تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۸۰

آموزش و پرورش انقلابي

پایگاه بصیرت / محمود فرشيدي
(روزنامه رسالت - 1395/11/05 - شماره 8858 - صفحه 1)

واژه انقلابي و انقلابي گري نيز همانند واژه هاي اسلام و حزب الله و ديگر واژه هايي که بار ارزشي دارند، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مورد هجوم و تحريف دشمنان قرار گرفته است. روشن است كه همانند طلا، هر كالاي ارزشمندي سودجويان را به طمع مي اندازد تا بدل آن را بسازند. چنانكه اسلام ليبراليستي را در تركيه و اسلام فاشيستي را توسط داعش به راه انداخته اند تا گوهر اسلام ناب ناشناخته بماند. اما پشتوانه 37 ساله انقلاب اسلامي الگويي عملي براي شفاف سازي حقيقت اين گونه واژه هاست و مردم جهان نيز هوشيارانه كسب تجربه كرده اند كه سره را از ناسره تمييز دهند.

در اين ميان واژه هاي انقلاب و انقلابي و انقلابي گري هم مورد تحريفات فراوان قرار گرفته است تا آنجا كه گاهي هر حركت و اقدام غيركارشناسي و بدون برنامه، افراطي و شتاب زده، در تصور عده اي، حركتي انقلابي تلقي مي شود يا عده اي مي كوشند انقلابي بودن را در نسل اول انقلاب و به خصوص سران نهضت اسلامي، و علي الخصوص خودشان، محدود سازند و انقلاب را ابتر از تربيت نسل هاي جوان و انقلابي قلمداد نمايند و بالطبع وقتي نيروي انقلابي تربيت نشد، استمرار حركت انقلابي هم معنا و مفهومي نخواهد داشت.

اما موضوع اين نوشتار كند و كاوي است در عرصه «تربيت»، تا با معيار انقلاب، بتوان ميان تربيت انقلابي و تربيت غير انقلابي و به تعبير روشن تر آموزش و پرورش انقلابي و آموزش و پرورش غير انقلابي تفكيك قائل شد. روشن است كه مسائل و دغدغه هاي اصلي آموزش و پرورش گسترش عدالت آموزشي، رشد علمي و خلاقيت دانش آموزان، مصونيت بخشي آنان در برابر آسيب هاي اجتماعي، خود كفايي فارغ التحصيلان در عرصه معيشتي و اقتصادي، خودباوري و پايبندي به هويت ملي و تعميق ارزش هاي اعتقادي و اخلاقي است اما با نگاهي به مواضع طرفداران دو نظريه فوق الذكر، رويكردها و راهكارهاي متفاوت و بلكه متضادي براي حل مسائل آموزش و پرورش مشاهده مي شود كه ذيلا به نمونه هايي اشاره مي كنيم:

1- آموزش و پرورش انقلابي ديدگاه ايجابي اين رويكرد بر چنين مواردي تاكيد دارد:

- ضرورت تربيت نسل آينده بر اساس الگوي تربيتي اسلامي- ايراني

- عملياتي ساختن سند تحول بنيادين

- تقويت جايگاه معاونت پرورشي با توجه به مسئوليت سنگين مدرسه در عرصه تربيت

- تربيت و جذب معلم، منحصرا از طريق دانشگاه فرهنگيان و با به كارگيري تجربه گرانسنگ مراكز تربيت معلم

- بهره گيري از مباني نظري و نيروي انساني حوزه هاي علميه

- آموزش و پرورش امر حاكميتي است و بايد زير نظر و تحت هدايت حكومت اداره شود

- آموزش و پرورش توليد كننده سرمايه اجتماعي است و لذا بايد در بودجه دولت اولويت داشته باشد

- رويكرد حزبي و سياسي در مديريت براي آموزش و پرورش سم است در ديدگاه سلبي آموزش و پرورش انقلابي نيز به اين دغدغه ها مي توان

اشاره كرد:

- اگر الگوي تربيتي بومي و ملي خويش را در مدارس حاكم نكنيم، شكاف بين نسل ها روز به روز گسترش مي يابد

- انسان غربي با فرهنگ ما همخواني و تطابق ندارد

- آموزش و پرورش نمي تواند در برابر هجوم و نفوذ فرهنگي غرب بي طرف بماند و نسل آينده را در مقابل امواج اينترنت و ماهواره بي پناه بگذارد

- مفاسد اخلاقي در مدارس كشورهاي غربي، مسئولان اين كشورها را گرفتار ساخته است

- نبايد نسل آينده كشور را در برابر حاكميت نظام سلطه جهاني منفعل تربيت كرد

2- آموزش و پرورش غير انقلابي گفتمان اصلي اين رويكرد، ادغام در آموزش و پرورش جهاني است. البته با رعايت ملاحظات لازم و حساسيت هاي فرهنگي جامعه. بنابراين ديدگاه هاي ايجابي آن را مي توان چنين برشمرد:

- تربيت شهروند جهاني

- بهره گيري از الگوهاي آماده كشورهاي صنعتي

- گشودن دروازه آموزش و پرورش به روي سازمان هاي فرهنگي جهاني

- حاكم ساختن برنامه آموزش 2030 يونسكو

- امضاي تفاهم نامه با كشورهاي غربي، تبادل دانش آموز و دعوت از صاحب نظران غربي جهت آموزش معلمان

- ضرورت آموزش مسائل جنسي به دانش آموزان حتي از دوران كودكي

- آموزش و پرورش يك نهاد مدني است و نه يك امر حاكميتي و در نتيجه پيگيري واگذاري آموزش و پرورش و خصوصي سازي مدارس

- بهره برداري حزبي سياسي از ظرفيت اجتماعي فرهنگيان در پوشش كانون هاي صنفي

- استفاده از ظرفيت نشريات كمك آموزشي براي تربيت حزبي-گروهي دانش آموزان.

اما برخي ديدگاه هاي سلبي آموزش و پرورش غير انقلابي عبارتند از:

- آموزش و پرورش نبايد ايدئولوژيك باشد

- هزينه كردن براي تربيت معلم اشتباه است

- سند تحول بنيادين آرماني و غير قابل اجراست

- واژه هاي جهاد و شهادت و بسيج در كتاب هاي درسي عامل خشونت در نسل آينده است

- تربيت اعتقادي وظيفه خانواده ها و حوزه هاي علميه است نه آموزش و پرورش

- آموزش و پرورش يك دستگاه مصرف كننده است و بايد حداقل بودجه را به آن تخصيص داد.

در آستانه طلوع سي و نهمين بهار آزادي، فرهنگيان عزيز و انقلابي كه سهم تاثيرگذاري در پيروزي انقلاب، دفاع مقدس و اداره كشور ايفا كرده اند و همواره شهدا و جانبازان گرانقدر خود را راهنماي خويش قرار داده اند. بازنگري در روند امور نهاد آموزش و پرورش كشور و تقويت رويكرد تربيت انقلابي را رسالت تخطي ناپذير خويش و تجديد پيماني با امام خميني، شهدا و رهبري عزيز مي دانند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=250033

ش.د9503530

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات