تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۴۴
موضوع اساسی محور مقاومت، قدس و آزادی فلسطین است

نصرالله: خطر سقوط سوریه دفع شد

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/12/04 - شماره 2107 - صفحه 15)

دبیرکل حزب‌الله لبنان دوشنبه‌شب در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه یک صداوسیما تصریح کرد: جنگ در سوریه، جنگ با گروه‌های مسلح نیست بلکه جنگ با تعداد زیادی از کشورها و در صدر آنها آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای منطقه‌ای است که از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت مادی و تسلیحاتی کردند.

حضور حزب‌الله در سوریه به درخواست دمشق بود

سیدحسن نصرالله درباره نقش حزب‌الله در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه، خاطرنشان کرد: اوضاع در منطقه به سمت تنش پیش می‌رود و شاهد مواجهاتی در عرصه‌ها و میدان‌های مختلف هستیم. جنگ علیه یمن و مردم یمن به مراحل پایانی سال دومش نزدیک شده است و چنانکه می‌دانید کشورهای زیادی در این جنگ حضور دارند. در عراق درگیری‌ها در اوج قرار دارد. در سوریه نیز با وجود اینکه توافق توقف درگیری‌ها در برخی مناطق موفق بوده است اما در برخی مناطق هم نقض شده است، با این حال نبرد با داعش یا جبهه‌النصره و دیگر گروه‌های مسلح در این کشور ادامه دارد. اسرائیل تهدیداتش علیه مردم و کشورهای منطقه بویژه علیه جنبش‌های مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهد.

در بحرین نیز با وجود بازداشت، زندان، سرکوب، کشتار، اعدام، محاصره و صدور احکام سنگین علیه برادران‌مان و در صدر آنها آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، جنبش‌های مردمی و انتفاضه مردمی در این کشور ششمین سالش را سپری کرد و همچنان ادامه دارد. همچنین تنش‌هایی را در مناطق مختلف دیگر از لیبی تا سینا و از سینا تا نیجریه شاهد هستیم. در هر حال حزب‌الله که خود را بخشی از جنبش‌های مقاومت در رویارویی با طرح آمریکایی- صهیونیستی در منطقه می‌داند و جزئی از محور مقاومت است، مسؤولیت‌هایش را بویژه در لبنان و سوریه تا حد توانش می‌شناسد. ما بخشی از رویارویی با طرحی هستیم که منطقه ما، کشورهای ما و مردم ما را هدف قرار داده است. برای ما روشن بود طرحی که آغاز شده بود طرحی آمریکایی- سعودی و در خدمت منافع اسرائیل بود و مباحث پشت پرده زیادی داشت به همین منظور به این نتیجه رسیدیم که وظیفه داریم در این جنگ که جنگی جهانی است از برادران‌مان در سوریه حمایت کنیم.

در واقع جنگ در سوریه جنگ با گروه‌های مسلح نیست بلکه جنگ با تعداد زیادی از کشورها و در صدر آنها آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای منطقه‌ای است که از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت مادی و تسلیحاتی کردند، مرزهای‌شان را باز گذاشتند تا ده‌ها هزار ستیزه‌جوی تکفیری از تمام مناطق جهان در سوریه حضور یابند و تحریک تبلیغاتی و مذهبی برای این گروه‌ها انجام دادند، در نتیجه برابر یک جنگ جهانی واقعی در سوریه قرار داشتیم. سیدحسن نصرالله متذکر شد: اگر سوریه سقوط می‌کرد تمام منطقه به دست داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های تکفیری می‌افتاد و این همان چیزی است که دولت آمریکا برای رسیدن به آن داعش را ایجاد کرد: چنانچه پیش از این گروه، القاعده را ایجاد کرده بود. وی در ادامه گفت: نتیجه تمام تحولات و جانفشانی‌هایی که در سوریه انجام شد ما را به این باور می‌رساند که از مرحله خطرناک یعنی مرحله براندازی نظام و دولت، براندازی رهبران سیاسی و انهدام و انحلال ارتش سوریه گذر کرده‌ایم.

روسیه و محور مقاومت از هم جدا هستند

سیدحسن نصرالله در پاسخ به پرسشی پیرامون نقاط تلاقی سیاست روسیه با محور مقاومت، گفت: در واقع برخی در منطقه در برهه‌ای از زمان، روسیه را جزئی از محور مقاومت قلمداد کردند اما باید گفت اولا روسیه خود را اینگونه نمی‌داند، یعنی روسیه و محور مقاومت از هم جدا هستند اما بین روسیه و محور مقاومت در برخی عرصه‌ها و مسائل تلاقی وجود دارد از جمله سوریه اما در موارد دیگر همانند یمن اختلاف وجود دارد. موضع روسیه درباره تجاوز آمریکایی- سعودی به یمن، سازگار یا همراه با موضع محور مقاومت نیست.

اربابان اسرائیل داعش را به وجود آوردند

سیدحسن نصرالله درباره عاملان ایجاد داعش در منطقه گفت: ما نمی‌گوییم اسرائیل مستقیما داعش را به وجود آورد. کسی که داعش را ایجاد کرد، ارباب اسرائیل یعنی آمریکا بود. کسی که داعش را به وجود آورد کسی است که ده‌ها سال در جهت منافع اسرائیل فعالیت کرده و آن رژیم سعودی است. داعش و غیرداعش یعنی جبهه‌النصره و دیگر گروه‌های مسلح روانه میدان شدند اما در حال حاضر اسرائیل چندین سال است که مجروحان گروه‌های مسلح را در بیمارستان‌های خود می‌پذیرد.

همه مدارک و اطلاعات و اعترافات تایید و تاکید می‌کند که گروه‌های تکفیری در سوریه ارتباطات واقعی دارند و شکل‌دهنده اصلی آن آمریکا و عربستان سعودی است و کمک‌های آشکاری از اسرائیل دریافت می‌کنند. این کمک‌ها در هفته‌های گذشته به سطحی رسیده است که سران موسوم به معارضان سوریه به فلسطین اشغالی رفتند و سخنرانی و در نشست‌های اسرائیلی شرکت کردند و حتی آمادگی دارند مقابل خدماتی که اسرائیل به این گروه‌های مسلح در سوریه ارائه می‌کند از سرزمین جولان چشم‌پوشی کنند. این از مسائل واضحی است که تردیدی در آن وجود ندارد و ما معتقدیم هر روز بیش از پیش اسناد و مدارکی که این مساله را تایید می‌کند رو می‌شود.

اسرائیل همچنان تهدید جدی مسلمانان است

سیدحسن نصرالله اصل وجود اسرائیل و رژیم اسرائیل را تروریستی و غیرقانونی خواند و گفت: کاری که داعش در حال حاضر انجام می‌دهد ادامه اقدامات صهیونیست‌هاست که قبل و بعد از سال ۱۹۴۸ مرتکب شدند. بنابراین زمانی که جهان به این اجماع می‌رسد که باید با تروریسم مبارزه کند و به شکل قاطع برابر تروریست‌ها بایستد مهم‌ترین مصداق تروریسم و دولت تروریستی در حال حاضر آن چیزی است که دولت اسرائیل نامیده می‌شود و رژیم صهیونیستی است. حتی اگر رژیم صهیونیستی مشکلات خود را با فلسطین حل کند، این رژیم تهدیدی جدی برای همه مسلمانان محسوب خواهد شد، چرا که این مساله واقعیت و ماهیت آن را تغییر نمی‌دهد و تروریستی، غاصب و اشغالگر مقدسات باقی می‌ماند.

اهمیت برگزاری کنفرانس فلسطین در تهران

سیدحسن نصرالله برگزاری کنفرانس فلسطین در تهران را بویژه در شرایط کنونی پراهمیت خواند و تصریح کرد: این موضوع حقیقت دارد که فلسطین در سطح جهان رها شده است. هیچ‌کس در جهان اقدامی برای فلسطین نمی‌کند. دولت دشمن [رژیم صهیونیستی] هر روز مشغول کشتار و دستگیری و ویرانگری خانه‌ها و یهودی‌سازی قدس و کرانه باختری و تخریب کل اراضی و تخریب مزارع و کشتزارهای فلسطینی‌ها و کوچاندن آنها از اراضی فلسطین به اماکن دیگر جهان است و جهان در سکوت به سر می‌برد و حتی یک کلمه سخن نمی‌گوید. در چنین فضایی برخی کشورهای عربی حتی حاضرند با اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت‌های خودشان متحد شوند بنابراین طبیعی است که فلسطین رها شده است.

آنها فلسطین را فروخته‌اند. در این فضای مأیوس‌کننده و بد و دشوار و به معنای واقعی کلمه، فاجعه‌بار، جمهوری اسلامی ایران آمده است در تهران کنفرانسی برای حمایت از فلسطین و ملت فلسطین و انتفاضه برگزار کند. مهم‌ترین نتیجه و پیام این اقدام برای ملت فلسطین آن است که شما تنها نشده‌اید و کشور مهمی در منطقه و قدرتی بزرگ در منطقه به نام جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌ها، فشارها و تهدیدها و بویژه رویدادهای اخیر [از شما حمایت می‌کند]. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه فلسطین را رها نکرده و نخواهد کرد. افزون بر کسانی که از کشورها و دولت‌ها و احزاب و افراد عادی به این کنفرانس خواهند آمد، [نفس] برگزاری این کنفرانس، یک پوشش عظیم و بزرگ معنوی و سیاسی و روانی از فلسطین و ملت فلسطین خواهد بود و این موضوع مهم‌ترین نیاز آنها در این روزهاست که احساس می‌کنند جهان آنها را تنها گذاشته و به آنها خیانت شده است.

سیدحسن نصرالله در اشاره به تهدیدهای تکراری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، گفت: من معتقدم تهدید نظامی ایران یک جنگ روانی برای فشار بر رهبری، دولت، مسؤولان و مردم ایران است تا امتیاز بدهند یا از اصول و ارزش‌های خود عقب‌نشینی کنند، چرا که در حال حاضر آمریکا در شرایطی قرار ندارد که به جنگ با ایران برود. از سوی دیگر، این تهدیدها با توجه به کاهش توان نظامی آنها و افزایش قدرت ایران و قدرت دوستان منطقه‌ای ایران، عملی نیست. سیدحسن نصرالله گروه‌های تکفیری در منطقه را آخرین دستاویز آمریکا و اسرائیل برای ایجاد فتنه مذهبی، درگیری یا جنگی که شکل و شمایل آن سنی و شیعه باشد، ارزیابی کرد و اظهار داشت: در 10 سال آینده و حتی کمتر از 10 سال، ما شاهد شکست سنگین و کامل جریان‌های تکفیری خواهیم بود.

ایران قلب محور مقاومت است

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه موضوع اساسی برای محور مقاومت و تمام جنبش‌های مقاومت، قدس و آزادی فلسطین است، گفت: جمهوری اسلامی قلب این محور شمرده می‌شود و موقعیت مرکزی و حامی اساسی اعضای این محور اعم از کشورها، جنبش‌ها و مردمان‌شان است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2107/15/172444/0

ش.د9504336

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات