تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۴۷
ناظمي‌اردكاني عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري:

جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی، فرایند اصلاح شده اصولگرایان است

مقدمه: اصولگرایان و انتخابات ریاست جمهوری معادله‌ای که هرچه زمان می‌گذرد پیچیده‌تر می‌شود. نمونه اش مکانیزم همگرایی است که تحت نام جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌روز 5 دی با رویکردی فراجناحی اعلام موجودیت کرد و گفت «در نخستین گام به تشکیل مجمع مردمی‌نیروهای انقلاب همت خواهد گماشت و این مجمع برخاسته از متن نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور است». محمد ناظمی‌اردکانی که تاکید دارد تکثر در جریان اصولگرایی باعث شکسته شدن آرا می‌شود، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: «جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌همان سازوکار وحدت اصولگرایان در انتخابات سال 96 است، همچنین بعد از انتخابات جنبه راهبردی خواهد داشت تا این حرکت نویی که ایجاد شده تداوم پیدا کند.» اینکه چقدر این سازوکار مورد پذیرش و اقبال گروه‌های اصولگرا قرار می‌گیرد موضوعی است محمد ناظمی‌اردکانی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره آن گفت: هر تشکلی کار خودش را می‌کند اما درباره یک موضوع خاصی که باید اصولگراها به وحدت برسند و به مصلحت است که به وحدت نظر برسند آنجا است که از راهبرد جبهه مردمی‌تبعیت خواهند کرد چون به نفع جریان‌های اصولگرا است که تبعیت کنند. مشروح گفت‌و‌گو را در ادامه بخوانید:
پایگاه بصیرت / امید کرمانی‌ها

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/10/11 ـ شماره 4218 ـ صفحه 7)

* روند وحدت و مکانیزمی‌که اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری دنبال می‌کنند به کجا رسید؟

** تأسیس جبهه مردمی‌انقلاب اسلامی‌یکی از سازوکارهاست هم جنبه تاکتیکی و هم جنبه راهبردی دارد یعنی تصمیم آن است که در کوتاه مدت به سازوکارهایی برای وحدت در انتخابات سال 96 برسند و هم جنبه راهبردی خواهد داشت تا این حرکت نویی که ایجاد شده تداوم پیدا کند.

* شما می‌گویید جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی‌سازوکار وحدت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را تعریف می‌کند اما خود این جبهه اعلام کرده می‌خواهد حرکتی فراجناحی انجام دهد، این دو تعریف چه طور با هم قابل جمع است؟

** این جبهه که در حال پیگیری مراحل شکل گیری اش است فراتر از تشکل‌های اصولگرایی است که در حال حاضر موجودیت پیدا کردند و فعالیت می‌کنند. در واقع هم تشکل‌هایی که جنبه قشری دارند و در لایه‌های مختلف اجتماعی فعالند و هم تشکل‌هایی که فراتر از آن هستند این جبهه فراتر از آن‌ها است. یعنی شامل تشکل‌ها است ولی اینگونه نیست که تبعیت کند از یک تشکیلات خاص سیاسی اصولگرا. همین اعضایی که حمایت کردند یا حمایت می‌کنند یا بیانیه را امضا کردند از همه سلایق سیاسی جریانات اصولگرا هستند.

* یعنی اگر مثلا این جبهه به نتیجه برسد که نامزدش در انتخابات ریاست جمهوری آقای عارف است آیا اصولگرایان این نظر را می‌پذیرند؟

** جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب هنوز وارد این مرحله نشده که کمیته‌هایی را داشته باشد برای بررسی موضوعاتی که در زمینه‌های مختلف باید صورت بگیرد. قطعا در آتیه نزدیک با توجه به اینکه یک فراخوانی از استان‌ها و شهرستان‌ها نیز خواهد بود مجمع یا مجلس اصولگرایان شکل می‌گیرد آن وقت است که مجمع، افرادی را انتخاب می‌کند آن جمع منتخب هر تصمیم گرفتند همه جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی اصولگرا تبعیت خواهند کرد. 10 نفری که روز 5 دی موجودیت جبهه را اعلام کردند هیأت موسس هستند. نکته دیگر آنکه جبهه مردمی‌ رویکرد انقلابی دارد یعنی می‌خواهد به جامعه اعلام کند ما می‌خواهیم ارزش‌های انقلابی که فراموش شده را احیا و گفتمان انقلاب را دنبال کنیم. آقای رحیمیان یکی از چهره‌های برجسته در این زمینه است که همواره از نظر شخصیت حقیقی و حقوقی در زندگی شخصی و جمعی خود در پی آن بود که ارزش‌های مدنظر امام (ره) را زنده نگه دارد بنابراین نه برچسب اصلاح‌طلبی و نه برچسب اصولگرایی می‌توان به او زد.

* جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب حالت تشکیلاتی ندارد بلکه افراد کنار هم قرار گرفتند، درست است؟

** به نوعی می‌شود گفت برایند همه تشکل‌های اصولگرا است.

* یعنی وقتی آقای ابوترابی فرد و سالک از جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌حمایت کردند، به مثابه آن است که جامعه روحانیت مبارز تهران این حمایت را انجام داده است؟ به عبارت دیگر وقتی شما در جمع حامیان جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی‌هستید یعنی جبهه پیروان خط امام و رهبری از حامیان جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی ‌است؟

** اشخاص هم بعضا شخصیت حقیقی شان است بعضا شخصیت حقوقی شان اما الان افرادی که امضا کردند شخصیت حقیقی شان بوده است مگر اینکه یک تشکلی اعلام حمایت کند این می‌شود شخصیت حقوقی آن فرد.

*210 نفری که از جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب حمایت کردند نماینده تشکل که نبودند همه افراد حقیقی هستند؟

** بله، همه افراد بودند بعضا در تشکل‌های سیاسی عضو یا دبیر یا از اعضای موثر هستند. البته کسانی به نام هم حضور دارند که عضو هیچکدام از تشکل‌های سیاسی نیستند.

* تا پیش از اعلام موجودیت جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی، اصولگرایان در حال تلاش برای تعریف یک مکانیزم انتخاباتی مورد توافق میان خود بودند، شما نیز گفتید که جبهه مردمی‌یکی از سازوکارهای همگرایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است، یعنی این دو خط تلاش به موازات هم پیش می‌روند تا بعد به هم بپیوندند؟

** الان این جبهه برآیند سلایق سیاسی، فکری، نظری و اجرایی اصولگرایان است. یعنی اصولگرایانی که هم در قالب تشکل و هم در قالب افراد حقیقی دارند حمایت می‌کنند بنابراین در انتخابات آینده یا فعالیت‌های دیگری که خواهند داشت یک نوع همراهی و همچنین تبعیت خواهد بود.

* یعنی خط تلاش گذشته اصولگرایان متوقف خواهد شد و از این به بعد روند همگرایی در قالب جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی ‌پیش می‌رود؟

** کدام قبلی؟

* همان روند وحدتی که جبهه پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران، رهپویان و پایداری با محوریت جامعه روحانیت مبارز دنبال می‌کردند.

** آن هم در قالب جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌می‌آید. البته به آن معنا نیست که فعالیت شان تعطیل شود فعالیت هیچ کدام از تشکل‌های یادشده تعطیل نمی‌شود اما وقتی در یک موضوعی تصمیم راهبردی می‌خواهد گرفته شود این جبهه تصمیم می‌گیرد.

* اما جبهه پیروان گفته فقط از مکانیزمی‌که محوریت جامعه روحانیت مبارز را دارد تبعیت می‌کند. جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب نسبت خود را با جامعه روحانیت مبارز چگونه تعریف کرده است؟ آیا از جامعه روحانیت مبارز تهران اذن فعالیت گرفته است؟

** تا آنجا که اطلاع دارم همه تشکل‌هایی که محوریت جامعتین را در عرصه‌های سیاسی پذیرفته بودند به ویژه انتخابات که باید حرف آخر زده شود این جبهه هم محوریت جامعتین را به نوعی قبول دارد و بدون فاصله و زاویه تصمیم می‌گیرد.

* عین عبارت سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری این است که «شورای مرکزی اصولگرایان باید درباره جبهه‌هایی که این روزها اعلام موجودیت می‌کنند تصمیم بگیرد.» یعنی آقای سجادی می‌گوید باید بشینند و بررسی کنند تا ببینند جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب را می‌پذیرند یا خیر اما شما می‌گویید همه فعالیت انتخاباتی تشکل‌های اصولگرا ذیل جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب تعریف می‌شود، این دو چه طور با هم قابل جمع است؟

** پیشنهاد و نظرات‌شان را به این جبهه می‌دهند.

* اما آقای سجادی می‌گوید باید بنشینیم ببینیم چطور با این جبهه طرف ارتباط بشویم. یعنی هنوز برای جبهه پیروان این مسئله جای ابهام است؟

** تا آنجا که من اطلاع دارم جبهه پیروان هم موید این جبهه است و از تصمیماتی که این جبهه می‌گیرد حمایت می‌کند. حالا نمی‌دانم جبهه پیروان از جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌اعلام حمایت داشته است یا خیر، اگر نداشتند قطعا در روزهای آتی اعلام می‌کنند.

* جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اگر در انتخابات ریاست جمهوری به فرض اعلام کند که از نامزدی آقای قالیباف حمایت خواهد کرد همه تشکل‌های اصولگرا می‌پذیرند یا هر تشکل می‌تواند برود نامزد جداگانه معرفی کند؟

** بحث مصداق الان مطرح نیست. اصولگرایان با توجه به تجربیات سیاسی و همچنین حضور در عرصه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی دارند که بتوانند در انتخابات نقش موثری را ایفا کنند. همان طور که می‌بینیم از این جریان نامزدهایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد بنابراین اینکه اصولگرایان بخواهند با تکثر وارد انتخابات 96 شوند این را صحیح نمی‌دانند چون قطعا رأی شان شکسته می‌شود و یک تهدیدی برای شان است بنابراین ارزش را این می‌دانند که به وحدت برسند یعنی تکثر زمانی ارزش می‌شود که به وحدت برسند. این جبهه همه تلاشش را می‌کند تا این تکثر را به وحدت برساند. این اتفاق که بیفتد جریان‌های حاضر در مرکز یا استان‌ها و شهرستان‌ها تبعیت خواهند کرد.

* از جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی‌توصیف‌های زیادی شده است، آبادگران 2، جریان سوم، مکانیزم همگرایی نوشده و متفاوت از گذشته و... نظر شما چیست؟

** این یک حرکت فراتر از همه تشکل‌های اصولگرا است یا برآیند رفتار سیاسی همه تشکل‌های اصولگرا خواهد بود. از طرفی راهی جدید پیش روی نیروهای انقلابی محسوب می‌شود یعنی همه آنهایی که دل در گروی ارزش‌های انقلاب دارند امیدشان بر این است که این جبهه بتواند این مسیر را طی کند بنابراین نه می‌شود گفت یک تشکل جدید اصولگرایی است و نه راه سوم محسوب می‌شود.

* آقای مصباحی‌مقدم اعلام کرد «مکانیزم وحدت مدنظر جامعه روحانیت تا آخر دی ماه اعلام می‌شود» از این حرف بر‌می‌آید که جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی ‌را به عنوان یک مکانیزم وحدت برای اصولگرایان درنظر ندارند.

** بله، این راه جدیدی که پیش راه نیروهای انقلاب گشوده شده را قطعا ایشان هم تأیید می‌کند.

* آقای مصباحی مقدم هم جبهه مردمی ‌را تأیید کرد اما مثل شما گفت «یکی از سازوکارهای همگرایی اصولگرایان است و ما سازوکار مدنظر خودمان را آخر دی اعلام می‌کنیم».

** تشکل‌های اصولگرا، جامعه روحانیت را در همه عرصه‌های انتخاباتی محور می‌دانستند پیشنهادها و سازوکارهای خودشان را برای رسیدن به وحدت و اینکه مصداق واحدی را معرفی کنند به جامعه روحانیت می‌دهند و به جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب نیز این پیشنهادها را خواهند داد. به هر جهت با خرد جمعی که دارد شکل می‌گیرد این خرد جمعی به نفر واحد می‌رسد. در واقع جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی‌فرایند اصلاح شده ای از مکانیزمی‌است که اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم تجربه کردند.

http://mardomsalari.com/4218/page/7

ش.د9503887

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات