تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۴۵۲
وزیر جنگ اسرائیل فاش کرد

تضمین کتبی آل‌سعود برای تأمین امنیت کشتی‌های رژیم صهیونیستی

(روزنامه كيهان ـ 1395/01/26 ـ شماره 21319 ـ صفحه 12)

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از زد و بند ریاض و تل‌آویو در زمینه لحاظ شدن حق این رژیم در استفاده از آب‌های جزایر مصری که کنترلش اخیرا به ریاض واگذار شده، خبر داده است.

«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید «عربستان تعهد کتبی را به تل‌آیو در زمینه امکان تردد کشتی‌های اسرائیلی از تنگه تیران» که اخیرا مصر در اقدامی نادر تملک آن‌را همراه با جزیره صنافیر به عربستان واگذار کرد، اعلام نموده است. به گزارش فارس «موشه یعلون» در نشست خبری روز سه‌شنبه گفته عربستان با ما به توافق رسید تا تعهدهای مصر در زمینه استفاده از جزیره تیران را رعایت کند.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این را هم گفته که از ما و آمریکایی‌ها برای موافقت با این توافق درخواست شد. این توافق به شرط آن امضا شد که عربستانی‌ها در پیوست نظامی توافقنامه صلح جای مصر را بگیرند یعنی به تمام تعهدات قاهره پایبند باشند.»

«تساحی هنگبی» رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز اعلام کرده توافق ترسیم مرزهای دریایی میان عربستان و مصر فرصتی برای نزدیکی رژیم صهیونیستی به عربستان است! به گفته «هنگبی» سعودی‌ها به آزادی کشتیرانی متعهد هستند و هیچ آسیبی به اصل توافق میان ما و مصر در این خصوص نخواهد زد.» روزنامه هاآرتص اما در این مورد اعلام کرده که «توافقنامه مصر و عربستان درباره دو جزیره تیران و صنافیر به منزله ریسمان نجات اقتصادی مصر است اما در عین حال مصر به یک جزیره سعودی تبدیل شده است.» پیش از این «مجتهد» افشاگر معروف سعودی درباره توافق اخیر «ملک سلمان» و «السیسی» درباره جزایر تیران و صنافیر تاکید کرده بود، این توافق مقدمه‌ای برای اعلام رابطه میان آل‌سعود و اسرائیل است. به گفته این شاهزاده افشاگر این توافق به سبب رابطه با اسرائیل بود و اکنون فرصت برای این‌که عربستان، رابطه خود با اسرائیل را به بهانه موفقیت طرح پل اعلام کند، فراهم شده است. قرار است مخالفان این توافق، روز جمعه در قاهره تظاهرات کنند.»

گفتنی است روز شنبه 21 فروردین و در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، «ژنرال السیسی این دو جزیره» را به ریاض واگذار کرد که این امر با خشم مردم و جریان‌‌های سیاسی مصر مواجه شده است. عده‌ای هدف السیسی از این بذل و بخشش را کسری شدید بودجه و نیازهای مالی عنوان کرده‌اند.

http://kayhan.ir/fa/news/72321

ش.د9504159

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات