تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۳۸
سيدحسن خميني، يادگار امام در مجمع انجمن اسلامي جامعه پزشكي:

هاشمي از دشنام نمي‌ترسيد

(روزنامه اعتماد - 1395/11/02 - شماره 3725 - صفحه 6)

بيست و چهارمين مجمع عمومي انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران روز گذشته در حالي برگزار شد كه طبق برنامه قبلي قرار بود آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سخنران اصلي اين مراسم باشد. به همين دليل نيز فضاي اين جلسه متاثر از درگذشت آيت‌الله هاشمي بود و حجت‌الاسلام سيد حسن خميني و محمد علي نجفي سخنرانان اصلي اين مراسم نيز به ذكر نكاتي از روش و منش آيت‌الله هاشمي پرداختند.

سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، محمدرضا خاتمي، علي شكوري‌راد، عبدالله ناصري، جواد امام، محمدرضا ظفرقندي، مصطفي معين، غلامرضا انصاري، علي تاجرنيا و محمد سلامتي از حاضران نوبت صبح اين مراسم بودند. در اين مراسم سيد حسن خميني، يادگار گرامي امام (ره) با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي به فهم مردم اعتقاد داشت و بابت دشنام‌هايي كه به او مي‌دادند غصه نمي‌خورد، گفت: آيت‌الله هاشمي از دشنام و فحش نمي‌ترسيد و همواره منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح مي‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اظهار كرد: آيت‌الله هاشمي از زمره بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي سياسي چند صد ساله اخير است و به غير از امام كه فاصله زيادي با سايرين دارد، نمي‌توانيم كسي را به اندازه آيت‌الله هاشمي ببينيم كه در همه صحنه‌هاي سياسي ايران حضور دارد. وي با اشاره به سوابق فعاليت‌هاي سياسي آيت‌الله هاشمي پيش و پس از انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: در همه انتخابات‌ها ايشان يا حضور داشتند يا محور بحث بودند. البته من بر اين حضور ارزش‌گذاري نمي‌كنم، ولي شما شخصي را نمي‌يابيد كه همواره خودش گفتمان نزاع‌هاي سياسي انتخابات باشد.

شجاعت در تصميم‌گيري

يادگار امام با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي بسيار باهوش بود و همانند شطرنج بازي بود كه چند مرحله از حركت‌ها را تشخيص مي‌داد، تصريح كرد: اين باهوش بودن با تجربه عميق سياسي و شجاعت وي همراه شده بود. وي در تصميم‌گيري شجاع بود و اگر به تصميمي مي‌رسيد آن را با شجاعت و پافشاري دنبال مي‌كرد، او البته شجاعت بازگشت از خطا را هم داشت و دگم نبود. حجت‌الاسلام و المسملين سيدحسن خميني در ادامه خاطرنشان كرد: آيت‌الله هاشمي رياكار نبود و تاكيد مي‌كرد به اين دليل به امام (ره) علاقه‌مند شده است كه امام رياكاري نمي‌كرد. در سال‌هايي كه فشار بر او زياد بود، به او گفتم كه عيد كجا مي‌رويد؟ كه در پاسخ گفت مثل هر سال كيش مي‌روم. او در اين سال‌ها هيچگاه وسيله نقليه خود را هم براي هيچ جلسه‌اي عوض نمي‌كرد، مي‌گفت من هميني هستم كه هستم. ما ٣٦ سال همسايه ديوار به ديوار ايشان بوديم و بسيار به منزل ايشان رفت و آمد داشتيم. هيچگاه ابايي نداشت كه آنچه كه دارد را كسي بفهمد.

يادگار امام افزود: آيت‌الله هاشمي نسبت به كسي كينه نداشت و مي‌بخشيد، اما فراموش نمي‌كرد. اين خصيصه موجب مي‌شد كه جلوي تكرار اشتباه گرفته شود. بارها ديدم كه مسائلي را به ياد مي‌آورد كه ما فكر مي‌كرديم آنها را از ياد برده است. در مواجهه سياسي خود با افراد اگر لازم بود به اين مسائل توجه نمي‌كرد، اما فراموش هم نمي‌كرد. در اوج حوادث سال ٨٨ خطيبي در تلويزيون تندترين صحبت‌ها را عليه ايشان با ذكر نام آيت‌الله هاشمي گفته بود. در جلسه عصر همان روز در دانشگاه آزاد آيت‌الله هاشمي گفت كه ساعتي قبل اين خطيب پيش آيت‌الله هاشمي رفته است. من به آيت‌الله هاشمي گفته‌ام بابت صحبت‌هايي كه كرده بود چيزي به رويش نياورده‌ايد، گفت نه. گفتم او هم چيزي به رويش نياورد؟ آيت‌الله هاشمي گفت نه. وي ظرفيت روحي بسيار بالايي داشت. به جرات مي‌گويم اين ظرفيت روحي از ويژگي‌هاي آيت‌الله هاشمي بود كه وي را نسبت به ساير سياستمداران ممتاز كرده بود. وي مي‌توانست نسبت به حوادث سكوت كند و حرفي نزند.

عشق و وسواس به آباداني كشور

يادگار امام با اشاره به اينكه پركاري يكي ديگر از ويژگي‌هاي آيت‌الله هاشمي بود، تصريح كرد: ايشان علاقه وافري در حد عشق و وسواس به آباداني كشور داشت. به من مي‌گفت براي مقابله با فقر راهي جز ايجاد اشتغال و سرمايه‌گذاري نداريم. واقعا به سازندگي علاقه داشت. وي در ادامه در تشريح ابعاد شخصيتي مرحوم آيت‌الله هاشمي با بيان اينكه هيچگاه بحث نمي‌كرد، گفت: اگر جايي مي‌رفت يا نمي‌رفت، در راستاي هدف‌گذاري‌اش بود. در سخت‌ترين شرايط و مشكلات وي هيچگاه جاي پاي خود را از دست نمي‌داد. براي تك تك سنگرهايي كه در اختيار داشت مي‌جنگيد و هيچگاه روحيه‌اش را نمي‌باخت. بسيار به خدا اميدوار بود و به خوش‌بيني هم معروف بود. آيت‌الله هاشمي به سهم مردم اعتقاد داشت و در اوج حملات و دشنام‌هايي كه مي‌خورد تاكيد مي‌كرد كه بايد به فهم مردم اعتماد كرد. تشييع باشكوه ايشان يا راي ايشان در انتخابات خبرگان نشانه همين فهم مردم بود.

از دشنام‌ها غصه نمي‌خورد

وي در ادامه تصريح كرد: آيت‌الله هاشمي بابت اين دشنام‌ها غصه نمي‌خورد. در يك جلسه كه ايشان و من هم حضور داشتم، احساس كردم كه شايد حال‌شان بد شود. اين جلسه تلخ‌ترين جلسه عمر من بود. در راه بازگشت به منزل به وي گفتم در خانه كسي هست كه تنها نباشيد؟ ايشان گفت نه، من هم گفتم بيايم پيش شما كه با هم چاي بخوريم، كه آيت‌الله هاشمي در جواب اظهار كرد من مي‌روم خاطراتم را بنويسم و بعد بخوابم. وي در ادامه با اشاره به اينكه هاشمي شاگرد خوبي براي مكتب امام ره بود، افزود: وي به‌شدت به امام(ره) علاقه داشت و اين علاقه همانند علاقه پدر به پسر بود. اين علاقه عميق ولي مجتهدانه بود. او معتقد بود بايد از مكتب امام براي مسائل امروز جامعه جواب استخراج كرد. يادگار امام تاكيد كرد: هاشمي خود را براي مردم بزك نمي‌كرد. او به مسيري كه انتخاب كرده بود يقين داشت. ايمان او به خدا، هدف و مردم براي او آرامش روحي ايجاد كرده بود. او اهل غصه خوردن نبود، فقط يك جا ديدم كه ايشان ملتهب است كه به دلايلي نمي‌گويم. در بقيه موارد همواره بسيار صبور و آرام بود.

احتمال راي‌آوري روحاني در نظرسنجي‌ها نبود

وي افزود: وي در شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنت هم حضور داشت و به من مي‌گفت ساعت ٣ صبح از خواب بيدار مي‌شوم و قبل از اينكه به سر كار بروم از اينترنت استفاده مي‌كرد. از همه آنچه راجع به او مي‌گفتند مطلع بود ولي غصه نمي‌خورد. وقتي كه هم درباره برنامه‌هايش در شب‌ها سوال مي‌كردم يك بار هم نگفت كه شب‌ها نماز مي‌خوانم. بعدها خانواده‌اش به من گفتند كه شب‌ها نماز و قرآن مي‌خواند.

حجت‌الاسلام سيدحسن خميني تقدم منافع ملي بر منافع شخصي را از ديگر ويژگي‌هاي مرحوم آيت‌الله هاشمي دانست و اظهار كرد: پس از رد صلاحيت ايشان در سال ٩٢ غير از يكي دو نفر همه مي‌گفتند اين حيثيتي كه برايت بعد از رد صلاحيت شده خرج كسي نكن. در نظرسنجي‌ها هم احتمال راي آوري حسن روحاني نبود، اما هاشمي معتقد بود روحاني نبايد كنار برود. وي منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح داد كه خدا هم به او كمك كرد. در همين انتخابات اخير خبرگان هم اعلام شد كه همه به ليست ١٦+٣٠ راي دهند. اين به آن معنا بود كه هاشمي نفر هشتم شود. زيرا ٧ نفر در دو ليست انتخابات خبرگان حضور داشتند. اما باز هم هاشمي منفعت جمعي را بر منفعت شخصي ترجيح داد.

هاشمي خود را مفت نمي‌فروخت

به گفته وي هاشمي قدر خود را مي‌شناخت و خود را مفت و ارزان عرضه نمي‌كرد. او منيت نداشت، اما قدر خود را هم مي‌دانست. آيت‌الله هاشمي از فحش و دشنام نمي‌ترسيد. سياستمداري كه از دشنام بترسد قيمت خود را به اندازه حرف مفت پايين مي‌آورد. در دهه اول انقلاب، ضد انقلاب، در دهه دوم افراطي‌هاي چپ و در دهه سوم انقلاب افراطي‌هاي راست هر چه خواستند عليه هاشمي گفتند و او همه جوره از آنها خورده بود و واكسينه شده بود. اما هيچ موقع خود را به اندازه دشنام پايين نمي‌آورد. سيدحسن خميني در پايان با بيان اينكه بسياري از ويژگي‌هاي آيت‌الله هاشمي را نوشته‌ام اما فرصت صحبت كردن نيست، گفت: آيت‌الله هاشمي كم حرف مي‌زد اما از وقتي كه به او گفتند پير شده‌اي هر جا براي سخنراني مي‌رفت، مي‌ايستاد و سخنراني مي‌كرد.

نجفي: تصميم‌ در مورد حضور روحاني در ليست كانديداي اصلاح‌طلبان به ‌تحولات ٤ ماه آينده بستگي دارد

محمدعلي نجفي، مشاور رييس ‌جمهور ديگر سخنران بيست و چهارمين مجمع عمومي انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران بود كه صبح ديروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

نجفي با بيان اينكه در كوتاه‌مدت جاي خالي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در كشور پر نمي‌شود و فقدان ايشان مشكلي ديگر به مشكلات كشور اضافه كرده است، گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نقش تاثيرگذاري در نظام جمهوري اسلامي ايران داشته و به اشكال مختلف به عنوان وزنه اعتدال و عقلانيت در جامعه بوده‌اند. نمي‌توان انتظار داشت جاي خالي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني توسط يك فرد در كوتاه‌مدت پر شود؛ چرا كه مجموعه‌اي از افراد و جامعه مدني كشور بايد با تمام توان براي پر كردن جاي خالي ايشان تلاش كنند و براساس اعتدال و عقلانيت راه‌هايي را براي عبور از مشكلات پيش روي كشور ارايه دهند.

مشاور رييس‌جمهور با اشاره به اينكه هنوز از اندوه مردم در رابطه با فقدان آيت‌الله هاشمي كاسته نشده بود كه ديروز با فاجعه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو و جان باختن تعدادي از هموطنان‌مان مواجه شديم، گفت: براي روح پاك جانباختگان اين حادثه درود مي‌فرستيم و براي خانواده‌هايشان طلب صبر مي‌كنيم.

تهران شهر بي‌دفاع

وي افزود: حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو زنگ خطري در خصوص توجه مسوولان و حاكميت كشور به مساله ايمني شهرها به خصوص شهرهاي بزرگ به حساب مي‌آيد و به خصوص در مورد تهران كه مي‌توان از آن به عنوان شهر بي‌دفاع ياد كرد، آتش‌‌سوزي ساختمان پلاسكو زنگ خطري بود كه به صدا درآمد و اميدواريم موجب شود تا مديريت شهري توجه بيشتري براي كاهش حجم خسارت جاني و مالي چنين حوادثي تدبير كند.

نجفي با اشاره به اينكه مردم و نظام جمهوري اسلامي در چند سال آينده با مشكلات بزرگي مواجه خواهند شد و هر كدام از اين چالش‌ها ظرفيت تبديل شدن به بحران براي اداره كشور را دارد، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير همزماني با تراكم چالش‌ها در طول تاريخ جمهوري اسلامي بي‌سابقه بوده است كه از جمله مي‌توان به چالش‌هاي اقتصادي و اجتماعي در زمينه كمبود آب، مسائل محيط زيستي، كمبود منابع مالي دولت، ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي، مشكلات بانك‌ها و غيره اشاره كرد.

مشاور رييس‌جمهور به اهميت موضوع اختلاف طبقاتي و ضرورت كاستن از نابرابري‌هاي اقتصادي اشاره كرد و گفت: از ديگر چالش‌هاي امروز جامعه فساد اقتصادي، اعتياد، حاشيه‌نشيني، زنان سرپرست خانوار و غيره است و همچنين در آينده نيز با مشكلاتي روبه‌رو خواهيم بود كه چالش‌هايي را پيش روي اداره كشور نشان مي‌دهد.

نجفي خاطرنشان كرد: براي رسيدن به راه‌حل مشكلات و اجراي آنها در جهت نجات جامعه و عبور از تنگناها بايد عزم و اراده ملي و اجماع اركان مختلف كشور را داشته باشيم اما متاسفانه يكي از مشكلات امروز در زمينه اجماع نظر در مورد مسائل كشور است.

محمدعلي نجفي گفت: در سال‌هاي آينده چاره‌اي جز اتخاذ تصميمات بزرگ و دردناك براي كشور نداريم و براي رسيدن به اين تصميمات مهم و اجراي آنها به درك و تفاهمي در چارچوب گفت‌وگوي ملي و اجماع نظرات نيازمنديم.

مشاور رييس‌جمهور با اشاره به اهميت انتخابات پيش رو به عنوان يكي از مهم‌ترين انتخابات جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: با وجود نياز اجماع عمومي شاهديم كساني هستند كه به دنبال ايجاد تنش و التهاب در جامعه اقدام مي‌كنند و هجمه‌هاي بزرگي عليه دولت و شخص رييس‌جمهور مطرح مي‌كنند و در واقع شاهديم براي نخستين‌بار بخشي از حاكميت به صورت مستقيم به رييس‌جمهور حمله مي‌كند. اما با تمام اين اوصاف دولت به تلاش خود براي رفع مشكلات ادامه مي‌دهد. گرچه هنوز نتايج مربوط آن به چشم نيايد. چون بذري كه زير خاك كاشته‌ايم، در حال رشد است اما رشد آن زير خاك به چشم نمي‌آيد.

وي در ادامه به نتايج برجام در كشور اشاره كرد و گفت: از دستاوردهاي برجام اين بود كه موانع را براي اعمال بسياري از برنامه‌ها جهت توسعه اقتصادي كشور برداشته است.

تصميم‌گيري درباره انتخابات به ٤ ماه پيش‌رو بستگي دارد

وي در مورد انتخابات آينده رياست‌جمهوري و حضور روحاني به عنوان كانديدا در اين انتخابات گفت: ايشان علاقه دارند كه كارهاي ناتمام‌شان را در چهار سال آينده پيگيري كنند و به نتيجه برسانند. اما تصميم‌گيري در مورد انتخابات آينده و حضور ايشان در ليست كانديداي اصلاح‌طلبان به تحولات چهار ماه آينده بستگي دارد و بايد ببينيم كه بازيگران اصلي سياست در كشور به چه جمع‌بندي مي‌رسند.

نجفي در پايان تاكيد كرد: در انتخابات آينده تصميم بسيار مهم و حساسي را بايد اتخاذ كنيم و اگر مردم اشتباه بزرگ ديگري از نوع اشتباه سال ٨٤ انجام دهند، فكر نمي‌كنم فرصت جبراني براي آن باقي بماند.

نياز كشور به آشتي ملي

محمد رضا ظفرقندي، دبيركل انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران نيز در اين نشست گفت: حضور و پيام روشن مردم در مراسم كم نظير وداع با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نشان از تقدير مردم از خدمات ايشان و همدلي مردم با مظلوميت‌شان در مقابل بداخلاقي‌هاي سال‌هاي اخير بود. قبل از اينكه فرصت‌ها از بين برود آنها كه بايد بشنوند بايد متوجه پيام‌هاي روشن مردم باشند و بدانند كه مطالبات قانوني و بحق مردم با گذشت زمان كهنه نمي‌شود.

وي با اشاره به اينكه هر سال در ١٦ آذر شاهد پيام‌ها و مطالبات روشن مردم و جوانان هستيم، تصريح كرد كه بي‌توجهي و ادامه برخورد ناصحيح و امنيتي به حل مشكلات كمكي نخواهد كرد.

ظفرقندي با تاكيد براينكه وحدت ملي ضرورت امكان ناپذير امروز جامعه است، افزود: ادامه روند بي‌توجهي به خواست روشن مردم و جوانان باعث جدايي ملت و حكومت مي‌شود. آشتي ملي در شرايط امروز جامعه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه قرار بود در اين جلسه از حضور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بهره‌مند شويم و در فقدان ايشان از حضور يادگار امام سيد حسن خميني بهره خواهيم گرفت، اظهار كرد: اميدواريم يادگار امام(ره) در همه عرصه‌ها فقدان آن مرد بزرگوار را جبران كند و در غياب بزرگان و ياران نزديك امام انتظار و اميد مردم به ايشان است و مسووليت حفظ راه امام و ميراث شهدا بر شانه‌هاي ايشان بيش از پيش سنگيني مي‌كند. علت اوليه تاسيس اين انجمن در حدود ٢٥ سال قبل تاكيد بر ادامه راه راستين امام و مقابله با انحرافات با مشي اصلاح‌طلبي بوده است. جلسه امسال مجمع عمومي انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران در آغاز متاثر از رحلت غم‌بار بزرگان انقلاب از جمله آيت‌الله موسوي‌اردبيلي و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني است. بزرگاني كه با وجود همه ناملايمات به اهداف امام وفادار مانند و تكيه گاهي صبور در كنار مردم در مقابل تازه به دوران رسيده‌هاي تندرو بودند.

وي با ارايه گزارش سالانه فعاليت انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران گفت: با برگزاري جلسات منظم و ارتباط با احزاب تلاش بر حضور تاثيرگذار در عرصه‌هاي مختلف داشتيم و سال گذشته با تشكيل شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به سامان دهي امور پرداختيم و شوراي عالي سياست‌گذاري را با تاكيد جدي براي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي سال ٩٦ سامان دهي كرديم و در اين مسير از تجربه تلخ واگرايي در سال ٨٤ و تجربه موفق همگرايي در سال ٩٢ و ٩٤ بهره گرفتيم.

ظفرقندي با بيان اينكه در فعاليت‌هاي خود در زمينه حمايت از خانواده‌هاي زنداني سياسي و وضعيت پزشكي زندانيان سياسي پيگيري‌هاي لازم را انجام داده‌ايم، گفت: از وزير بهداشت به خاطر همكاري در اين مسير و همچنين در رابطه با پيگيري سلامت آقايان موسوي، كروبي و خانم رهنورد سپاسگزار هستيم.

ظفرقندي ضمن تشكر از زحمات و توجه دولت در حوزه سلامت تصريح كرد: ماندگاري هر طرحي از جمله طرح تحول سلامت نيازمند تبديل آن به سيستم پايدار است كه بايد اين موضوع مورد توجه دولت قرار گيرد.

منبع: ايسنا

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=65950

ش.د9503664

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات