تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۷۵

اكونوميست: اعضای گروه امنیت ملی دونالد ترامپ چه کسانی هستند؟

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/09/09 ـ شماره 4769 ـ صفحه 2)

از گزینه‌ها‌ی ترامپ برای مناصب مهم امنیتی که برخی از آن‌ها‌ مشخص شده و برخی دیگر با گمانه‌زنی همراه است، چه می‌توان دریافت؟ پاسخ این است که نکات چندانی نمی‌توان به دست آورد جز این که بگوئیم تمایل فراوانی برای گماردن ژنرال‌ها‌ به این مناصب وجود دارد یعنی همان کسانی که ترامپ در خلال مبارزات انتخاباتی خود از آن‌ها‌ به شدت انتقاد و آن‌ها‌ را عامل شکست آمریکا در جنگ‌ها‌یی دانست که این کشور در آن‌ها‌ درگیر بوده است.

به گزارش انتخاب؛ مایک فلین، ژنرال بازنشسته اطلاعات نظامی که مسئولیت ارائه رهنمود به ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی در زمینه مسائل امنیت ملی را بر عهده داشت و دیدگاه‌ها‌ی تند وی، در سخنرانی‌ها‌ی انتخاباتی ترامپ بازتاب می‌یافت، به سمت مشاور امنیت ملی منصوب خواهد شد. ژنرال فلین شخصیتی تفرقه افکن دارد و به اندازه خود ترامپ، نظریه پردازان سیاست خارجی حزب جمهوری خواه را نگران و سراسیمه می‌کند. بر خلاف وی، ژنرال جیم ماتیس از افسران بازنشسته یگان تفنگداران دریایی که احتمال می‌رود به سمت وزیر دفاع گمارده شود به طراحان سیاست خارجی حزب جمهوری خواه، اطمینان خاطر خواهد داد. ژنرال دیوید پترائوس یکی دیگر از ژنرال‌ها‌ی بازنشسته نیز که در صورت منصوب نشدن میت رامنی به سمت وزیر خارجه، این منصب به وی واگذار خواهد شد، از جمله کسانی است که دلگرمی مقامات ارشد حزب جمهوری خواه را فراهم خواهد آورد. ژنرال جیم ماتیس که به "سگ دیوانه" شهرت دارد (صفتی که به علت مواضع تهاجمی وی در میدان نبرد و استعدادش در بر زبان آوردن سخنان هولناک و در عین حال شنیدنی، به وی داده شد) فردی است که از قرار هم از جسارت نظامی برخوردار است و هم دارای هوش سرشاری است.

با این حال، دیدگاه‌ها‌یی که ابراز شده ژنرال ماتیس در دوره‌ای که در اندیشکده هوور که یک نهاد محافظه کار است خدمت می‌کرد، با دیدگاه‌ها‌ی ترامپ در زمینه سیاست خارجی که به برد کامل خود و باخت کامل طرف مقابل معتقد است، تفاوت دارد. وی در ادای شهادت در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در سال ٢٠١۵ گفت چه به خواهیم و چه نخواهیم ما بخشی از این جهان بزرگ محسوب می‌شویم و باید به وظایف و مسئولیت‌ها‌ی خود عمل کنیم. وی گفت ما نباید منتظر بمانیم تا مشکلات به سراغ ما بیایند چون ممکن است فرصت مقابله با مشکلات را از دست بدهیم بلکه باید با قاطعیت با دنیای پیچیده کنونی در تعامل باشیم.

ژنرال فلین و ماتیس افزون بر این که هر دو در ارتش آمریکا خدمت کرده اند یک وجه مشترک دیگر نیز دارند و آن اینکه هر دو آن‌ها‌ پیش از موعد توسط دولت اوباما بازنشسته یا در واقع کنار گذاشته شدند. ژنرال ماتیس فرمانده، ستاد فرماندهی مرکزی بود که منطقه خاورمیانه تا پاکستان را تحت پوشش داشت و در اوایل سال ٢٠١٣ فقط با یک تماس تلفنی باراک اوباما از سمت خود برکنار و بازنشسته شد. کاخ سفید از اعتراض‌ها‌ی این ژنرال به سیاست دولت اوباما در قبال ایران به شدت خشمگین بود. ژنرال ماتیس می‌گفت حتی با وجود حل مناقشه هسته ای، دولت آمریکا اقدام چندانی برای مقابله با ایران انجام نداده است.

این ژنرال همچنان از منتقدان سیاست خارجی اوباما باقی مانده و بر این باور است که این سیاست باعث جسورتر شدن روسیه، ایران و چین شده است چون این سه کشور از اکراه داشتن اوباما از به کارگیری قدرت نظامی آمریکا با خبر بوده و از آن سوءاستفاده کرده اند. چنانچه وی از سوی ترامپ به سمت وزیر دفاع منصوب شود، تلاش خواهد کرد تا رئیس جمهور را از اتخاذ سیاست انزواطلبی و کنار آمدن با پوتین بازدارد.

در مقابل، ژنرال فلین، به احتمال مسیری برخلاف مسیر ژنرال ماتیس در پیش خواهد گرفت. ژنرال فلین در ماه فوریه سال جاری در صفحه توئیتر خود نوشت: ترس از مسلمانان، ترسی واهی نبوده بلکه ترسی منطقی است. به این نوشته ژنرال در صفحه توئیتر، یک فایل صوتی ضمیمه بود که در آن ادعایی واهی درباره دین اسلام شده بود(!) وی معتقد است که جهادی گری تهدیدی مرگبار علیه شیوه زندگی آمریکایی محسوب می‌شود و در نتیجه به اعتقاد این ژنرال بازنشسته، شکست دادن جهادی‌ها‌ می‌باید یکی از مهم ترین اولویت‌ها‌ی ملی آمریکا و به مراتب مهم‌تر از مسئله قدرت گرفتن چین یا روسیه هسته‌ای باشد که دوباره سربرآورده و رجزخوانی می‌کند.

افزون بر آنچه که گفته شد، موارد دیگری نیز برای نگران شدن از انتصاب ژنرال فلین به سمت وزیر دفاع یا مشاور امنیت ملی که نزدیک ترین مشاور در عرصه سیاست خارجی برای رئیس جمهوری بی تجربه خواهد بود، وجود دارد. جای بسی نگرانی است که این ژنرال بازنشسته همان کسی است که در همایش سراسری حزب جمهوری‌خواه که نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود با کسانی همراه و همصدا شد که فریاد می‌زدند هیلاری کلینتون را زندانی کن، زندانی کن. وی ابتدا از کودتای نافرجام در ترکیه حمایت کرد اما پس از چندی ناگزیر شد تا نظر خود را تغییر دهد چون شرکتی که از وی حمایت مالی می‌کند از جمله پیمانکاران دولت ترکیه بود. سال گذشته وی برای شرکت در مراسم سالگرد راه اندازی شبکه تلویزیونی "آر تی" روسیه که کرملین آن را به راه انداخته است و سخنرانی در این مراسم و نشستن در کنار پوتین، پول دریافت کرد.

ژنرال فلین می‌گوید علت برکناری وی از مدیریت اداره ضد اطلاعات ارتش آمریکا، دیدگاه وی درباره اسلام و تروریسم است که این دیدگاه خوشایند کاخ سفید نبود و در نتیجه وی در سال ٢٠١۴ از مقام خود برکنار و بازنشسته شد. کاخ سفید در ضمن از سخنان این ژنرال که مدعی بود جنگ علیه جهادی‌ها‌ در حال شکست است و اوباما تلاش می‌کند تا خود را از این مهلکه نجات دهد، بسیار خشمگین بود.

وی در این ارزیابی خود محق بود که می‌گفت کاخ سفید در اعلام پیروزی بر القاعده شتاب زده عمل کرده است. اقدامات وی در زمینه ایجاد تغییرات سازمانی در اداره ضد اطلاعات ارتش و دوباره کاری‌ها‌ی پرهزینه وی در زمینه گردآوری اطلاعات که باعث خشم مقامات سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) شد، در برکناری و بازنشستگی زودهنگام او دخیل بوده است. البته این نکته را نیز باید افزود که زمانی ژنرال فلین از احترام هم‌ردیفان خود یعنی کسانی چون ژنرال استنلی مک کریستال، ژنرال پترائوس و ژنرال ماتیس برخوردار بود چون آن‌ها‌ با کمک یکدیگر راهبرد جدیدی برای مقابله با شورشیان در عراق درپی رویدادهای فاجعه بار ابتدای شورش، تدوین کرده بودند اما تندروی‌ها‌ی این ژنرال در برخورد با شورشیان و در سر داشتن افکار خطرناک در زمینه مهار غیرنظامیان، نگرانی مقامات سیاسی آمریکا را برانگیخت. منابع آگاه می‌گویند که ژنرال فلین افکار و اندیشه‌ها‌ی عجیب و ناهنجاری داشت که به "حقایق درباره فلین" شهرت یافت.

اگر برای این ژنرال در کابینه ترامپ منصبی پیش‌بینی شود که به تایید کنگره نیاز داشته باشد در آن صورت وی به احتمال با مشکل روبرو خواهد شد. اما چنانچه از سوی ترامپ به سمت مشاور امنیت ملی برگزیده شود دیگر نیازی به تایید کنگره نخواهد داشت. در مورد ژنرال ماتیس، براساس قوانین آمریکا، فردی که به عنوان وزیر دفاع منصوب می‌شود چنانچه ژنرال نشسته باشد، باید هفت سال از زمان بازنشستگی او گذشته باشد اما کنگره این اختیار را دارد که این قانون را نادیده بگیرد. با توجه به احترامی که ژنرال ماتیس از آن برخوردار است و حمایت بی دریغ سناتور مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا از وی، می‌توان گفت که در صورت معرفی او برای تصدی منصب وزیر دفاع، کنگره آمریکا به طور قطع چنین انتصابی را تایید خواهد کرد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=57371

ش.د9502644

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات