تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۰۰

۲۰۱۶ ؛ سال خشم و هیاهو (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/11/02 ـ شماره 26637 ـ صفحه 12)

کریسمس سال گذشته که جهان برای پیدا کردن کورسویی از خوشی همه امیدهایش را باخت، همه دلخوشی‌اش به سال پیش رو بود؛ سالی که شاید صحنه ترور را به صورت زنده از تلویزیون نبیند، از صندوق‌های انتخابات اسامی خیرخواهان دربیاید و اتفاق مرگ بیش از این به خبری دستمالی شده تبدیل نشود… اما اکنون گویی که همه جهان زیر لب می‌گوید «زهی خیال باطل».به گزارش ایسنا، سال ۲۰۱۵اگر با مرگ پادشاه عربستان آغاز شد، ۲۰۱۶از نخستین روزها نشان داد که «زمستان است و بی‌برگی».

ژانویه

- اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه به دست رژیم آل سعود

وزارت کشور عربستان روز شنبه دوم ژانویه در حالی که تنش‌ها میان تهران و ریاض افزایش پیدا کرده بود، اعلام کرد که ۴۷تن را به اتهام ارتکاب آنچه "جرایم تروریستی” خوانده شد،اعدام کرده است. در میان اعدامی‌ها نام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه نیز در حالی دیده می‌شد که علاوه بر منتقدان پادشاهی سعودی، برخی اعضای داعش و القاعده نیز در همان لیست قرار داشتند. در پی اعدام شیخ نمر، با تهاجم برخی به سفارت عربستان در تهران، تنش میان ایران و عربستان افزایش یافت.

- آزمایش «موفقیت‌آمیز» بمب هیدروژنی کره‌شمالی

اولین بمب هیدروژنی این کشور به طور موفقیت آمیز در ساعت ۱۰صبح (به وقت محلی) ۶ژانویه ۲۰۱۶براساس برنامه‌های استراتژیک حزب کارگر با موفقیت آزمایش شد. این خبر سراسر جهان را که نیمی از آن در عید سال نو می‌گذراند، در نگرانی و شوک فرو برد.

- بازداشت ال چاپو، بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان

ال چاپو که در سال ۲۰۰۱از زندان گریخته، در سال ۲۰۱۴مجددا بازداشت و فرار کرده بود در نهایت در هشتم ژانویه بازداشت و به زندانی در مکزیک بازگردانده شد.

- حملات «القاعده در کشورهای مغرب عربی» به مناطقی در بورکینافاسو

گروه "المرابطون” به سرکردگی «مختار بلمختار» الجزایری که با القاعده در کشورهای مغرب عربی همپیمان شده است طی حملات خود به دو هتل در « واگادوگو» پایتخت بورکینافاسو پس از گروگانگیری گسترده با ۲۸کشته و ۵۶زخمی به حملات خود پایان داد.

- اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شیوع بیماری زیکا

سازمان بهداشت جهانی به دنبال دشوارتر شدن کنترل شیوع بیماری زیکا و تاثیر گذاشتن آن بر روی هزاران نوزاد در سراسر آمریکا، وضعیت فوق العاده جهانی اعلام کرد. آخرین باری که سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق العاده جهانی اعلام کرد بود به سال ۲۰۱۴و شیوع بیماری "ابولا” باز می‌گردد که اکنون بیماری زیکا دراین رده بندی قرار گرفته است.

فوریه

- اولین پارلمان منتخب میانمار در ۵۰‌سال گذشته در نایپیداو آغاز به کار کرد

پس از نیم قرن تلاش مردم میانمار برای دموکراسی، یکم فوریه با تشکیل اولین جلسه پارلمانی که با انتخاباتی آزادانه روی کار آمده بود در تاریخ این کشور و جهان ماندگار شد.

- باراک اوباما، به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا از مسجدی در آمریکا بازدید کرد

-اوباما در سفرهای خارجی خود از مساجد دیدن کرده است اما این اولین بار بود که وی از مسجد بالتیمور در داخل آمریکا دیدن و مردم را به صلح و آرامش دعوت کرد. او در این دیدار به مسلمانان این تضمین را داد که آن‌ها نیز بخشی از جمعیت این کشور هستند و در آن سهم دارند.

- حمله هکری به بانک ذخیره فدرال آمریکا و ربودن ۸۱میلیون دلار

هکرهای فوق حرفه‌ای ناشناس طی حمله‌ای به بانک ذخیره فدرال در نیویورک پیش از مسدود شدن حساب‌ها توانستند ۸۱میلیون دلار را با استفاده از کدهای بانکی اندونزیایی بربایند. به فاصله یک هفته از این حمله هکرها برای حمله مشابه دیگری تلاش کردند که این بار ناکام مانند اما همچنان شناخته نشده‌اند.

- پرتاب موشک دوربرد کره‌شمالی

کره شمالی روز یکشنبه هفتم فوریه با نادیده گرفتن تمامی هشدارهای بین‌المللی یک موشک دوربرد آزمایش کرد. این موشک از ساحل غربی کره شمالی شلیک شد و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز شلیک این موشک را تایید کردند.

-. دیدار تاریخی پاپ و اسقف کریل در کوبا دیدار میان رهبران کاتولیک و ارتدوکس پس از حدود ۱۰۰۰سال

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک و بطریق (پاتریارک) کریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه پس از دیدار تاریخی در کوبا، خواستار وحدت این دو شاخه مسیحیت شدند و از جهان خواستند جلوی آزار و اذیت مسیحیان را بگیرند. حدود ۹۰۰سال پس از آنکه شاخه‌های شرقی و غربی مسیحیت جدا شدند، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با اسقف اعظم ارتدوکس‌های روسیه در ترمینال فرودگاهی در کوبا دیدار کردند.

- بمب‌گذاری شبه‌نظامیان کرد (شاهین‌های آزادی کردستان) در نزدیکی گروه نظامیان در آنکارا با ۲۸کشته

انفجاری در ساعات شلوغ عصرگاهی در مرکز آنکارا در منطقه‌ای نزدیک مقرهای نظامی و پارلمان ترکیه روی داد. در این انفجار اتوبوس های حامل پرسنل نظامی ترکیه که در ترافیک بودند هدف قرار گرفتند که ۲۸تن آنها کشته و ۶۱تن دیگر زخمی شدند.

- انفجارهای حمص و دمشق با ۱۴۰کشته

*در سیده زینب در حومه جنوبی دمشق چهار انفجار روی داد که حداقل ۸۳قربانی برجا گذاشت. پیش از آن نیز شهر حمص در غرب سوریه شاهد دو انفجار همزمان بود که به گفته گروه‌های ناظر به کشته شدن ۵۷نفر منجر شد. گروه داعش مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت. هر دو شهر دمشق و حمص قبلا هم هدف حملات داعش بوده‌اند.

مارس

- شکسته شدن رکورد طولانی‌ترین فیلی‌باستر جهان توسط اپوزیسیون کره جنوبی با ۹روز سخنرانی برای جلوگیری از طرح لایحه ضد تروریستی

روز اول مارس هر سال به عنوان روز جنبش استقلال در کره جنوبی جشن گرفته می‌شود که طی آن خیزش مردمی تاریخی این کشور در سال ۱۹۱۹علیه حاکمیت ژاپن بر این منطقه بزرگ داشته می‌شود. اما یکم مارس سال ۲۰۱۶میلادی برای کره‌ای‌ها خاطره تاریخی دیگری را رقم زد: ۱۹۲ساعت فیلی‌باستر که اکنون طولانی‌ترین فیلی‌باستر جهان است. این سخنرانی بدون وقفه توسط ۲۸تن و طی ۹روز ایراد شد .

- حمله هوایی آمریکا به تروریست‌های الشباب در شمال موگادیشو سومالی با ۱۵۰کشته

در حمله نیروهای پنتاگون به کمپ آموزشی "راسو” متعلق به شبه‌نظامیان الشباب در ۱۲۰مایلی شمال موگادیشو، پایتخت سومالی ۱۵۰تن از نیروهای این گروه کشته شدند.

- مقدونیه، کرواسی و اسلوونی مرزهای خود به روی پناهجویان را بستند.بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله مقدونیه، کرواسی و اسلوونی چهارشنبه نهم مارس مرزهای خود را به طور کامل به روی پناهجویان بستند و بر فشار خود بر اتحادیه اروپا برای اجرای توافق با ترکیه جهت جلوگیری از ورود پناهجویان به این بلوک افزودند.

- حمله انتحاری در آنکارا با ۳۷کشته

یک بمب در نزدیکی ایستگاه‌ اتوبوس در بلوار آتاتورک در منطقه کیزیلای آنکارا منفجر شد؛ جایی که دفتر نخست‌وزیر و بسیاری از وزارتخانه‌های ترکیه در نزدیکی آن واقع شده‌ است. این انفجار در مجموع ۳۷کشته و بیش از ۱۲۵زخمی برجای گذاشت. در انفجار منطقه کیزیلای آنکارا، جیمز لارسن، سفیر استرالیا در ترکیه در خودرویش در فاصله ۲۰متری این انفجار بود و به طرز باورنکردنی جان سالم به در برد.

- دستور پوتین برای خروج سربازان روسی از سوریه

دوشنبه هفته دوم مارس ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه طی تماسی تلفنی با همتای سوری خود اعلام کرد، با توجه به تحقق اکثر اهداف این کشور پس از گذشت شش ماه از زمان ورود نیروهای نظامی مسکو به سوریه، این کشور اکثر نیروهای زمینی خود را از سوریه خارج می‌کند.

- سفر اوباما به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکا به کوبا پس از ۸۸سال

پس از بیش از ۶دهه خصومت در روابط آمریکا و کوبا این سفر تاریخی نخستین سفر رسمی رییس‌جمهوری آمریکا به کوبا در ۸۸سال گذشته محسوب می‌شد و نشان از چرخشی تاریخی در روابط دو کشور متخاصم بود. کوبا پس از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۵۹با آمریکا روابط سیاسی نداشت و آمریکا نیز کوبا را تحت تحریم های شدید اقتصادی و سیاسی قرار داده بود. اوباما در جریان این سفر دو روزه با رائول کاسترو رهبر کوبا دیدار و گفتگو کرد.

- حملات انتحاری داعش به فرودگاه و ایستگاه مترویی در بروکسل بلژیک

در مجموع دو حمله انتحاری نیروهای داعش در فرودگاه و دو انفجار دیگر در ایستگاه مترویی در بروکسل به ترتیب ۱۴و ۲۰تن کشته و ۲۳۰زخمی بر جا گذاشت. این حملات کشورهای اروپایی را بار دیگر در شوک فرو برد و انتقادات بسیاری را متوجه نیروهای امنیتی این قاره به ویژه نیروهای بلژیکی کرد.

- رهبر بوسنیایی‌های صربستان در قتل عام ۱۹۹۵سربرنیکا متهم شناخته و به ۴۰سال حبس محکوم شد

پنجشنبه ۲۴مارس پس از ۲۱سال رادووان کارادزیچ، به عنوان یکی از مهندسان کشتارهای جنگ بالکان طی سال‌های ۱۹۹۲تا ۱۹۹۵پس از پنج سال دادرسی در دادگاه بین‌المللی لاهه در قتل‌عام سال ۱۹۹۵در سربرنیکا متهم شناخته و به ۴۰سال حبس محکوم شد.

- حمله انتحاری داعش در جریان بازی فوتبالی در اسکندریه عراق با ۳۲کشته

یک عامل داعشی کمربند انتحاری خود را همزمان با بازی فوتبال در اسکندریه استان بابل عراق منفجر کرد و دست کم ۳۲تن را به کام مرگ کشاند و بیش از ۷۰تن نیز زخمی شدند.

- حمله انتحاری جماعه الاحرار مرتبط با طالبان در پارکی در لاهور پاکستان

بر اثر انفجار عامل انتحاری در پارک گلشن اقبال لاهور پاکستان دست کم ۷۰تن کشته و حدود ۳۰۰تن زخمی شدند که اکثر این قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند .

آوریل

افشای اسناد پاناما

یکشنبه ۱۵فروردین یک روزنامه آلمانی اقدام به انتشار اسنادی کرد که هنوز پس‌لرزه‌های آن در دنیای سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود. این ۱۱.۵میلیون سند محرمانه از اسناد شرکتی به نام موساک فونسکا محسوب می‌شد که فعالیت‌های غیرقانونی گسترده‌ای را چون رشوه‌دهی، دزدی‌های وسیع، فرارهای مالیاتی و نقض تحریم‌های بین‌المللی را در برمی‌گرفت که رد پای بسیاری از بزرگان عرصه‌های مختلف در آن‌ها دیده می‌شد.

- بروز درگیری میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ با ۱۹۳کشته

این درگیری‌ها شدیدترین نوع خود از زمان دستیابی به آتش‌بس میان دو کشور در سال ۱۹۹۴بود. باکو و ایروان هردو بر سر منطقه دوفاکتوی قره‌باغ ادعاهایی دارند. گفته می‌شود در این درگیری‌ها علاوه بر تلفات بالا حدود ۱۰۰۰هکتار از زمین‌های این منطقه تحت اشغال جمهوری آذربایجان درآمده است.

- کناره‌گیری نخست وزیر ایسلند در پی افشای اسناد پاناما

با وجود نام زیگموندر دیوید گانلاگسون، نخست وزیر ایسلند در اسناد پاناما وی بر اثر فشارهای سیاسی و اجتماعی سه روز پس از افشای این اسناد از سمت خود کناره‌گیری کرد.

- انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آتش بازی در هند ۱۰۰کشته و ۴۰۰زخمی بر جای گذاشت

آتش‌بازی غیر قانونی در معبد هندوها در جنوب هندوستان در حالی جان بیش از ۱۰۰تن را گرفت که هزاران تن از مردم منطقه برای حضور در مراسمی در این محل حضور داشتند. اکثر قربانیان این حاثه بر اثر ریزش ساختمان معبد جان خود را از دست دادند.

- اجرای آتش بس در یمن میان حوثی‌ها و نیروهای هادی

شنبه ۲۳فروردین با خبری خوش‌تر آغاز شد وقتی که مزدوران هادی، رییس‌جمهوری مخلوع یمن که تحت حمایت عربستان قرار دارند با انصارالله توافق کردند که تا پیش از از سرگیری مذاکرات ۱۸آوریل در کویت آتش‌بس اعلام کنند.

مه

-صادق خان به عنوان اولین مسلمان شهردار لندن شد

صادق امان خان، با وجود اینکه از اقلیت مسلمان مردم لندن محسوب می‌شود توانست در انتخابات شهرداری این شهر شرکت کرده و پیروز شود. او اولین مسلمانی است که در یکی از شهرهای کشورهای غربی به این سمت دست یافته است.

- پیروزی رودریگو دوترته در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین با وعده جنگ علیه قاچاقچیان و مجرمان

پیروزی دوترته جدای از اینکه نشان‌دهنده گسترش نیروهای ضدساختارگرا در سراسر جهان است از آن جهت اهمیت دارد که بازی منطقه‌ای را با حذف آمریکا و پررنگ‌تر کردن چین به طور کل تغییر می دهد.

- تعلیق دیلما روسف از ریاست جمهوری برزیل و استیضاح و انتخاب میشل تامر به عنوان رئیس جمهوری موقت برزیل

پس از مناظره یک روزه میان نمایندگان پارلمان برزیل، این مجلس سرانجام پنجشنبه ۲۳اردیبهشت به تعلیق روسف و انتخاب تامر به عنوان جانشین موقت وی رای داد.

- مرگ ملامنصور اختر، رهبر طالبان افغانستان در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در پاکستان

پس از اعلام ایالات متحده مبنی بر انجام حملات هوایی دوم خرداد در منطقه بلوچستان پاکستان، مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند که ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه در این حمله کشته شده است. مقامات طالبانی ابتدا درصدد تکذیب این خبر برآمدند اما در نهایت مرگ رهبرشان را تایید کردند.

-مفقود شدن هواپیمای ایرلاین مصری در مسیر خود از پاریس به قاهره در مدیترانه

هواپیمای ایرباس A۳۲۰با ۶۶مسافر خود پس از عبور از حریم هوایی یونان از رادار خارج شد. هواپیمای خطوط هوایی مصر ۵۶مسافر و ۱۰خدمه داشت که از مسافران آن ۱۵تن فرانسوی، یک نفر بریتانیایی، یک نفر کانادایی و ۳۹تن دیگر مصری بودند. در نهایت لاشه هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مصر در نزدیکی یک جزیره در جنوب شرقی یونان کشف شد.

ژوئن

مرگ محمد علی کلی، بوکسور مشهور مسلمان در سن ۷۴سالگی بر اثر پارکینسون.

محمد علی کلی قهرمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان جمعه ۱۴خرداد به خاطر مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود و سرانجام پس از سال‌ها درگیری با بیماری پارکینسون درگذشت.

- انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز استانبول ۱۱کشته

این انفجار در منطقه مرکزی استانبول و در ساعات اولیه روز سه‌شنبه ۱۸خرداد در نقطه‌ای توریستی از استانبول و در نزدیکی یکی از دانشگاه‌ها و شهرداری این شهر صورت گرفت. در حالی که هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت دولت آنکارا اعضای پ.ک.ک را به عنوان عامل این حمله معرفی کرد.

- حمله مرد مسلح به کلوپی در اورلاندوی فلوریدا ۴۹کشته و ۵۳زخمی برجا گذاشت

عمر متین ۲۹ساله که در نیویورک متولد شده بود یکشنبه شب ۲۳خرداد با حمله به کلوپی در اورلاندو ۲۰تن را کشت. این تیراندازی بزرگترین تیراندازی خونین آمریکا بود. عمر متین پیش از حمله در تماس تلفنی۵۰ثانیه‌ای خود با فوریت‌های پلیسی ۹۱۱گفته است:من با ابوبکر البغدادی،‌ خلیفه داعش اعلام بیعت می‌کنم. خداوند حافظ او باشد.

- قتل جوکاکس، نماینده پارلمان انگلیس به ضرب گلوله و چاقو

خانم "جو کاکس″ ۴۱ساله، از حزب کارگر، هم چاقو خورد و هم گلوله. وضعیت خانم کاکس وخیم گزارش شده بود و ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان اعلام شد که او درگذشته است.

- امضای توافق آتش بس میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک و پایان دادن به نیم قرن درگیری

دولت کلمبیا با رهبری خوان مانوئل سانتوس و شورشیان فارک توانستند با امضای یک توافق آتش‌بس برای پایان دادن به بیش از ۵۰سال درگیری به یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های جهان خاتمه دهند. سانتوس به دلیل تلاش‌هایش در این راه توانست جایزه صلح نوبل دریافت کند.

- رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا

درست در حالی که نظرسنجی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دادند، مردم بریتانیا با رای پنجشنبه سوم تیر ماه خود تمام جهان را شوکه کردند و به خروج از این بلوک ۲۸عضوی رای دادند. همچنین با رای مردم بریتانیا به خروج از این اتحادیه، دیوید کامرون نخست‌وزیر که هر چه در چنته داشت خرج این رفراندوم کرده بود بلافاصله از سمت خود کنار رفت تا به قول خودش سهمی در آینده نه چنان روشن کشورش نداشته باشد .

- آزادی فلوجه از کنترل داعش پس از مبارزه یک ماهه نیروهای دولتی عراق

پس از نبردی یک ماهه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق یکشنبه ششم تیر با حضور در مرکز فلوجه به صورت رسمی اعلام کرد که کنترل این شهر به طور کامل به دست نیروهای دولتی افتاده و اکنون راه برای آغاز عملیات جهت بازپس‌گیری موصل به عنوان بزرگترین شهری که هنوز در اشغال داعش مانده، ‌هموار شده است. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/etiran/?p=259369

ش.د9503676

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات