تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۶۹
محاکمه شهردار در پارلمان شهري؛

یا عذرخواهی یا استعفا

(روزنامه بهار - 1395/11/18 - شماره 122 - صفحه 5)

صحبت های شهردار تهران در روز یکشنبه 17 بهمن در شورای شهر باعث شد که جمع کثیری از نمایندگان این شورا واکنش نشان دهندو این واکنش‌های تا جایی بود که همه‌ی اعضا رای بر عذر خواهی و استعفا آقای قالیباف دادند. اما واکنش شهردار تهران جای بسی تامل داشت که با وجود تمام این اتهامات و اینکه در مقابل شورای شهر به دلیل تعلل‌هایی که انجام داده است مقصر شناخته شد اما باز هم، حق به جانب گرایانه مدیریت بحران را مقصر شناخته و گفت اگر قرار است عذر خواهی صورت بگیرد باید توسط مدیریت بحران باشد نه شهرداری.

برخی تجهیزات آتش نشانی تقلبی است

اقبال شاکری پس از سخنان شهردار تهران گفت: باید گزارش‌های مربوط به حادثه پلاسکو گرفته و جمع‌بندی شود و در اختیار مردم و مسئولان مربوطه قرار بگیرد. همچنین ضروری است از موازی‌کاری و اتلاف منابع جلوگیری شود. نباید از انجام اقدامات اساسی برای ۳ هزار ساختمان ناایمن غافل شد و معاونان شهرداری باید بررسی کنند که از اقدامات خود در حادثه پلاسکو چه درسی گرفته‌‌اند. همچنین ضروری است درباره اقدامات انجام شده برای خانواده شهدا و کسبه پلاسکو گزارشی ارائه شود. همه اجزا به هم پیوسته هستند و همه مسئولیت دارند، منظور من دفاع از قالیباف نیست، اما باید حیا کن رها کن را رها کنیم، زیرا ۴ سال است در شورای شهر زحمت می‌کشیم و تیم کارشناسی داریم و این آمادگی را داریم که برای پیشگیری اقدامات مداخله‌ای لازم را انجام دهیم و نباید احساسی تصمیم بگیریم. کلاه مدیریت بحران بر سر دستگاه‌های اجرایی گشاد است و آنها حتی نمی‌توانند به درستی کارهای خود را انجام دهند.

اگر وزیر قصور کرده شهردار چه کرده؟

فاطمه دانشور در پاسخ به گزارش شهردار تهران با بیان اینکه امام راحل فرموده‌اند که مسئولان نوکر مردم هستند، گفت: حس می‌کنم مسئولان این موضوع را فراموش کردند، این در حالی است که آنها باید در برابر مردم سر فرود آورند. بخش اعظمی از سخنان شهردار درباره قوانین بود، اگر وزارت کار مقصر باشد، مجلس باید موضوع را پیگیری کند اما سوال من آن است که شهردار تو چه کردی؟ اگر وزیر قصور کرده است، شهردار تو چه کردی؟ تصاویری که امروز در جلسه شورا درباره حادثه پلاسکو نشان داده شد، جهت‌گیری داشت، ضد و نقیض بود و با سخنان کسبه محل که ما با آنها حرف زدیم، متفاوت بود که این موضوع نشان می‌دهد؛ کمیته حقیقت یاب باید مسائل را با جزئیات بررسی کند.

آقای قالیباف در حادثه احتمالی بعدی چه اقدامات جدیدی انجام خواهید داد که در حادثه پلاسکو انجام نداده‌اید و پاسخ شما در این زمینه مهم است. عذرخواهی کردن از مردم چیزی از کسی کم نمی‌کند، اعضای این شورا، شهردار و همه مسئولان تقصیر دارند، مردم را آگاه فرض کنید. مردم می‌فهمند آنها را ناراحت نکنید، مردم با این نوکر مدارا کردند و بهتر است؛ در دهه فجر به رفتار منش حضرت امام و فروتنی وی در مقابل مردم مراجعه کنیم.

از خانم مفقود در جوی آب چه خبر؟

رحمت الله حافظی اظهار کرد: برخی از دوستان می گویند، مگر می شود 1700 واحد غیر استاندارد در شهر تهران را مدیریت کرد؟ در پاسخ باید گفت چطور اقدام برای دریافت عوارض از دو میلیون واحد مسکونی، تجاری و اداری، امکان‌پذیر است، اما شناسایی، تذکر و ایمن سازی این ساختمان ها امکان‌پذیر نیست. مسائل را این طور توجیه نکنید، همین حرف ها را زدید که به اینجا رسیده ایم. آقای شهردار گفتند 1700 نقطه تجمع آب در سطح شهر داشتیم که به 150 مورد رسیده است، این جمله باعث شد یاد خانمی بیفتم که یک ماه پیش در جوی آب افتاد و مفقود شد. آقای شهردار از آن خانم که مفقود شده چه خبر؟ سوال این است که در این مجتمع 600 واحدی چند واحد کارگاه وجود داشته است، آیا این ساختمان پایان کار داشته، کاربری آن چه بوده است؟ این سوالات باید پاسخ داده شود.

بگذارید درباره این مسائل و قضاوت در مورد حادثه پلاسکو قوه قضائیه تصمیم بگیرد، خدا را شکر که قوه قضائیه در مورد املاک واگذار شده ثابت کرد که بسیار جدی است و ما هم از این بابت تشکر می کنیم، اجازه بدهید این موضوع که «مقصر چه کسی است » توسط قوه قضائیه رسیدگی و تصمیم گیری شود. به استناد قانون، آقای شهردار شما مدیر بحران شهر تهران هستید، بفرمایید چه کرده اید؟ قطعا انتظار می رود که مدیر بحران یک شهر، سناریو، پروتکل ها و چک لیست های لازم برای بحران های محتمل در شهرش را داشته باشد، این موارد را به ما ارائه کنید. اتاق بحران شما در ساختمان مدیریت بحران خاک می‌خورد، عدم تخصیص منابع مصوب شورا برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را چگونه توجیه خواهید کرد؟ بر اساس گزارش مکتوب معاون برنامه ریزی شهرداری در هشت ماهه امسال فقط و فقط 13.6 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه سایر تخصیص ها از جمله افزایش ایمنی اماکن در برابر سوانح طبیعی به مبلغ 8.6 میلیارد تومان، ساخت و تجهیز سوله های مدیریت بحران به مبلغ 2.7 میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سیل به مبلغ 2 میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سریع زلزله به مبلغ 2.9 میلیارد تومان، ایجاد سامانه پرتال فرماندهی حادثه به مبلغ 980 میلیون تومان، تجهیز کانکس های گروه دوام به مبلغ 2.6 میلیارد تومان، ساخت و تجهیز محل های اسکان موقت به مبلغ 1.9 میلیارد تومان و پایش و ارزیابی راهبردی و عملیاتی به مبلغ 204 میلیون تومان تخصیص داده نشده است.

در مجموع 22.1 میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می شد، ولی تا کنون تخصیص نیافته است، وی تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده است و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است. از سال 92 تاکنون 396 میلیارد تومان از محل 2 درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش نشانی بوده که شما 197 میلیارد تومان آن را به آتش نشانی تخصیص داده اید ولی 198 میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه کرده اید. همه این موارد نشان می دهد که شما تعلل کردید و باید از مرم عذرخواهی کنید.

بعضی آتش‌نشانان بی‌سیم هم نداشتند!

محمد مهدی تندگویان با اشاره به صحبت‌های قالیباف گفت: قانون برای رفع مسئولیت نیست، همه ما می‌توانیم کوله‌باری از قوانین را پیدا کنیم که بگوید در مورد مساله‌ای مسئول نیستیم یا مسئول هستیم. در کنار قانون اخلاق و وجدان نیز وجود دارد و باید مسئولیت خود را بپذیریم. قالیباف مدیر بحران شهر تهران است اگرچه اگر شهردار هم نبود و بحرانی اتفاق می‌افتاد به عنوان فرد توانمندی که یا از روی تدبیر و یا از روی رفاقت می‌تواند هماهنگی‌هایی انجام دهد از او استفاده می‌شد، اما وی به عنوان شهردار چه دوره تخصصی در رابطه با مدیریت بحران را گذرانده است، لطفا شهردار گزارش آن را به ما بدهد. در حادثه پلاسکو متخصصانی که کنار شهردار تهران بودند چه کسانی بودند و چه مسئولیت و نقشی داشتند در این باره نیز لیستی از اسامی به ما داده می‌شود، زیرا لازم بوده در این حادثه از متخصصان آواربرداری، رسانه وغیره استفاده شود. به ویژه آنکه مردم از تکذیب‌های مداوم خسته شده بودند.

وی افزود: شهردار توضیح دهد؛ چند بار در تهران مانور بحران برگزار شده و نتایج آن چه بوده و چه میزان از اشکالات به دست آمده در این مانورها رفع شده است؟ مانور بحران در این زمینه‌ها بسیار مهم است، زیرا شاهد بودیم که مردم باورشان نمی‌شد؛ ساختمان پلاسکو بریزد و به داخل ساختمان می‌رفتند در حالی که مشخص بود ساختمان می‌ریزد. باید معلوم شود در شهری که زلزله رخ خواهد داد؛ چند بار مانور برگزار شده است. مستند نگاره‌ها در این حوادث چه کسی بوده، مستندات کجاست؟ گفته می‌شود برخی از آتش نشانان دستگاه بی‌سیم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج از ساختمان باشند، شاهد بودیم که برخی آتش نشانان روی پنجره بودند و می‌دانستند که ساختمان فرو می‌ریزد اما نردبانی نبود که آنها را پایین بیاورد و شهردار به عنوان مدیر مافوق آتش نشانی نمی‌تواند در این مورد نظر دهد!

بجای هزینه در همایش‌های بی‌تاثیر تبلیغاتی بودجه آتش‌نشانی را بدهید

محمد سالاری نیز گفت:‌ قرار بود؛ این جلسه سیاسی نباشد، اما شاهد هستیم که شهردار تهران و چند نفر از اعضا خواستار حضور وزرای دولت شدند، البته آنها نیز باید بیایند، اما اکنون بحث ما عملکرد شهرداری است. شهرداری در خصوص رفع خطر بناها مسئول است و اجازه بدهیم که قوه قضائیه در مورد مقصران حادثه نظر بدهد. گزارش‌ها حاکی از این بوده است که شهردار تهران در برخی موارد در زمینه ایمنی حتی در مواردی که خطر بالفعل نبوده درخواست تخریب داده است. بودجه‌های سالانه برای آتش نشانی نیز سالانه تخصیص نیافته و شورای شهر نیز از آنجا که مصوبات و بودجه‌های سالانه را مصوب می‌کند؛ می‌تواند مرجع قضاوت باشد. بهتر است بودجه‌هایی که صرف همایش‌های بی‌تاثیر و خرید کیف و کلاه‌های تبلیغاتی می‌شود را قطع کنید و صرف مواردی همچون ایمنی کنیم.

پلاسکو یک فاجعه ملی است

در ادامه این نشست مرتضی طلایی عضو دیگر شورای شهر درخواست کرد که وزیر کار و رئیس اتاق اصناف به شورای شهر بیایند و این مساله در اولویت قرار بگیرد.

تقی‌پور گفت: باید یک متولی برای این گونه حوادث مشخص شود و با تدوین جدولی مسئولیت و تکالیف دستگاه‌ها و نهادها احصا شود. بر اساس مصوبه سال 93 دولت می‌توان ماموریت‌های دستگاه‌ها را در این حادثه بررسی کرد، این فاجعه یک فاجعه ملی است و مهمترین فرصت برای یادگیری است.

اجاره سوله‌های مدیریت بحران به نورچشمی‌ها

احمد حکیمی‌پور گفت: هر کس باید در چارچوب وظایف قانونی خود صحبت کند، ما قانونا با مدیر شهر که منتخب شورای شهر است طرف هستیم و وزرا در این جا حضور ندارند، پس پاسخگوی ما نیز نیستند بلکه در برابر مجلس پاسخگو هستند. روز حادثه شهردار از مسیر قم به سر صحنه حادثه آمد، این در حالی است که بر اساس قانون وقتی شهردار می‌خواهد حوزه مسئولیت خود را ترک کند؛ باید شورای شهر را در جریان بگذارد و بگوید به جای من چه کسی مسئول تهران است. برخی از انبارها ایمنی شهر را تهدید می‌کنند و باید از تهران خارج شوند و مسئول این کار شهرداری است. وقتی وارد اتاقی شدم که تهران باید از آنجا رصد می‌شد؛ دیدم صندلی‌های در نظر گرفته شده برای مسئولان ذیربط خالی است و من در آن زمان به شهرداری تذکر دادم و پاسخی نگرفتم. همچنین در آن زمان نسبت به واگذاری سوله‌های بحران به دستگاه‌های دیگر تذکر دادم اما این کار ادامه یافت و سوله‌ها به نورچشمی‌ها اجاره داده شد.

شهردار باید عذرخواهی کند

غلامرضا انصاری گفت: آیا با سه نردبان بلند ۵۵ متری و ۱۰ نردبان ۳۲ متری و امکانات حداقلی که در این حادثه استفاده شد می‌توانیم با بحران‌های بزرگ مقابله کنیم؟ آیا وقتی ایستگاه‌های آتش‌نشانی را توسعه دادیم؛ امکانات متناسب با آن را نیز تامین کردیم، در خصوص نیروهای آتش‌نشان چند درصد از لیسانس‌ها و فوق لیسانس‌ها را جذب این کار کردیم؟ آیا از آتش نشان دیپلمه می‌توانیم انتظار آتش نشانی علمی را داشته باشیم؟ ما در این حادثه ۱۶ تن از بهترین نیروها را از دست دادیم، در حالی که بسیاری از آنها زیر دو سال سابقه خدمت داشتند و باید افرادی برای اطفای این آتش سوزی بزرگ به صحنه حادثه می‌رفتند که بیش از ۵ سال سابقه داشتند. رئیس آتش نشانی در چند صحنه حادثه مدیریت داشته و چند دوره مربوط به آتش‌نشانی را گذرانده است؟

مدیر عملیات نیز مدام عوض می‌شد

احمد مسجد جامعی گفت: اعتبار ویژه‌ای که برای آتش‌آنشانی پیش بینی شده بود؛ ۴۹۲ میلیارد تومان بود که شهرداری ۴۵۱ میلیارد را ابلاغ کرد که ۱۹۸ میلیارد به آتش‌نشانی پرداخت شد. در ساعت‌های اولیه حادثه حتی یک نفر از معاونین و خود شهردار در محل حادثه حضور نداشتند و یک بلاتکلیفی حاکم بود و مدیر عملیات نیز مدام عوض می‌شد، در حالی که این کار به تخصص نیاز دارد. شاهد بودیم همانگونه که معاونان شهردار در تخصص‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند، فرمانده عملیات نیز در ساعات اولیه عوض می‌شد با این تفاوت که بحث جان مردم مطرح بود. در دو و نیم سال گذشته تعداد شهدای آتش‌نشان بیش از شهدای آتش‌نشان در طول دفاع مقدس بوده است.

محسن سرخو: شهردار به مصوبات شورا تره هم خرد نمی‌کند؛ ما را تهدید کردند که سکوت کنیم

محسن سرخو از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر در واکنش به گزارش قالیباف در صحن علنی شورای شهر گفت: از روز گذشته تعدادی از رسانه‌های دروغ پراکن طرفدار شهردار شروع کردند به تهمت زدن و ما را تهدید کردند که سکوت کنیم. وی با بیان اینکه این بدترین نوع دفاع از یک شخص است، ادامه داد‌: آنها می‌خواستند ما را عصبانی کنند تا در این جلسه هرچه از دهانمان می‌آید، بگوییم ولی عصبانی نمی‌شویم و حرف کارشناسی می‌زنیم.

سرخو با بیان اینکه ما سه مصوبه در ارتباط با آتش‌نشانی در شورای شهر داشتیم، اظهار کرد: شهردار تهران برای مصوبات شورا تره هم خرد نمی‌کند به همین علت در گزارش خود به هیچ از مصوبات شورا در خصوص آتش‌نشانی اشاره نکرد و تنها نقد کردند که ما چرا درباره ناوگان هوایی صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: شما می‌گویید وزیر کار اعلام کرده، سرای محله کارگاه است. بهتر است، بدانید چند نوع بیمه داریم بیمه اختیاری، بیمه آزاد، خویش فرما و اجباری که بیمه اجباری کد کارگاه لازم دارد و به همین دلیل از شما کد کارگاه خواستند. رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با تاکید براینکه شورا خرید بالگرد و ناوگان هوایی را مصوب کرده است، گفت: در این مصوبه مقرر نشده که شما خلبان تربیت کنید، بلکه شما باید بالگرد با مشخصات موردنیاز خود تجهیز می‌کردید و خلبان را از جای دیگر تامین می‌کردید، اما این بالگرد باید امکان امداد داشته باشد.

پرویز سروری: باید به سینه شهردار مدال می‌زدیم!

پرویز سروری از اعضای اصولگرای حامی قالیباف اما گفت: ما در این جلسه به جای شنیدن گزارش شهردار دادگاه تشکیل داده و متهم را مجرم اعلام کردیم. وقتی معلوم نیست چه کسی مقصر است چرا باید یک نفر استعفا داده یا عذرخواهی کند. چرا بر موج احساسات سوار می‌شوید. این مسائل خواستگاه سیاسی دارد نه کارشناسی. باید در خصوص مرحله آواربرداری به سینه شهردار مدال می‌زدیم. ایشان برخلاف آن مدیر عالی که از خارج از کشور برای این حادثه مراجعت نکرد در همه مراحل حضور داشته است. در خصوص تجهیزات مشخص کنید که چه نقص و کاستی وجود داشته است؟! آیا شما متخصص هستید؟ شهردار تهران متخصص نیست؟ براساس مصوبه دولت تامین تجهیزات آتش‌نشانی بلندمرتبه بر عهده وزارت کشور است.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/6287

ش.د9503825

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات