صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۵۰

تابلوی سیاسی شنبه11 دیماه1395

تابلوی سیاسی شنبه11 دیماه1395 - شماره 440

موازنه جدید قدرت در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است

این روزها تحولات در منطقه به قدری متفاوت با گذشته و برخلاف انتظارات آمریکا و اروپا است که اعتراف مهمترین ارگان‌های رسانه‌ای غرب را هم به دنبال داشته است.پیش از این و سال‌ها قبل «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفته بود، خاورمیانه درد زایمان دارد، چرا که خاورمیانه جدید در حال متولد شدن است. سران رژیم صهیونیستی هم اظهارات مشابهی را به زبان می‌آوردند. اما اکنون شرایط به قدری فرق کرده که حتی رسانه‌های وابسته به مراکز قدرت غربی هم حرف‌های کاملاً متفاوتی می‌زنند. آخرین مورد آن، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» است که تحولات غرب آسیا در سال 2016 را پوشش داده و با ارائه تحلیلی، نوشت که ایران و روسیه توانستند در این سال، رقبای خود را مبهوت کنند.»دیوید گاردنر» دبیر اخبار بین‌المللی این روزنامه، تحولات فوق را دستمایه تحلیل خود قرار داده و در این گزارش تحلیلی خود تحت عنوان «موازنه قدرت جدید در خاورمیانه»، نشست سه جانبه اخیر وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو را محور توجه خود قرار داد.در ماجرای نشست سه جانبه و برقراری آتش‌بس به عنوان نخستین پیامد آن، نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی هیچکدام حضور نداشتند و میانجی آتش‌بس نیستند. اما ایران حاضر است و به همراه روسیه، تعیین تکلیف می‌کند. گاردنر می‌نویسد که دولت ترکیه هم چاره‌ای جز پیوستن به این دو کشور ندارد؛ آنکارا از بیم شکل‌گیری یک منطقه خودمختار کردنشین در مناطق مرزی ترکیه و سوریه، به سمت مسکو و تهران گرایش پیدا کرده و از حمایت مخالفان «بشار اسد» دست کشیده است.در ادامه تحلیل روزنامه فایننشال تایمز آمده است، روسیه توانسته اتحاد اروپایی‌ها را برهم بزند و تعدادی از کشورهای خاورمیانه را نیز به خود جذب کند.


سال گذشته زمانی که نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و صندوق جمعیت در راهروهای مجلس و اتاق‌های دربسته جلسات وزارت بهداشت پروژه عقیم‌سازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی را ارائه می‌کردند، مسؤولان مربوط و معاون امور زنان دولت یازدهم با ارائه جملات سیاستمدارانه می‌کوشیدند از باز شدن بحث در سطح جامعه جلوگیری کنند. مثلا یکی از این مسؤولان پس از برگزاری نشست مشترک با مولاوردی برابر سوال خبرنگاران درباره طرح عقیم‌سازی به گفتن این جمله بسنده کرد: «یکی از پیشنهادهای داده شده معرفی زنان دچار آسیب‌های اجتماعی برای عقیم‌سازی است اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را انجام نخواهیم داد»!عمق فاجعه اینجاست که برابر پیشنهاد مختومه کردن نسل گروه‌هایی از زنان جامعه که با برچسب «آسیب‌دیده اجتماعی» نشانه‌گذاری شده‌اند، از تلاش برای اخذ «مجوز شرع» سخن می‌گویند! شرعی که بنا بر فتاوای قاطع مراجع عظام تقلید «عقیم‌سازی دائم» را برای هیچ انسانی مجاز برنمی‌شمرد.

الحمدلله برخی که فریب آمریکا را خوردند عذرخواهی کردند

امام جمعه موقت تهران پیرامون نقض برجام از سوی طرف مقابل گفت: مقام معظم رهبری از همان روز اول می‌فهمیدند که من خوشبین نیستم. چرا مسئولین این سخن را جدی نگرفتند. رهبری فرمودند آمریکا دشمن است و به دشمن نباید اعتماد کرد. او فریب می‌دهد، تعهد می‌کند اما در وقت عمل عهدشکنی می‌کند. این امر برای مسئولین ما درس باشد.وی ادامه داد: بحمدالله بعضی مسئولین رسما عذرخواهی کردند و گفتند که فریب وزیر امور خارجه را خوردیم. انشاالله دیگر مسئولی در نظام ما نباشد که فریب آمریکا را بخورد و مسئولی نباشد که به آمریکا امید داشته باشد.آیت‌الله موحدی‌کرمانی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ مسئولی نباشد که به آمریکا هنوز دل بسته باشد.

سردار سنائی راد: «مرگ بر آمریکا» درسی است که باید از تاریخ بیاموزیم

سردار رسول سنائی راد معاون سیاسی سپاه در مراسم آیین اختتامیه سومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا»یادآور شد: مرگ بر آمریکا درسی است که ما باید از تاریخ بیاموزیم؛ به عنوان مثال قذافی برای اعتمادسازی توان موشکی و نظامی را تقلیل داد و تأسیسات هسته‌ای‌ را متوقف کرد؛ بعد از حمله به لیبی، قذافی در لوله فاضلاب گیر افتاد.وی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی ما شاهد همراهی آمریکا با صدام بودیم اما وقتی که دیگر صدام استفاده ابزاری برای آمریکا نداشت، به عراق حمله کرد و صدام را از بین برد. همه این اتفاقات باید برای ما درس باشد.

حمایت 150 چهره جدید سیاسی و اقتصادی از جبهه مردمی انقلاب

روز گذشته فهرست اسامی 150 نفر دیگر از حامیان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" منتشر شد. در این لیست اسامی افرادی همچون سید عزت‌ا... ضرغامی، پرویز داودی، داود دانش جعفری، نریمان پناهی، محمدحسین حسین زاده بحرینی، سید مهدی خاموشی، محمد روح‌الامینی، سید رضا نریمانی،حبیب کاشانی، حسن غفوری‌فرد، علیرضا قزوه، ابراهیم کارخانه ای، حمید استیلی و... دیده می شود. پیش از این نیز 210 نفر از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از این جبهه حمایت کرده بودند. همچنین نخستین نشست هم‌اندیشی موسسان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه (7 دی‌‌ماه) با حضور اعضای هیئت موسس و حامیان این جبهه در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد. در این جلسه محسن رضایی، محمد ناظمی‌اردکانی، غلامعلی حدادعادل، مجتبی رحماندوست، الهه راستگو، محمدمهدی زاهدی، لاله افتخاری، الیاس نادران، اقبال شاکری، حجت‌الاسلام سید صدرالدین شریعتی، مسعود زریبافان، محمد علی پورمختار، حجت‌الاسلام پناهیان، محمدباقر ذوالقدر و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حضور داشتند.

انتقاد توییتری مطهری از برنامه‌های صداوسیما در ۹دی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی مثل همیشه با انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود در توییتر به برنامه‌های صداوسیما در ۹دی انتقاد کرد.متن منتشر شده توسط علی مطهری نماینده‌ی مردم تهران به شرح زیر است: برنامه های صدا و سیما درباره ۹ دی به گونه ای بود که گویی مایل است با تحریک طرف مقابل حوادث سال ۸۸ تکرار شود.


شليك دقيقه نودي اوباما به ماه عسل پوتين ترامپ

در پي تنش‌ها ميان واشنگتن و مسكو بر سر دخالت ادعايي روس‌ها در انتخابات امريكا به نفع ترامپ، واشنگتن موضعي سرسختانه گرفت و 35 ديپلمات روس را از اين كشور اخراج كرد. ولاديمير پوتين با رد توصيه وزارت خارجه روسيه براي اقدام تلافي‌جويانه، گفته است كه ديپلمات‌هاي امريكايي را اخراج نمي‌كند. پوتين همچنين توصيه وزارت خارجه براي محروميت ديپلمات‌هاي امريكايي براي استفاده از يك ويلاي تفريحي را هم ناديده گرفته و گفته است: «ما خانواده‌ها و فرزندان ديپلمات‌هاي امريكايي را از استفاده از محل گذراندن تعطيلاتشان در سال نو محروم نمي‌كنيم و به جاي آن، من از فرزندان ديپلمات‌هاي امريكايي مأمور خدمت در روسيه براي شركت در مراسم روشن كردن درخت كريسمس در كاخ كرملين دعوت مي‌كنم». تنها اقدام روسيه در واكنش به تحريم‌هاي واشنگتن، دستور بستن مدرسه سفارت امريكا در مسكو بود. بنا بر گزارش «نيويوروپ»، اين مدرسه براي آموزش فرزندان كاركنان سفارت‌هاي كانادا، انگليس و امريكا در مسكو راه‌اندازي شده بود و فعاليت مي‌كرد. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا كه به داشتن روابط گرم با مسكو متهم است، 20 ژانويه به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور وارد كاخ سفيد مي‌شود.باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه در دوران رياست جمهوري خود بدترين سطح تنش‌ها با روسيه را تجربه و با كمك متحدان اروپايي تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه اين كشور اعمال كرد.

خوشحالی تکفیری‌ها از قطع آب شرب«دمشق» و حلب

نیروهای ارتش سوریه حمله شدید تروریست‌های داعشی به ایستگاه چهارم در شرق فرودگاه نظامی التیفور در حومه شرقی حمص را دفع کردند.یک منبع نظامی با بیان این خبر گفت نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبان، تلفات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌های مهاجم وارد کردند که در نتیجه آن دست‌کم 70 نفر به هلاکت رسیدند و هفت دستگاه تانک و تعدادی تیربار و خودروی آنها نیز منهدم شد.از سوی دیگر یک فرمانده نظامی سوری از پیشروی ارتش به‌سوی شهرک شریفه و تحکیم سیطره بر تپه‌های اطراف آن در حومه شرقی حمص خبر داد، این شهرک مهمترین هدف نیروهای ارتش سوریه برای تقویت امنیت فرودگاه التیفور به شمار می‌رود. از حومه دمشق هم خبر می‌رسد درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و تروریست‌های جبهه النصره در محورهای الحسینیه و بسیمه در غوطه غربی در سایه حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای به مواضع تروریست‌ها در شهرک‌های وادی بردی جریان دارد.این در حالی است که آب شرب دمشق از 9 روز پنج شنبه در پی اقدام جنایتکارانه تروریست‌های تکفیری در آلوده کردن آب‌ها و منفجر کردن بخش‌هایی از مخازن تأمین آب شرب قطع است.یکی از فعالان در شبکه‌های ارتباط اجتماعی تصویر یکی از تروریست‌های منطقه وادی بردی را پخش کرده است که وی پس از منفجر کردن بمب در مخازن تأمین آب شرب دمشق، انگشت خود را به‌نشانه پیروزی بالا برده و به قطع آب بیش از 6 میلیون شهروند سوری افتخار کرده است. همچنین تروریست‌های داعش آب آشامیدنی حلب را از منبع اصلی آن در رود فرات قطع کردند. در حال حاضر استانداری حلب و سازمان آب سوریه و نیز هلال‌احمر این کشور درصددند تا جریان آب بار دیگر وصل شود.

در زمانی که باید کنار و حامی رهبری می بودند، نامه بی سلام نوشتند!

رئیس دستگاه قضا در خصوص 9 دی؛ بصیرت را نعمت الهی دانست و گفت: خداوند به شما مردم بصیرت داده است و از خیلی از مسئولان جلوتر هستید. شما مردم، دشمن، فتنه دشمن، مسیر دشمن و ابزارهای دشمن را درک و فهم کردید؛ اما گاهی مسئولین کوتاه آمدند و کم آوردند.عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیا مسئولی که بعد از سالها در انقلاب، در وسط میدان فتنه، نامه بی سلام به رهبری می فرستد، ماجرا را فهم کرده است یا شما فهم کرده اید که بی هیچ چشمداشتی، بی هیچ طمعی و غریبانه پا در میدان گذاشته و بساط فتنه را جمع کردید؟آیت الله آملی لاریجانی گفت: بعضی در زمانی که باید کنار و حامی رهبری می بودند، نامه بی سلام نوشتند! چطور انسان می تواند باور کند که اینها نعمت بصیرت را دارا بودند.رئیس قوه قضائیه خطاب به مردم گفت: بصیرت مال شماست که بدون چشمداشت و بدون پست و مقامی برای رضای خدا و حمایت از ولی بصیر زمان پا در رکاب گذاشتید و خداوند شما را مورد عنایت خاصه قرار داد و خواهد داد که این مصداق جهاد است.


بررسی مجدد ادعای «نقش ایران در انفجار آمیا»

دادگاهی در آرژانتین دستور داده است که تحقیق روی پرونده بمبگذاری در مرکز یهودیان در بوینس آیرس با بررسی ادعای «لاپوشانی نقش ایران توسط کریستینا فرناندزرئیس جمهوری سابق» از سر گرفته شود. آلبرتو نیسمان، دادستان سابق، پیشتر ادعا کرده بود دولت آرژانتین در تلاش است «در ازای معاملات تجاری کلان، ایران را از اتهام دست‌داشتن در این بمبگذاری تبرئه کند» و حال این دادگاه تقاضای انجمن یهودیان مبنی بر رسیدگی مجدد به ادعای نیسمان را پذیرفته است. نیسمان چند روز بعد از طرح این اتهام در منزل شخصی خود با شلیک گلوله‌ای به سرش کشته شد. بازرس این پرونده گفت که نیسمان خودکشی نکرده و به قتل رسیده است. در همین راستا دادگاهی به ادعاهای نیسمان رسیدگی و خانم فرناندز را تبرئه کرد، اما با حکم جدید دادگاه، مجدداً به اتهام‌های او رسیدگی می‌شود. ایران قویاً اتهامات مطرح شده در این باره را رد کرده است.

حدود ۴ میلیون نفر کمتر از نیاز غذا دریافت می کنند

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، بر حذف کامل چربی های ترانس از محصولات غذایی تاکید کرد و گفت: حذف روغن پالم از محصولات لبنی سبب کاهش مصرف لبنیات پرچرب شده است. رسول دیناروند با بیان این مطلب که دنیا از جمله کشور ما در حوزه غذا و تغذیه با چالش هایی مواجه است، گفت: یکی از این چالش ها فقر غذایی و سوء تغذیه است، بطوریکه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه در جهان وجود دارد و در ایران هم متاسفانه هنوز در حدود ۴ میلیون نفر کمتر از نیاز غذا دریافت می کنند. به خصوص در استان سیستان و بلوچستان، یکی از چالش های اساسی ما فقر غذایی و سوء تغذیه است که باید برای حل آن تلاش شود.دیناروند به چالش بعدی اشاره کرد و افزود: دریافت کالری بیش از نیاز، بطوریکه در ایران بطور میانگین کالری دریافتی ۲۵ درصد بیش از نیاز است.

فقط ۳ میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند!

تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جمعیت و نیروی انسانی تا پایان بهار امسال و البته به استناد مرکز آمار منتشر کرده از این حکایت دارد که جمعیت ایران تا پایان این دوره حدود ۷۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است که از این تعداد نزدیک به ۵۸.۲ میلیون نفر در شهرها و ۲۱.۴ میلیون نفر در روستاها ساکن هستند.این رقم در حالی منعکس می‌شود و جمعیت ایران را حدود ۸۰ میلیون نفری نشان می‌دهد که در تازه‌ترین آماری که اخیرا نوبخت - رییس سازمان برنامه و بودجه - اعلام کرده است تعدادی نزدیک به ۷۷ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند که در مجموع با پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر در هر ماه، رقمی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه دربردارد.به استناد همین آمارهای رسمی فقط سه میلیون نفر باقی‌ می‌مانند که یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند.


لی جائه میونگ نامزد ریاست جمهوری کره جنوبی که شهردار شهر «سیونگ‌نام» نیز هست، روز جمعه در سخنانی گفت: بر خلاف آنچه تصور می شود و دولت اصرار دارد این سامانه هرگز ابزار مناسب و قابلی برای مهار تهدیدهای کره شمالی نخواهد بود. اظهارات این مقام کره‌ای در شرایطی مطرح می شود که هوانگ کیو آهین نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری کره‌جنوبی نیز به تازگی خواستار استقرار سامانه آمریکایی تاد تا ماه می‌(اردیبهشت - خرداد) سال آینده شده است. وی گفت که نباید در کره‌جنوبی با این موضوع مخالفت شود زیرا تهدیدهای کره‌شمالی فزاینده بوده و این کشور ده‌ها موشک بالستیک پرتاب کرده و دو آزمایش اتمی فقط در سال 2016 انجام داده است. خبرگزاری شینهوا چین گزارش کرده است ارتفاع موشک‌های کره‌شمالی که پرتاب می‌شود خیلی بالا نیست و بعید به نظر می رسد تاد بتواند آنها را هدف قرار دهد.




نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات