تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۱۳

احمد توكلي: فساد اقتصادي حكومت اسلامي را از پا در‌مي‌آورد

(روزنامه اعتماد - 1395/10/09 - شماره 3706 - صفحه 3)

گروه سياسي - فسادي كه دامنگير كشور شده است به باور بسياري، ديگر از مرحله هشدار گذشته و به مرحله تهديد رسيده است. احمد توكلي نخستين چهره اصولگرايي بود كه اين موضوع را با صراحت بر زبان آورد. درست بعد از روزهايي كه اصولگرايان بر سر ماجراي حقوق‌هاي نامتعارف پرچم مبارزه با فساد را بالا گرفته بودند و اين موضوع را دستاويزي براي اهداف سياسي خود قرار داده بودند و با انتشار خبر املاك نجومي مهر سكوت بر رسانه‌هاي‌شان زدند، اين احمد توكلي بود كه تنها صداي اعتراض از جريان اصولگرا شد و نسبت به وجود فساد سيستماتيك در كشور هشدار داد. همه كساني كه به‌طور جدي دغدغه مبارزه با فساد را بيان مي‌كنند بر يك مساله تاكيد جدي دارند و آن جناحي نكردن اين مساله است.

بسياري بر اين ‌باورند جناحي كردن مبارزه با فساد و برخورد دوگانه با اين مساله خود مي‌تواند يكي از عوامل مهم فساد باشد و در اين مسير اگر قرار باشد هر گروه و نهادي منافع جناحي خود را مدنظر بگيرد بي‌شك اين مسير محكوم به شكست خواهد بود و فساد بيش از اين هم گسترش خواهد داشت.

اكنون احمد توكلي مساله ديگري را مطرح مي‌كند و آن نزاع سياسي و آسيب‌ها و خطراتش است. موضوع نزاع سياسي در كشور ما مساله كم سابقه‌اي نبوده اما حقيقت اين است كه در هفت سال گذشته به اوج خود رسيده است و از قضا كشور هم در اين سال‌ها، روزهاي سخت اقتصادي را نيز پشت سر گذاشته است. اگرچه تحريم‌ها تاثير بسزايي در آشفته شدن وضعيت اقتصادي ايران داشتند اما نمي‌توان چشم بر اين مساله بست كه بالا گرفتن نزاع‌هاي سياسي بر شرايط رواني جامعه تاثير مستقيم مي‌گذارد و چنين تاثير مستقيمي بي‌شك تمام حوزه‌هاي كشور را نيز تحت تاثير خود قرار خواهد داد.

از همين روست كه احمد توكلي مي‌گويد: نزاع سياسي عامل بسياري از آسيب‌ها از جمله مفاسد اقتصادي است. جناح‌هاي سياسي ايران در حالي شعار مبارزه با فساد را سر مي‌دهند كه همچنان سايه سنگين نزاع‌هاي سياسي بر سر كشور سنگيني مي‌كند. بارها از زبان بسياري از چهره‌هاي سياسي شنيده شده كه مشكلات و معضلات كشور حل نخواهد شد مگر اينكه فاصله‌اي كه ميان جناح‌هاي سياسي و به تبع ميان جامعه و حاكميت هم وجود دارد كم شود و اين يعني حركت به سمت پايان دادن به نزاع سياسي. در اين ميان اما هستند گروه‌ها و افرادي كه در اين مسير سنگ‌اندازي‌هاي جدي مي‌كنند. به محض اينكه نماينده يا يك چهره سياسي از احتمال برخي گشايش‌ها سخن مي‌گويند برخي چهره‌هاي تندرو از تريبون‌هايي كه در دست دارند استفاده مي‌كنند و تلاش خود را به كار مي‌بندند تا جناح‌هاي سياسي به سمت آشتي و وحدت ملي حركت نكنند. با اين حال در ميان جريان اصولگرا هستند عقلايي كه معتقدند ابتدا بايد به نزاع سياسي در كشور پايان داد تا بتوان در حوزه‌هاي ديگر همچون مبارزه با فساد به توفيق رسيد.

توكلي در جمع دانشجويان كاشان بار ديگر بر مساله‌اي تاكيد كرد كه چند ماه پيش در رسانه ملي آن را بيان كرده بود، جمله‌اي كه شايد به نوعي كنايه به برخي از همفكران خودش نيز باشد؛ همفكراني در جبهه اصولگرايي كه نه تنها تلاشي براي پايان بخشيدن به نزاع سياسي نمي‌كنند بلكه به نوعي در اين آتش مي‌دمند. در واقع توكلي به آنها هشدار مي‌دهد كه اگر براي مبارزه با فساد آستين بالا نزنيم نظام را به مرز نابودي خواهيم كشاند و مي‌گويد: انقلاب مخملي و كودتا در ايران به نتيجه نمي‌رسد اما فساد اقتصادي حكومت اسلامي را از پا درمي‌آورد و بالطبع مفاسد اقتصادي و دين گريزي و دين‌ستيزي به وجود مي‌آورد.

يكي از آسيب‌هاي نزاع سياسي فساد اقتصادي است

به گزارش خبرآنلاين، او كه مهمان دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان بود گفت: يكي از آسيب‌هاي موجود تنازع سياسي است و اين نزاع عامل بسياري از آسيب‌ها است و به تبع آن بسياري از مفاسد اقتصادي نيز به وجود مي‌آيد. نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي ضمن اشاره به مفاسد سياسي افزود: در فساد سياسي يك طرف صاحب قدرت است و در اين فساد از قدرت عمومي در جهت منافع خصوصي استفاده مي‌شود و شكل پيشرفته‌تر آن فساد سيستمي است كه دستگاه‌هاي مسوول مبارزه با فساد دچار فساد مي‌شوند. توكلي خاطرنشان كرد: مرحله بالاتر از فساد سيستمي، تسخير حكومت است و در اين فساد تمام تصميمات بخش عمومي كه بايد به نفع مردم باشد به سمت منافع خصوصي منحرف مي‌شود. نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي گفت: انقلاب مخملي و كودتا در ايران به نتيجه نمي‌رسد اما فساد اقتصادي حكومت اسلامي را از پا در مي‌آورد و بالطبع مفاسد اقتصادي و دين گريزي و دين‌ستيزي به وجود مي‌آورد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=63846

ش.د9503648

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات