صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست آمریکا اقتضا می‌کند که تفکری در میان ملت ایران تزریق شود تا وانمود کنند ملت ما بر سر یک دوراهی قرار دارد، یا با آمریکا کنار بیاید یا دائماً فشارها را تحمل کند.(95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
بایسته‌های مذاکرات آستانه!

«نشست آستانه» با محوریت برگزاری گفت‌وگوهای «سوری ـ‌ سوری» و مشارکت دولت و مسلحان سوریه طی امروز و فردا در آستانه پایتخت قزاقستان تحت نظارت ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود. هدف این مذاکرات، تداوم و پایدار کردن آتش‌بس بین معارضان و ارتش سوریه و پس از آن حل کامل سیاسی بحران شش ساله این کشور است.
از نظر جمهوری اسلامی ایران که یکی از فعالان تحولات سوریه بوده و در طول شش سال گذشته در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در کنار مردم سوریه قرار داشته و از هیچ کمکی برای حفظ استقلال و بهبود شرایط مردم این کشور دریغ نکرده است، این مذاکره زمانی نتیجه خواهد داد که نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:
۱ـ آمادگی طرف‌های معارض و حامیان غربی آنها برای مذاکره و پیگیری راه‌حل سیاسی، محصول شکست در عرصه میدانی و تغییر توازن قوای نظامی به نفع جبهه مقاومت و ملت مقاوم سوریه است که از رهگذر آزادسازی خیره‌کننده حلب به دست آمده است. بر اساس این، حفظ اقتدار و مقاومت در عرصه تحولات میدانی همچنان لازم است. ۲ـ اقدام به آتش‌بس به منزله آغاز روند راه‌حل سیاسی زمانی مثبت ارزیابی می‌شود که فرصتی برای تجهیز دوباره تروریست‌ها نباشد. ۳ـ مذاکرات صلح با شرکت دوستان سوریه باید به سرانجام برسد. آنهایی که به ملت سوریه برای حفظ و دفاع از تمامیت ارضی کشورشان کمک کردند، شایستگی حضور در مذاکرات صلح را دارند، نه آنهایی که سهم عمده‌ای در تجهیز، پشتیبانی و گسیل تروریست‌ها به سوریه داشته‌اند. دلیل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حضور آمریکا و برخی از کشورهای ارتجاع عربی در مذاکرات آستانه به همین موضوع برمی‌گردد. ۴ـ باید نسبت به بازیگری برخی از شرکت‌کنندگان در مذاکره که در مرز اختلافات حرکت می‌کنند و با طرح فریبکاری و زیاده‌خواهی به دنبال اختلاف‌افکنی در جبهه مقاومت هستند، هوشیار بود. اگرچه برخی از تحلیلگران با توجه به رفتارشناسی و هدف‌گذاری هر یک از بازیگران مذاکرات آستانه، دستاورد ملموس و قابل توجهی برای این مرحله از مذاکرات قائل نیستند؛ اما آن را از نظر برآورد توان بازیگری و محک زدن خواسته‌های خودشان در این مذاکرات مهم ارزیابی می‌کنند.

▼ گزارش روز
قدم اول

عمر دولت یازدهم رو به پایان است و برجام هنوز آن‌گونه که وعده داده شده بود بر فضای اقتصادی کشور تأثیر نگذاشته است و با تغییرات ایجاد شده در کاخ سفید، آینده مبهم‌تری نیز یافته است. چنانکه کارشناسان معتقدند سیاست نگاه به بیرون مرزها برای درمان بحران‌ها و مشکلات اقتصادی در آستانه شکست کامل است، بیکاری همچنان مهم‌ترین معضل کشور به شمار می‌آید و مقامات دولتی از احتمال افزایش نرخ بیکاری در ماه‌های آینده خبر می‌دهند، حجم زیادی از ارز کشور برای واردات کالاهای مشابه داخلی از کشور خارج می‌شود و هر روز از اعتبار و ارزش پول ملی کاسته می‌شود! اما این شرایط تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟ نقطه پایان مشکلات اقتصادی کشور کجاست؟ این پرسش‌ها که پاسخ آن نه تنها واضح و مشخص است، بلکه بارها خبرگان دلسوز و دوراندیش کشور و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب از آن نام برده‌اند و بر تحقق آن اصرار ورزیده‌اند؛ اتکا به درون و توجه به تولیدات داخلی، حمایت از سرمایه ایرانی و تضمین آینده شغلی کارگر ایرانی با خرید کالای ایرانی. موضوعی است که نه مسئولان تصمیم‌گیر و مجری کشور توجه کافی به آن دارند و نه ما مردم. به راستی، این بی‌تفاوتی و تشدید مشکلات اقتصادی که آسیب آن متوجه همه می‌شود تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟
بیاییم قدم اول را ما برداریم و از همین حالا با خود قرار بگذاریم که برای خرید کالای ایرانی تمرین کنیم، اگر خرید تولیدات ایرانی در زمینه کالاهای دیجیتال و... دشوار و سخت است، خرید تولیدات ملی را از وسایل ساده و دم‌دستی آغاز کنیم؛ تولیداتی مانند خودکار، کاغذ، مواد شوینده، ظروف غذا... بیایید با خودمان قرار بگذاریم به هر مغازه‌ای که وارد می‌شویم اولویت‌مان خرید کالای ایرانی باشد و اگر قصد خرید کالایی را داریم، ابتدا از فروشنده بپرسیم آیا این کالا نمونه ایرانی هم دارد یا خیر... بیایید از این پس اگر از کالای ایرانی استفاده کردیم که کیفیت مطلوبی داشت، خرید آن را به دیگران هم توصیه کنیم...

▼ خبر ویژه
دانیال‌زاده کیست؟

محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در زمینه دستگیری رسول دانیال‌زاده و ادعاهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر ارتباط وی با حسین فریدون گفت: شخصی که شما نام بردید دستگیر شده و تحقیقات از وی در مرحله انجام است؛ ضمن اینکه ارتباط وی با حسین فریدون هم کاملاً مشهود است، ولی هم‌اکنون نحوه این ارتباط و اقدامات آنها مشخص نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات این پرونده باشیم. گفتنی است، برخی از اخبار حکایت از آن دارد که این بدهکار بانکی اسپانسر بزرگ ستادی بوده است که به تازگی رئیس قوه قضائیه کمک‌های بابک زنجانی به آن را رسانه‌ای کرد. این خدمات در انتخابات 92 و 94 صورت گرفته و البته در ازای خدمات، از امتیاز دریافت تسهیلات سفارشی حسین فریدون هم بهره‌مند شده است. دانیال‌زاده یکی از ابر بدهکاران بانکی است و از تکنیک‌های او احداث کارخانه‌ای کوچک به منزله ویترین فعالیت‌ها برای اخذ تسهیلات نجومی است. یکی دیگر از تکنیک‌های این مفسد اقتصادی نیز پرداخت رشوه به مدیران شعب بانکی به منظور همراهی در ارائه تسهیلات بوده که حداقل منفعت آن شکایت نکردن بانک از بدهکار است! وی 2 هزار و 600 میلیارد تومان بدهی معوقه دارد و به وسیله بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی اطلاعات سپاه بازداشت شده است.
 
▼ اخبار

1ـ افول قدرت آمریکا در پنج سال آینده

شورای اطلاعات ملی آمریکا، که به تبیین راهبرد‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌پردازد، از افول قدرت آمریکا در پنج سال آینده خبر داد و ضمن اظهار نگرانی طی گزارشی نوشت: شک و عدم قطعیت درباره ایستار آمریکا توأم با «درون‌گرایی غرب» و سست شدن استانداردهای حقوق بشری و پیشگیری از جنگ در سطح بین‌المللی، روسیه و چین را برای به چالش کشیدن نفوذ آمریکا تشویق خواهد کرد. بر پایه یافته‌های این گزارش، آشوب و خیزش سیاسی در پنج سال آینده در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه خواهد داشت و امکان ادامه جنگ‌های داخلی و نیابتی در شماری از کشورهای ناکارآمد و ناتوان منطقه دور از انتظار نیست. در بیشتر کشورهای نفت‌خیز منطقه بعد از یک دهه مازاد سرمایه، که مقداری از آن به صورت سرمایه‌گذاری و کمک مالی به کشورهای غیر نفتی انتقال یافت، اکنون کشورهای مذکور بر اثر افول قیمت نفت با کسری سرمایه روبه‌رو هستند.

2ـ توطئه بدبین کردن جوانان به مدافعان حرم
«شخصی در حضور من گفت سپاهیانی که به سوریه اعزام می‌شوند، دو میلیون تومان به حقوق‌شان افزوده می‌شود؛ اما خدا گواه است که در روز اعزام محسن به سوریه من تنها 30 هزار تومان پول داشتم و منتظر رسیدن موعد یارانه بودم.» جملات بالا بخشی از سخنان سمیرا حمیدی‌نامدار، همسر شهید مدافع حرم «محسن فانوسی» است. وی می‌افزاید: در آخرین مأموریت، بر خلاف همیشه عکس بچه‌ها را با خودش نبرد وقتی علتش را از او جویا شدم، گفت که این مأموریت تنها برای حضرت زینب(س) است. وی در ادامه می‌گوید: حاضرم فیش حقوقی همسرم پیش از شهادتش و اکنون را در فضای مجازی منتشر کنم تا همه متوجه شوند این شبهات تنها به منظور بدبین کردن جوان‌هاست.

3ـ تعیین میزان جریمه سربازان غایب
«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس شورای اسلامی در تشریح تعیین جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی گفت: جریمه مشمولانی که هشت سال و بیشتر غیبت دارند، به تصویب رسید که عیناً باید بپردازند. این جریمه عبارت است از: مشمولان زیر دیپلم 10 میلیون، دیپلم 15 میلیون، فوق‌دیپلم 20 میلیون، لیسانس 25 میلیون، فوق‌لیسانس 30 میلیون، دکترای پزشکی 35 میلیون، دکترای غیر پزشکی 40 میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان. همچنین، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، فرد 10 درصد جریمه می‌شود و در صورت ازدواج 5 درصد و به ازای هر فرزند نیز 5 درصد مشمول تخفیف خواهد شد.

▼ تا انتخابات

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور درباره اهم موضوعات دومین جلسه ستاد انتخابات کشور گفت: در این جلسه ضمن تأکید اعضای ستاد بر اصل بی‌طرفی مجریان برگزاری انتخابات، هر یک از رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد انتخابات کشور به ارائه گزارش خود پرداختند. شجاعی کیاسری افزود: در این جلسه همچنین درباره چگونگی تأمین اقلام و ملزومات مربوط به برگزاری انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، از قبیل برگ تعرفه، مهر، صندوق و همچنین آموزش بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر از عوامل برگزاری انتخابات 96 بحث و تبادل نظر شد.
مشاور رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم آقای روحانی تصمیم نهایی خود را برای حضور در انتخابات در زمان مناسب اعلام کند که در آن صورت قطعاً ایشان نامزد اصلاح‌طلبان خواهد بود. نجفی ارزیابی شرایط کشور و تحولات آینده را در فرایند این تصمیم، مهم ارزیابی کرد.

▼ اخبار کوتاه
«آوی دیختر» وزیر سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پیامی حاوی مضامین نژادپرستانه و ضد حقوق بشری از ورود ترامپ به کاخ سفید استقبال کرد. منابع عبری پیش‌بینی کردند سفارت آمریکا در هفته آینده به قدس منتقل شود. ترامپ نیز به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه «اسرائیل هیوم» بیان داشت: من از وعده خود به اسرائیل درباره قدس عدول نخواهم کرد. محافل عبری پیشتر از بازدید یک هیئت آمریکایی از مکان احتمالی سفارت آمریکا در قدس خبر داده بودند.
تروریست‌های تکفیری داعش در عراق که در هفته‌های اخیر شکست‌های سنگینی در همه عرصه‌ها متحمل شده‌اند، برای جبران تأمین کمبودهای مالی خود اقدام به غارت جواهرات زنان بخش غربی موصل کردند. رسانه‌های عراقی به نقل از منابع دولتی اعلام کردند، داعش برای تأمین مالی گروه خود دسته‌جاتی تشکیل داده تا زنان را مجبور کنند طلا و جواهرات خود را به این گروه تحویل دهند. زنانی که از تحویل جواهرات خود خودداری می‌کردند مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.
اصغر هندی، مسئول کمیته پیگیری مطالبات وزارت نفت درباره ابلاغ حکم اعدام به بابک زنجانی و تأثیر آن بر روند استرداد اموال شرکت ملی نفت، گفت: در حال حاضر برخی از اموالی که در ایران بوده، به شرکت ملی نفت منتقل شده است؛ ولی با اجرای حکم اعدام، قطعاً وزارت نفت به بخشی از مطالبات و اموالی که خارج از کشور دارد، دست نمی‌یابد.
بر اساس آمار گمرک در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 220 تن انواع اره دستی وارد کشور شده است که این میزان نشان می‌دهد، 570 هزار و 307 دلار ارز از کشور خارج شده است. گفتنی است، ارزش ریالی این میزان واردات، بیش از 17 میلیارد ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
مدیر بخش آتش‌سوزی بیمه البرز با اشاره به درس‌آموز بودن حادثه دلخراش پلاسکو برای مسئولان و مردم گفت: پس از حادثه پلاسکو، 905 مشتری جدید برای خرید بیمه‌ آتش‌سوزی مراجعه کرده‌اند. این متقاضیان از اهالی خیابان جمهوری بوده‌اند که تاکنون پوشش بیمه‌ای نداشته‌اند.
در پی واگذاری کارخانه ذوب و نورد زرفام یزد به یک کارفرمای هندی در شهرستان اشکذر، این واحد صنعتی به طور موقت تعطیل شد و حدود 160 کارگر قراردادی آن اخراج شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات