تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۰۱

ترامپ روي ريل هدايت‌شده مسكو – دمشق

پایگاه بصیرت / محمد بابايي

(روزنامه جوان – 1395/11/21 – شماره 5025 – صفحه 15)

واشنگتن به بغداد گفته كه هدف بمباران‌هاي امريكا دولت سوريه نیست / حالا كه تحولات سياسي و نظامي سوريه بر اساس خواست دمشق پيش مي‌رود، زمزمه‌هاي همراهي واشنگتن با روسيه بيشتر شنيده مي‌شود كه مي‌تواند جنگ سوريه را وارد مرحله‌اي جديد بكند.

حالا كه تحولات سياسي و نظامي سوريه بر اساس خواست دمشق پيش مي‌رود، زمزمه‌هاي همراهي واشنگتن با روسيه بيشتر شنيده مي‌شود كه مي‌تواند جنگ سوريه را وارد مرحله‌اي جديد بكند.

گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از اختلافات شديد گروه‌هاي مسلح در شمال سوريه است. بر اساس اين گزارش‌جبهه النصره (شاخه سوري القاعده) موازنه قدرت را به نفع خود تغيير داده و توانسته اكثر گروه‌‌ها را مجبور به پيروي از خود كند. تشديد اختلافات گروه‌هاي تروريستي در شمال سوريه كه ناظران پيش‌بيني مي‌كردند در پي نشست آستانه بيشتر شود، مي‌تواند به نفع دولت سوريه تمام شود. ارون لوند، كارشناس مسائل سوريه در مؤسسه كارنگي مي‌نويسد: «همزمان كه شورشيان سوريه بيشتر افراطي مي‌شوند، تنها برنده بشار اسد خواهد بود.» وي استدلال مي‌كند غالب شدن القاعده در ادلب باعث خواهد شد دولت‌هاي غربي در تصميم‌هاي خود براي حمايت از آنها تجديد نظر كنند.

علاوه بر وضعيت ميداني تحولات سياسي نيز به نفع دولت سوريه پيش مي‌رود؛ اردن و تركيه كه هر دو از حاميان اصلي گروه‌‌هاي مسلح محسوب مي‌شوند، سياست خود را تغيير داده‌‌اند. ايمن الصفدي، وزير خارجه اردن در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با سامح شكري، همتاي مصري خود در امان گفت: «ما بنا به دعوت مسكو در نشست آستانه براي بررسي تثبيت آتش‌بس در سوريه شركت كرديم و با تمامي تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل بحران سوريه تعامل مي‌كنيم. تماس‌هاي بين‌المللي ما در راستاي اين اصول صورت مي‌گيرد. پيروزي عليه تروريسم هماهنگي امنيتي و نظامي و تلاش فكري عليه تبليغ كنندگان اين پديده را مي‌طلبد.» همزمان با چرخش اردن و تركيه، منابع سياسي اعلام كردند ترامپ قصد اقدام نظامي در سوريه را ندارد. تحولاتي كه بشار اسد در جريان ديدار با يك هيئت روسي به آن اشاره كرد. بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در خلال استقبال از يك هيئت پارلماني روسي به رياست «ديميتري سابلين»، تأكيد كرد كه اوضاع سوريه طبق خواسته دمشق و مسكو پيش مي‌رود.

وي همچنين از حمايت روسيه تقدير كرد و گفت: «يك قطره خون ريخته شده از سربازان روسي در سوريه، براي ما از هرگونه حمايت نظامي با ارزش‌تر است.» دست بالاي دولت هم در عرصه سياسي و نظامي باعث شده دمشق آمادگي بيشتري براي مذاكره با مخالفان پيدا كند. رئيس هيئت روسي پس از ديدار با بشار اسد اعلام كرد سوريه آماده انجام مذاكرات مستقيم با تمامي نمايندگان مخالف از جمله مخالفان مسلح است. وي همچنين درباره اختلاف مسكو و دمشق درباره كردها به خبرنگاران گفت: «رئيس‌جمهوري سوريه معتقد است كه مسئله كردهاي سوريه يك مسئله داخلي است كه بايد از طريق گفت‌وگو با مردم سوريه و نه با امريكايي‌ها يا ديگران حل و فصل شود.»

قول ترامپ

اما به نظر مي‌رسد مهم‌ترين تحول در عرصه سياسي براي سوريه، زمزمه‌هايي است مبني بر چرخش قابل توجه سياست واشنگتن درباره سوريه. همزمان با روي كار آمدن ترامپ «فالح الفياض» مشاور امنيتي حيدر العبادي و رئيس هيئت الحشد الشعبي به شبكه الميادين گفت: «واشنگتن به بغداد اطلاع داده است كه بمباران‌هاي امريكا در سوريه دولت را هدف قرار نمي‌دهد و جنگ با داعش در اصل و اساس است.» ترامپ در جريان تبليغات انتخاباتي بارها از رويكرد دولت اوباما در سوريه انتقاد و براي همكاري با روسيه اعلام آمادگي كرده بود. اين مواضع ترامپ باعث شده رئيس‌جمهوري سوريه نيز با احتياط از رويكرد رئيس‌جمهور امريكا استقبال كند. بشار اسد روز سه شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌هاي بلژيكي درباره نوع سياست دونالد ترامپ درقبال سوريه آن را به همكاري او با دولت روسيه مربوط دانست و گفت: «به اعتقاد من، ما بايد منتظر بمانيم و هنوز زود است پيش‌بيني اقدامي عملي را داشته باشيم. احتمالاً مسئله به همكاري بين امريكا و روسيه بستگي داشته باشد و معتقديم اين همكاري براي تمام جهان از جمله سوريه مثبت خواهد بود. هر گونه قضاوت در اين باره زود است.»

باوجود تلاش مسكو براي همراه كردن واشنگتن با سياست‌هاي خود ناظران معتقدند مخالفان نزديكي ترامپ و پوتين حتي در ميان هم حزبي‌هاي ترامپ در كنگره كم نيستند: «از اين رو پوتين حتي اگر به اجراي وعده‌هاي دولت ترامپ بدون سنگ اندازي نمايندگان كنگره خوش‌بين باشد قطعاً در مورد استراتژي‌هاي دولت آينده ايالات متحده با عنايت به تضاد منافع استراتژيك دو دولت هيچ اطميناني وجود ندارد.»

تكذيب اعدام‌ها در زندان صيدنايا

پس از اينكه عفو بين‌الملل دمشق را به اعدام هزاران تن در زندان صيدنايا متهم كرد، دولت سوريه گزارش اين سازمان بر اعدام حدود ۱۳ هزار زنداني در جريان اعدام‌هاي دسته‌جمعي و بر اثر شكنجه برنامه‌ريزي شده در اين زندان نزديك به دمشق را تكذيب كرد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) به نقل از وزارت دادگستري سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد: برخي رسانه‌هاي مغرض كه به ريختن خون سوري‌ها تحريك مي‌كنند، ادعا كرده‌اند كه عفو بين‌الملل گزارشي صادر كرده كه در آن تأكيد شده مقامات سوريه هزاران تن را در زندان صيدنايا اعدام كرده‌اند. وزارت دادگستري سوريه اخبار مغرضانه برخي رسانه‌ها درخصوص گزارش صادره از سوي عفو بين‌الملل درباره اعدام‌ها در زندان صيدنايا را نادرست خواند و اعلام كرد كه هدف از اين اخبار خدشه‌دار كردن چهره سوريه در محافل بين‌المللي است.

وزارت دادگستري سوريه تأكيد كرد: بعضي از رسانه‌ها اعلام كردند كه برخي از كساني كه اعدام شده‌اند قاضي و وكيل هستند و اين جاي تعجب دارد چراكه قضات سوريه جايگاه بالايي دارند و اسامي‌شان نه فقط در وزارت دادگستري بلكه در جامعه شناخته شده است. آنها افرادي هستند كه در كارشان مستقل و محترم هستند و در سياست مداخله نمي‌كنند. وزارت دادگستري نشنيده كه يكي از اين قضات اعدام يا حتي بازداشت شده باشد. در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: اين رسانه‌ها با تعدادي از افرادي كه مي‌گويند در زندان صيدنايا بوده و مورد شكنجه قرار گرفته‌اند و اكنون خارج از سوريه هستند، مصاحبه كرده‌اند اگر اينها راست مي‌گويند پس چرا مقامات سوريه آنها را مثل ديگران اعدام نكرده‌اند. هدف از انتشار چنين اخباري تحقق اهداف سياسي است.

http://javanonline.ir/fa/news/837662

ش.د9503810

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات