تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۹۵
انديشه‌هاي پدر از نگاه پسر:

آيت‌الله به استفاده از تجربه غرب و شرق براي توسعه اعتقاد داشت

(روزنامه اعتماد - 1395/11/04 - شماره 3727 - صفحه 3)

آيت‌الله هاشمي اگر بود لابد يكي از مهمانان اين مراسم ويژه مي‌شد؛ سالگرد ١٣٣ سالگي اتاق بازرگاني تهران حتما جاي ويژه‌اي براي كسي كه بيشترين عمر خودش را براي پا گرفتن بخش خصوصي در ايران صرف كرده، باز مي‌كرد. اما روزگار طور ديگري رقم خورد تا كسي كه به گفته پسرش معتقد بود صدور انقلاب هم بايد از مسير توسعه و رفاه ايران صورت بگيرد هم در اين مراسم غايب باشد و هم به خاطر اين نگاه در زمان حياتش مورد بي‌مهري‌هاي بسياري از دوستان قديمش قرار بگيرد. محسن هاشمي فرزند آيت‌الله اما در مراسم حاضر بود تا روايت‌هاي جالبي از نگاه و زندگي پدرش داشته باشد. او در مراسم سالگرد ١٣٣ سالگي اتاق تهران كه در تالار وحدت برگزار شد، سخنانش را با تسليت به خاطر درگذشت تعدادي از هموطنان و آتش‌نشانان فداكار در حادثه ساختمان پلاسكو شروع كرد و بعد هم به درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و حضور ميليوني مردم در مراسم تشييع او اشاره كرد و از مردم تشكر كرد كه با همدردي و قدرشناسي‌شان از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در فقدان او براي خانواده‌اش تسكين و تسلي بودند.

به گزارش ايسنا فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به فعاليت‌هاي مبارزاتي آيت‌الله هاشمي قبل از انقلاب اسلامي و تلاش‌هاي ايشان براي تثبيت انقلاب اشاره كرد و گفت: آيت‌الله هاشمي حتي در زمان جنگ تحميلي كه در كنار فرماندهان بزرگ كشور، فرماندهي جنگ را بر عهده داشت سعي مي‌كرد حداقل فعاليت ساخت و ساز و توليد در كشور را حفظ كند، كه نمونه بارز آن پروژه متروي تهران است. همان پروژه‌اي كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در سال ٦٣ و درست در بحبوحه ايام جنگ در خطبه‌هاي نماز جمعه درباره آن سخن گفت و اتفاقا خواست تا اين پروژه در تهران حتي در زمان جنگ پيگيري شود اما چندان استقبالي از آن نشد.

دليلش را هم محسن هاشمي به وجود تفكر سه‌گانه در مورد توسعه در كشور مرتبط مي‌داند و در توضيح اين سه نگاه گفته است: ديدگاه اول توسعه را كاملا غربي و منفي مي‌دانست و تلاش داشت اين پروژه‌ها را به عنوان پروژه‌هاي استعماري معرفي كند كه قرار است جيب ايران را به نفع غربي‌ها خالي كند و در اين راستا حتي در مورد پروژه‌هاي نظامي از جمله خريد f-١٦ و نيروگاه اتمي و پتروشيمي‌ها اين نظرات عنوان مي‌شد و در ابتداي انقلاب اكثر اين پروژه‌ها دچار بحران ادامه كار بود، كه با تلاش سردار سازندگي در كنار همراهانش فعاليت اين پروژه‌ها مجددا آغاز شد و امروز اكثرا به نتيجه رسيده‌اند.

وي با بيان اينكه نگاه دوم توسعه غربي را كاملا مثبت مي‌دانست و معتقد بود تماما بايد شبيه آن عمل شود تا مشكلات كشور برطرف شود، خاطرنشان كرد: اما نگاه سوم نگاه توسعه‌اي حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود كه اسلام و فرهنگ ايراني توسعه را در كالبد خود به عنوان يك ارزش مي‌دانست و معتقد بود در اين مسير بايد از تجربه غرب و شرق براي توسعه، رفاه، كارآفريني و افزايش صادرات و غيره براي ايران كمك گرفت.

آيت‌الله هاشمي مي‌گفت راه صدور انقلاب از مسير توسعه ايران مي‌گذرد

وي افزود: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حتي معتقد بودند كه براي صدور تفكر ايراني اسلامي بايد از اين مسير حركت كنيم. يعني ايراني بسازيم كه بتواند الگوي كشورهاي جهان شود و همين ايده باعث شد برخي دوستان‌شان از كنارشان بروند و مورد بي‌مهري‌هايي قرار گيرند. اما تا آخر عمر در اين مسير حركت كرده و سعي كردند با حمايت از كارآفرينان رفاه لازم را براي آنها فراهم كنند. محسن هاشمي با آخرين ديدار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به مسوولان اقتصادي و موضوعات مورد تاكيد ايشان در اين جلسه، اشاره كرد و گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ارتقاي دانايي مردم را بهتر از تلاش براي اصلاح سياستمداران در اين مسير مي‌دانستند و معتقد بودند اعتراف به اشتباه اشكالي ندارد و با تغيير مسير بايد اشتباهات را جبران كرد.

اما اميدگرايي آيت‌الله هاشمي بخش ديگري از ويژگي‌هاي آيت‌الله بود كه محسن هاشمي درباره آن گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني آبياري درخت اميد در كشور را از واجبات مي‌دانستند. و بعد هم توضيح داد كه او معتقد بود نبايد كاري كنيم كه اميد از جامعه برود. آيت‌الله هاشمي همچنين به دنبال همدلي در جامعه بود و آنطور كه محسن هاشمي گفته است يكي از دلايل موفقيت در دوران سازندگي را همدلي بين نيروها مي‌دانست و همچنين حفظ نظام و نظم اجتماعي در جامعه را از پارامترهاي توسعه تلقي مي‌كرد.

حادثه پلاسكو نشان داد راه توسعه در ايران چندان هم هموار نيست

علاوه بر اين محسن هاشمي در ابتداي سخنانش اشاره‌اي هم به ماجراي حادثه پلاسكو داشت. اتفاقي كه در چهار روز گذشته بيش از هر چيز مديريت شهري تهران را به چالش كشيده و شهرداري و شوراي شهر تهران را در مظان سوالات مهمي قرار داده است. محسن هاشمي اگرچه خودش در ابتداي دور پنجم شوراي شهر تهران كانديداي شهرداري از سوي اطلاح طلبان شوراي شهر بود اما با بدعهدي بعضي از چهره‌ها كه با ليست اصلاح‌طلبان وارد شوراي شهر شدند و با راي غيرفراكسيوني آنها نتوانست به شهرداري ١٠ ساله قاليباف پايان دهد و شهردار تهران شود. با اين حال اما ديروز او بدون اشاره به نحوه عملكرد قاليباف و شهرداري تهران در اين ماجرا گفت كه: ساختمان پلاسكو عمري بيش از ٥٠ سال دارد و نماد مدرنيته براي تهران و ايران بود و حادثه چند روز گذشته نشان داد راه توسعه در ايران هنوز آن طور كه بايد هموار نيست و خلاء‌هايي دارند كه بايد با دست كارآفرينان هموار شوند و مسير توسعه در كشور بيش از پيش به جلو رود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=66156

ش.د9503501

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات