صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۲۷

اخبار ویژه روزنامه های 11 بهمن 1395

کیهان

میراث تورمی سنگین دولت یازدهم برای دولت دوازدهم

به گزارش رجانیوز، این ارقام که نسبت به نقدینگی دولت در سال 1392 رشد نجومی 120 درصدی را نشان می‌دهد در حالی است که ظاهر آمار و ارقام از کاهش شتاب تورم در دولت یازدهم حکایت دارد. این داده‌های مشکوک اقتصادی که با رشد شدید نقدینگی اقتصادی به رشد کم تورم اشاره دارد نشان می‌دهد که اتفاقاتی فرای تحلیل‌های اقتصادی در آن نقش دارد.
بیشتر حجم وسیع نقدینگی کشور به صورت سپرده‌های کلان در بانک‌ها ذخیره شده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان در امن بودن و مطمئن بودن وخطرناپذیری این پول در بانک دانست، چرا که فضای نامطمئن اقتصادی و بی‌برنامگی دولت در حوزه تولید و اشتغال‌زایی و عدم حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی آنها را ناچار به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کرده است.
حجم وسیع و بی‌سابقه نقدینگی که ناشی از بی‌تدبیری دولت در عرصه اقتصادی است فقط به یک جرقه کوچک نیاز دارد تا یک تورم تاریخی را به وجود بیاورد.
به بیان دیگر دولت به دلیل بی‌برنامگی خود، دو راهی کاذبی را ترسیم کرده که یک سوی آن نگه داشتن فضای اقتصادی در خلا برای جلوگیری از افزایش تورم است که نتیجه آن چیزی جز رکود و افزایش بیش از پیش بیکاری و معضلات بعدی آن نخواهد بود و راه دیگر اینکه دولت می‌تواند با باز کردن فضای باز اقتصادی در یک حوزه به رونق آن حوزه بپردازد که نتیجه آن به دلیل حجم عظیم نقدینگی منجر به افزایش تورم لجام‌گسیخته در همان زمینه می‌شود.
دولت ترجیح می‌دهد بین این دو راهی خود ساخته راه‌حل اول را که منجر به ایجاد فضای رکود اقتصادی می‌شود را انتخاب کند تا با کنترل حجم نقدینگی توسط سیستم بانکی کشور مانع از دست رفتن تورم به ظاهر پایین به عنوان دستاورد دولت بشود.
این فضای رکودی دولت ساخته که تا تعیین تکلیف فضای سیاسی کشور در اردیبهشت 96 ادامه خواهد داشت و دولت منتخب بعدی با هر گرایشی که باشد باید با این حجم نجومی نقدینگی مواجه شده و معضلات عدیده آن را به دوش بکشد.

مدیر نجومی معزول همچنان از 2 نهاد دولتی حقوق می گیرد

«رئیس نجومی‌بگیر سابق صندوق توسعه ملی و وزیر اقتصاد دولت اصلاحات هم اکنون هم عضو شورای پول و اعتبار با حکم رئیس جمهور است و هم عضو هیئت امنای مؤسسه دولتی نیاوران! به نظر می‌رسد دولت روحانی علاقه‌ای به خارج کردن صفدر حسینی از بدنه مدیران دولت ندارد و به قول سخنگوی دولت، دولتمردان همچنان پدر نجومی‌بگیر سیده فاطمه حسینی را ذخیره نظام می‌دانند».
روزنامه جوان با انتشار این مطلب نوشت: چند ماه از افشای فیش حقوقی رئیس و اعضای سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌گذرد، اما هنوز رد پای سید صفدر حسینی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران دیده می‌شود. وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و پدر نماینده فعلی تهران در مجلس، از معروف‌ترین افرادی بود که با دریافت حقوق‌های نجومی احساسات آحاد مختلف جامعه را برانگیخت و با واکنش مقامات ارشد نظام روبه‌رو شد.
اما بررسی‌های «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد برکناری برابر با پایان حضور صفدر حسینی در سمت‌های دولتی نبوده است و او همچنان از دولت حقوق می‌گیرد. صفدر حسینی از سال 92 با حکم رئیس جمهور به همراه محمد نهاوندیان به عنوان کارشناس پولی و بانکی در شورای پول و اعتبار مشغول به کار است. این در حالی است که نه نهاوندیان و نه صفدر حسینی کوچک‌ترین سابقه بانکی در پرونده خود ندارند.
اما بعد از افشای حقوق نجومی و تخلفات صفدر حسینی در صندوق توسعه ملی که منجر به برکناری او از ریاست این نهاد شد، انتظار می‌رفت رئیس جمهور این مدیر نجومی‌بگیر را از شورای پول و اعتبار هم کنار بزند و فرد دیگری را جایگزین او کند، اما ظاهراً حسن روحانی همچنان راضی به حضور این مدیر پرحاشیه در مهم‌ترین نهاد پولی کشور است. جالب اینجاست که ماندگار شدن صفدر حسینی در شورای پول و اعتبار برابر است با تصمیم‌گیری و نظارت یک مدیر متخلف نجومی‌بگیر بر کلیه امور پولی و بانکی کشور اعم از دریافتی مدیران بانکی که جنبه‌های مهم آن به شمار می‌رود.
اما این همه ماجرا نیست و صفدر حسینی هنوز از یک ارگان دیگر هم حقوق رسمی دولتی می‌گیرد. وی از سال 92 با حکم محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان مؤسسه نیاوران است؛ مؤسسه‌ای که ریاست آن در دولت تدبیر و امید برعهده مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور است و به نوعی سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت حسن روحانی را انجام می‌دهد.

پنهان کاری مراکز آماری و نرخ رشدی که منفی بود

روزنامه اعتماد می‌نویسد: نرخ رشد اقتصاد در سال 1394، 0/6 درصد بود. این هم جدیدترین رونمایی از رشد اقتصاد سال قبل است. این بار ولی رشد اقتصاد از سوی بانک جهانی گزارش شد. آن هم براساس اطلاعاتی که از سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی گرفته شده است. ماه‌های ابتدایی سال مسئولان با استناد بر آمار گزارش شده مرکز آمار نرخ رشد سال گذشته را یک درصد مثبت اعلام کردند. اما مدتی بعد با اعلام جزئیات این نرخ در زیر بخش‌های اقتصاد، نرخ یک درصد به 0/7 درصد تعدیل شد. این عدد هنوز بر سر زبان‌ها بود که بانک جهانی هم رقمی تازه عنوان کرد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که همچنان بانک مرکزی از ارایه آمار اقتصادی سال قبل طفره می‌رود و در نماگرهای منتشره شاخص‌ها را با جای خالی یا علامت معروف خود «00» نشان می‌دهد. در همین محرمانگی‌ها برخی منابع مطلع از نرخ 1/7 منفی برای رشد اقتصاد سال 94 می‌گویند؛ عددی که البته هنوز هیچ مرجعی اشاره‌ای به آن نداشته است ولی کماکان برخی کارشناسان با توجه به داده‌هایی روی منفی بودن این عدد تأکید دارند.
نکته ابهام‌برانگیز، عنوان کردن نرخ رشد اقتصادی 0/6 درصد برای سال 2015 میلادی یا همان سال 1394 است. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در این بازه زمانی را یک درصد اعلام کرد و بانک مرکزی نیز از اعلام رقم آن خودداری کرد؛ حال بانک جهانی با استناد به آمارهای رسمی که از داخل کشور گرفته این رقم را 0/6 درصد محاسبه کرد.
این در حالی است که یکی از مؤسسات رسمی محاسبه آمارهای اقتصادی، یعنی بانک مرکزی از اعلام رقم رشد اقتصادی در سال 1394 خودداری کرد و مرکز آمار هم بدون انتشار جزئیات رقم رشد سال گذشته را یک درصد محاسبه کرد. حال ابهامات با رقم 0/6 درصدی که از سوی بانک جهانی منتشر شده، بیشتر می‌شود؛ چرا که بانک جهانی محاسبات خود را براساس آمارهایی که از ایران می‌گیرد انجام می‌دهد و تفاوت معناداری که میان رقم بانک جهانی و نرخ مرکز آمار محاسبه شده، در کنار خودداری بانک مرکزی از اعلام این نرخ، همگی دست به دست هم دادند تا ناروشنی‌های بیشتری نسبت به شاخص اقتصادی رشد در کشور بیشتر شود. با وجود همه این موارد، بعضی از کارشناسان ارقام مرکز آمار را نادرست می‌دانند و شنیده‌ها حاکی از این است که سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده است و حتی ارقامی مانند 1/7- درصد هم در این رابطه بیان شده است.

خسارت سوء مدیریت بانک مرکزی به گردن سهام داران بورس افتاد


روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: موظف شدن بانک‌ها به عرضه صورت مالی واقعی خود به بازار سرمایه که با بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش هزار واحدی شاخص بورس در هفته گذشته کلید خورد، همچنان بورس را متأثر کرده و ریزش شاخص‌ها را در هفته جاری هم داشت.
این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که شنیده‌ها حاکی از بازگشت زودهنگام نماد بانک تجارت و صادرات به بورس است. رخدادی که گفته می‌شود زلزله‌ای دیگر در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. حالا حدود 5 میلیون سهامدار خرد بازار سرمایه نگران زیان‌های سنگینی هستند که صورت‌های مالی غیرواقعی بانک‌ها به آنها تحمیل کرده است. در همین ارتباط دیروز 150 فعال بازار سرمایه به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و از افشا نشدن واقعیت‌های مالی بانک‌ها در سال‌های اخیر گلایه کردند. بانک‌های زیان‌دهی که به گفته کارشناسان راه درازی تا اصلاح ساختار و سوددهی در پیش دارند.
نماد بانک‌ها که حدود 6 ماهی متوقف مانده بود، روز چهارشنبه گذشته با بازگشایی نماد بانک ملت دوباره آغاز به کار کرد اما به دنبال آن ارزش سهام و شاخص‌های بورسی ریزش کرد. این اتفاق در هفته جاری هم ادامه پیدا کرد و تلقی کارشناسان این است که بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات و بانک تجارت و بازگشت این دو شرکت بزرگ بانکی به بورس باز هم موجب ریزش بازار خواهد شد.
در همین حال روز گذشته 150 فعال بازار سرمایه در نامه‌ای به گفته‌های هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده و اعلام کردند در برابر فاجعه بانک‌ها، بانک مرکزی همان قدر مسئولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد.
150 فعال بازار سرمایه در این نامه آورده‌اند که نوسانات منفی سهام بانک‌ها و دود شدن چند هزار میلیارد تومان از ثروت سهامداران، جای گله‌مندی دارد و خطاب به سیف نوشته‌اند که «ما در طول سال‌ها با مفهوم ریسک و انواع آن آشنا شده‌ایم، می‌دانیم نوسان در بازارهای جهانی ممکن است منجر به تغییر سودآوری شرکت‌هایمان شود. می‌دانیم ممکن است نرخ بهره در بازار پول تغییر کند و ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه نیز با تغییراتی مواجه شود. نیک می‌دانیم ممکن است کارخانه‌ای که سهامدارش هستیم شبانه آتش بگیرد و تمام دارایی‌مان سوخت شود ولی، تغییر ذائقه یک‌شبه بانک مرکزی در رابطه با استانداردهای صورت‌های مالی، بانک‌ها را در رسته سوء مدیریت‌ها طبقه‌بندی می‌کنیم نه ریسک‌ها.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «هیچ کس با شفاف شدن صورت‌های مالی بانک‌ها مخالف نبوده است و نیست آنچه مورد اختلاف است، نحوه انجام این کار و انداختن تمام هزینه این شفاف‌سازی به دوش سهامداران بانک‌هاست.»

مخالفت وزیر ارتباطات با معرفی نامزد جایگزین برای روحانی

تابناک از فعال شدن حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات اردیبهشت 96 خبر داد و نوشت: این حزب از اصلی‌ترین حامیان روحانی به شمار می‌آیند. از مدت‌ها پیش از کلید خوردن انتخابات، بحث‌های مختلفی در خصوص آغاز فعالیت انتخاباتی اعضای حزب اعتدال و توسعه- که برخی از آنان نظیر «محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، محمود واعظی، مرتضی بانک» و... در دولت و نهاد ریاست‌جمهوری حضور دارند- به گوش می‌رسید؛ اما گویا فعالیت‌های این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری تشدید شده است.
«محمود واعظی» در گفت‌وگو با تابناک در خصوص افراد و چهره‌های شاخصی که وظایف انتخاباتی این حزب را برعهده گرفته‌اند تصریح کرد: فقط آقای «مرتضی بانک» نیست که در این حوزه فعال است، همه اعضای حزب در حال کار هستند و این طبیعی هم هست.
وی افزود: ما در حزب اعتدال و توسعه دفتر سیاسی، معاونت امور استان‌ها و معاونت تشکل‌ها داریم و هر کسی مسئولیت خود را انجام می‌دهد.
واعظی در خصوص مطرح شدن بحث معرفی کاندیدای آلترناتیو در انتخابات ریاست جمهوری آینده که از سوی برخی اعضای جریان اصلاحات عنوان می‌شود یادآور شد: ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه موافق معرفی کاندیدای آلترناتیو از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری نیستیم. چون در حزب اعتدال و توسعه اعتقاد داریم که بهترین کاندیدا خود آقای روحانی است. پس آلترناتیو برای چه بخواهیم؟ دلیلی ندارد که چنین تصمیمی را بگیریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بهتر است با ورود با یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری آینده، تکلیف مردم معلوم باشد.

وطن امروز

پاسداری سپاه از انقلاب غیرمحافظه‌کارانه و انقلابی است

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در جشنواره امام علی(ع) با بیان اینکه معاونت دانش و پژوهش سپاه با هدف تحول در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری تشکیل شد، اظهار داشت: بعد از انقلاب، در عرصه دانش و علوم انسانی در مسیر انحرافی رفتیم و مبانی غیراسلامی در دانشگاه تدریس شد و کسانی تربیت شدند که امروز در مسند هستند. وی با بیان اینکه مبانی دانش نظامی متفاوت است و مبانی دانش نظامی در انقلاب اسلامی منبعث از مبانی دینی و انقلابی است، گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، دانش نظامی منبعث از مبانی غیراسلامی مدنظر بود اما این تفکر 3 ماه بیشتر دوام نیاورد و ما براساس این تفکر در عملیات هویزه شکست خوردیم. وی ادامه داد: بعد از عملیات هویزه، دانش و مبانی انقلابی و اسلامی به دانش نظامی تزریق شد و ما با این دانش توانستیم عملیات‌های بزرگی چون بیت المقدس، فاو و کربلای 5 را قم بزنیم و براساس همین دانش بود که توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. فرمانده کل سپاه دین، تقوا، درک و عمل انقلابی را 4 پایه مبنایی تشکیل‌دهنده سپاه دانست و درباره شیوه حراست سپاه از انقلاب، گفت: منظور ما از پاسداری، پاسداری محافظه‌کارانه از انقلاب نیست، ما نمی‌خواهیم از شیوه درجا زدن و پیشرفت نکردن پاسداری کنیم بلکه می‌خواهیم پاسداری غیرمحافظه‌کارانه و انقلابی از انقلاب داشته باشیم تا انقلاب را در مسیر پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی آن هدایت کنیم.

کار از اصلاحات جزئی گذشته  نیاز به تحول شجاعانه داریم

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه ما احتیاج به یک تحول شجاعانه داریم، گفت: کار از اصلاحات و بهبودهای جزئی و مقطعی گذشته است؛ خرمشهر کارآمدی و تحول را دریابیم. ‌مهرداد بذرپاش در مطلبی با اشاره به شهادت شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری)  نوشت‌: شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری) بنیانگذار سبک جدیدی از نبرد در جبهه‌های دفاع‌مقدس بود. سبکی که درست در زمانی که کار جنگ گره خورده بود شرایط جبهه‌ها را به نفع نظام نوپای جمهوری اسلامی متحول کرد. ذهن خلاق و دارای قدرت تجزیه و تحلیل بالا، روحیه تحول‌خواه ناشی از دوران جوانی و در نهایت تعهد و اعتقادات قوی دینی این جوان به او کمک کرد از فرصتی که در اختیارش گذاشته شده بود نهایت استفاده را کند و بتواند با کسب تجربه، یکی از موثرترین فرماندهان 2 سال اول جنگ شود. عضو هیات رئیسه مجلس نهم با اشاره به کادرسازی شهید باقری و تربیت شهیدان زین‌الدین و خرازی تصریح کرد: اعتقاد دارم امروز هم کار اقتصاد گره خورده، از یک طرف رکود، از یک طرف بیکاری، از طرفی تورم و از طرف دیگر کاهش تولید. چند سالی است می‌دانیم راه‌حل مشکلات اقتصاد مقاومتی است؛ برایش همایش می‌گذاریم، ستاد راه می‌اندازیم، گزارش می‌دهیم اما باز هم راضی‌کننده نیست اینقدری که این نارضایتی در عنوان سال هم خود را نشان می‌دهد: «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». بذرپاش ادامه داد: معتقدم برای حل این معضل بزرگ امروز هم به جوانانی احتیاج داریم با قدرت ذهنی و تجزیه و تحلیل بالا، دانش روز، خلاقیت و ابتکار، روحیه تحول‌خواه و البته متکی و معتقد به کمک‌های باریتعالی. باید جریانی در بین جوانان شکل بگیرد همانگونه که در سال‌های اول انقلاب شکل گرفت. ما احتیاج به یک تحول داریم؛ یک تحول شجاعانه. کار از اصلاحات و بهبودهای جزئی و مقطعی گذشته؛ خرمشهر کارآمدی و تحول را دریابیم.

تشکیل کمیته ۳ نفره پیگیری پرونده تحصیلی «فریدون» در مجلس


رئیس کمیته آموزش مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ۳ نفره‌ای در این کمیته برای پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور خبر داد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با تسنیم، از تشکیل کمیته 3 ‌نفره‌ای در این کمیته برای پیگیری نحوه پذیرش حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد. وی افزود: قرار است این کمیته بزودی گزارشی درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون و نحوه پذیرش وی در دانشگاه شهید بهشتی ابتدا تقدیم کمیسیون آموزش و سپس هیات‌رئیسه مجلس کند. سلیمی با اشاره به اعضای کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: سیدجواد ابطحی، محمد قمی و کارن خانلری اعضای این کمیته هستند که قرار شده موضوع پرونده تحصیلی آقای فریدون را پیگیری کنند.

اقدام اخیر آمریکا سخافت دولتش را نشان داد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو روادید ایرانیان از سوی دولت آمریکا گفت: اقدام دولت آمریکا در لغو روادید ایرانی‌ها نشان‌دهنده سخافت دولت این کشور است. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در‌ آغاز جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان در نطق پیش از دستور خود به موضوع اقدام اخیر آمریکا درباره لغو روادید شهروندان برخی کشورها از جمله ایران اشاره و تاکید کرد: اقدامات اخیر دولت آمریکا در لغو ویزا سخافت در بینش و رفتار آنان را بیشتر نشان داد؛ البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر کرد که از سایه خود هم می‌ترسد و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنان را نشان داد که پشت ظاهر عوام‌فریبانه دموکراسی‌خواهی و حقوق‌بشر پنهان شده است اگرنه کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره، اضطراب و هراس چنین تصمیماتی نمی‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه ذکر نام جمهوری اسلامی ایران در فهرست کشورهای منع روادید از سوی دولت آمریکا و نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد، گفت: برکسی پوشیده نیست که ایران یک تنه در مقابل تروریست‌ها در سال‌های گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند؛ آن هم در مقابل تروریست‌هایی که مسؤولان‌ آمریکایی از آنها حمایت می‌کردند. لاریجانی اضافه کرد: ایران براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم نیز راسخ است و دچار بازیگری‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.

با موافقت دولت و مجلس
هشتم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت‌ولیعصر(عج) تعطیل رسمی شد


نمایندگان مجلس براساس موافقت دولت، هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) را به عنوان تعطیل رسمی تعیین کردند. به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روز یکشنبه پارلمان لایحه اعاده‌شده احکام دائمی قوانین 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) به عنوان تعطیل رسمی تعیین شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بررسی این بند الحاقی لایحه مذکور، گفت: شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود دولت در زمینه تعطیلی 8 ربیع‌الاول مصوبه‌ای نداشته است به همین دلیل آن را رد کرده بود اما دولت با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول موافقت کرده است، لذا دیگر مشکلی در این زمینه نیست و ایراد شورای نگهبان به این بند حل شده است. همچنین وکلای ملت جزء 5 بند الحاقی یک لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان حذف کردند.


دعوت بسیج از مردم برای شرکت در تشییع شهدای آتش‌نشان

سازمان بسیج مستضعفین در فراخوانی از عموم مردم برای شرکت در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان دعوت کرد. در بخشی از این فراخوان با اشاره به ایثارهای درخشان و فداکاری‌های بی‌نظیر ملت در تمام میادین و عرصه‌های مورد نیاز، آمده است: بی‌شک در این صحیفه قطورِ ایثار و از خودگذشتگی، برگ زرین و مانای آتش‌نشانان غیور و شجاع در سراسر مرز پرگهرمان و در اتفاقات و حوادث گوناگون، ستودنی بوده و هست که مدال پرافتخار مجاهدات اخیر این عزیزان در حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت غرورآفرین جمعی از آتش‌نشانان سعید و عزیز، گویای این عزت‌مداری و مبین عینی و عملی روح شهادت‌طلبی و روحیه بسیجی آنان می‌باشد. این فراخوان می‌افزاید: شهادت جمعی از دلاورمردان آتش‌نشان و درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان را به محضر نورانی
امام خامنه‌ای دامت برکاته، عموم مردم انقلابی، همکاران و همسنگران عزیز آتش‌نشانی و بویژه خانواده‌های شریف شهدای بزرگوارمان تبریک و تسلیت گفته و از آحاد امت بسیجی ایران سرافراز، برای حضور پرشکوه در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان دعوت می‌نماید. باشد که در یوم‌القیامه شفاعت‌مان کنند. وعده ما دوشنبه 11 بهمن ماه 1395 ساعت30/8 صبح مصلای حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه.

ایران

پاسخ توئیتری ظریف به اقدام ترامپ

وزیر خارجه کشورمان در توئیتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به امریکا نوشت: «این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات امریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد. ما ضمن احترام به امریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم. برخلاف امریکا، تمام کسانی که ویزای معتبر ایران را در دست دارند، به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرند. اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به امریکا به عنوان یک هدیه برای افراط‌گرایان و حامیان‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.»

بخش‌هایی از اسناد خاطرات هاشمی محرمانه است

محسن هاشمی طی سخنانی در  دیدار با جمعی از اعضای «انجمن اندیشه و قلم» که در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور  همسر ایشان و فرزندان آن مرحوم برگزار شد، درباره نحوه انتشار کتب خاطرات آیت‌الله هاشمی پس از درگذشت وی، گفت:  هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات ایشان، حالت محرمانه دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها و گفته‌های دیگران درباره ایشان همچنان جای کار دارد. به گزاش ایسنا، وی افزود: بخش مهم کار ما این است که با بزرگان نظام بویژه مقام معظم رهبری ارتباط مناسبی برقرار کنیم تا با هماهنگی کار پیش برود و اصل موضوع خدای نکرده تحت‌الشعاع کج‌نظری‌ها قرار نگیرد. محسن هاشمی با اشاره به حضور مردم در همه آیین‌های مربوط به رحلت آیت‌الله هاشمی، گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌های آقای هاشمی قدردانی کردند و حرکت آقای هاشمی نیز از ابتدا تا آخر، بر مبنای عقلانیت بود. او در خطبه معروف 88 نیز با همان عقلانیت بخش مهمی از نیروهای انقلاب را که داشتند از دست می‌رفتند، دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند. بزرگان می‌گویند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقای هاشمی، عقلانیت ایشان را نیز از دست دادیم.

توضیح قالیباف به مجلس درباره پلاسکوواملاک نجومی
قالیباف سه‌شنبه و چهارشنبه به مجلس می رود

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر کشور و شهردار تهران برای بررسی حادثه پلاسکو روز چهارشنبه هفته جاری در مجلس حاضرمی شوند. محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران در مورد زمان حضور شهردار تهران و وزیر کشور در مجلس اظهار داشت: گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد حادثه پلاسکو نیز آماده شده و در روز چهارشنبه در نشست علنی مجلس قرائت می‌شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: همچنین تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با حضور قالیباف سه‌شنبه هفته جاری در کمیسیون عمران مجلس بررسی می‌شود. رضایی‌کوچی با تأکید بر اینکه بررسی بخش مربوط به املاک نجومی در تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یکی از دستورکارهای نشست کمیسیون عمران خواهد بود، یادآور شد: پس از بررسی این موضوع، رأی‌گیری از اعضا انجام می‌شود و کمیسیون عمران نتیجه را به هیأت رئیسه مجلس ارائه می‌کند.

شرق

پاداش پایان سال کارکنان دولت ٧٧٠‌هزار‌و ٥٠٠ تومان تعیین شد


پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: هیئت دولت در جلسه عصر دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، میزان پاداش پایان سال ١٣٩٥ (عیدی) کارکنان دولت را ٧٧٠‌هزار‌و ٥٠٠ تومان تعیین کرد. در این جلسه، به دستگاه‌های اجرائی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول قوانین خاص اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت)، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به ‌طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت هفت‌‌میلیون‌و ٧٠٥‌ هزار ریال به نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال ١٣٩٥ به ‌عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرائی پرداخت کنند.

احضار حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه


مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه: سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران از سوی محمد کشاورززاده، مدیرکل آمریکا، به وزارت امور خارجه احضار شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، با اعلام این خبر گفت: یادداشت اعتراضی جمهوری اسلامی ایران درباره صدور فرمان اجرائی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و اعمال محدودیت و برخورد تبعیض‌آمیز علیه شهروندان ایرانی برای سفر به آمریکا به او تحویل داده شد. قاسمی افزود: در این دیدار صدور فرمان اجرائی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به منظور اعمال محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی به آمریکا به بهانه‌های واهی و تبعیض‌آمیز، نپذیرفتنی و مغایر با کنوانسیون‌های حقوق‌بشری و مفاد قرارداد ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ حقوقی و کنسولی بین دو کشور اعلام و بر حفظ و صیانت از حقوق شهروندان ایرانی تأکید شد. او خاطر‌نشان کرد: در این جلسه به سفیر سوئیس یادآوری شد که مردم ایران خود در دهه‌های گذشته مظلومانه قربانی گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا بوده و نه‌تنها در هیچ‌یک از عملیات گروه‌های افراطی تروریستی حضور نداشته‌اند؛ بلکه در همه جوامعی که در آن اقامت کرده‌اند، به‌عنوان یکی از قانون‌مدارترین شهروندان و ساکنان قلمداد شده‌اند. قاسمی در پایان گفت: سفیر سوئیس با اعلام این مطلب که از بازتاب فرمان اجرائی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در ایران مطلع است، اعلام کرد مراتب را سریعا به وزارت خارجه آمریکا منعکس خواهد کرد.

دیدار شریعتمداری از مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان


ایسنا: معاون اجرائی و نماینده رئیس‌جمهور، روز گذشته در بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان، هدف از این سفر را بررسی خسارت‌ها و مشکلات ناشی از سیل جنوب استان و گزارش به رئیس‌جمهور و هیئت دولت بیان کرد و گفت: «دولت به‌صورت ویژه پیگیر خسارت‌های ناشی از سیل سیستان‌وبلوچستان است و گزارش خسارت‌ها و مشکلات ناشی از سیل جنوب استان به هیئت دولت اعلام می‌شود». محمد شریعتمداری ضمن تأکید بر جبران و کاهش خسارت‌های سیل افزود: «باید قدردان نذورات آسمانی باشیم چون با اعمال مدیریت صحیح بهره‌برداری از منابع آبی می‌توان از این نعمت الهی در جهت آینده بهتر و رونق فعالیت‌های کشاورزی و دامداری استفاده کرد». او همچنین از مناطق سیل‌زده کنارک و نیکشهر و روند اجرائی پل ملوران در جاده نیکشهر- بنت بازدید کرد. 

همین الان روحانی را محاکمه کنید


خبرآنلاین : مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس گفت:  چرا باید رئیس‌جمهوری وقتی دوره‌اش تمام می‌شود، بگویند رد صلاحیت است؟ خودمان حرفی می‌زنیم تا در دهان بقیه بیفتد؟ او افزود: اگر قرار است روحانی رد صلاحیت شود، همین الان او را محاکمه کنید. جو سیاسی برای از صحنه به در بردن روحانی درست کرده‌اند.

افتتاح مرکز اسناد وزارت دفاع با ٣‌ میلیون سند نظامی


تسنیم: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرکز اسناد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در محل این وزارتخانه افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. سردار دهقان در آیین افتتاح این مرکز اظهار کرد: با اتکا به این راهبرد بحمدالله موفق شدیم مجموعه ارزشمندی از اسناد تاریخی در حوزه دفاعی را با قدمت بالای ١٨٠ سال در این مرکز نگهداری کنیم. وزیر دفاع افزود: پس از شناسایی و جمع‌آوری بیش از سه‌ میلیون سند فیزیکی و دیجیتالی، تنظیم و پردازش آن، درحال‌حاضر بیش از یک‌‌میلیون‌و ٥٠٠ هزار سند فیزیکی و همین تعداد اسناد دیجیتالی در این مرکز نگهداری می‌شود که به‌تدریج به آمار آن اضافه و در نرم‌افزار بارگذاری خواهد شد.

آرمان

موافقت با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

در پی تصویب تعطیلی هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن‌عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) در دولت، مجلس شورای اسلامی رسیدگی به بند الحاقی ۶ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را انجام نداد. نمایندگان مجلس در رسیدگی به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بررسی دو ایراد شورای نگهبان به این لایحه را در دستور کار قرار دادند، که ایراد اول با موافقت مجلس با حذف شورای عالی مهارت رفع شد. ایراد دوم که تعطیلی هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) بود، به دلیل تصویب رسمی آن در هیات وزیران خود به خود رفع شد و مجلس رسیدگی به این بند الحاقی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را انجام نداد.

 

لزوم نوآوری و ابتکار در سازمان‌سپاه

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر لزوم نوآوری و ابتکار در سازمان سپاه، اظهار کرد: دشمنان ما از پیچیدگی بالایی در تاکتیک و ابزار برخوردار هستند و هیچ‌گاه دانش پاسداری و دفاع را به ما نمی‌دهند، بلکه سپاه خود باید آنها را به دست آورد. سردار حسین سلامی اندیشه ورزی و تفکر در سپاه را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان سپاه دانش پاسداری و دفاع از انقلاب را به ما نمی‌آموزند و سپاه خود باید آنها را به دست آورد. سپاه در توسعه دانش و علم و تبدیل آن به فناوری برای انجام ماموریت‌های خود موفق بوده است و نمونه این موفقیت نیز طراحی و تولید موشک بالستیک برای مقابله با اهداف متحرک دریایی و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین است.

 

بررسی آیین‌نامه رسیدگی به اموال مسئولان

معاون حقوقی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت بررسی آیین‌نامه رسیدگی به اموال مسئولان گفت: مسئولان عالی قضائی در جلسات متعدد شورای عالی قضائی به موادی از آیین‌نامه رسیدگی به اموال مسئولان رسیدگی کرده و بخش قابل توجهی از آن را بررسی کردند اما هنوز نهایی نشده است. ذبیح ا... خداییان اظهار کرد: این آیین‌نامه، درباره قانون رسیدگی به دارایی مسئولان و کارگزاران است که در دو بخش در حال تصویب است. وی خاطرنشان کرد: بخش نخست مربوط به رسیدگی به دارایی مسئولان مطابق با اصل ۱۴۲ قانون اساسی است که مضاف بر آن در آیین‌نامه، مسئولانی که در این اصل مورد اشاره قرار گرفتند، اعم از رهبری و رئیس‌جمهوری و وزرا و جمعی دیگر از مسئولان، مکلفند فهرست اموال و دارایی خود را به قوه قضائیه ارایه کنند و قوه قضائیه هم آن را بررسی کند و در مواردی که مغایرت با قانون مشاهده کرد، فورا به آن رسیدگی کند.

 

تصویب یک فوریت نامگذاری خیابانی

به نام آیت‌ا... هاشمی

یک فوریت نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در سیصدوبیست و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. محسن سرخو گفت: با عنایت به آنکه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از انقلابیون ریشه‌دار و نسل اولی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در مبارزات ستم شاهی است و سال‌ها در زندان بودند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چه در زمان تثبیت نظام و دفاع مقدس و چه در سال‌های پس از آن همواره یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌روند که با تلاش‌های خستگی ناپذیر خود عمری را در راه انقلاب اسلامی صرف کردند، پیشنهاد می‌کنم خیابان انقلاب حدفاصل میدان امام‌حسین(ع) تا میدان انقلاب اسلامی به نام ایشان نامگذاری شود تا یادآور نمازجمعه‌های حماسی ایشان در دوران دفاع مقدس در دانشگاه تهران باشد. همچنین احمد حکیمی‌پور پیشنهاد کرد خیابان رسالت محدوده مصلی تهران تا میدان رسالت به نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نامگذاری شود. غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر نیز پیشنهاد داد بلوار کشاورز به نام آیت‌ا... هاشمی نامگذاری شود.

 

دیدار اعضای فراکسیون امید

با خانواده هاشمی

سخنگوی فراکسیون امید مجلس ضمن تشریح مسائل مطرح شده در نشست صبح دیروز شورای مرکزی این فراکسیون درباره مسائلی چون درگذشت آیت‌ا... هاشمی، حادثه پلاسکو و انتخابات اردیبهشت‌ماه سال آینده، نسبت به اینکه در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم فضای کشور از نشاط سیاسی لازم برخوردار نیست، اظهار نگرانی کرد. بهرام پارسایی با اشاره به برگزاری نشست شورای مرکزی فراکسیون امید اعلام کرد: در جلسه امروز موضوع درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و تصمیماتی که باید برای مراسم تجلیل از ایشان گرفته شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او ادامه داد: بر این اساس، قرار است اعضای فراکسیون امید با حضور در بیت آیت‌ا...‌هاشمی با خانواده ایشان دیدار و گفت‌وگو کنند.

مراسم معارفه باهنر در مجمع

مراسم معارفه محمدرضا باهنر به عنوان رئیس«کمیسیون تلفیق و ارزیابی» دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. دبیر مجمع تشخیص‌ در ابتدای این جلسه با اشاره به شرح وظایف و مسئولیت‌های مهم کمیسیون تلفیق در انسجام بخشی به تولیدات کارشناسی کمیسیون‌ها به تجربه طولانی باهنر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بسیاری از سیاستگذاری‌ها در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، بین بخشی و بین کمیسیونی است که برای آماده‌سازی و ارائه آنها به صحن مجمع، لازم است کمیسیون تلفیق، با مدیریت هماهنگ محتوا، تجمیع و تطبیق‌های لازم را سامان داده و در مواردی که ضرورت دارد منابع و داده‌های راهبردی را با یکدیگر ادغام کند. محسن‌رضایی ضرورت به‌روزرسانی سیاست‌های موضوعه با عمر بیش از ده ساله را یادآور شد و نقش کمیسیون تلفیق را در موضوعات بین بخشی این حوزه مهم توصیف کرد.

 

وزیر کشور و شهردار تهران

چهارشنبه در مجلس

رئیس کمیسیون عمران از حضور عبدالرضا رحمانی فضلی و محمدباقر قالیباف، وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس و قرائت گزارش کمیسیون عمران از حادثه پلاسکو در این جلسه خبر داد. محمدرضا رضایی دلیل حضور نیافتن قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس را برگزاری مراسم تشییع جنازه شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و برنامه‌ریزی‌های شهرداری تهران برای این مساله دانست. نماینده جهرم از حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه دیروز کمیسیون متبوعش برای تعیین تکلیف نهایی تقاضای جمعی از نمایندگان برای استیضاح سخن گفت و افزود: استیضاح وزیر راه و شهرسازی همچنان ۷۵ امضا دارد که در جلسه دیروز کمیسیون با حضور نمایندگان متقاضی و آقای آخوندی این مساله تعیین تکلیف شده و گزارش نهایی کمیسیون عمران به هیات رئیسه ارسال می‌شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات