فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۸۱

نوسازی نظام آموزشی به شیوه نفوذ

پیش بردن پروژه نفوذ با هدف تغییر، از اهدافی است که بخشی از آن، توسط یونسکو اجرا می شود و اتفاقا در سند 2030 ، مراحل مختلف نفوذ، از جمله نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی گام به گام در حال پیشروی است و این یکی از طرح های راهبردی امریکا در سه مرحله "مهار"، "تغییر رفتار"، و "تغییر ساختار" است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/شیرین زارع پور
مقام معظم رهبری در دیدار روز قبل با معلمان، که به مناسبت هفته معلم صورت گرفت، به صراحت از امضاء سند 2030 انتقاد کردند و امضا و اجرای بی سروصدای آن را مطلقا مجاز ندانستند. ایشان با گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سبب عدم ممانعت دولت از این اقدام، در این باره تصریح کردند:
این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگرچنانچه با اصل کار شما نمیتوانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ‌و‌ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما میدانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.

پایگاه تحلیلی-خبری، بصیرت در یادداشتی در همان زمان امضای این سند، به نقد آن پرداخت و سیاست های پشت پرده دشمن در سایه این سند و آثار آن را تحلیل کرده بود. با توجه به بیانات دیروز مقام معظم رهبری، بازنشر این یادداشت ضرورت می یابد:

اواخر آذرماه سال قبل، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، از اجرای اولین اولویت کمیسیون آموزش، جهت پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با سند 2030، بعد از اتمام بررسی برنامه ششم، خبر داد و این در حالی است که "نهمین"  جلسه کمیته ملی آموزش کمیسیون ملی یونسکو در تاریخ بیستم دی ماه، در سایه بی توجهی نهادهای مسئول مرتبط، برگزار شده و پس از آن با حضور وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، معاونت امور زنان و جمعی از مسئولان دیگر، سندی با عنوان 2030، رونمایی شده بود.

نوسازی نظام آموزشی به شیوه نفوذ 
پیش بردن پروژه نفوذ با هدف تغییر، از اهدافی است که بخشی از آن، توسط یونسکو اجرا می شود و اتفاقا در سند 2030 ، مراحل مختلف نفوذ، از جمله نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی گام به گام در حال پیشروی است و این یکی از طرح های راهبردی امریکا در سه مرحله "مهار"، "تغییر رفتار"، و "تغییر ساختار" است. 
 تساوی جنسیتی، حقوق بشر با تغییر عنوان به شکل "حقوق شهروندی" و آموزش سبک زندگی غربی، از مهم ترین محورهای این طرح و خصوصی سازی آموزش، از مهم ترین ویژگی های این سند است. 

چارچوب عمل جهانی آموزش 2030،  در مقابل سند تحول بنیادین 

چارچوب عمل آموزش 2030 که با عنوان (به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر فراگیر و با کیفیت برای همه) از سوی یونسکو به عنوان دستور کار جهانی آموزش تا سال 2030 تدوین شده است، به عنوان نقطه عطفی جهت تحقق اهداف ناتمام آموزش برای همه و اهداف توسعه هزاره معرفی شده است و جالب توجه است که این سند در متن خود رویکرد "برای همه" (یعنی همه مردم و همه کشورها) را در نظر گرفته در حالیکه در همایش رونمایی سند، ماکایا هاواشی، هماهنگ کننده آموزش 2030 در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ایران را اولین کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه دانست که سند ملی آموزش را تهیه کرده و اولین کشوری است که در طرح پیمایش آموزش 2030 یونسکو شرکت کرده است. 
پروژه 2030 که اساس  آن را باید  در برنامه های تدوین شده وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، جستجو کرد، می توان گفت بر پایه گزارش  American security project  برای پاسخگویی به این پرسش اساسی تدوین شده است که چگونه دیپلماسی عمومی نظامی می تواند به تحقق اهداف ارتش امریکا در خارج از کشور، بدون این که ارتش مجبور باشد مردم دیگر کشورها را کشته یا زخمی کند، کمک نماید؟
ارتش امریکا چنین اقداماتی را (فعالیت های اطلاع رسانی و تاثیرگذاری) می نامد و آنها را این گونه تعریف می کند:
بهره گیری از اطلاعات هدفمند برای هماهنگ ساختن مضامین، پیام ها و اقدامات عملیات ارتش جهت اطلاع رسانی به مردم امریکا و مخاطبان کشورهای دیگر، تاثیر گذاری بر مخاطبان خارجی و تاثیر گذاری بر فرایند تصمیم گیری دشمن.
در ادامه گزارش، به واقعیت اقدامات پنتاگون در این زمینه اشاره کرده و هدف را مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذاری بر نگرش ها و فعالیت های مردم کشورهای مختلف می داند و یونسکو زیر نظر سازمان ملل، دستورات خود را از این سازمان دریافت می کند. دستورالعمل "سرمایه گذاری برای توسعه" در کنفرانس بین المللی نوآوری در آموزش، در سال 2015 توسط همسر اوباما در دوحه پایتخت قطر در مقر یونسکو، درست در همین راستا تصویب شد و نمایندگان ایرانی حاضر در این کنفرانس، تعهد کردند که سند 2030 یونسکو و شاخص های 18 گانه آن را در ایران اجرا کرده و همینطور، خود را ملزم به گزارش دهی در این زمینه به سازمان ملل  دانستند؛ آنهم بدون مشخص بودن اصل محتویات سند و بدون مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی. 
متاسفانه بررسی نظرات برخی از افراد در داخل کشور همچون: دوران آموزش و پرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده است و همین طور: آموزش و پرورش باید خصوصی سازی شود، نشان می دهد این پروژه در ادامه همان کارگاه اصلاحات آموزشی و آینده ایران برگزار شده و موسسه انگلیسی لگاتام، برگزار کننده این کارگاه بوده است با چهار هدف مهم آموزشی:
1- سکولاریزاسیون آموزش ها، برای مقابله با نظام تعلیم و تربیت اسلامی شیعی؛
2 - آموزش حقوق شهروندی لیبرالیستی و تفکر انتقادی برای تاثیر گذاری بر اندیشه نسل آینده؛ 
3 - حذف و تضعیف سیستم آموزش ایدئولوژیک معلمان با تمرکز بر تغییر شرایط استخدام؛
4 - خصوصی سازی آموزش و پرورش با هدف تغییر سیستم آموزش عمومی و تطابق با آموزه های سکولاریسم.

چارچوب عمل جهانی برای جذب و آموزش نخبگان 
 آلن گودمن که دارای سابقه عضویت  در سازمان سیا بوده و تحت پوشش  مدیر اجرایی موسسه آموزش بین المللی، همراه هیئتی از نمایندگان ارشد موسسات آموزش عالی امریکا سال گذشته  سفری به ایران داشت و به بهانه افزایش همکاری های دانشگاهی و علمی بین دو کشور در سکوت خبری رسانه ها، از 13 دانشگاه و موسسه علمی کشور بازدید کرد، به مهم ترین بخش دیپلماسی امریکا که از طریق موسسه ned پی گیری می شد، اشاره و برای پیاده کردن همین شکل آموزش، تلاش هایی صورت داد که البته  پس از بازگشت از ایران عنوان کرد،  دیپلماسی آموزشی را در صدر اقدامات برای گشایش باب گفت و گو بین دو کشور می داند و اذعان داشت این قضیه در چین و ویتنام دنبال شده و راهبردهای این موسسه  در سال های اخیر در میانمار و کوبا اجرا شده است.

نوسازی نظام آموزشی به شیوه نفوذ

برنامه فولبرایت که همان شبکه نخبگان حامی امریکا در جهان است؛ بخش دیگر شبکه آموزشی در نظر گرفته شده از سوی نهادهای بین المللی برای ایران است. جیمز فولبرایت، پشتیبان راه اندازی این برنامه در کمیته روابط خارجی سنا است و این کمیته مسئول نظارت و تخصیص بودجه برنامه های خارجی و نیز تامین بودجه فروش اسلحه و تربیت متحدین کشور امریکا را بر عهده دارد. برای جذب نخبگان و نفوذ بر این افراد، ضمن استفاده از ارزش علمی آنها، هدف این برنامه مبادله تجارب فرهنگی و نزدیک سازی فرهنگ ها،  در راستای همان صلح جهانی سازمان ملل است.

براندازی از طریق نفوذ در سیستم آموزشی، راهبردی است که با تاثیر و تغییر در اذهان و باورهای آینده سازان یک کشور صورت می پذیرد.  کم اهمیتی به سند تحول بنیادین و حرکت هوشمندانه خواندن تهیه سند ملی آموزش 2030، راه را برای اجرایی شدن هر چه بیشتر اهداف نظام سلطه در بخش آموزش فراهم می کند و نتیجه عملی آن، تغییر باورها و پیش بردن نسل آینده با سیاست های نظام سرمایه داری است، که به شکل های مختلف جنگ و خونریزی و فساد و.... در نقاط مختلف جهان دیده می شود و موضوع قابل توجه این است که آموزش در سطح عمومی با مشکلی مواجه نیست و حتی دورترین و غیر قابل دسترس ترین روستاها در ایران، تحت پوشش شبکه آموزش قرار دارند و اساسا اینکه در سند 2030، به موضوع آموزش برای همه به عنوان اولویت، پرداخته می شود، چه کمبودی را باید جبران می کرده است، که کمیته ای برای رسیدگی به این سند و تهیه آن تشکیل شده و پس از این قرار است گزارش آموزش کشور در اختیار نهادهای بین المللی قرار گیرد؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات