(روزنامه كيهان ـ 1395/12/11 ـ شماره 21575 ـ صفحه 5)
تقریباً یکی دوسال پس از جنگ تحمیلی بود که سرو کله دیشهای ماهواره بر برخی پشت بام خانهها پیدا شد.
مقام معظم رهبری از همان ابتدا هشدار دادند که دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار و یک شبیخون فرهنگی است و هم اکنون نزدیک به سه دههای است که ماهواره در قامت یک رسانه، در این جنگ نقش سلاح نرم را از سوی دشمن برای مقابله با فرهنگ ایران اسلامی بازی میکند.
در چند سال گذشته کشورهای مخالف سیاستها و رویکردهای فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی، با هدف تاثیرگذاری در افکار عمومی و کانالیزه کردن آن، اقدام به راه اندازی و تاسیس شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با اهداف و برنامههای خاصی کردهاند.
در این گزارش قصد داریم ازطریق مصاحبه با کارشناسان رسانه و برنامه سازمان صداوسیما با اهداف برنامههای فارسی زبان ماهوارهای آشنا شده و تاثیر آن را بر روی خانوادههای ایرانی بررسی نماییم.
تغییر شکل استعمار
قربانعلی طاهر فر یکی از کارگردانان در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی در گفتگو با گزارشگر کیهان بابیان اینکه هدف غایی و هدف نهایی برنامههای ماهوارهای فارسی زبان همان استعمار است میافزاید: «همان استعماری که در طول تاریخ ما دیده ایم و الان هم میبینیم. منتهی شکل و رویه اش عوض شده است. اگر تا دیروز استعمار شاید حضور در جغرافیای کشورهای خارج از محدوده یک سری از ابرقدرتها بود، امروز دیگر لزومی به حضور جغرافیایی در منطقه ندارند و شکل استعمار عوض شده است.»
به گفته وی: «هم اکنون استعمار نو و استعمار فرانو، اگر شفاف حرف بزنیم همان استعمار فرهنگی است و در واقع هدف غایی هم همین است که بارها و بارها گفته شده. دنیای استکباری دیگر به استعمار فرهنگی روی آوردهاند و به یک سری از کشورهایی که به استقلال سیاسی و اجتماعی رسیدهاند و بدانها نمی توانند ورود بکنند، با استعمار فرهنگی تمامی بنیانهای فرهنگی که نزد تمام اقشار وجود دارد مخصوصاً خانوادهها را با ماهواره تحتالشعاع قرار میدهند. به کشورهای مورد نظر ورود میکنند و خواستههای خودشان را در قالب هنجارهای اجتماعی که در واقع در فرهنگ ما ناهنجاری اجتماعی است، قالب میکنند.»
اهداف پشت پرده استکبار در گسترش شبکههای ماهوارهای
بدون شک استکبار جهانی در گسترش شبکههای ماهوارهای فارسی زبان اهداف خاصی را علیه کشورهای جهان سوم دنبال میکند.
دکتر حسن آذری استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده با اشاره به اهداف پشت پرده شبکههای ماهوارهای به گزارشگر کیهان میگوید: «شبکههای ماهوارهای باتوجه به تاثیراتشان یکسری اهدافی سیاسی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی دارند و بالاخره در جهت اهدافی تاسیس شدهاند. همه شبکهها جامعه هدف یا مخاطبان هدفی دارند. بخشی از این شبکههای ماهوارهای طبیعتاً کشور ما ایران و فرهنگ حاکم بر جامعه اسلامی ایرانی را مد نظر قرار داده اند.»
وی با بیان اینکه ایران با توجه به نظام فرهنگی و بالاتر از نظام فرهنگی، نظام سیاسی حاکم بر آن در مقابل گفتمان فرهنگی و ایدئولوژیهای غربی یک ایدئولوژی و گفتمان متفاوتی است، میافزاید: «طبیعتاً این گفتمانها یکسری تخاصمات، نزاعات و چالشهایی را دارند و آنها سعی میکنند که یک نظام و گفتمان فرهنگی که مقابل گفتمان لیبرالیستی غرب ایستادگی میکند آن گفتمان را خدشهدار کرده، تخریب و تضعیف نمایند. این را به شکلهای مختلف انجام میدهند، چنانکه در خبر به یک نوعی، در فیلمهای سینمایی که در هالیوود تولید میشود به نوعی دیگر و درشبکههای ماهوارهای هم طبیعتاً به سبک و شکل دیگری و در قالب دیگری با استراتژیهای متفاوتی این هدف دنبال میشود.»
18هزار شبکه ماهوارهای قابل دریافت در ایران
طبق آمارهای موجود؛ تعداد شبکههای ماهوارهای قابل دریافت در ایران حدود ۱۸۰۰۰ شبکه است که بدین گونه تقسیمبندی میشوند:
– ۳۸۰ کانال موزیکال
– ۲۵۰ کانال در حوزه کودک و نوجوان
– ۸۰ کانال در حوزه ترویج مصرف گرایی و فرهنگسازی پوشش و مد و لباس
علاوه بر این شبکههای اختصاصی موسیقی، حدود ۱۲۰۰ شبکه هم در خلال برنامههای خود کلیپها و شوهای موزیکال مبتذل پخش میکنند.
در حوزه کودک و نوجوان نیز بیش از ۲۵۰ کانال ماهوارهای در ایران قابل دریافت است. ضمن آنکه بخش مهمی از برنامههای کانالهای عمومی ماهوارهای نیز به پخش برنامههای کودک و نوجوان اختصاص دارد.
در حوزه مصرف زدگی و فرهنگسازی پوشش و مد نیز حدود ۸۰ شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد، مد و لباسهایی که رسما فرهنگ عریانی و بیبندو بار غربی را تبلیغ مینماید.
اما بخش عمده دیگری از برنامههای شبکههای ماهوارهای به پخش فیلم و سریالهایی اختصاص دارد که همگی مروج بیبندوباری و پوچ گرایی است و بنیان خانواده ایرانی اسلامی را هدف قرار داده است.
کشورهای هدف
یک برنامه ساز رسانه ملی در جواب این سوال گزارشگر روزنامه کیهان که شبکههای ماهوارهای بیشتر چه کشورهایی را مقصد هدفشان قرار دادهاند، میگوید: «مشخصاً آن کشورهایی که در آنجا هزینهای برای دریافت این برنامهها گرفته نمیشود، هدف اصلی این شبکههای ماهوارهای است. چرا باید برای برنامهای مثلا ازشبکههای BBC و CNN هنگام پخش در کشورهایشان از مخاطبانشان هزینه دریافت دارند، (چه درقالب کانالهای کابلی وچه در قالب اخذ مالیات) اما همان برنامه در برخی از کشورها مثل ایران بدون اخذ حتی یک ریال هزینه پخش میشود! مشخصاً این فرایندی است که انسان را دچار تردید میکند.»
بهگفته وی: «با یک حساب سرانگشتی در مورد یک سری از کانالها که یک، دو، سه و چهار کانالی هستند. هزینه تولید برنامه هایشان با هزینههای پخش اصلاً تطابقی ندارد. امکان ندارد که شبکهای با آن همه هزینه سرپا بایستد بدون اینکه حامی مالی قدرتمندی داشته باشد. بنابراین مشخص میشود که از طرف منابع قدرت و ثروت و حتی شبکههای صهیونیسم جهانی پشتیبانی و حمایت همه جانبه میشوند.
چرتکهای برای جنگ نرم
بر اساس اطلاعات منابع موثق، هزینه شبکههای ماهوارهای بسیار بالاست و قطعا باید اسپانسر و حامی مالی بسیار قدرتمندی پشت این شبکهها باشد تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
به عنوان مثال بهای اجاره ماهواره هاتبرد، معادل هر مگابیت حدود 13 هزار دلار میباشد. من و تو 4 مگابیت دارد، پس ماهی 52 هزار دلار میپردازد!
بهای اجاره ماهواره عرب ست (بدر)، معادل هر مگابیت حدود 9 هزار دلار میباشد. من و تو 4 مگابیت دارد، پس ماهی 36 هزار دلار هم به عرب ست میپردازد.
بهای اجاره ماهواره یوتل ستA7، معادل هر مگابیت حدود 7 هزار دلار میباشد.شبکه تلویزیونی من و تو 4 مگابیت دارد، پس ماهی 28 هزار دلار میپردازد.
بهای اجاره ماهواره یاه ست، معادل هر مگابیت 5 هزار دلار میباشد. من و تو 4 مگابیت دارد، پس ماهی 20 هزار دلار میپردازد.
بنابراین کل اجاره ماهانهای که شبکه بهائیت من و تو صرفا برای پخش فارسی از ماهواره میپردازد، 136 هزار دلار (حدود ۵۳۰ میلیون تومان) در ماه است؛ پس هزینه پخش ماهوارهای من و تو یا به اصطلاح تخصصی «روی ایر رفتن» در سال ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است!
این هزینه را با هزینه کارکنان، تجهیزات،ساختمان، خرید فیلم و .... جمع ببندید؛ هزینه شبکه فارسی زبان من و تو که توسط مرجان و کیوان عباسی بهایی مسلک اداره میشود چقدر میشود؟؟
آیا گربه برای رضای خدا موش میگیرد؟؟ پشت پرده این هزینهها چیست؟!
شبکه جم تیوی ( GEM TV) به اذعان خود آنها توسط مرداک صهیونیستی حمایت مالی میشود و همچنین کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا که در شبکههای مختلف بودجه تصویب و تعیین میکنند این را نیز علناً اعلام میدارند و مشخص است که تصویب بودجه و حمایت مالی هیچ وقت بدون برنامه و هدف وانگیزه نخواهد بود.
استعمار پیر انگلیس اگر تا دیروز و سدههای پیشین برای تغییر نظام یک کشور بهدنبال کودتا و انقلاب مخملی و رنگی بودند و این را دستور کار خود قرار میدادند، الان چنین برنامههایی در دستور کار آنها نیست و به تعبیر من اکنون آنها به دنبال «انقلاب رنگین کمانی» هستند.
نتایج یک پژوهش میدانی
نتایج پژوهشی که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ در گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده پژوهشی درباره تاثیر شبکههای ماهوارهای بر خانواده آغاز شده است، نشان میدهد ۱۷ درصد طلاقها تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای صورت گرفته است.
این رقم براساس یافتههای تحقیق و دلایل اظهار شده توسط بعضی از زوجینی به دست آمده است که بیننده شبکههای ماهوارهای بودهاند. به نحوی که به دقت میتوان تاثیر ماهوارهها را بر روابط زناشویی دریافت.
زشتی زدایی از روابط نامشروع، توسعه روابط فرا زناشویی، حرمت شکنی، کمرنگ شدن جایگاه خانواده و در یک جمله تغییر سبک زندگی و انحراف آن از زندگی اسلامی و ایرانی در اثر تماشای شبکههای ماهوارهای بوده است.
علاوه بر آن ایجاد اعتیاد به این برنامهها، اتلاف وقت، کاهش روابط گفتاری بین اعضای خانواده که گاه یک سریال تا ۳۰۰ قسمت یا بیش از آن ادامه دارد وهر شب مخاطب را پای ماهواره میکشاند، از دیگر پیامدهای سریالهای ماهوارهای است. در ۹۵ درصد از سریالهای ماهوارهای روابط فرازناشویی تبلیغ میشود و زنان شوهردار و مردان متاهل بدون هیچگونه محدودیت به دنبال روابط نامتعارف هستند، و جایگاه خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه، پایین میآید و بیارزش میشود.
دکتر حسن آذری استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شبکههای ماهوارهای خانواده، فرهنگ و سبک زندگی را پوشش میدهند میافزاید: «اینها از استراتژی سرگرمی استفاده میکنند که اگر بخواهیم مثالی بزنیم شبکه «من و تو» میتواند مثال خوبی باشد که بنده نیز به طورمفصل پروژهای را راجع به آن انجام داده ام و آنجا نیز گفته ام که در این شبکه چون از ژانرهای تلویزیونی جدید و سرگرمکننده استفاده میکنند (ژانر تلویزیونی واقع نما) یا رئالیتی تی وی، آنجا هدف چیز دیگری است. هدف پروپاگاندا، تبلیغات سیاسی و تبلیغات فرهنگی است. اما سرگرمی یک استراتژی است ما استفاده از سرگرمی را به عنوان یک استراتژی در جهت اهداف متعدد در حوزههای دیگر مانند سرگرمیهای آموزشی در نظام آموزشی و مهد کودکها داریم که برای بچهها ی سه چهار ساله آموزش میدهند. بسیاری از شبکههای ماهوارهای که بیشتر با محوریت فرهنگ و سبک زندگی و نظام خانواده کار میکنند ازسرگرمی به عنوان یک استراتژی استفاده میکنند، چون این استراتژی طبیعتاً جذابیت دارد و بسیاری از افراد ممکن است ناخودآگاه، غیرمستقیم وبه شکل کاملا دوستانه از آن اثر بپذیرند.»
http://kayhan.ir/fa/news/99073
ش.د9504220