تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۷۹

رفسنجانی، برجام و بی بصیرتی مدعیان

پایگاه بصیرت / بهروز پورسینا

(روزنامه مردم سالاري – 1395/10/29 – شماره 4233 – صفحه 1)

در یکشنبه این هفته، مراسم بزرگداشت هفتمین روز رحلت حضرت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، اعلی‌الله مقامه الشریف را با دنیایی حزن و اندوه برگزار کردیم. فردی که از او به عنوان «پدر انقلاب» یاد شد.

مرور برخی رویدادها در زندگی این دلداده به انقلاب و رهبری، به حق شگفت‌آور است. همانگونه که سالگرد ارتحال روح‌الله در خرداد 1367، مقارن با سالگرد نهضت و قیام مردمی‌15 خرداد 1342 شد، روز ارتحال زنده یاد آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی نیز در شامگاه 19 دی ماه مقارن با سالروز اولین حرکت عمومی‌در مبارزات مردمی‌انقلاب 1357، در شهر مقدس قم شد. این شامگاه غمبار، مصادف با شب رحلت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بود که مناسبت دیگر این شب عجیب، سالگرد شهادت امیر کبیری بود که‌هاشمی، وامدار زندگینامۀ پربرکت این بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران بوده است. برای نگارنده و بسیاری دیگر، حال و هوای کشور از 9 دی امسال، یک شکل دیگر پیدا کرده بود. آنچه برای این قلم در شب و روز 9 دی شوک‌آور بود، مصادف شدن کاملا تصادفی پخش تصاویر بازسازی شگفت‌آور جریان دستگیری زنده یاد‌هاشمی‌رفسنجانی در برنامه تحسین برانگیز معمای شاه از شبکۀ اول سیمای جمهوری اسلامی‌ایران بود. روزی که برای برخی مدعیان بی بصیرت، مستمسکی شده بود تا به این پیر انقلاب، جسارتها و توهینهای جگرسوزی را روا دارند. ترور ناجوانمردانه‌هاشمی‌در شامگاه 3 خرداد 1358 توسط سازمان منافقین صورت گرفت و چند سال بعد، در همین روز و به فضل الهی، فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر در حالی که آیت‌الله، نقش کلیدی و اساسی در فرماندهی جبهه‌های جنگ را در دست داشت نصیب امت و امام شد (فاعتبروا یا اولی الابصار). آری، مردی را از دست دادیم که استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل قدس سره و امین امت بود (پیام تسلیت مرجع عالیقدر، آیت‌الله جوادی آملی).

به فرمایش شاگرد خاص امام راحل و مرجع بزرگ دینی اصفهان حضرت آیت‌الله مظاهری، هم او چهرۀ تابناک اسلام و ایران، مفسّر نوپرداز قرآن کریم، مجاهد نستوه، آیت‌الله آقای حاج شیخ اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی قدّس ‌سرّه بود که ضایعۀ فقدانش بس عظیم و مصیبتی جبران‌ناپذیر است. آیت‌الله مظاهری در پیام بزرگداشت آیت‌الله رفسنجانی، خطاب به ملت قدرشناس ایران اسلامی‌فرمودند که «...عقلانیّت و اعتدال ایشان در کنار روح صفا و مهربانی و اخلاص و ایمان حقیقی، از این عالم آگاه و سیاست‌‌مدار مدبّر، شخصیّتی ساخته بود که احدی نتوانست تا بدین حدّ، اعتماد عمیق و محبّت بی‌نظیر امام بزرگوار را به خود جلب نماید و او همواره در قبل و پس از انقلاب، امین بی‌بدیل آن رهبر کبیر بود و در همۀ عرصه‌های بزرگ و کوچک، از سیاستگذاری‌های اصلی تا مسئولیّت دشوار دفاع مقدّس و همۀ تصمیمات مهم برای ادارۀ کشور، مستشار مؤتمَن آن قائد راحل به شمار می‌آمد، همچنانکه ملّت بزرگ ایران نیز بارها و بارها در صحنه‌های گوناگون تقنینی، اجرایی و غیر آن، نصابی بالا از اعتماد خویش را به این خادم نستوه و با اخلاص خود ابراز و اظهار داشتند.

حقّ عظیم این حصن حصین انقلاب و ملّت که در همۀ صحنه‌های خطیر، سنگ زیرین آسیای نظام جمهوری اسلامی‌بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می‌اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید، هیچ‌گاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابقونِ اوّلون از مجاهدان و خدمت‌گزاران به ملّت مسلمان ایران ثبت خواهد گردید هاشمی، ...علی‌رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد. مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده، مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید: «اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد... (پیام تسلیت فرزند برومند علامه امینی، حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی). پیام رهبر معظم انقلاب نیز که خود فصل الخطاب و باطل السحر مدعیان بی‌بصیرتی بود که هر یک به طریقی و به زعم باطل خود، در تقلّا بودند تا‌هاشمی‌را با انقلاب اسلامی‌ایران ، زاویه‌دار وانمود کنند؛ حاشا و کلا.

از محضر الهی برای این گروه، طلب بخشش می‌کنیم که اگر با رعایت شرایط توبه جبران مافات کنند به خودشان خدمت کرده‌اند و الّا، حسابشان می‌ماند با کرام الکاتبین. چه زیبا فرمود آن فقیه وعارف وارسته، حضرت آیت‌الله حسن زادۀ آملی که وقتی حضرت آدم (ع) از بهشت هبوط می‌کرد، جبرئیل به او گفت که خداوند می‌فرماید: ای آدم، اگر دوباره می‌خواهی به بهشت برگردی، مراقب زبانت باش و اهل صمت و سکوت.

در همین هفته و در 27 دی ماه، شاهد برگزاری اولین سالگرد اجرایی شدن برجام بودیم. برجامی‌که مبتنی بر مصالح نظام و راهبرد هوشمندانۀ نرمش قهرمانانۀ اعلامی‌از سوی مقام معظم رهبری، شکل گرفت. بی‌شک، برجام را اگر منصفانه نقد و تبیین کنیم یک سند جدیدی است که در کنار دیگر افتخارات ایران اسلامی‌ قرار می‌گیرد. زنده‌یاد، آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی مباحث مختلفی را پیرامون برجام مطرح فرمودند . در یکی از فرازهای سخنان اخیرشان در خصوص توافق هسته‌ای و برجام می‌گفتند: «تحريم‌ها را كاغذ پاره مي‌دانستند، ولی تحريم اگر ادامه پيدا كرده بود كشور از دست مي‌رفت... به سمتی پیش می‌رفتیم که جامعه جهانی با ما مثل عراق عمل می‌کرد و نفت در برابر غذا نصیب‌مان می‌شد... اینها که می‌گویند برجام اثری نداشته، ناحقی می‌کنند و نمی‌دانم چگونه می‌خواهند پاسخ خدا را بدهند...الان بهبود نسبی حاکم شده است ...سیاست خارجی دولت قبل بهانه‌ای برای زورگویی جهانی بود ».

در همین راستا، تاکید می‌شود که نه منتقد برجام مطرود است و نه نقد منصفانۀ آن محکوم که شرط پویایی و رشد همین است؛ سخن از ستیزه‌جویی‌های زشت و خسارت‌آمیزی می‌باشد که از ناحیۀ بی‌بصیرتی‌ها نسبت به‌هاشمی‌و برجام، همانا بر مردم و انقلاب وارد شده است. تاکید می‌شود که خطاب این یادداشت، به هیچوجه با معدود مدعیانی نیست که بر اساس مصادرۀ انقلاب اسلامی‌و بر مبنای خط غیر امام و رهبری همچنین عناد با‌هاشمی، خواسته یا ناخواسته، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. در اینجا دیگر، بحث بی‌بصیرتی نیست. خطر گروههای نقابداری است که به راحتی قابل تشخیص نیستند اما برای انقلاب و خط اصیل امام و رهبری، بسیار خطرناکند و مقدس‌مآبها، در این گروه قرار می‌گیرند. خطر مقدس مآبها برای انقلاب اسلامی‌بسیار جدی است و به همین دلیل، همانگونه که رجوع مستمر به وصیت نامۀ سیاسی – الهی امام راحل، شرط بقای سلامت انقلاب است به همینگونه است رجوع مستمر به منشور روحانیت امام خمینی.

در بخشی از این منشور ( سوم اسفند 1367 )، در خصوص خطر بزرگ مقدس‌مآبی برای انقلاب اسلامی‌آمده است: « امروز عده‏اى با ژست تقدس‌مآبى چنان تیشه به ریشۀ دین و انقلاب و نظام مى‏زنند که گویى وظیفه‏اى غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‏هاى علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏اى از فکر این مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند؛ اینها مروّج اسلام آمریکایى‏اند و دشمن رسول اللّه‏. آیا در مقابل این افعی‌ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ »؛ «در شروع مبارزات اسلامى اگر مى‏خواستى بگویى شاه خائن است، بلافاصله جواب مى‏شنیدى که شاه شیعه است! عده‏اى مقدس نماى واپسگرا همه چیز را حرام مى‏دانستند و هیچ‏کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلى که پدر پیرتان از این دستۀ متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است ».

سخن آخر: رحلت آیت‌الله‌هاشمی‌ رفسنجانی، خسارتی است جبران ناپذیر اما اگر این رحلت غم بار، موجب بصیرت‌افزایی و وحدت کلمه شود که بارقۀ آن را در تشییع میلیونی پیکر پاکش دیدیم و رایحۀ آن را در سخنان بزرگان نظام و انقلاب در تمامی‌ طیف‌ها و نحله‌های دوستدار انقلاب و خط اصیل امام و رهبری بسیار استشمام کرده‌ایم، خسارت ارتحال‌هاشمی‌قابل تحمل خواهد بود.

http://mardomsalari.com/4233/page/1/6199

ش.د9503596

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات