صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): معارف قرآنی باید تبدیل بشود به گفتمان‌های عمومی در بین مردم، باید آن قدر تکرار بشود و کار شود و درباره‌اش تحقیق بشود و شعرا و ادبا و هنرمندان کار کنند تا اینها بشود جزء واضحات و بینات جامعه اسلامی.(1396/2/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
هویت ایمانی در برابر هویت کفر

رهبر معظم انقلاب در دیدار با شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن(7/2/96) هویت اسلامی را مانع دخالت و سلطه‌ دشمنان خواندند و تأکید کردند: «یکی از مفاهیم قرآنی که یک اصل است، کفر به طاغوت است؛ یعنی ما تمام عالم وجود را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم: منطقه نفوذ طاغوت که باید به او کفر ورزید و منطقه نفوذ الله که باید به آن ایمان آورد. این معنایش استقلال و مرزبندی هویت ایمانی است تا بتواند مقابل هویت کفر، خود را حفظ کرده و پیشرفت کند.» معظم‌له در تبیین حدود و ثغور این مهم فرمودند: «تأکید بر «هویت ایمانی» به معنای جنگیدن یا عدم ‌ارتباط و تبادل نیست، بلکه به معنای مرزبندی و استقلال است تا هویت ایمانی بتواند خود را در مقابل «هویت طاغوت و کفر» حفظ کند و به پیشرفت خود ادامه دهد.»
از جمله تأکیدهای مهم منابع اسلامی در ارتباط با سیاست خارجی دولت‌های اسلامی، نپذیرفتن سلطه‌ بیگانگان، حفظ استقلال و جهت‌گیری‌های هویت‌مدارانه‌ این دولت‌ها و ‌تبعیت نکردن از  بیگانگان در میدان‌های مختلف است. البته این به معنای قطع ارتباط با دنیای غیر اسلامی یا تضاد ذاتی اسلام با غیر مسلمانان نیست؛ بلکه به سبب اهمیت حفظ مرزهای هویتی دارالاسلام، اختلاط و ارتباط با آنها نباید به گونه‌ای باشد که تشخیص مسلمانان و دولت اسلامی از غیر مسلمانان و دولت‌های غیر اسلامی ممکن نباشد.
بر اساس آنچه گفته شد، اکنون که در آستانه‌ برگزاری دوازدهمین دوره‌ انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم، یکی از معیارها برای انتخاب اصلح، میزان پایبندی نامزدها به حفظ استقلال و جهت‌گیری‌های هویت‌محورانه‌ انقلاب و نظام اسلامی است. به عبارت دیگر، دیدگاه‌ها و جریان‌هایی که تأکید بر حفظ استقلال را سالبه به انتفاء موضوع تلقی می‌کنند و حاضرند نقش‌هایی را بپذیرند که قدرت‌های بزرگ به آنها داده است و به تعبیر دقیق‌تر، آن‌گونه با کفار و دشمنان اختلاط می‌کنند که در عمل مرزهای اسلامی را نادیده می‌گیرند و تشخیص مسلمان و غیر مسلمان بودن را دشوار می‌کنند، شایستگی انتخاب به عنوان اصلح را ندارند. به طور واضح‌تر باید گفت، کسانی که اداره کشور را به دیدن دم کدخدا منوط می‌کنند، اصلح نیستند.

▼ گزارش روز
آدرس غلط ندهیم

دور کردن سایه جنگ از سر کشور؛ جمله‌ای که بارها در ماه‌ها و سال‌های گذشته شنیده‌ایم و شاید در این روزها و به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از پیش هم شنیده شود، اما آیا واقعاً سایه جنگ بر سر کشور وجود داشت؟ اگر وجود داشت، واقعاً عامل دور شدن آن از سر کشور چه بود؟ واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل برهم زدن نظم مورد نظر جریان حاکم بر جهان همواره مورد خشم و غضب و دشمنی بوده است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند، مسائل مختلفی، چون هسته‌ای و حقوق بشر بهانه‌هایی برای مقابله با انقلاب اسلامی است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت همواره گزینه نظامی برای از بین بردن انقلابی که حالا فراتر از مرزهای ایران رفته است و در جای جای جهان از سوریه، لبنان، عراق و یمن تا نیجریه و... الهام‌بخش و تأثیرگذار است، وجود داشته باشد؛ اما چه شده که گزینه نظامی پس از جنگ هشت ساله تحمیلی هیچ وقت عملیاتی نشده تا بتوان به جمهوری اسلامی در قلب آتش و خون غرب آسیا نه تنها عنوان امن‌ترین کشور منطقه، بلکه لقب امن‌ترین کشور جهان را داد؛ پرسشی که پاسخ آن را می‌توان در سخنان سردار حاجی‌زاده در مراسم گرامیداشت شهید حسن شفیع‌زاده و شهدای توپخانه سپاه یافت که در این‌باره می‌گوید: «بعضاً مسئولان ما می‌گویند اگر ایران با غرب توافق نکند، ممکن است جنگ رخ دهد. این توهین به شهدا و نیروهای مسلح و ارتش و سپاه است. ما چیزی که به عنوان امنیت می‌شناسیم به پیشرفت دفاعی ما مربوط است. ما منکر تعاملات سیاسی نیستیم؛ اما آدرس غلط به مردم ندهیم. ایران قدرتمند حتماً پاسخ محکم و قوی به تهدیدات خواهد داد حتماً ما شکست را از کسی نمی‌پذیریم.»

▼ اخبار ویژه        
ایهود باراک: توان اقدام نظامی علیه ایران را نداریم

«ناحوم برنیاع» یکی از بزرگ‌ترین تحلیلگران سیاسی صهیونیست از گفت‌وگوی خود با ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی پرده برداشت که هفته گذشته طی ساعاتی انجام داده بود. برنیاع افزود: ایهود باراک در این گفت‌وگو از طرح حمله نظامی به ایران رونمایی کرد که در لحظه آخر متوقف شد. وی دلیل طرح حمله نظامی به ایران را تحریک آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران عنوان کرد. براساس این طرح، در سال 2010 پیشنهاد حمله نظامی اسرائیل به ایران برای نابودی برنامه هسته‌ای این کشور ارائه شد؛ ولی با مخالفت رئیس ستاد ارتش اسرائیل این طرح متوقف شد. او گفت که اسرائیل[رژیم صهیونیستی] توان اجرایی برای عمل به این طرح را ندارد. در ادامه این یادداشت آمده است: باراک گفت وقتی رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید توان این اقدام نظامی را نداریم، معنایی ندارد که این طرح به تصویب برسد؛ به همین خاطر هم متوقف شد.

اعتراف گاردین به رقابتی بودن انتخابات در ایران
یک روزنامه انگلیسی نوشت: غرب به ویژه آمریکا و بریتانیا، دسترسی مناسب به بازار جهانی را برای ایران فراهم نکرده‌اند و مقصر دستاورد اقتصادی کمتر از انتظار روحانی هستند. گاردین در ادامه آورد: بر خلاف آنچه برخی گروه‌های خارج‌نشین از جمله گروهک تروریستی منافقین تبلیغ می‌کنند، انتخابات در ایران رقابتی است و اهمیت بسیاری برای مردم دارد.

▼ اخبار
1ـ درگیری تروریست‌ها در دمشق 100 کشته بر جای گذاشت
دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «فیلق الرحمن» با گروه تروریستی «جیش الاسلام» در غوطه شرقی دمشق درگیر شده و مواضع یکدیگر را هدف قرار دادند. شبکه المیادین گزارش داد، در این درگیری‌ها دست‌کم 100 تروریست از دو طرف درگیر کشته شده‌اند. ستاد تبلیغات جنگ سوریه هم از کشته شدن «ابوغازی» یکی از سرکرده‌های مهم جبهه النصره خبر داد. المیادین همچنین از موفقیت ارتش سوریه و نیروهای متحد آن در غرب این کشور خبر داد که ارتش سوریه به کمک این نیروها توانسته است وارد روستایی ‌در نزدیکی مرز لبنان شود. روستای دره در شمال غرب شهرک «سرغایا»‌ واقع در ریف شمالی استان دمشق قرار دارد و در صورت آزادسازی این روستا از دست تروریست‌ها، حدّ فاصل منطقه مرزی بین «الطفیل» و «الزبدانی» به شکل کامل پاکسازی خواهد شد. همچنین، گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» اعلام کرد، در درگیری بین این گروه تروریستی با داعش در منطقه «جبل قلمون غربی» نیز شماری از دو طرف کشته شده‌اند.

2ـ درخواست وزارت خارجه آمریکا برای آزادی دو زندانی آمریکایی

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در جریان کمیسیون مشترک اجرای برجام در آخرین دیدار دوجانبه گروه آمریکایی از طرف ایرانی خواسته است تا سیامک و باقر نمازی را که به جرم جاسوسی زندان هستند، آزاد کند. وی در این بیانیه تأکید می‌کند ما از ایران درخواست می‌کنیم این دو زندانی را هر چه سریع‌تر آزاد کند. هیئت آمریکایی همچنین از ایران خواسته است با آمریکا برای بازگرداندن و آزادی رابرت لونیسون، مأمور اف‌بی‌آی که ده سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد، همکاری کند. سیامک و باقر نمازی متهم به جاسوسی هستند و هر یک به ده سال حبس محکوم شده‌اند.

3ـ امارات یک ایرانی را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد

یک دادگاه اماراتی یک ایرانی ۴۶ ساله را به اتهام تلاش برای نقض تحریم‌های ایران از طریق ارسال یک ژنراتور برق و دیگر تجهیزات به کشورمان به ۱۰ سال حبس و سپس اخراج از امارات محکوم کرد. این دادگاه مدعی است، این ژنراتور می‌تواند در برنامه هسته‌ای ایران استفاده شود. این فرد که مدیر عامل یک شرکت نفت و گاز در ابوظبی است و نام «S.M.E.Z» از او منتشر شده، تلاش کرده است این ژنراتور را با اسناد جعلی از طریق بندر جبل علی در دبی به میانمار و از آنجا به ایران منتقل کند.

▼ تا انتخابات
قالیباف: مردم عزیز!‌ شما امروز در زندگی‌تان حس می‌کنید کسب و کار رونق پیدا کرده؟ شما دولت چهار درصدی هستید، چون بین مردم نیستید. (این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اولین مناظره تلویزیونی گفت: اینکه دو دقیقه کمتر نسبت به آقای روحانی به من وقت داده شد، فکر می‌کنم خارج از انصاف بود.)
هاشمی‌طبا: برنامه ششم توسعه فقط مجموعه‌ای از آمال و آرزوهاست، باید رانت‌خوارها را سر جای خود بنشانیم، تولیدی قابل وصول است که محصول با کیفیت قابل صدور بدهد.
روحانی: باید رانت‌ها را از بین ببریم، هیچ‌وقت به مردم قول ایجاد چهار میلیون شغل نداده‌ام. باید شغل لازم را برای جوانان‌مان به وجود بیاوریم.
میرسلیم: تنها انگیزه دولتی‌ها باید عشق به خدمت باشد نه کیسه دوختن برای بیت‌المال، چرا باید برخی مدیران دولتی به «امکانات نجومی» دست یابند.
رئیسی: ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم، شاهد‌ افزایش هفت واحدی فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر هستیم.
جهانگیری: احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است، عده‌ای با فساد و زدوبند به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
محمد رزم، رئیس کل دادگستری استان ایلام از بازداشت مجری برنامه افتتاح ستاد انتخاباتی یكی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این استان خبر داد و درباره علت بازداشت وی اظهار داشت: این فرد که اهل شهرستان ایوان غرب است، در مراسم افتتاح ستاد استانی یكی از نامزدهای ریاست‌جمهوری دوازدهم در ایلام، نامه‌‌ای را قرائت می‌کند که حاوی توهین به مقدسات و اهانت به ائمه معصوم(ع) و اهانت به ساحت مقدس امام رضا(ع) بود.
شرکت رنو اعلام کرد: با افزایش تولید برای شرکای صنعتی، نظیر ایران و فروش خودروهای نیمه مونتاژ به این کشور، درآمدهای این شرکت در سه ماه نخست 2017 افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، درآمد سه ماهه این شرکت از 49/10 میلیارد یورو در مدت مشابه سال گذشته به 3/13 میلیارد یورو رسیده است.
قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در پاسخ به نامه سردار سلیمانی که در آن از تلاش‌های کارکنان خدوم وزارت بهداشت در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای رزمندگان مجروح جبهه مقاومت تشکر کرده بود، نوشت: خدمت به کسانی که برای امنیت و سلامت مردم جانفشانی می‌کنند، افتخاری بزرگ است.
تیم ملی ایران به دلیل پرتاب نارنجک هوادارانش به سمت بازیکن تیم ملی چین در بازی قبلی انتخابی جام‌جهانی 2018، 50 هزار فرانک سوئیس جریمه شد؛ اما برخلاف شایعات قبلی می‌تواند بازی حیاتی با ازبکستان را در حضور تماشاگران انجام دهد.
پایگاه اینترنتی نشریه گاردین در مطلبی نوشت: پدرو آگرامانت، مقام ارشد شورای اروپا به اتهام خدشه‌دار کردن اعتبار این مرکز به واسطه دیدار او با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از سمتش عزل شد.
در ادامه اقدامات شبه تبلیغاتی دولت در آستانه انتخابات، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: کل پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی سال 95 از هفته آینده به تدریج پرداخت می‌شود.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل از کشورهای عضو خواست به جای فشار به بشار اسد برای کنار رفتن از قدرت، روسیه را تحت فشار قرار دهند تا از حضور در سوریه منصرف شود.
رئیس اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ایجاد 200 هزار شغل پایدار به واسطه تولید هر یک میلیون تن محصولات پلیمری خبر داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات