تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۴۲۸
نخستین گردهمایی پسا انتخاباتی تشکل‌های سیاسی برگزار شد

تأکید احزاب بر تقویت «خانه احزاب»

(روزنامه ايران ـ 1396/04/17 ـ شماره 6537 ـ صفحه 3)

نخستین همایش فصلی «خانه احزاب» بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد؛ روز پنجشنبه دبیرکل و اعضای ارشد حزب‌های کوچک و بزرگ کشور که یک ماه پیش به عنوان رقیب فعالیت می‌کردند، زیر سقف تالار وزارت کشور دور هم جمع شدند و به آسیب‌شناسی انتخاباتی که گذشت پرداختند؛ اگر چه هر کدام از فعالان حزبی از دریچه نگاه خود به انتخابات سال 96 می‌نگریست، اما ترجیع‌بند سخنان اغلب حضار، ضرورت اصلاح قوانین انتخابات، احزاب و جرم سیاسی بود. نمایندگان احزاب، تدوین یک قانون جامع و مانع را کلید گشایش درحوزه فعالیت سیاسی دانستند و برای مساعدت مجلس و دولت در این راستا اعلام آمادگی کردند. محکوم کردن تندروی و هتاکی‌های اخیر علیه رئیس جمهوری، یکی دیگر از موضوعات محل بحث احزاب در جلسه روز پنجشنبه بود. مسئولان ذیربط اعم از دولت و مجلس نیز از حزبی‌ها خواستند فعالانه‌تر وارد صحنه‌های تقنینی شوند.

انتقاد معاون سیاسی وزارت کشور از صدا و سیما

علی اصغر احمدی، معاون سیاسی وزیر کشور نخستین سخنران همایش فصلی «خانه احزاب» بود؛ او که در انتخابات اخیر ریاست بر ستاد انتخابات را به عهده داشت، با اشاره به مشارکت 73 درصدی در رقابت‌های اخیر گفت: این انتخابات با همه حساسیت‌هایی که داشت از لحاظ امنیتی فضای خوبی را گذراند و با وجود حساسیتی که در آن وجود داشت، در هیچ کجا درگیری پیش نیامد و این نشان از شعور سیاسی بالای مردم ایران است. معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: قانون انتخابات ما دارای نقص‌هایی از جمله بحث تعریف رجل سیاسی و گذاشتن شرط سنی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری است که باید برای این موارد فکری کرد.

احمدی با بیان اینکه در برخی برنامه‌های صدا و سیما در دوران انتخابات ریاست جمهوری جانبداری دیده می‌شد، گفت: اینکه یک سایت یا روزنامه که با اموال عمومی اداره می‌شود، بیاید و در دوران انتخابات، جانبدارانه عمل کند یا اینکه صدا و سیما- با وجود زحماتی که مسئولان این سازمان متحمل شدند- در برنامه‌هایی مثل «منطقه آزاد»، فضایی را به وجود بیاورد که هرچند گفته شود این برنامه ارتباطی با برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها ندارد اما بحث‌هایی جانبدارانه در آن مطرح شود، پسندیده نیست. وی با اشاره به لزوم الکترونیکی شدن انتخابات و اصلاح قانون در این زمینه، گفت: بحث الکترونیکی کردن انتخابات ریاست جمهوری در موضوعات احراز هویت کسانی که می‌خواستند رأی دهند، صدور برگه رأی و شمارش رأی و سایر موارد مطرح است که باید به آن توجه شود تا با اعتماد به کارپردازان و مهندسان ایرانی اجازه دهیم که سخت افزارها و ابزار لازم را در این زمینه فراهم کنیم. احمدی تأکید کرد که وزارت کشور از توسعه فعالیت احزاب حمایت می‌کند.

کرباسچی: به «خانه احزاب» قوی‌تری احتیاج داریم

بعد از احمدی، نوبت به غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی رسید که نطقش را با کنایه‌ای به معاون سیاسی وزارت کشور آغاز کرد و گفت: آقای احمدی گفتند از توسعه احزاب حمایت می‌کنیم که می‌خواهم بگویم این تعارف است. برای نمونه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، ۷ نفر از مجلس و نهادهای دیگر حضور دارند و قرار است دو نماینده از احزاب بدون حق رأی حضور داشته باشند. او افزود: علت اینکه رسانه‌ها، احزاب و نهادهای مردمی نمی‌توانند قدرت بگیرند، همین است. اگر دولت شهید رجایی را داد، احزاب هم شهید بهشتی را دادند. این تصور که فکر کنیم قدرت احزاب برای تضعیف دولت است، اشتباه است. کرباسچی تأکید کرد: به دلیل اینکه در این سال‌ها نتوانستیم حزب قدرتمند که دولت را تقویت کند، ایجاد کنیم باید بتوانیم «خانه احزاب» را به جایگاه یک حزب قدرتمند برسانیم. او در ادامه تداوم فضای انتخاباتی را به صلاح ندانست و تأکید کرد: در زمان انتخابات ممکن است حرف‌های گزنده زده شود که این به نفع مصالح ملی نیست. اینکه علیه قوای دیگر و شخصیت‌ها صحبتی کنیم به نفع دولت و کشور نیست. او با بیان اینکه ما باید قدرت رسانه را برای تقویت دولت به کار گیریم، گفت: اینکه نارسایی در فقر و مناطق دور افتاده داریم برای نظام اسلامی مطلوب نیست. این کار را شاید خانه احزاب بتواند انجام دهد. باید در خانه احزاب به فکر نهاد حزب و به فکر تثبیت قدرت احزاب باشیم. باید در خانه احزاب به فکر مصالح ملی باشیم و حکومتی قدرتمند است که احزاب در آن قدرتمند باشند. کرباسچی تأکید کرد: اگر خانه احزاب بتواند تعریفی از آنچه به عنوان اهداف ملی و خطرات ملی مطرح می‌شود ارائه کند و همه روی آن متمرکز شوند، بهتر است.

او گفت: از همه و دولت محترم بخواهیم به جای اینکه تا رئیس ‌جمهوری یک حرف نیشدار و تندی می‌زنند و ما آن را در رسانه‌ها تقویت کنیم که آقای رئیس‌ جمهوری هم تشویق شود، آن را تعدیل کنیم. در زمان انتخابات ممکن است که این حرف‌ها تقویت‌کننده و تأثیرگذار باشد اما فکر می‌کنم این تعبیرهایی که به کار برده می‌شود و ما هم گاهی خوشمان می‌آید و درباره شخصیت‌ها، قوا و نهادهای دیگر است نه به نفع دولت است و نه به نفع حکومت و مردم. کرباسچی در پایان تأکید کرد: حالا که فضای انتخابات گذشته است و ما دوره‌ای را که به دنبال حمایت و پشتیبانی از دولت فعلی و ادامه یافتن آن بودیم پشت سر گذاشته‌ایم دیگر باید نسبت به نارسایی‌های موجود در کشور بی‌تفاوت نباشیم و به این موارد هم توجه کنیم.

اشرفی اصفهانی: به فکر دولت بعدی باشیم

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، عضو حزب مستقل ایران دیگر سخنران همایش روز پنجشنبه «خانه احزاب» بود. او نیز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خطاب به معاون پارلمانی رئیس ‌جمهوری که در جلسه حاضر بود، گفت: مردم در انتخابات نقش بسزایی داشتند؛ به آقای روحانی بفرمایید مردم را فراموش نکنند و کابینه کارساز و قوی تشکیل دهند که دولت دوازدهم باید مقدمه‌ای باشد برای دولت بعدی. او با تأکید بر اینکه از همین حالا باید به فکر دولت بعدی بود، ادامه داد: اگر ضعف و سستی به وجود آید دولتی مانند دولت احمدی‌نژاد می‌آید و همه چیز را ویران می‌کند. اشرفی اصفهانی اظهار داشت: تخریب‌ها ادامه دارد و روز قدس دیدیم که چه اتفاقی افتاد و بد‌تر از آن روز عید فطر بود که آن فرد آنچه مربوط به خود و همفکرانش بود را بیان کرد. این فعال سیاسی با بیان اینکه «اجازه دهید خانه احزاب با قدرت و قوت و برنامه‌ریزی قبلی جلو رود»، گفت: خانه احزاب می‌تواند برای مجلس آینده و تداوم شورای ‌شهر آینده و ریاست جمهوری برنامه داشته باشد و برنامه جامع و کامل ارائه دهد.

بیادی: تا حرف می‌زنیم، مسائل را امنیتی می‌کنند

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، دیگر میهمان و سخنران جلسه نیز با نقد وضعیت موجود در ساختار احزاب گفت: وضع موجود احزاب همین است که می‌بینید، اوضاع سیاسی بهتر از این نخواهد شد چون ساختار مدیریت اجرایی کشور خراب است. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی با بیان اینکه «باید به دنبال اصلاح ساختار اجرایی باشیم»، ادامه داد: شأن کشور این نیست؛ احزاب باید در انتخابات نقش داشته باشند، یک نفر موقع آمدن برایش به‌ به می‌کنیم و در بدرقه‌اش چیز دیگری می‌گوییم، چرا یک نفر در کشور ما محبوب نمی‌ماند؟ بیادی با اشاره به وضعیت نا‌بسامان احزاب در داخل کشور اظهار داشت: همه به دنبال قدرت هستند چپ و راست هم ندارد. فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در شهرستان‌ها برای شورای شهر خدایی می‌کنند. بیادی ادامه داد: چه کسی به اینها قدرت داده است؟ تا حرف می‌زنیم، مسأله را امنیتی می‌کنند، من زبان و دینم را به شما نفروختم. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در ادامه افزود: متأسفانه عراق و افغانستان از لحاظ ساختار احزاب بالاتر از ما هستند. هر بلایی سر مردم می‌خواهیم می‌آوریم، طرف را تأیید می‌کنند بعد می‌گویند امریکایی است. بیادی ادامه داد: یک طلبه را از حوزه اخراج می‌کنند چون به یک نامزد رأی داده است.

منتجب‌نیا: احزاب ما تبدیل به ستاد انتخابات شده‌اند

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی هم در سخنانی ضمن قدردانی از دولت برای بازگشایی «خانه احزاب» گفت: اگر منتظر بمانیم که مسئولان برای ما فرش قرمز بیندازند، توقع زیادی است. همین که فضا را آماده کردند، خانه احزاب را راه انداختند تشکر می‌کنیم. او در ادامه با اشاره به نظر برخی‌ها که فعالیت حزبی را در کشور زیر سؤال می‌برند، اظهار داشت: فرهنگ غلطی است که می‌گویند کشور ما حزب‌پذیر نیست؛ حزب اصل و رکن دموکراسی است؛ بدون حزب نمی‌شود فعالیت کرد. او ادامه داد: احزاب ما تبدیل به ستاد انتخابات شده‌اند که باید این دیدگاه تصحیح شود. حزب به توسعه سیاسی کمک می‌کند. قائم مقام حزب اعتماد ملی خطاب به دبیران کل احزاب گفت: اگر می‌خواهید در دولت و حاکمیت نقش داشته باشید، برنامه ارائه کنید. «خانه احزاب» باید کانونی باشد برای تجمیع نظرات، مرکز وحدت اندیشه‌های سیاسی.

صادقی: تخصیص بودجه دولتی به احزاب، غلط است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران که از میهمانان این همایش بود، با یادآوری سیر تدوین و تصویب قانون احزاب، اصلاح این قانون را مأموریت خود احزاب دانست. وی درباره یارانه احزاب نیز اظهار داشت: قانون احزاب در این مورد توضیح داده و از طرفی دولت هم طبق قانون موظف شده ردیف بودجه در نظر بگیرد. صادقی با تأکید بر اینکه «تخصیص بودجه از سوی دولت غلط است و استقلال حزب را زیر سؤال می‌برد»، تصریح کرد: این درست نیست دست دراز کنید زیرا رگ حیات شما زیر نفوذ دولت قرار می‌گیرد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی در 40 سال گذشته در جلوگیری از فساد سیاسی و مالی و مردم‌سالاری نقش داشتند البته با آنچه احزاب باید نقش ایفا کنند، فاصله داریم. او با اشاره به نقش احزاب در دولت اصلاحات گفت: مگر در دوره رئیس دولت اصلاحات که خدا حفظش کند، به احزاب توجه نشد و دوره شکوفایی و توسعه سیاسی اتفاق نیفتاد؟ اما چه شد؟ به جایی رسیدیم که خانه احزاب تعطیل شد. در این دهه است که می‌بینیم روزنامه سلام و صدای عدالت چاپ می‌شود. در این دوره است که احزاب بر قدرت تأثیر می‌گذارند و نقش آیت‌الله ‌هاشمی را برای تعدیل و اعتدال داریم. امیری گفت: مقطع دیگر از انتخابات ۹۲ شروع می‌شود که روحانی به احزاب توجه ویژه دارد و به نقش احزاب در زمینه کادرسازی و انتقاد دقت نظر دارد. در این چهار سال به دستور رئیس ‌جمهوری اصلاح قانون احزاب صورت می‌گیرد.

امیری با اشاره به نیاز کشور به احزاب قدرتمند گفت: متأسفانه به دلیل نبود کارکرد حزبی از ظرفیتی که در مجلس ایجاد شده بهره نمی‌بریم. کارکرد حزب تنها سیاسی نیست باید آن را در کارکردهایی دیگر هم ببینیم دولت از پیشنهادها استقبال می‌کند. نباید همه چیز را به گردن حاکمیت بیندازیم درست نیست. احزاب باید خود را تثبیت کنند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/190337

ش.د9601293

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات