(روزنامه مردمسالاري – 1396/02/03 – شماره 4298 – صفحه 7)
کرسی آزاداندیشی «ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست» با حضور فعالان دانشجویی، بسیج و انجمن اسلامیدر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی به میزبانی بسیج دانشجویی برگزار شد.
این مراسم در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد که در آن هادی ذوالفقاری دبیر انجمن اسلامی و علامه عزیزی دبیر شورای ناظر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی و مرتضی کرمی، رئیس اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه و سجاد صدیقی از فعالان بسیج دانشجویی به ارزیابی و نقد عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست، پرداختند.
مرتضی کرمیدر ابتدا گفت: با توجه به اینکه این جلسه برای نقد و ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در زمینه سیاسی است نه دولتهای نهم و دهم پس بهتر است در زمینه مرتبط با جلسه صحبت کنیم. امیدوارم این نشست، کرسی آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه باشد که در آن آزاد فکر کرده و آزاد هم صحبت کنیم. این نشست و مواردی از این قبیل باید قدمیرو به جلو باشد تا دانشجویان بتوانند حرف زده و نقد و تحلیل کنند.
علامه عزیزی در ادامه گفت:موضوع کلی سیاست برای این جلسه در نظر گرفته شده است و اگر تفکیکی بین سیاست داخلی و خارجی داشته باشیم، ابتدای بحث، سیاست داخلی مد نظر قرار میگیرد. اگر در بحث سیاست داخلی از منظر جامعهشناسی سیاسی به شکلگیری دولت یازدهم، بنگریم میبینیم که این دولت در نتیجه شکلگیری شکافهای سیاسی به وجود آمده در سال های منتهی به سال 92 تشکیل شده است، چون هیچ گروهی را نداریم که به صورت خلقالساعه شکل گرفته شده باشد.
دبیر شورای ناظر انجمن اسلامیدانشگاه علامه گفت:یکی از این شکافها بین حاکمیت و اصلاحطلبان است که در اینجا قابل بحث نیست ولی باید توجه داشت این دولت در آن بستر شکل گرفته است. در زمینه اعتدالگرایی اگرچه دولت سرعت کمیدارد و نتوانسته است خوب عمل کند اما همین اواخر اصلاحطلبان از طریق آقای جهانگیری توانستهاند، ارتباطاتی را با حاکمیت برقرار کنند و پس میتوان گفت این خلا توسط افرادی که داعیه عتدال دارند،برطرف شده است.
وی در ادامه گفت:اگر برای سیاست داخلی یک طبقهبندی چهار گانه را در نظر بگیریم شامل نهادهای مدنی و سمنها، امنیت و آرامش کشور، حقوق شهروندی و فضای سیاسی دانشگاهها را مورد بررسی قرار دهیم، میبنیم که در مجموعه دولت، نمره خوبی گرفته است. البته دوستان گفتند بهتر است درمورد دولت یازدهم صحبت کنیم ولی اگر مقایسهای با دولتهای نهم و دهم نداشته باشیم که نمیتوانیم عملکرد این دولت را ارزیابی کنیم و علی ایحال میبینیم اگر چه در بحث نهادهای مدنی خود اصلاحطلبان نیز انتقاداتی به وزارت کشور و دولت دارند ولی بازگشایی خانه احزاب و فعالیتهای آنها میتواند به عنوان یک عملکرد خوب از سوی دولت در این زمینه قلمداد شود.
انقلاب اسلامی شکل گرفت تا به مدل جدیدی در اداره حکومت برسیم
سجاد صدیقی در ادامه گفت: میخواهم برخلاف دوستان از دریچه دیگری وارد بحث شوم و ابتدا چند سؤال را مطرح کرده تا جوابی برای آن پیدا کنیم. چرا حکومتها با مجموعهای از قواعد کنار هم چیده شده است؟ تفاوت حکومتهای جدید با قدیم چیست؟ در جواب میتوان گفت که حکومتها تشکیل شدند تا به مدل در اداره جوامع برسند. سیستم بزرگتر از مجموعه اجزا است و آن چیزی که مهم است این بوده که روابط به صورت قاعدهمند در کنار همدیگر قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت:حال اگر این فرآیند را در انقلاب اسلامی در نظر بگیریم، میبینیم قیامیصورت گرفته تا بتوانیم مدل جدیدی را برای اداره کشور ایجاد کنیم و اینکه چقدر موفق یا ناموفق بودهایم قابل بحث است. با انقلاب اسلامی، حکومتی در جامعه شکل گرفت که عناصر و روابط آن در حکومت جدید نسبت به حکومت قدیم، نباید یکسان باشد و یا اینکه انقلاب اسلامیبه مدل اداره جدیدی مبتنی بر قواعدی رسیده است که شامل همه شئونات زندگی بوده که ناظر و حاضر بر آن است و در ادامه در این زمینه بحث میکنیم.
حزب به افراد شناسنامه میدهد
هادی ذوالفقاری نیز در ادامه نشست گفت: در برخی از صحبتهای تعارف میبینم . انقلاب اسلامیکه برگرفته از سیره ائمه اطهار و متون دینی است به ما میگوید که بگذاریم همه افراد صحبتهای خود را بیان کنند و خود مردم شنیده و تصمیمگیری و انتخاب کنند. اینکه جامعه را محدود، کانالیزه و کادربندی کرده و ما به عنوان قیم و حاکم در یک چارچوب تصمیمگیری کنیم، خطرناک است. جمهوری اسلامیاز انقلاب اسلامیفاصله گرفته است چون انقلاب اسلامیاصول و محکماتی داشت که هر چه از آن فضا فاصله گرفتیم، از آن مبانی دورتر شدیم.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه افزود: در سیاست داخلی چیزی که بر اساس ارزیابیهای قرآنی، متون دینی مثل نهجالبلاغه و تجربه سایر کشورها از آن مغفول ماندهایم، تشکیل احزاب قدرتمند است که کارکردهای خاص خود را دارد. وقتی که فردی چهار و یا هشت سال در مسئولیت قرار میگیرد و پاسخگوی عملکرد خود نیست، اینجا است که نبود احزاب قوی به چشم میخورد. حزب به افراد شناسنامه میدهد که میتوان بر اساس آن افراد را پاسخگو کرد. بررسی عملکرد دولت یازدهم نیز چیزی نیست که در چهار سال بتوان آن را مورد ارزیابی قرار داد و گاهی ممکن است دلایل مشکلات و ضعفها ریشه تاریخی صد ساله داشته باشد، پس چرا درمورد گذشته به خصوص دولتهای نهم و دهم که احزاب در آن طی سالهای ۸۸ و ۸۹ نابود شد، صحبت نکنیم؟
وی گفت:اگر احزابی قوی در کشور ایجاد شود تا وقتی فردی در انتخابات شرکت کرد و یک سری وعده و شعار داد، فردای آن حزب و همفکران او پاسخگو باشند نه اینکه کاسه «چهکنم چهکنم» دست بگیریم. اگر ما نظام حزبی داشتیم امروز آقای احمدینژاد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمیکرد و کسانی که در سال ۸۸ از وی حمایت کردند اکنون نمیتوانستند، بگویند به ما مربوط نیست و هیچکس این داستان را گردن نمیگیرد.
اگر تحزب در کشور شکل نگیرد، یک روز راست و یک روز هم چپ در کشور مسئولیت گرفته و چون شناسنامه ندارند، پاسخگو هم نیستند.
مسئول اسبق بسیج دانشگاه علامه در ادامه گفت:دوستان درمورد فضای باز سیاسی صحبت کردند، این دولت که چهار سال در اختیار همفکران شما بوده است چرا اجازه نمیدهند در دانشگاهها و جامعه، فضای باز سیاسی شکل بگیرد. گفتن اینکه فضا در دولت نهم و دهم باز نبوده، بیانصافی است. البته شاید در دولتهای نهم و دهم و در دانشگاه علامه طباطبائی شخصی مسئولیت داشته که نمیگذاشتند، فضا دانشگاه باز باشد ولی این دلیل نمیشود که بر اساس آن نتیجه بگیریم که همه دانشگاهها نیز همین وضعیت را داشتند.ما این نقد را به آقای فرهادی، وزیر علوم که از دوستان و نزدیکان رئیس دولت اصلاحات است داریم که چرا فضای دانشگاهها را باز نمیکنند و این دلیل خوبی نیست که هر جا فضای باز ایجاد نشد و مشکلی پیش آمد، بگویند نیروهای امنیتی نگذاشتند. استادان دانشگاه چطور، آیا در زمینه صحبت کردن و تولید آثار و تئوریهای جدید علمینیز نیروهای امنیتی مانع هستند؟
وی در ادامه گفت:اگر فردی بخواهد دولت یازدهم را نقد کند، باید عمق استراتژیک رئیس دولت و تیم همراهش را نقد و بررسی کند و ببیند که تئوری سیاسی و اقتصادیاش را از چه کسانی گرفته است. هر چند این مسائل کاملاً مشخص است و برخی از اعضای این کابینه به صراحت اعلام میکنند که لیبرال هستند.
کرمیخاطر نشان کرد:البته در همین دولت کسانی هستند که مشمئزکننده از نام رهبری استفاده میکنند و به شکلی خندهدار از اقتصاد مقاومتی دَم میزنند. به طور مثال برنامه ششم توسعه به صورت مستقیم از کتاب آقای روحانی ـ امنیت ملی و نظام اقتصادی جمهوری اسلامیایران ـ الهام گرفته شده است.آقای روحانی در این کتاب عنوان میکند که نظام مطلوب اقتصادی در جمهوری اسلامیایران، نزدیکتر به نظام نئوکینزی است. وقتی دولت این نظر را دارد، چرا از اقتصاد مقاومتی دَم میزند، دولت باید به صورت علنی بگویید که تفکر اقتصادیاش چیست؟
ضعف گفتمانی، باعث خفه کردن سایر گفتمانهای موجود است
ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه مسائلی که امروز به اسم انقلابیگری دنبال میشود، نظرات قرآنی یا نظرات مبتنی بر اصول دینی نیست ،خاطر نشان کرد: من در صحبتهایم از آیات قرآن و اصول اساسی جمهوری اسلامی استفاده کردم، ولی برای امروزمان متأسفم که چنین نظراتی که منبعث از آنها بود را نظرات آن طرفی میبینند در حالی که این نظرات، آنطرفی نیست و این شما دوستان اصولگرا هستید که از اینگونه نظرات فاصله گرفتهاید. شما که میگویید نظرات ما آن طرفی است، احتمالاً نظرات آنطرفی را ندیدهاید تا بدانید نظرات ما آنطرفی هست یا نیست.
وی ادامه داد: متأسفانه ما گاهی اوقات، وقتی ضعفهای گفتمانی خود را میبینم، سعی میکنیم به جای اصلاح آنها، سایر گفتمانهای موجود را خفه کنیم تا مبادا کسی به جای گفتمان ما به سراغ آنها برود. امروزه افرادی بدون پشتوانه انقلابی بودن ولی به اسم انقلابی، نظرات و گفتمانهایی را مطرح میکنند که مردم با شنیدن آنها حتی امکان دارد به طرف نظرات حتی سلطنتطلبانه هم سوق پیدا کنند و متأسفانه این موارد خیانت به آرمانها است. این افراد به جای تقویت نظریههای خود سعی در تخریب یا حذف سایر نظرها دارند.
ذوالفقاری در پاسخ به سوالی گفتند، «دولت که دست شما بود، چرا اینگونه شد؟» گفت: باید بپرسم در ایران رئیسجمهور، اختیار چند درصد از حکومت را دارد؟ آیا قوه قضائیه، نیروهای نظامی، امنیتی و مواردی از این قبیل زیر نظر دولت است؟ در حال حاظر بدون رضایت برخی کنشگران، انجام برخی از اعمال در ایران تقریباً غیر ممکن است.
ما هم چارچوب داریم هم چارچوبشکن!
صدیقی در پاسخ گفت:دوست بزرگوار شما چارچوب را رعایت بکن، ببین فضای باز ایجاد میشود یا خیر؟ کسانی که در هر دورهای چارچوب را شکستند و فضا را امنیتی کردند از طیف فکری شما بودند نه ما؛ شما نگاه کنید و ببینید که تعطیلی کرسیهای آزاداندیشی در کدام نگاه تقویت میشود؛ ما یا شما؟ شما کدامتان و در چه زمانی موافق کرسی آزاداندیشی بودید؟
دوستان با الفاظ، به خوبی اعلام میکنند که «انقلاب اسلامیمُحکماتی دارد و شما دارید از آن دور میشوید»، اینجا این سؤال پیش میآید که کدام نگاه، انقلاب اسلامیرا از آن مُحکمات و اصول دور میکند، شما وقتی بلد نیستید با من دانشجو و حتی خودتان درست صحبت کنید، مطمئن باشید به سرنوشت بقیه مسئولان که تا به سِمت و مسوولیتی میرسند، مشغول دعوا با هم میشوند دچار خواهید شد.
دوستان اصلاحطلب و اعتدالی فقط، فضای باز سیاسی را در احزاب میبینند
وی با بیان اینکه دوستان اصلاحطلب و اعتدالی فقط، فضای باز سیاسی را در احزاب میبینند،گفت: آیا آزادی سیاسی فقط برای احزاب است و آن کامیوندار مستمندی که میایستد تا حقش را بگیرد و آن کارگری که شلاق میخورد، نباید آزادی داشته باشند.
این فعال دانشجویی اصولگرا در ادامه گفت:تمام کشورهایی که به کار حزبی مشغول هستند، شما نفر دوم یا نفر سوم غیر از احزاب بیاورید که رأی آورده است، این شیوه و پروتکل قوم یهود برای مدیریت بر کشورها است. مثلاً در آمریکا دو حزب وجود دارد که هر دوره یکی از نمایندگان آنها رئیسجمهور میشود، آیا این آزادی است؟ کدام مدل حزبی در دنیا موفق بوده است؟ فقط دو یا سه حزب هستند که فعالیتهایشان موفقیتآمیز بوده است و دلیل آن هم این است که حزب ساز و کار دارد و پیش زمینه میخواهد، ثروت و رسانه میخواهد، این ثروتها و رسانهها از کجا تأمین میشوند؟
نظام میتوان به سمت پارلمانی شدن حرکت کند
علامه عزیزی با بیان اینکه در صحبتهای دوستمان، تناقضهای خیلی زیادی وجود دارد،گفت: در ابتدا نامه شهید بهشتی را میخوانند و سپس بر خلاف نظرات او، صحبت میکنند. فردی که تحزب را بعد از انقلاب در کشور بنیان گذاشت، شهید بهشتی بود با این حال حزب را به یهودیان نسبت میدهند، پس با این حساب از نگاه این دوستان و همفکرانشان خدای ناکرده شهید بهشتی هم با صهیونیستها در ارتباط بوده است؟ مشکل ما این است که افرادی از امام و شهید بهشتی دَم میزنند که در زمان حیاتشان مخالفشان بوده و همفکران آنها نمیگذاشتند شهید بهشتی از بعضی شهرها هم عبور کند و حتی نمیگذاشتند حرف شهید بهشتی به برخی از شهرها برسد و مستنداتاش هم موجود است.
دبیر شورای ناظر انجمن اسلامیبا بیان اینکه مشکل ما؛ اصولگرایان نیستند،خاطرنشان کرد: اصولگرایان اصیل دلسوز انقلاب و عزیز ما هستند، کسانی مانند مرحوم مهدویکنی، مرحوم عسگراولادی و آقای ناطقنوری از جمله اصولگرایان اصیلی هستند ولی اکنون افرادی هستند که در آن موقع در قیاس بنیصدر و شهید بهشتی از تعبیر «دفع افسد به فاسد» یاد میکردند و بهشتی را اینگونه میشناختند، اکنون این افراد در شورای مرکزی بزرگترین تجمع به ظاهر اصولگرایان که البته هیچ اصولی را قبول ندارند، شرکت میکنند و اینها در رأس امور قرار دارند. فکر کنم این دوستان حاضر در مناظره به این افراد نزدیک باشند نه اصولگرایان اصیل و اگر شما از شهید بهشتی نقل قول میکنید باید او را قبول داشته باشید نه اینکه از نظر شما یک جا شهید بهشتی یهودی شود و در جای دیگر از نامهاش استفاده کنید.
وی گفت:ما در ساختار سیاسی کشور مشکل داریم و اکنون در دو قطبی جریانی هستیم که این دو قطبی باعث شده نزدیک به ۲۰۰ حزب در وزارت کشور ثبت شود که کمترین سودی برای نظام و کشور ندارند.ما معتقدیم برای این موضوع همانطور که مقام معظم رهبری در کرمانشاه گفتند، ساختار سیاسی کشور باید تغییر کرده و به سمت پارلمانی شدن برود اما متأسفانه نه عزمی در حاکمیت وجود دارد نه عزمیدر نخبگان و نه عزمی در کنشگران سیاسی چپ و راست.
عزیزی در ادامه گفت:مگر غیر از این است که در سال ۸۴ و ۸۸ اصولگراها از احمدینژاد حمایت کردند و رئیسجمهور شد و مگر غیر از این است که در سال ۹۲ حمایت اصلاحطلبها، روحانی را رئیس جمهور کرد. ولی آیا هرکدام از این جریانها در مقابل اشتباهات هر کدام از این دولتها پاسخگو هستند؟
دبیر شورای ناظر انجمن اسلامی دانشگاه علامه با بیان اینکه ما باید در کشور دو حزب تشکیل بدهیم تا نظاممان را پارلمانی کنیم،خاطرنشان کرد:این مستلزم آن است که شورای نگهبان کمی از خواستههایش کوتاه بیاید تا دو حزب قوی کاندیدای خود را معرفی کنند، فرآیند احراز صلاحیت ها کاملا روشن و براساس مستندات باشد نه تفسیر و نظر شخصی افراد.
عزیزی در تشریح نظام پارلمانی تصریح کرد: اگر نظام پارلمانی باشد و دولت وزیری ناصالح داشته باشد، سریعاً حزب به پارلمان فشار میآورد که وزیر را برای استیضاح به مجلس بکشانید تا نارضایتی مردم از بین برود.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی از مُحکمات نظام دور میشوند،گفت: کسانی که در قیاس شهید بهشتی و بنیصدر از دفع افسد به فاسد سخن به میان آوردند یا همان افرادی که ما بارها عنوان کردیم که از آنها حمایت نکنید، زیرا پیشبینی میکردیم، آنها یک روز از رهبری هم عبور میکنند ولی مخالفت میکردند و میگفتند حمایت از احمدینژاد حمایت از خدا است و این افرادی که هیچ نوع اصالتی در انقلاب اسلامیندارند و حتی یک سیلی هم برای این انقلاب نخوردهاند ولی الان داعیهدار انقلاب شدهاند،جملگی از محکمات نظام دور شدهاند.
عزیزی افزود: در پاسخ به ادعای نئوکینزی بودن تفکر اقتصادی آقای روحانی باید گفت که به نظر میرسد، اطلاعات اقتصادی دوستان کافی نیست، در حال حاضر سیاست اقتصادی دولت، نئو کلاسیک است و آقای نیلی آن را دنبال میکند. اتفاقاً ما که مخالف نظام اقتصادی دولت هستیم، میگوییم که این نظام باید نئوکینزی شود، در حالی که الان یک اقتصاد خیلی انقباضی است که ما با آن مخالف هستیم. ضمن آنکه شما اقتصاد مقاومتی را با این مسئله خلط نکنید، اقتصاد مقاومتی یک سیاست کلان در نظام است.
وی خاطرنشان کرد:شما گفتید که دولتیها از رهبری حرف میزنند و از اسم ایشان سوءاستفاده میکنند، ولی از نظر ما اسم رهبری را کسی مشمئزکننده به زبان میآورد که به صورت مشخص به دنبال منافع شخصی و گروهی است. جریان اعتدال و اصلاحات هر زمان انتقادی داشت، آن را بیان کرد و مثل طیف شما نبود که فقط به ظاهر و برای منافع شخصی خود دنبال پیروی از رهبری باشند. ما براساس صحبتهای خود رهبری که در همین ماه رمضان گذشته دوباره به آنها تأکید کردند که اگر به ما انتقادی دارید، بگویید، انتقاد میکنیم و اگر اسم رهبری را میآوریم به ایشان اعتقاد قلبی داریم.
ضعف عدم کار کردن درمورد نظام پارلمانی به دانشگاه برمیگردد
مسئول اسبق بسیج دانشگاه علامه افزود:آقای روحانی بارها خودش را به عنوان ناجی و کسی که سایه شوم جنگ را از سر کشور دور کرده معرفی کرده است که این مسئله سابقه تاریخی دارد. بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ در کشور انگلستان نخستوزیری به نام «آرتور نویل چمبرلین» روی کار آمد که طی امضای توافقنامهای با هیتلر و دادن امتیازاتی قول حمله نکردن او به انگلستان را گرفت. بعد از بازگشت به انگلستان این کار او را در بوق و کرنا کردند هر چند در نهایت جنگ جهانی دوم شروع شد و آن فجایع پیش آمد.
من به عنوان فردی معمولی سؤال دارم که چرا در آن ۸ سالی که دولت آقای احمدینژاد که دوستان به آن نقد دارند و ما هر روز به آمریکا و دنیا بد و بیراه میگفتیم، جنگ نشد؟ چرا آمریکا به کشور همسایه ما حمله کرد اما به ما حمله نکرد؟ پاسخ این سؤال این است امنیتی که ما را از جنگ دور کرده حاصل دیپلماسی آقای روحانی نیست بلکه حاصل تلاش نیروی نظامی کشور و امثال سردار سلیمانی است. شما را ارجاع میدهم به مصاحبه یکی از اعضای شورای روابط خارجی اسرائیل که در جواب خبرنگار آمریکایی درمورد علت حمله نکردن آمریکا به ایران گفته بود ما ترس این را داریم که ایران با شروع جنگ با پرتاب چند عدد از موشکهایش تلآویو را با خاک یکسان کند. من معتقدم نیروی نظامیما در حال حاضر به دستگاه دیپلماسی کشور یارانه میدهد، یارانهای که دولت قادر نیست از آن به خوبی استفاده کند.
ضعف سیاسی خارجی ما به رو نکردن برگ برنده در زمان مذاکرات برمیگردد
ذوالفقاری در ادامه گفت:متأسفم که هنوز از شخصی به گونهای صحبت میشود که گویی ناجی کشور است و امیدوارم پس از در دستور کار قرار دادن سیاستهایی توسط نظام در روزهای آینده مانند رد صلاحیت، ممنوع التصویری یا مواردی از این قبیل نظرات دوستان از او برگردد. در بحث سیاست خارجی یک سخنرانی از حضرت امام خمینی(ره) در دیدار با کارکنان وزارت خارجه در اوایل انقلاب است که ایران را از برقراری رابطه با دو کشور منع میکنند، یکی رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و دیگری رژیم صهیونیستی و در مورد سایر کشورها میگویند که اگر رابطه حسنه و غیراستکباری وجود داشته باشد، موردی ندارد. در آن سخنرانی امام راحل در حرفی دوراندیشانه میگویند که عدهای بحث رابطه با ملتها را مطرح میکنند برای اینکه رابطه با دولتها، فراموش شود و اینکار خیانت است و در دوره اول آقای احمدینژاد این مسئله مطرح میشد که ما باید در دل ملتها رسوخ کنیم در صورتی که این حرف ها عملاً مخالف با نظر صریح امام در رابطه با دولتها بود. راجع به این مطلب شما آن موقع سکوت کردید و چرا سکوت کردید؟
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه گفت: مطلب بعدی این است که ما در سیاست خارجی و در همه دولتها، ضعف بزرگمان این بود که هنگامیکه برگ برنده را داشتیم، پای مذاکره نرفتیم و گذاشتیم برای وقتی که ضعیف شدیم. شاهد تاریخی این حرف همان قطعنامه ۵۹۸ است که سال ۶۶ صحبتهایش انجام شد و سال ۶۷ پذیرفته شد. یعنی قطعنامه سال ۶۶ صادر شد ولی آن موقع ما چون در خاک عراق پیشروی داشتیم به قطعنامه تن ندادیم ولی سال ۶۷ که حمله شیمیایی شروع شد و جزیره مجنون از دست دادیم و چند عملیات ناموفق انجام شد پای مذاکره رفتیم و این اتفاق در سالهای ۸۴، ۸۸ و ۹۰ رخ داد، زمانی که پالایشگاههای نفت اروپا محتاج نفت ما بودند. هر پالایشگاه نفت از لحاظ شیمیایی و فنی مطابق با نفتی با اکتان و ویژگیهای خاص آن نفت طراحی میشود و عوض کردن آن زمانبر است. آمریکا در بازه زمانی ۶ ماهه، تحریمها را کم کرد تا پالایشگاههای اروپا و آسیای شرقی منطبق با نفت عربستان طراحی شوند، ۶ ماه نفت ایران را خریدند و سپس از سال۹۰ آنها به خرید نفت از عربستان روی آورندند و فروش نفت ما شروع به افت کرد. در سال ۹۲ وقتی نفتمان را نمیخریدند چه انتظاری دارید که دولت امتیاز خارقالعادهای از حریف بگیرد؟
چرا آنقدر شما در برابر مذاکرات میایستید؟!
علامه عزیزی در ادامه نشست گفت: دوستان به هیتلر اشاره کردند درصورتی که نمیشود، بگوییم که مثلاً انقلاب الجزایر به دیکتاتوری منجر شد یا انقلاب کوبا به مشکل خورده است، پس انقلاب اسلامیایران هم به همان سرنوشت دچار میشود در حالی که در علوم سیاسی هر چیزی ساختار خود را دارد. چرا آنقدر شما در برابر مذاکرات میایستید در حالی که مذاکره جزو اصول سیاست است، مانند خود شما اصولگرایان که جَمنا را تشکیل دادید تا مذاکره کنید و یک نفر را برگزینید. درمورد حرفهای شما در مورد صنایع دفاعی باید بگویم که آقای روحانی گفت: کسی حق ندارد درمورد صنعت دفاعی و نیروی مسلح ما صحبت کند، سردار سلیمانی عزیز ما است البته سر جای خودش و مذاکرات نیز سر جای خودش، ما به هر دو نیاز داریم.
اما شما کلاً صفر و صد به قضایا نگاه میکنید که درست نیست. درمورد پاسپورت هم قرار نبود که کل کشورها در یک دوره چهار ساله ویزاها را بردارند کمااینکه برداشته شدن روادید بین ایران و هشت کشور دیگر یا انجام شده یا در حال انجام است . بالاخره این روندی است که نیاز به زمان است و برای آن نیز مذاکراتی صورت بگیرد که شما با آن مخالف هستید. در رابطه با شورای نگهبان هم که گفتید، بدانید که ما به قانون اساسی تمکین میکنیم چون مثلا فردی مثل احمدینژاد اگر دوباره رئیسجمهور شود که دیگر خدا را بنده نیست و این برای کشور فاجعهآور است، پس ما هم از این جهت که اگر کسی مثل احمدینژاد بر مسند امور بیاید ،موافق نظارت استصوابی هستیم.