صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هرگونه تلاش برای زمین‌گیر کردن دشمن در تضعیف نظام اسلامی در واقع همان تقرب به درگاه الهی است.(1396/1/21)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
انتخابات و بایسته‌‌های آن

با گذشت چهار روز از زمان شروع نام‌نویسی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و گذشتن تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده از مرز هزار نفر و حضور تدریجی چهره‌های شاخص، آرایش رقابتی و وضعیت جریان‌های سیاسی بیش از روزهای گذشته در حال مشخص‌تر شدن است. اما پس از اینکه شورای نگهبان بر اساس مرّ قانونی به بررسی و اعلام صلاحیت افراد بپردازد و کشور به طور جدی وارد فضای انتخابات و تبلیغات شود، انتظار اساسی از نامزدها و طرفداران آنها این است که به اخلاق انتخاباتی پایبند باشند. اهمیت این موضوع نیز به سبب آن است که انتخابات آینه‌ای است که در آن شخصیت،‌ هویت و ماهیت نظام جمهوری اسلامی متجلی می‌شود. بنابراین، برگزاری انتخابات در کشور باید به گونه‌ای باشد که تصویر مطلوبی را از نظام اسلامی و کارگزاران آن ارائه دهد. برای این منظور نیز باید انتخابات مزین به رعایت اخلاق انتخاباتی باشد.
در واقع، رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از معیارهای انتخاب اصلح است که از دید مردم آگاه و رصدکننده اوضاع پنهان نمی‌ماند. از این ‌رو، یک هشدار اساسی برای نامزدهایی که بخواهند برای جلب آرای مردم به هر حربه‌ای متوسل شوند، این است که مراقب تبعات منفی ترفندهای خود باشند. در همین راستا، گفتنی است چنانچه نامزدی به بهانه رقابت و به منظور تفوق بر رقیبان خود، شعارها و برنامه‌هایی را طرح کند که امکان عملیاتی شدن آنها یا ناممکن و دشوار است یا عملی شدن آنها مستلزم عدول از شعارها و داعیه‌های هویتی نظام است، آن نامزد اصلح نخواهد بود. افزون بر این، تلاش برای حفظ وجهه و اقتدار نظام در سطح داخلی و بین‌المللی و عدم ‌ارائه تصویر نامطلوب از نظام در نزد افکار عمومی نکته دیگری است که از هم ‌اکنون باید مدنظر قرار گیرد. ‌تخریب نکردن رقبا و ارائه‌ برنامه‌های عملی به منظور حل مشکلات و معضلات مردم و کشور، نداشتن نگاه تساهل‌آمیز و خوش‌بینانه نسبت به دشمن، مردم‌داری، مردم‌محوری و داشتن عزم راسخ برای گره‌گشایی از معضلات پیش‌ روی مردم، داشتن برنامه‌ دقیق برای حل آسیب‌های اجتماعی، رونق اشتغال و مقابله با تورم، پرهیز از اسراف و ریخت‌وپاش در تبلیغات انتخاباتی، دقت در حفظ و تقویت وحدت و امنیت ملی و... مهم‌ترین بایسته‌هایی هستند که باید مورد توجه جریان‌ها، نامزدها و طرفداران آنها در انتخابات قرار گیرد.

▼ گزارش روز
دقیقاً کجایند؟

در گزارش پیش‌ رو خبری را خواهید خواند که دیگر موضوع آن برای همه ما تکراری است و بارها و بارها در رسانه‌های مختلف به چاپ رسیده است و به اتفاقی عادی و پیش‌بینی پذیر و همچنین قابل انتظار بدل شده است، خبری که حتی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی هم به یک تیتر کوتاه از آن کفایت می‌کنند و از کنارش می‌گذرند. خبر مذکور، خبری است که در روزهای پایانی هفته گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را به بهانه «نقض جدی حقوق بشر» یک سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها افزون بر ممنوعیت صادرات تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب داخلی و نظارت بر وسایل ارتباطی استفاده شود، شامل مسدود کردن دارایی ۸۲ فرد و یک نهاد می‌شود. در اینجا عبارت مشهور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در نامه‌شان خطاب به رئیس‌جمهوری پس از توافق هسته‌ای به ذهن متبادر می‌شود که نوشتند: «در سراسر دوره ‌هشت ‌ساله، وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته ‌تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه ‌مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعّالیّت‌های برجام را متوقّف کند.»
عباراتی که نشستن چندین و چندباره آنها کنار هم این پرسش‌های بی‌پاسخ مانده را بار دیگر مطرح می‌کند که دستگاه دیپلماسی کشور جز محکوم کردن گذرا آن هم از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه چه واکنشی داشته است؟! یا تیمی که با افتخار از برجام سخن می‌گفتند، در زمان نقض‌های آشکار آن دقیقاً کجایند و چرا به طرف مقابل اعتراض نمی‌کنند؟ پرسش‌هایی که با توجه به نزدیکی پایان عمر دولت یازدهم و روی کار آمدن دولت بعدی شاید برای همیشه بی‌پاسخ بمانند.

▼ خبر ویژه
توقف پروژه‌های هوافضا از سال 93

هدف اصلی پروژه فضایی ایران در عرصه ماهواره رسیدن به امکان ارسال ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی به دورترین مدار زمین بود. برنامه‌ای که ضمن دستاورد علمی و فناوری، صرفه اقتصادی درازمدتی هم برای کشور داشت. افزون بر این برنامه، پروژه دیگری در عرصه فناوری فضایی در حال اجرا بود. که هدف نهایی آن دستیابی به فناوری اعزام فضانورد به خارج جو زمین بود. بر همین اساس تا سال 1392، شش کاوشگر ایرانی برای تست‌های زیستی به مدار زمین وارد شدند. بهمن 93، حسن روحانی برای آخرین بار دستور پرتاب ماهواره فجر را صادر کرد تا آغازی برای تعطیلی پیشرفت‌های صنعت هوافضا باشد. روند پرتاب‌ها با وجود آمادگی علمی متوقف و بودجه مراکز تحقیقی مرتبط با صنعت فضایی قطع شد که این موضوع آب سردی بود بر آتش متخصصانی که با پیشرفت‌های سال‌های 87 تا 93 به اوج خودباوری رسیده بودند. این در حالی است که بر اساس سند جامع توسعه هوافضای کشور در بخش هوایی و هوانوردی اهدافی، همچون تبدیل شدن به قطب منطقـه‌ای و دستیابی به جایگاه برجسته جهانی با استفاده از توان علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی، طراحی شده و تولید هواپیمای جت 100 و 150 نفره و هواپیماهای هوانوردی عمومی و ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افـزاری به منظور تحقق ترافیک هوایی50 میلیون مسافر و 550 هزار تن بار داخلی و 50 میلیون مسافر و 950 هزار تن بار در سطح بین‌الملل و ترانزیت تعریف شده بود.
         
▼ اخبار
1ـ تحریم 27 مقام دولت سوریه از سوی کانادا

دولت کانادا روز جمعه با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در استان ادلب، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور وضع کرد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های جدید مصادره دارایی‌ها و منع مبادلات تجاری با 27 مقام دولت سوریه را شامل می‌شود. وزیر خارجه کانادا نیز در این باره گفت: «تحریم‌های جدی امروز علیه مقامات کلیدی  دولت سوریه، بخشی از تلاش‌های ادامه‌دار ما برای افزایش فشار بر دولت اسد، به منظور متوقف کردن خشونت علیه کودکان، زنان و مردان است.» دولت کانادا، پیش از این هم در سال 2014 تحریم‌هایی را علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و مقامات ارشد دولت وی وضع کرده بود. گفتنی است، در حمله شیمیایی چند روز پیش به شهر خان شیخون در استان ادلب دست‌کم 86 نفر کشته شدند و معارضان دولت سوریه و کشورهای غربی بدون ارائه مستندات، دولت اسد را به انجام این حمله متهم کردند.

2ـ کره شمالی: واکنش ما به «جنون نظامی» آمریکا بی‌رحمانه خواهد بود
سخنگوی ستاد کل ارتش کره شمالی اعلام کرد: هر گونه اقدام تحریک‌آمیز آمریکا چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی یا نظامی علیه کره شمالی با شدیدترین اقدام متقابل ارتش و مردم این کشور روبه‌رو و خنثی خواهد شد. وی افزود: واکنش کره شمالی چنان سخت و بی‌رحمانه خواهد بود که هیچ یک از متجاوزان آمریکایی قادر نخواهند بود جان سالم به در ببرند. سخنگوی ستاد کل ارتش کره شمالی تصریح کرد: «جنون نظامی» دولت ترامپ به مرحله‌ای خطرناک رسیده است که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این هشدار کره شمالی در حالی مطرح شد که یک ناوگروه هواپیمابر آمریکا در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در حال حرکت به سوی شبه‌جزیره کره است.

3ـ حداکثر آمادگی در برابر حداقل تهدیدات احتمالی داعش

سخنگوی پلیس در برابر تهدیدات احتمالی داعش واکنش نشان داد و گفت: نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی کشور برای حداقل تهدیدات احتمالی، حداکثر آمادگی را دارند. سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به تهدیدات اخیر داعش و احتمال تحرک این گروهک تروریستی، با جدی ندانستن این اظهارات و تهدیدات اظهار داشت: از نظر ما هیچ یک از این اظهارات و تهدیدات، جدی و قابل توجه نیست. وی گفت: مدتی پیش گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئویی به زبان فارسی، ایران را تهدید کرده بود؛ اما هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

▼ تا انتخابات
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود نوشت: اینکه روز اول نام‌نویسی در انتخابات، فردی با دعوی خدایی و روز دوم، شخصی با ادعای پیامبری نام‌نویسی کند، دیگری بچه‌اش را برای نام‌نویسی بیاورد و از عده‌ای روان‌پریش، فیلم و عکس تهیه و در رسانه‌های داخلی و خارجی به عنوان نامزدهای انتخابات منتشر شود، هم توهین به مردم و هم تمسخر مردم‌سالاری است.
زارع‌فومنی، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری پس از نام‌نویسی در انتخابات گفت: اولین رئیس‌جمهوری خواهم بود که مدیران نسل اول را تغییر می‌دهم. روحانی اصلاح‌طلب نیست و تصمیم جناح اصلاح‌طلب در حمایت از روحانی انتخاب بین بد و بدتر است. امروز کسانی ادعای اصلاح‌طلبی می‌کنند که یک روز هم هزینه ندادند.
روحانی پس از حضور در وزارت کشور و نام‌نویسی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب شخصی خود در توئیتر ضمن انتشار عکسی در حین نام‌نویسی، نوشت: من دوباره آمده‌ام برای ایران، برای اسلام.

▼ اخبار کوتاه
«ضاحی خلفان» معاون پلیس دبی که هر از چندگاهی علیه ایران سخن‌پراکنی می‌کند، این بار در قامت حمایت از کردهای منطقه و طرح تجزیه‌طلبی برآمد. به نوشته وبگاه «آرانیوز»، ضاحی خلفان با گلایه از مقامات ایران، خطاب به ضد انقلاب‌های کرد گفت: «شما اعلام استقلال کنید؛ من اولین شخصی هستم که استقلال شما را به رسمیت می‌شناسم.» وی در ادامه یاوه‌سرایی‌های خود با «جنایتکار» نامیدن مخالفان استقلال کردستان، گفت: «استقلال کردستان قدرت و شتاب جدیدی به منطقه می‌بخشد. ایجاد کشور کردستان مستقل ضرورتی تاریخی است.»
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: دولت آمریکا نام «سهراب سلیمانی» برادر سردار «قاسم سلیمانی» ـ فرمانده سپاه قدس ـ را به فهرست تحریم‌های خود افزود. کاخ سفید در تلاش برای توجیه این اقدام دولت آمریکا، مدعی نقش سهراب سلیمانی در جایگاه یکی از مقامات ارشد «سازمان زندان‌ها» در نقض حقوق بشر ادعایی از سوی مقامات آمریکا در زندان‌های ایران شد. گفتنی است، سهراب سلیمانی در خرداد ماه ۱۳۹۵ طی حکمی به سمت سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی سازمان زندان‌ها منصوب شد.
حسینی، وکیل دفتر رئیس‌جمهور سابق، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «دولت بهار» گفت: محمود احمدی‌نژاد از دادستان کل کشور به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرد. حجت‌الاسلام منتظری در بخشی از سخنرانی خود در مراسم تودیع و معارفه دادستان یزد، گفته بود: «گاهی به ما می‌گویند فلان آقایی در خوزستان فلان حرف‌هایی را زده است، فلان جا حرف‌های دیگری زده، ما می‌گوییم نوبت آن هم می‌رسد و باید این دمل برسد تا به آن هم رسیدگی کنیم.»
پایگاه اینترنتی رادیو آلمان در مقاله‌ای نوشت: 200 جوان اهل سوریه برای بازسازی این کشور در دوران پس از جنگ در آینده آموزش می‌بینند. دانشگاه کنستانس (Konstanz) از جمله مراکزی است که امکان تحصیل برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان اهل سوریه را مهیا کرده است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران با اشاره به تعطیلی گسترده دفاتر خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، گفت: حدود نیمی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیکار هستند یا شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از افزایش بیش از حد قدرت دلار و احتمال صدمه دیدن دولت، از تصمیم خود مبنی بر کاهش ارزش دلار خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات