تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۶۰

افزایش تنش میان چین و ژاپن در دریای شرقی و هشدار جدی توکیو به پکن

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/06/01 ـ شماره 10670 ـ صفحه 6)

دولت ژاپن روز دوشنبه در واکنش به حضور شناورها و کشتی‌های چینی در آبهای مورد مناقشه در دریای شرقی اعلام کرد که عزم خود را برای ترغیب و وادار کردن پکن به حفظ امنیت این منطقه جزم کرده است.

به گزارش ایرنا، هشدار امروز ژاپن به چین برای چندمین بار طی دو هفته اخیر انجام می‌شود و این کشور در آخرین واکنش اعتراضی خود، هفته گذشته سفیر چین در این کشور را به محل وزارت امور خارجه فرا خواند.

«یوشیهیده سوگا» دبیر اول کابینه و سخنگوی دولت ژاپن امروز در سخنانی تاکید کرد که توکیو به شدت از ورود کشتی‌های چینی به آبهای سرزمینی این کشور در دریای شرقی معترض است.

پکن و توکیو بر سر مالکیت سه جزیره (مجمع الجزایر) در دریای شرقی که در چین به نام «دیائویو» و در ژاپن به نام «سنکاکو» شناخته می‌شود، اختلاف نظر دارند و هر یک خود را مالک این جزایر می‌دانند.

پکن می‌گوید نام این جزیره در اسناد تاریخی به قدمت 600 سال در چین موجود است و چینی‌ها مالکیت جزایر را تنها پس از شکست به ژاپن به توکیو واگذار کرده‌اند.

سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که حضور کشتی‌های دولتی چین به آبهای مورد ادعای توکیو در منطقه، موجب افزایش تنش‌ها در روابط دوجانبه خواهد شد و این کشور مجبور است در این خصوص واکنشی قاطعانه و البته سنجیده نشان دهد.

«سوگا» در عین حال تصریح کرد که ژاپن به هشدارهای خود به چین مبنی بر امتناع از رفتارهایی که تنش‌ها در دریای شرقی را افزایش می‌دهد، ادامه خواهد داد.

او گفت که در مجموع 14 کشتی دولتی چین در روزهای اخیر به آبهای سرزمینی این کشور وارد شده‌اند که این موضوع می‌تواند از منظر قانونی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی باشد و مورد پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: با این حال، همچنان 12 کشتی چینی در ساعات ابتدایی روز دوشنبه در این منطقه حضور داشتند و گارد ساحلی ژاپن تلاش می‌کند که تنش‌های ناشی از این موقعیت را کاهش دهد.

براساس گزارش‌ها، فعالیت کشتی‌های چین از روز جمعه گذشته در مناطق اطراف جزایر مورد مناقشه دو طرف افزایش یافته و این موضوع منجر به اعتراضات مکرر ژاپن شده است.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ژاپن نیز پیشتر اعلام کرده بود حضور قایق‌های ماهیگیری و کشتی‌های گاردساحلی چین در این منطقه دریایی طی چند سال اخیر به بیش از 200 مورد رسیده است.

توکیو همچنین دیروز (یکشنبه) به چین به دلیل نصب یک رادار در منطقه مورد مناقشه در شرق این کشور اعتراض کرد و گفت که نگران است پکن روزی بخواهد با انتقال مخفیانه برخی امکانات جاسوسی و نظامی به سکوهای حفاری و تاسیسات اقتصادی جدید حد فاصل مرزهای دو کشور، از منابع زیر زمینی ژاپن نیز بهره‌برداری خاص انجام دهد.

این تنش‌ها در حالی رو به تشدید است که کمتر از یک ماه پیش، دادگاه بین‌المللی لاهه ادعاهای چین در قبال دریای جنوبی در مناقشه با فیلیپین را بی‌پایه و اساس دانست.

چین نیز از پذیرش حکم دادگاه لاهه سر باز زد و به دنبال این موضوع ژاپن چین را ملزم به پذیرش این حکم دانست و پکن نیز این رفتار توکیو را مصداق بارز مداخله و تهدید توکیو در امور داخلی خود دانسته است.

«هوا چون اینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز شنبه گذشته اعلام کرد که مالکیت چین بر این جزایر و آبهای اطراف آن انکار نشدنی است و این موضوع مصداق تمامیت ارضی این کشور است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=103211

ش.د9502689

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات