تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۹۱
علی لاریجانی با حسن روحانی درباره حسین فریدون صحبت می‌کند

روحانی در آزمون فریدون

(روزنامه وطن امروز – 1395/11/07 – شماره 2084 – صفحه 2)

واکنش محمدباقر نوبخت به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره ارتباط بدهکاران بانکی با حسین فریدون آنقدر عجیب و عجولانه بود که برخی آن را یک دفاع بد از فریدون و تبعات آن را برای برادر حسن روحانی بسیار دانستند.

به گزارش «وطن‌امروز» محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه درباره ماجرای روابط حسین فریدون با بدهکاران کلان بانکی نظیر رسول دانیال‌زاده، گفت نباید اسم حسین فریدون اعلام می‌شد و همانند بابک زنجانی باید اسم او به اختصار «ح- ف» گفته می‌شد. این اظهارنظر او در حالی است که مقامات دولت روحانی خود بارها و بارها اسم بابک زنجانی را به زبان آورده‌اند. از سوی دیگر به دلیل این رفتار دولتی‌ها و جنجال‌سازی‌های آنان درباره پرونده بابک زنجانی، ماهیت این پرونده تا حدودی تغییر کرد و این باعث شد سخنگوی دستگاه قضا یا رئیس قوه‌قضائیه نیز در چند نوبت با ذکر اسم کامل بابک زنجانی درباره برخی زوایای پرونده این متهم بزرگ اطلاع‌رسانی کنند.

البته این اظهارنظر نوبخت در مقایسه حسین فریدون با بابک زنجانی نیز بسیار قابل تامل است. البته نوبخت در ادامه اظهاراتش از نمایندگان مجلس به دلیل نوشتن نامه به حسن روحانی درباره پرونده اتهامات برادرش گلایه هم کرد و گفت این نمایندگان خود را خسته نکنند. این اظهارنظر سخنگوی دولت نیز عجیب و قابل تامل بود و البته طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه واکنش‌های نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

با مطرح شدن پرونده اتهامات حسین فریدون اما رفتار عجیب حامیان دولت و اصلاح‌طلبان نیز قابل تامل بوده است. نمایندگان اصلاح‌طلب حامی دولت که از سال‌ها قبل و با پرونده‌هایی نظیر شهرام جزایری وجود دست‌های آلوده در جریان سیاسی آنها آشکار شده بود؛ حالا نسبت به ماجرای اتهامات برادر رئیس‌جمهور سکوت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند اظهارنظر نکنند. نکته قابل تامل اینکه یک نماینده جنجالی تهران که چندی پیش با طرح ادعاهای ضدانقلاب علیه قوه‌قضائیه اظهاراتی مطرح کرده و در همین راستا فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون شفافیت راه انداخته بود؛ حالا در جریان اتهامات برادر حسن روحانی سکوت کرده و وقتی در مقابل سوال خبرنگاران درباره اتهامات فریدون قرار گرفت، گفت در این‌باره اظهارنظر نمی‌کند!

البته سکوت امثال محمود صادقی مانع آن نمی‌شود که ماجرای رسیدگی به اتهامات حسین فریدون به عنوان یک مطالبه عمومی دنبال نشود. حالا خبر رسیده ماجرای اتهامات حسین فریدون در سطح رؤسای قوا طرح خواهد شد و رئیس مجلس در این‌باره مذاکراتی با رئیس‌جمهور خواهد داشت. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمعی از نمایندگان اخیراً با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان معرفی حسین فریدون به قوه‌قضائیه برای رسیدگی به تخلفات وی شده بودند، به تسنیم گفت: قوه‌قضائیه باید بدون اغماض با متخلفان در هر جایگاهی برخورد کند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هیات‌رئیسه مجلس یا رئیس مجلس جلسه‌ای با حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این زمینه خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: تاکنون هیات‌رئیسه درباره این موضوع از رئیس‌جمهور درخواستی نداشته اما قطعا رئیس مجلس در چارچوب جلسات سران قوا با رئیس‌جمهور در این‌ باره بحث‌هایی خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه پیگیری‌ها درباره تخلفات حسین فریدون از سوی مجلس و قوه‌قضائیه با تذکر کتبی 45 نماینده به رئیس‌جمهور برای معرفی برادر خود به دستگاه قضا آغاز شد، تصریح کرد: قوه قضائیه نیز باید پیگیر این موضوع باشد.

می‌گویند همکاری هم می‌کنند

اما در شرایطی که حسن روحانی همچنان نسبت به اتهامت مطرح شده درباره برادرش سکوت کرده است، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری روز گذشته اعلام کرد حاضر است درباره پرونده حسین فریدون با قوه‌قضائیه همکاری کند!

مصطفی پورمحمدی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا شما حاضر به همکاری با قوه‌قضائیه درباره پرونده فریدون هستید، گفت: بله! چطور ما همکاری نکنیم، ما عضو قوه‌قضائیه هستیم اما این فعالیت و اقدام و اعلام خبر برای شعبه است. وی افزود: روال این است که اگر پرونده‌ای در شعبه باشد و کسی متهم شود، احضار شود و برود دفاع کند و اگر محکوم شد قابل انتشار باشد. وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اسم فریدون کامل اعلام می‌شود اما در پرونده‌های دیگر مانند بابک زنجانی «ب- ز» می‌گفتند، گفت: خود قوه‌قضائیه هم روند موجود در فضاسازی‌ها را نمی‌پسندد. پورمحمدی تصریح کرد: الان مشکل قانون در اعلام اخبار است و خود قوه‌قضائیه هم قبول دارد به هر حال از جهت قانونی ابهام دارد و باید حل شود. وی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه لایحه‌ای بدهد یا قوه‌قضائیه پیشنهادی ارائه کند، گفت: ما باید از این سردرگمی و اشکالات وارده نجات پیدا کنیم و این روند باید یکپارچه شود.

از نوبخت بعید بود!

اظهارات محمدباقر نوبخت علیه نمایندگانی که درباره اتهامات حسین فریدون به حسن روحانی نامه نوشتند؛ اعتراض نمایندگان مجلس، حتی حامیان دولت را نیز به دنبال داشت. بهروز نعمتی، همان نماینده‌ای که چشمک معروف او به محمدجواد ظریف در کمیسیون برجام، ماهیت حمایت‌های این قشر از توافق هسته‌ای را روشن کرده بود؛ حالا پرونده اتهام حسین فریدون را به‌گونه‌ای دیده که منتقد دفاعیه نوبخت شده است. بهروز نعمتی با اشاره به اخبار منتشرشده درباره ارتباطات برادر رئیس‌جمهور با دانیال‌زاده و لزوم رسیدگی به این ارتباطات از سوی قوه‌قضائیه به فارس گفت: من معتقدم قوه‌قضائیه ما قوه مستقلی است و با کسی هم تعارف ندارد و حتما آقای رئیس‌جمهور از شفاف‌سازی در این‌باره حمایت می‌کند و در مجموع ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه نیازی نیست نمایندگان مجلس به موضوع ارتباطات حسین فریدون با دانیال‌زاده نامه‌نگاری کنند، افزود: نمایندگان حق اظهارنظر دارند و می‌توانند در موضوعات مختلف تحقیق و تفحص کنند ولی کسی نمی‌تواند مانع اختیارات قانونی نمایندگان شود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اظهار داشت: البته من بیان اینگونه صحبت‌ها را از آقای نوبخت بعید می‌دانم و همانطور که گفته شد سوال، اظهارنظر و تحقیق و تفحص اختیارات قانونی نمایندگان است.

سکوت روحانی ناپسند است

ماجرای اتهامات مربوط به حسین فریدون از سال گذشته مطرح شده است. با این حال اما حسن روحانی تاکنون نسبت به آنچه درباره برادرش می‌گویند سکوت کرده است. این سکوت روحانی نه‌تنها مورد اعتراض منتقدان قرار گرفته بلکه با اعتراض برخی چهره‌های غیرمنتقد حسن روحانی نیز مواجه شده است. احمد توکلی در این‌باره به راه دانا گفت: از مدت‌ها قبل و در زمان نمایندگی در مجلس نهم اسنادی دال بر تخلفات گسترده حسین فریدون وجود داشت که بارها نسبت به این مساله تذکراتی داده بودیم. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سال گذشته که این مساله علنی شد سکوت آقای روحانی در قبال اتهامات برادرش ناپسند بوده است؛ این سکوت به نفع دولت و آقای روحانی نیست و باید هرچه سریع‌تر موضع اصلی خود را در قبال برادرش مشخص کند. او افزود: بهتر است روحانی با توجه به تخلفات فریدون به جای سکوت، از وی برائت جسته و به تخلفات برادر خود رسیدگی کند.

ماجرای فریدون مسجل است

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجالس هفتم، هشتم و نهم نخستین کسی بود که به صورت علنی از اتهامات اقتصادی حسین فریدون گفت. او سال گذشته در یک نشست خبری اتهاماتی را علیه فریدون مطرح کرد و با شکایت فریدون به دادگاه رفت. اکنون در شرایطی که موضوع حسین فریدون بر سر زبان‌هاست؛ زاکانی از سکوت روحانی در قبال اتهامات برادرش گلایه دارد. زاکانی در این‌باره اظهار داشت: بهمن‌ماه سال گذشته اقدامات فریدون در کشور را اعلام و شرح دادیم که این فرد در حال انجام چه اقداماتی است و اگر رئیس‌جمهور تصمیم دارد به‌صورت جدی با فساد مبارزه کند باید از کنار دست خودش شروع کند.وی افزود: شرایط به‌گونه‌ای است که در آن سوء‌استفاده‌های فوق‌العاده زیاد و گسترده‌ای صورت می‌گیرد که دانیال‌زاده نمونه‌ای از آنها محسوب می‌شود.

زاکانی ادامه داد: انتظاری که از رئیس‌جمهور داریم برخورد جدی با فساد است زیرا وی در مملکت داعیه برخورد با فساد دارد و هرکس باید از اطرافیان خود شروع به انجام اقدامات کند. وی افزود: ما انتظار داریم رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از اطرافیان خود شروع کند و البته اطراف جهانگیری نیز افرادی هستند و ما انتظار داریم آقای جهانگیری به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور، مبارزه با فساد را از اطرافیان خود آغاز کند. زاکانی اضافه کرد: بنابراین تا هنگامی که فردی از اطرافیان خود شروع نکند نباید انتظار داشته باشد که ما حرف‌هایش را در زمینه مبارزه با فساد جدی بگیریم.

http://www.vatanemrooz.i/newspaper/page/2084/2/171022/0

ش.د9503616

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات