تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۱۷
اظهارات سعيد حجاريان به چه معناست؟

سازمان رای تلگرامی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/10/13 ـ شماره 4795 ـ صفحه 2)

با فیلتر یا بدون فیلتر. آزاد یا غیرآزاد. فیس بوک و توییتر یا اینستاگرام و تلگرام. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علاوه بر نشر نظرات مختلف، ابراز عقیده‌ها‌ی متفاوت و صحبت‌ها‌ی خوب یا بد مثبت یا منفی. تاثیرگذارند.

گاهی خبرهای دروغ باور می‌شوند و گاهی خبرهای راست، انکار. چون این شبکه‌ها‌ی اجتماعی هستند که جهت می‌دهند، شما را وادار به فکر کردن می‌کنند و حتی ترغیب به اینکه چه‌چیزی راست است چه چیزی دروغ. هرچند که قدرت تعقل را نمی‌توانند از شما بگیرند اما وقتی با نوعی از اخبار راست و ناراست روبه رو می‌شوید و یا اطلاع‌رسانی‌های درست و نادرست؛ تمیز دادنش برایتان دشوار خواهد شد.

در این میان سیاستمداران نیز به جای آنکه برای نطق کردنشان، بالای تریبون بروند و مدام از این و آن حرف بزنند، بخش زیادی از نمایش سلحشوری! و یا فعالیت‌هایشان را در همین شبکه‌های توییتری یا کانال‌های تلگرامی انجام می‌دهند، راست یا چپ. اصلاح طلب یا اصولگرا نیک می‌دانند که این روزها، شبکه‌های اجتماعی قدرتی وسیع‌تر از صدا و سیما و تلویزیون دارند و اخبار این شبکه‌ها هستند که نقل به نقل و دست‌به دست بین همه 80 میلیون ایرانی می‌چرخند. بی‌آنکه نیازی به حمایت علی عسکری‌های رسانه ملی از شخصی باشد.

تجربه‌ای که تکرار می‌شود

و اما انتخابات ریاست جمهوری 96 نزدیک است...

انتخابات سال 96، البته اولین تجربه انتخابات با حضور شبکه‌ها‌ی اجتماعی و تلگرام واینستا و... نیست. بلکه سال‌هاست، این شبکه‌ها نقشی اساسی و کلیدی در جریان روند انتخابات داشته و دارند.

انتخابات مجلس سال 94 اما اوج ظهور و بروز نقش این رسانه در سرنوشت آینده کشور و تبلیغات سیاسی بود. حتی چهره‌ها و هنرمندانی که در ایام انتخابات خود به عنوان ابزاری برای تبلیغات کاندیداها و یا لیست‌های خاص در عرصه سیاست نقش بازی می‌کنند، اینبار به مدد ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، توانستند صدای غراء خود را به گوش مخاطبین میلیونی این فضاها برسانند و تاثیرگذارتر از همیشه در عرصه سیاست عمل کنند. بازیگران معروفی چون ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری و... پیام لیست 30+16 را برای انتخابات مجلس از طریق همین شبکه‌ها‌ به گوش همه رساندند و به لیست اصلاح طلبان رای دادند.

همان وقت معلوم شد صدای اصلاحات اگر از طریق رسانه ملی به گوش مردم نرسد از طریق کانال‌ها‌ی تلگرامی حتما خواهد رسید.

ساماندهی رای از طریق شبکه اجتماعی

اما اکنون ظهور و بروز این شبکه اجتماعی باعث شده است که دولت در انتخابات سال 96، به‌طور ویژه برای ساماندهی رای خود، به جای روی‌آوری به شیوه‌ها‌ی تکراری و سنتی و بی‌هدف چون پخش پوسترها از طریق ستادهای انتخاباتی و یا شعارنویسی بر درو دیوار و چه بسا زشت کردن چهره شهر، کاری دیگر در پیش بگیرد.

و به جای آنکه به دقایقی از فیلم‌ها‌ی تبلیغاتی تلویزیون دلخوش باشد و در مدتی بسیار کوتاه به دفاع از عملکرد خود بپردازد به طور ویژه از طریق ستادها و تیم اطلاع‌رسانی‌اش برروی این شبکه‌ها، سرمایه‌گذاری و حساب باز کند. نشان به آن نشان که سعید حجاریان دو روز پیش در گفتگویی با بیان اینکه شبکه‌ها‌ی اجتماعی باعث می‌شوند تا سازمان رای ایجاد کنیم، به همین مهم اشاره داشت. نکته‌ای که بیانگر آن است که حسن روحانی، به جای فیلترینگ، از در آن برآمده تا از وسیله ارتباطی موجود به سود خویش بهره جوید و آن را تبدیل به سازمان رای خود کند. به عبارتی اصلاح طلبان مانند انتخابات گذشته در انتخابات آینده هم از شبکه‌ها‌ی اجتماعی به سود خود البته منسجم‌تر و بهتر بهره خواهند جست و اینبار به‌طور رسمی و علنی شبکه‌ها‌ی اجتماعی در سال96 را تبدیل به ابزار مبارزاتی انتخابات می‌کنند. به‌عبارتی دیگر در اردیبهشت 96 شاهد رقابت بسیار جدی‌تر کاندیداها در صفحات مجازی خواهیم بود تا صرفا رقابتی در یک مناظره تلویزیونی.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=60674

ش.د9503693

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات