن نماینده دموکرات کالیفرنیا و لی زیدین نماینده جمهوری‌خواه نیویورک از حامیان این طرح که به کمیسیون امور خارجه مجلس ارجاع شده، هستند.
راسکام در کنگره پیشین طرحی را ارائه کرد که براساس آن بانک صادرات- واردات آمریکا از تأمین مالی معاملات فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع شد.
این طرح که فاینانس چنین معاملاتی را به سود ایران می‌دانست، در نهایت در طرحی دیگر که خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز فروش هواپیماهای غیر نظامی به ایران ممنوع می‌کرد گنجانده شد.

وطن امروز

آمریکا قدمی برای اجرای تعهداتش در برجام برنداشت

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادیمجلس گفت: آمریکا تاکنون یک قدم هم در راستای عمل به تعهدات خود در برجام برنداشته و هیچ یک از تحریم‌ها را لغو نکرده‌ است. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: برجام تاکنون چیزی جز هزینه و خسارت برای کشور نداشته و ما هیچ بهره‌برداری از برجام برای کشور نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه ما به تمام تعهدات‌مان در قبال برجام عمل کرده‌ایم، گفت: تاکنون آمریکا یک قدم هم در راستای عمل به تعهدات خود برنداشته و به‌رغم اینکه عنوان شد تمام تحریم‌ها در حوزه هسته‌ای برداشته می‌شود اما هیچ‌کدام از تحریم‌ها، لغو نشده است. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مواضع مسؤولان آمریکایی درباره برجام و نقض عهدهای صورت گرفته از جانب آنها تصریح کرد: در این زمینه شاهد بودیم اوباما در روزهای پایانی کار خود طرح تمدید 10ساله تحریم‌های «ISA» علیه ایران را وتو نکرد و صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز نشان داد آنها نه تنها به دنبال رفع تحریم‌ها علیه ایران نبودند، بلکه به دنبال تشدید تحریم‌ها بوده‌اند. در این شرایط متاسفانه عده‌ای در داخل کشور سنگ کشورهایی مانند آمریکا را به سینه می‌زنند.

توان دفاعی خط قرمز  جمهوری اسلامی است

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فعالیت‌های موشکی یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است، گفت: قطعا جمهوری اسلامی تحت تأثیر فرافکنی و جو ایران‌هراسی آمریکا و کشورهای غربی از مواضع بحق خود کوتاه نمی‌آید. جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به فضاسازی کشورهای غربی در نشست اخیر شورای امنیت درباره فعالیت موشکی ایران گفت: به طور حتم این ادعاها با هدف افزایش فشار سیاسی از سوی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. متأسفانه غربی‌ها در چند سال اخیر رویکرد بهانه‌گیری درباره مسائل مختلف ایران را پیش گرفته‌اند و این مساله موجب شده بعد از مذاکرات و توافق هسته‌ای، آنها موضوعات دیگری از جمله فعالیت موشکی را مطرح ‌کنند. نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا مساله توان دفاعی و موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره با غربی‌ها نیست و جمهوری اسلامی از تقویت این حوزه باز نمی‌ایستد، زیرا یکی از مولفه‌های امنیت برای هر کشوری تقویت بنیه دفاعی است. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فعالیت‌های موشکی یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است، افزود: قطعا جمهوری اسلامی تحت تأثیر فرافکنی و جو ایران‌هراسی آمریکا و کشورهای غربی از مواضع بحق خود کوتاه نمی‌آید.

اتحادیه عرب کمیته دائم ضدایرانی تشکیل داد

وزیر خارجه بحرین از تأسیس کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب خبر داد و گفت نام این کمیته «دخالت‌های ایران در کشورهای عربی» است. به گزارش فارس، «خالد بن احمد آل‌خلیفه» با اشاره به اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با تهدیدات زیادی از جمله تهدیدات امنیتی از جانب مرزهای یمن و عراق مواجه هستند، ایران را به عنوان نخستین تهدید امنیتی برای این کشورها توصیف کرد. به نوشته روزنامه «الاهرام»، خالد بن احمد همچنین از تشکیل کمیته دائمی علیه ایران برای نخستین بار خبر داد و گفت که این کمیته‌ای دائمی در اتحادیه عرب و تحت عنوان «مداخله ایران در کشورهای عربی» است که بحرین، مصر، امارات و عربستان عضو آن هستند. وزیر خارجه بحرین گفت چنانچه ایران حسن‌نیت خود را نشان نداده و به آنچه «دخالت‌های آشکار» در امور داخلی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری نامید، ادامه دهد در آن صورت بحرین به فکر اجرای سازوکار پیشنهادی شورای همکاری برای مقابله با دخالت‌های ایران با همکاری کشورهای دوست و جامعه جهانی خواهد بود تا به انزوای بیشتر تهران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود.

ایران


خوش بینی مورفی به آینده ترامپ و ایران

معاون وزیر خارجه اسبق امریکا و سفیر امریکا در بسیاری از کشورهای عربی با بیان اینکه اولویت‌های ترامپ، کشورهای خارج از خاورمیانه است، اظهار کرد که ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را پاره نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، ریچارد مورفی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: من فکر نمی‌کنم ترامپ توافق برجام را پاره کند اما می‌تواند سطح نظارت بر عملکرد ایران را افزایش دهد و ایرانی‌ها طبق گزارش‌های بین‌المللی، به توافق برجام عمل کرده‌اند و به آن پایبند هستند.
وی افزود:این چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید طبیعتاً بخشی از این امر این است که اروپایی‌ها از بازگشت به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در آن خرسند هستند به همین دلیل می‌توان گفت که ترامپ به ایرانی‌ها اطمینان ندارد و عرصه را بر آنها تنگ خواهد کرد. اما دست وی نیست که توافق را پاره کند چه بسا تلاش بیشتری را خواهد کرد تا رابطه عادی با ایران داشته باشد. مورفی با بیان اینکه در واشنگتن و تهران افراد تندرو و میانه‌رو وجوددارند،  گفت: چه بسا دو طرف باید در روابط خود بازنگری کنند بویژه اگر واشنگتن برای آزار یا تهدید به سرنگونی نظام ایران تلاش نکند و  ایران هم تمایلی برای روابط عادی بیشتر با امریکا نشان دهد.

تکذیب خبر بیماری جنتی و کروبی

سخنگوی شورای نگهبان از مساعد بودن حال آیت‌الله احمد جنتی خبر داد و گفت: جلسه صبح  دیروز [شنبه] شورای نگهبان به ریاست وی برگزار شد. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایرنا، شایعه برخی از سایت‌های خبری مبنی بر بستری شدن دبیر شورای نگهبان در بیمارستانی در قم را تکذیب کرد و افزود: جلسه شورای نگهبان تا اذان ظهر نیز ادامه داشت.علی جنتی، فرزند آیت‌الله جنتی نیز به ایرنا، گفت: صبح دیروز با پدرم صحبت کردم، در منزل بودند و حال‌شان خوب است. فرزند مهدی کروبی هم خبر بیماری پدرش را تکذیب کرد. حسین کروبی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: بستری شدن و عارضه قلبی پدرم صحت ندارد و این خبر از اساس کذب است. حال پدرم خوب است. برخی کانال‌های خبری با انتشار خبر عارضه قلبی مهدی کروبی، مدعی شدند که وی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشته است.

دستگیری ده‌ها فعال «مدلینگ» در قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: ۷ مجموعه فعال در زمینه مدلینگ در قزوین پلمب و ده‌ها نفر دستگیر شدند. به گزارش مهر، اسماعیل صادقی نیارکی افزود: با انجام اقدمات فنی و اطلاعاتی، آتلیه و استودیوها شناسایی و از آنجایی که اقدامات ایشان مخل امنیت اخلاقی و نظم عمومی می‌باشد، لذا به استناد ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی از ادامه فعالیت آنان تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل آمده و  پلمب شدند. دادستان قزوین گفت: علاوه بر افراد دستگیر شده، تعداد زیادی را نیز احضار کردیم و
۷ مکان شامل آتلیه و استودیوی عکاسی و فیلمبرداری نیز پلمب و تجهیزات رایانه‌ای، دوربین‌های عکاسی، لپ تاپ، فلش مموری، ادوات نورپردازی و سایر ادله الکترونیکی دیگر نیز کشف و ضبط شده است.

آرمان

پیام خصوصی آتش‌نشانان به مقام معظم رهبری

حجت‌‌الاسلام سیدرضا تقوی که به نمایندگی از مقام معظم رهبری به عیادت آتش‌نشانان رفته بود، از پیغام خصوصی آتش‌نشانان به حضرت‌ آیت‌ا... خامنه‌ای خبر داد. وی که به عیادت آتش‌نشانان بستری در بیمارستان رفته بود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که به نمایندگی از ایشان به عیادت آتش‌نشانان بروم؛ ایشان گفتند به تک‌تک آتش‌نشانان عزیز سلام رسانده و ضمن تشکر، ابراز همدردی معظم‌له را به آنها ابلاغ کنم. وی افزود: بنده از آتش‌نشانانی که در بیمارستان‌ها بستری بودند عیادت کرده و پیغام مقام معظم رهبری را به ایشان رساندم؛ آتش‌نشانان نیز که به دلیل شهادت برخی همکارانشان وضعیت روحی خوبی نداشتند، ضمن تشکر از پیگیری‌ها و پیغام خاص رهبر معظم انقلاب، گفتند به نمایندگی از آنها به مقام معظم رهبری عرض کنم که آتش‌نشانان سرباز و فدایی معظم‌له هستند و تا پای جان در انجام وظیفه و خدمت به مردم در صحنه حضور خواهند داشت. حجت‌الاسلام تقوی اظهارکرد: البته آتش‌نشانان پیغام دیگری به رهبر معظم انقلاب داشتند و آن هم دیدار جداگانه با معظم‌له بود که بنده پیغام آتش‌نشانان عزیز را به مقام معظم رهبری رساندم.

تسلیت وزیر اطلاعات برای

سانحه دلخراش ساختمان پلاسکو

وزیر اطلاعات در پی آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، در پیامی این سانحه را تسلیت گفت. در پیام سیدمحمود علوی آمده است: سانحه دلخراش و ناگوار ساختمان پلاسکو باعث تأثر و تأسف عمیق گردید. در بخش دیگر این پیام آمده است: شهادت غرور آفرین آتش‌نشان‌های جان بر کف را به محضر حضرت بقیه‌ا...‌الاعظم، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، امت شهید پرور و به ویژه خانواده معزز و داغدار آنها، صمیمانه تسلیت عرض کرده، از درگاه خداوند متعال برای شادی روح آن عزیزان علو درجات و برای بازماندگان، صبر و سلامتی و برای مصدومان حادثه، شفای عاجل مسالت می‌نمایم. وزیر اطلاعات در پیام خود آورده است: به‌طور قطع، یاد و نام پرخاطره جان برکفان سازمان آتش‌نشانی و نیروهای امدادرسان و درس ایثار و فداکاری این عزیزان تا همیشه بر خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

 

برخورد بدون اغماض با عوامل حادثه پلاسکو

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دفاع از جان، مال و آبروی مردم جهادی بزرگ است و اجری عظیم دارد. محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « آتش دل را که بنشاند؟ درود برغیرت آتش‌نشانی که در جواب دوستش گفت: «اینها مال مردمه! رفت و جانش را داد...». این افراد مانند رزمندگانی هستند که‌ جانشان را برای آزادی خرمشهر دادند تا خرمشهری‌ها به خانه‌هایشان برگردند. دفاع از جان، مال و آبروی مردم جهادی بزرگ است و اجری عظیم دارد. برای همه شهدای آتش‌نشانی فاتحه بخوانیم و برای نجات بقیه دعا کنیم؛ آنها که آتش حادثه را فرو نشاندند اما با رفتن خود بر دلها آتش نهادند. البته با عوامل این حادثه باید برخوردی سخت و بدون اغماض صورت گیرد.»

 

احضار هیات مدیره پلاسکو به دادسرا

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز صبح اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو را برای بررسی عدم توجه به اخطارهای آتش نشانی به دادسرا احضار کرد. این گزارش حاکی از آن است که بیش از ۲۰ بار در طول سال های گذشته به این ساختمان درخصوص موضوعات مختلف ایمنی تذکر داده شده و به‌صورت مکتوب نامه زده شده بود اما هیات مدیره این ساختمان توجهی به این موضوع نکردند.

 

جزئیات وام ۳۰۰میلیونی به کسبه پلاسکو

بر اساس توافقات انجام شده، قرار بر این شد که تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای هر واحد صنفی فعال در ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شود. ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو، از تصمیم شبکه بانکی برای اعطای تسهیلاتی به اصناف مشغول در این ساختمان خبر داده و عنوان کرده که این وام با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

 

تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب

عضو شورای شهر تهران درباره جلسه اعضای شورای شهر تهران در محل حادثه ساختمان پلاسکو از تشکیل کمیته ساماندهی وضعیت آسیب‌‌دیدگان اعم از مصدومان، جانباختگان، مالباختگان و همچنین بازماندگان این حادثه خبر داد. ولی‌ا... شجاع پوریان‌ گفت: در راستای علت‌یابی حادثه پلاسکو، کمیته‌ حقیقت‌یاب در شورای شهر تهران تشکیل شده تا تمام ابعاد حادثه را بررسی و نتایج آن را به مردم و شورای شهر اعلام کند. وی افزود: کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران موظف شده با بررسی همه خلأها و کاستی‌های موجود، جلوی فرار دستگاه‌های ذیربط و مقصر در حادثه را از زیر بار مسئولیت‌شان بگیرد.

امام جمعه قزوین:

پلاسکو توسط آمریکایی‌ها

ساخته شده بود

حادثه ساختمان پلاسکو هم سیاسی شد؛ اگر چه این حادثه ایران را در غم فرو برد اما برخی اظهارات قابل تامل است؛ اظهاراتی که در شرایط فعلی که همگان به دنبال راهکار نجات آتش نشانان مانده در زیر آوار هستند چاره مشکلی نیست. البته مشخص است که گویندگان این اظهارات دلسوز هستند و هدفشان از بیان برخی موضوعات جلوگیری از تکرار حوادث است مانند امام جمعه قزوین که تصریح کرد: حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران که طی آن عده‌ای از افراد جهادگر مجروح شدند یا دعوت حق را لبیک گفتند، حادثه‌ای هشدار دهنده و تأثر‌برانگیز بود. وی افزود: این ساختمان قبل از انقلاب توسط آمریکایی‌ها ساخته شده بود و از استحکام آن خیلی هم تعریف می‌کردند، مانند سایر کارهایی که انجام می‌دهند،‌ می‌بینیم که نه به ساختمان آمریکایی می‌شود اعتماد کرد نه به سیاست، نه به امضای آمریکایی‌ها؛ تا کنون نیز ما از آمریکا تنها خیانت و بدقولی دیده‌ایم. آیت‌ا... عبدالکریم عابدینی اظهار کرد: این ساختمان که فروریخت و خسارت‌های مالی و جانی زیادی به تهران وارد کرد ۱۵ طبقه بود، در حالی که ساختمان‌های بلندتر از این نیز در تهران وجود دارد که قبل از انقلاب ساخته شده است. این حادثه هشداری برای سایر شهرها و تهران است و نیاز به پیش‌بینی و پیشگیری را نشان می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: مسئولان بارها هشدار داده بودند که این ساختمان ایمن نیست ولی با این حال شاهد بی اعتنایی به هشدارها بودیم، اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد دیگر یک ساختمان نیست، باید مقدمات را فراهم کنیم تا از چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

شرق

قدردانی ظریف از همدردی جهانیان برای حادثه پلاسکو


ايسنا: محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه كشورمان در صفحه رسمی تويیتر خود از ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های مختلف سراسر جهان با ملت ایران در غم ازدست‌دادن آتش‌نشان‌های کشورمان، تشکر و قدردانی کرد و نوشت: امروز در سوگ از‌دست‌دادن آتش‌نشان‌های کشورمان هستیم. برای آنها و خانواده‌هایشان دعا می‌کنیم. قدردان ابراز همدردی‌ها از سراسر جهان هستیم.او پيش‌تر با انتشار پیامی، وقوع این حادثه را تسلیت گفت و همچنین به احترام گرامیداشت قهرمانان حادثه پلاسکو، پرچم ایران در نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور نیمه‌افراشته شد و دفتر یادبودی برای این عزیزان گشوده شد.

پرونده گلی‌پور باز هم به دیوان برگشت


شرق: حکم علیرضا گلی‌پور برای بار دوم به دیوان‌عالی کشور برگشت. آزیتا قره‌بیگلو، وکیل این زندانی با اعلام این خبر گفت: موكلم، عليرضا گلي‌پور بيش از چهار سال است به اتهامات سياسي و امنيتي در زندان اوين به سر مي برد. با توجه به اينكه در ١٦ آذر ماه ٩٥ حكم صادره دادگاه انقلاب تهران از سوی اجراي احكام دادسراي اوين به ايشان ابلاغ شد، اميد و شرايط بسيار زيادي برای مرخصي و آزادي او ایجاد شده بود، اما متأسفانه پرونده به علت نامشخص براي بار دوم، بدون درخواست و اعتراض به ديوان عالي كشور ارسال شده است. قره‌بیگلو با اشاره به بیماری موکل خود و شرایط نامساعد او در زندان ابراز امیدواری کرد با تدابير به موقع مسئولان قضائي كشور، مشكل پيش‌آمده رفع شود.

استقبال بسيج دانشجويي از انتصاب ولایتی


فارس: شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور، در نامه‌ای تشکر‌آمیز به مقام معظم رهبری، تصریح کرد: «انتصاب علی‌اکبر ولایتی از جانب شما به ریاست هئيت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، ما را مشعوف و شاد گردانید؛ چراکه امیدمان به منزوی‌شدن باندهای تندرو در دانشگاه آزاد اسلامی که به هدفی جز شکستن کمر نیروهای انقلابی تلاش نداشتند را بیشتر کرد». همچنین در این نامه بیان شده: «پس از فوت رئیس فقید هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه به سکوت اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) و خلأ قانونی آیین‌نامه داخلی هیئت مؤسس، همیشه این خطر احساس می‌شد که از فضای مبهم فعلی، به نفع گروهی خاص بهره‌برداری شود که الحمدلله حکم حضرت‌عالی خلأ را پر کرد و راه را بر هرگونه سوءاستفاده احتمالی بست».

دستگیری ده‌ها عامل مدلینگ در قزوین


فارس: حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین، ترویج و اشاعه فحشا از طریق شبکه‌های اجتماعی را موجب تغییر در فرهنگ ایرانی اسلامی و هنجارشکنی دانست و گفت: پیرو اقدامات گذشته این دادستانی با اقدامات گسترده اطلاعاتی و رصد فضای مجازی موفق شده است ده‌ها نفر از افرادی را که مبادرت به انتشار محتویات مبتذل (مدلینگ در فضای مجازی) کرده بودند دستگیر کند.

تکذیب مخالفت آیت‌الله طالقانی با ساخت پلاسکو


ایسنا: خانواده طالقانی مخالفت آیت‌الله طالقانی با ساخت ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد. اعظم طالقانی گفت: وقتی این خبر منتشر شد، از خانواده‌ام سؤال کردم که آیا از این امر مطلع هستید یا خیر، آنها هم مثل من این موضوع را تکذیب کردند. او افزود: اگر کسی برای اثبات این موضوع دلیل و سندی دارد باید آن را ارائه دهد. براساس شایعات نمی‌شود صدق موضوعی را دریافت کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات