صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۶۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک عده‌ای تعبیر «آشتی ملی» را می‌گویند؛ اینها به نظر من معنی ندارد مردم با هم متحدند... بله مردم با کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند.(1395/11/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
اعتراف به شکست

يک روز پس از آنکه نخست‌وزير عراق به نيروي هوايي ارتش اين کشور دستور بمباران مواضع گروه تروريستي داعش در سوريه را صادر کرد، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي در سفري از پيش اعلام نشده وارد بغداد شد. الجبير در اين سفر با حيدر العبادي و شماري از مسئولان عراقي ديدار و درباره مسائلي مانند روابط دو کشور، مسائل امنيتي منطقه، اوضاع سوريه و يمن، مواضع عراق درباره اين کشورها و روابط با ايران گفت‌وگو کرد. اگرچه درباره سفر غير منتظره الجبير که نخستين سفر يک مقام ارشد عربستان سعودي به عراق پس از سالیان طولانی به شمار می‌آید، جبهه گرفتند؛ ولي برخي جريان‌هاي عراقي همسو با رژيم رياض، از اين سفر استقبال کردند.
پس از این سفر گمانه‌زنی‌های متعددی در سطح رسانه‌ها صورت گرفت که مهم‌ترین دلیل این سفر در ارتباط با ایران تحلیل شده است. از آنجا که عراق کشور نزديک به ايران به شمار مي‌آيد، احتمال مي‌رود سفر الجبير به بغداد به موازات ديدار اواخر ماه گذشته وزير خارجه کويت به تهران صورت گرفته است که تلاش مي‌کند روابط ايران و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس با ميانجي‌گري ترميم شود. با توجه به حمایت بی‌دریغ عربستان از تروریسم تکفیری و کشتار مردم بي‌گناه عراق، سوريه، يمن و بحرين و اظهارات خصمانه الجبير علیه ایران در جاهای مختلف، به ویژه نشست امنيتي مونيخ شانس گفت‌وگوهاي ايران و عربستان بسيار ضعيف به نظر می‌رسد. با وجود اینکه ايران از رفع اختلاف‌ها يا دست‌کم کاهش آن با همسايگان عرب خود استقبال کرده است؛ اما عملکرد مداخله‌جویانه عربستان با فرض وساطت بغداد چندان موفقيت‌آميز نخواهد بود. تحلیل بعدی از این سفر ناگهانی و غیر منتظره، پیشروی‌های ارتش عراق در موصل و نزدیک شدن شکست داعش است. گفتنی است، روابط بغداد ـ ریاض در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های عربستان از گروه‌های تکفیری متشنج شده بود و به نوعی عربستان قصد دارد در نفس‌های پایانی داعش در عراق در موضوع مبارزه با داعش  خودش را همراه نشان دهد.
فراتر از دو مورد مذکور سفر الجبیر به عراق، به نوعی اعتراف به شکست در منطقه با صرف میلیاردها دلار برای گروه‌های تروریستی بوده که امروز فاصله‌ای تا شکست نهایی این گروه‌های تروریستی باقی نمانده است.

▼ گزارش روز
تَابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا

فارغ از اینکه نفس دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یکی از سران فتنه 88 سؤال‌های فراوانی را به همراه خود دارد! اما نکته مهم‌تر سخنان این عضو مؤثر در ماجراهای سال 88 در این دیدار است؛ وی پس از اعلام صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره طرح عجیب و سؤال‌برانگیز «آشتی ملی»، با اظهاراتی جالب توجه مدعی می‌شود که او ابداً درباره آشتی ملی سخنی به میان نیاورده است! رئیس دولت اصلاحات در این دیدار که افرادی چون محمدرضا عارف و علی مطهری حضور داشتند، تأکید می‌کند: «من کجا یک کلمه در مورد آشتی ملّی صحبت کردم؟! شما خودتان شلوغش کردید! سؤال من این است که چه باید کرد و آیا دست روی دست بگذاریم و به همین وضعیت ادامه بدهیم یا بالاخره باید اقدامی کرد؟ من کی آشتی ملّی را مطرح کردم»؟ او در ادامه با اقرار به این مسئله که امکان آن وجود ندارد فاتحانه به صحنه سیاسی کشور بازگردند، می‌گوید اگر در همین شرایط بمانند، روز به روز بدنه اجتماعی خود را بیش از پیش از دست خواهند داد و تنها اسمی در کتاب‌ها و تاریخ از اصلاحات باقی خواهد ماند. وی به دوستان خود در رسانه‌ها نیز توصیه می‌کند که سکوت پیشه کنند و در این باره سخن نگویند تا به قول خود در فضایی آرام با استفاده از کانال‌ها و ارتباط‌های خود برنامه‌شان را پیش ببرند، اما غافل از آنکه راه بازگشت به قطار انقلاب و به تعبیر رهبر معظم انقلاب همراه شدن با اقیانوس عظیم ملت ایران نه با سکوت و چانه‌زنی‌های پشت پرده، بلکه تنها و تنها با اعتراف واضح، صریح و رسا به اشتباه خود در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و روزهای پس از آن است. به عبارتی تنها راه بازگشت، عمل به همان آیه‌ای است که رهبر فرزانه انقلاب پس از درخواست دیدار رئیس دولت اصلاحات در هنگام حضور ایشان در بیمارستان بیان فرمودند: «تَابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا» (بقره/ 160)

▼ اخبار ویژه
سود سهام عدالت به انتخابات نمی‌رسد

پوری‌حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در دوم اسفند امسال شورای عالی اجرای اصل 44 قانون اساسی مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن سازمان خصوصی‌سازی موظف شد سود سهام عدالت سال مالی 95 مشمولان را در سال 96 میان آنها تقسیم کند. وی در این باره اظهار داشت: طبق قانون تجارت، شرکت‌ها برای دوره مالی سال 95 خود چهار ماه فرصت دارند تا مجمع عمومی‌شان را برگزار و سود تقسیمی‌ خود را مشخص کنند. پس از آن نیز شرکت‌ها هشت ماه فرصت خواهند داشت این سود را میان سهامداران خود تقسیم کنند؛ بنابراین مشمولان می‌توانند در اواخر سال آینده سود سهام عدالت سال مالی 95 خود را دریافت کنند.
دستور افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه دفاعی آمریکا
ترامپ با صدور دستوری از رئیس اداره مدیریت و بودجه آمریکا خواست بودجه دفاعی این کشور را به میزان 10 درصد، یعنی معادل ۵۴ میلیارد دلار افزایش دهد. یک مقام مسئول در این باره اعلام کرد: رئیس‌جمهور به رئیس اداره مدیریت و بودجه آمریکا دستور داده است بودجه‌ای را بنویسد که مطابق آن تمامی وعده‌های داده شده وی در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش محقق شود. بر اساس این دستور، قرار است به همین میزان از هزینه‌‌های غیر دفاعی کاسته شود.
 
▼ اخبار
1ـ اعتراض ۱۴۰ هزار فرهنگی به بودجه ۹۶ آموزش‌وپرورش

یک فعال صنفی معلمان با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار امضا از سوی فرهنگیان به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس در اعتراض به بودجه سال آینده آموزش‌وپرورش جمع‌آوری شده است، گفت: روز گذشته تمامی این امضاها به صورت صحافی شده به نمایندگان کمیسیون آموزش، کمیسیون تلفیق و هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد. محمد حبیبی با اشاره به اعتراض جمع زیادی از فرهنگیان نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش‌وپرورش در سال آینده، گفت: کمپین بودجه عادلانه از سه هفته پیش آغاز به کار کرده است؛ زیرا به منظور رتبه‌بندی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان برای سال آینده اعتباری در لایحه دولت در نظر گرفته نشده است. گفتنی است، ۹۸ درصد بودجه آموزش‌وپرورش فقط صرف حقوق کارکنان می‌شود و اعتبار مربوط به سرانه مدارس و امکانات و... عملاً به محاق می‌رود.

2ـ حداقل هزینه زندگی ماهیانه یک ‌خانوار متوسط
علی خدایی، مسئول بخش کارگری کارگروه ستاد مزد سال ۹۶ اعلام کرد: اعضای کارگروه مزد سال ۹۶ در آخرین جلسه خود به اتفاق آرا حداقل هزینه زندگی ماهیانه یک خانوار متوسط را ۲ میلیون و 489 هزار تومان اعلام کردند. وی با یادآوری اینکه در جلسات امسال برای اولین بار نمایندگان سه گروه دولتی، کارفرمایی و کارگری بر مبنای گزارش‌های رسمی بانک ‌مرکزی، مرکز آمار و معاونت تغذیه وزارت ‌بهداشت بر سر تعیین عدد مشخصی برای هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری به توافق رسیدند، گفت: با استخراج این عدد، جلسات ستاد ویژه مزد ۹۶ از این لحظه پایان یافته قلمداد می‌شود و از این پس ادامه مذاکرات مزدی در جلسات شورای‌عالی کار دنبال خواهد شد.

3ـ ادعای عجیب نوه صدام درباره ایران
مسعود عدی در نامه‌ خود به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: من به عنوان نوه‌ صدام که اعدام شده، از شما یک درخواست دارم. جنازه برخی از بستگان من در دست ایران است؛ اما این کشور حاضر به برگرداندن جنازه‌های پدرم «عدی حسین» و عمویم «قصی حسین» نیست. نوه‌ صدام در ادامه ادعا کرد: ایران در طول دولت اوباما موفق به دستیابی به جنازه‌های ما شد. ما امیدواریم که شما به این موضوع حساسیت نشان دهید و از نفوذ خود در این رابطه استفاده کنید. او همچنین در نامه خود از دولت بغداد بابت بازداشت برخی افراد در سال 2003 انتقاد کرد.

▼ تا انتخابات
◄  اخبار به دست آمده از محافل سیاسی گویای حذف دو چهره ورزشی از فهرست اصولگرایان شورای شهر تهران است. اصولگرایان به دلیل ضعف‌ها و حاشیه‌های ایجادشده درباره عباس جدیدی و حسین رضازاده، تصمیم گرفتند این دو چهره را از فهرست خود کنار بگذارند. با این حال، احتمال نامزدی حداقل یک چهره ورزشی در فهرست این جناح وجود دارد.
عبدالحسین روح‌الامینی، دبیر کل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت: آقای محسن رضایی از تمایل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به حضورش در انتخابات تشکر کرده و به دوستان خود در این جبهه اعلام کرده است که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را ندارد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی استفاده از رسانه‌های ضد انقلاب در انعکاس اخبار و مطالب مختلف، از جمله امور انتخاباتی را جرم دانست و بر لزوم دشمن‌شناسی و رعایت اصول اخلاقی از سوی مردم، نامزدها، مسئولان، مجریان و ناظران انتخابات تأکید کرد.

▼ اخبار کوتاه
تهدید سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان مبنی بر هدف قرار دادن ذخایر آمونیاک در حیفا در صورت حمله رژیم اشغالگر قدس به لبنان، موجی از وحشت را در شهرک‌نشینان صهیونیست رقم زده است. معترضان با برگزاری تظاهراتی خواستار برچیده شدن مخازن آمونیاک در حیفا شده‌اند که گفته می‌شود می‌تواند پنج برابر بمب‌های اتمی فرود آمده در هیروشیما مرگبار باشد. شبکه خبری «راشاتودی» تعداد معترضان در این تظاهرات را حدود سه هزار تا چهار هزار نفر اعلام کرده است.
رئیس مرکز رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آمار تماس‌های مردمی با سامانه تلفنی 136، اظهار داشت: به ‌طور میانگین و در طول یک سال گذشته بیش از 50 هزار مورد شکایت، گزارش و اعلام مردمی در سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات مردمی سازمان به ثبت رسیده است که مطابق برنامه فرایند رسیدگی به شکایات در بستر سامانه ادامه می‌یابد.
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات درباره تأمین امنیت انتخابات گفت: وزارت اطلاعات به منزله یکی از نهادهای اصلی برای بررسی و تأمین امنیت به ویژه در عرصه‌هایی نظیر انتخابات، همچون گذشته برای تأمین امنیت و برگزاری انتخابات در کمال آرامش تلاش خواهد کرد و وظایف خود را در این عرصه همچنان ادامه خواهد داد و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست.
روزنامه «ساندی‌ مورنینگ‌هرالد» نوشت: هر چند ایوانکا، دختر ترامپ به طور رسمی در کاخ سفید مشغول به کار نیست؛ اما به نظر می‌رسد وی باید در تمامی دیدارهای مهم داخلی و خارجی همراه پدرش باشد. برخی حضور و دخالت‌های ایوانکا را در مسائل کاخ سفید، بسیار عجیب می‌دانند و بر این باورند که وی به دنبال مطرح کردن خود است.
آیت‌الله نوری‌همدانی در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: برخی از مسئولان می‌گویند که مردم باید شاد باشند، ما هم می‌گوییم باید مردم شاد باشند، ولی با شکم گرسنه و دیدن جوان بیکار چگونه می‌توان شاد بود؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ضمن اشاره به اینکه امسال زمان پایان رکود بازار مسکن است، گفت: در طول بیش از دو دهه از سال‌های 70 تا 90 قیمت مسکن هزار درصد افزایش یافته است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات