صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۰۷

حرف روز/ آفت فرایند نام‌نویسی در انتخابات

فرایند انتخابات رياست‌جمهوري به روزهاي حساس خود رسيده و از ۲۲ فروردين ماه نام‌نویسی داوطلبان رياست‌جمهوري آغاز شده است. فرایندی که براي پنج روز ادامه دارد و پس از آن بررسي صلاحيت‌ها آغاز خواهد شد[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: فرایند انتخابات رياست‌جمهوري به روزهاي حساس خود رسيده و از ۲۲ فروردين ماه نام‌نویسی داوطلبان رياست‌جمهوري آغاز شده است. فرایندی که براي پنج روز ادامه دارد و پس از آن بررسي صلاحيت‌ها آغاز خواهد شد. به گفته دبير ستاد انتخابات کشور، در روز اول ۱۲۶ نفر نام‌نویسی کرده‌اند که از اين ميان شش نفر زن و ۱۲۰ نفر مرد هستند که جوان‌ترين آنها ۱۸ سال و مسن‌ترين‌شان ۷۹ سال دارد. به نظر مي‌رسد، در روزهاي آتي تعداد افرادی که برای انتخابات پیش‌رو نام‌نویسی خواهند کرد، از ۵۰۰ نفر هم تجاوز کند! اين حجم از مراجعه‌کننده براي حضور در عرصه انتخابات، يکي از معضلاتي است که روند انتخابات را در سال‌هاي اخير با مشکلات جدي روبه‌رو کرده است. در واقع، بايد اعتراف کرد يکي از معضلات پيش روي انتخابات رياست‌جمهوري در کشور، کاستي‌هاي قانون انتخابات است که اجازه مي‌دهد افراد مختلفي که معلوم است صلاحيت حداقلي لازم را به منظور نامزدي رياست‌جمهوري ندارند، براي نام‌نویسی اقدام کنند که حاصل آن ایجاد مشکلات متعددی است؛ يکي از مشکلات پيش آمده آن است که حجم بالاي متقاضيان محدوديت شديد زماني را براي متوليان امر انتخابات ايجاد مي‌کند و با توجه به محدودیت زمان بررسي صلاحيت‌ها از سوی وزارت کشور و شوراي نگهبان و افزایش هزینه‌های مالی بايد براي رفع آن چاره‌انديشي کرد.
اما مهم‌ترين معضل در اين ميان لوث شدن نام‌نویسی و تخريب چهره انتخابات در کشور است که در طول سال‌هاي اخير انتشار فايل‌هاي صوتي و تصويري برخي داوطلبان به فانتزي و طنزي تبديل شده است که به هيچ‌وجه جالب و در شأن نظام مردم‌سالاري ديني نيست. از اين نظر شايد نام‌نویسی در  انتخابات در کشور ما منحصر به فرد باشد؛ زیرا در بیشتر کشورهاي دموکراتيک قوانين به نحوي تنظيم شده که تنها افراد محدود صاحب صلاحیت مي‌توانند براي نامزدي انتخابات نام‌نویسی کنند. به نظر مي‌رسد مطالبه براي اصلاح قانون انتخابات، به ویژه در حوزه نام‌نویسی داوطلبان رياست‌جمهوري، از جمله ضرورياتي است که در همين ايام بايد به مطالبه عمومي تبديل شود، چرا که پس از گذشت فصل انتخابات، به فراموشي سپرده خواهد شد و باز هم شاهد تکرار اين وضعيت در ادوار بعدي خواهيم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات