صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۸۰

اخبارویژه روزنامه های13اردیبهشت96

کیهان


ایرانی‌ها می‌گویند همه عایدی برجام 3 هواپیما بود و دیگر هیچ


گزارشگر الجزیره پس از سفر به ایران و گفت‌وگو با مردم و فعالان اقتصادی می‌گوید بسیاری از مردم بر این باورند که توافق هسته‌ای ساختگی بوده و هیچ دستاوردی نداشته است.


مگان اوتول گزارشگر الجزیره انگلیسی در گزارشی نوشت: برخی از صاحبان مشاغل در ایران می‌گویند هیچ نفعی از توافق هسته‌ای در کسب و کار خود ندیده‌اند.


«محسن دلیری» یکی از کسبه بازار تهران است که در زمان بازدید از مغازه کوچکش با دو مشتری مواجه می‌شویم اما این مشتریان نیز در نهایت بدون خرید مغازه را ترک می‌کنند.


او به الجزیره گفت به رغم انتظارات از بهبود اوضاع اقتصادی ایران پس از توافق هسته‌ای، بسیاری از مشاغل همچنان با ضرر مواجه هستند.


این مغازه‌دار افزود: هیچ تغییر ملموس و عینی در بازار ایجاد نشده است.


شغل من نیز از رکود در اقتصاد بی‌نصیب نبوده است. هیچ نبض مثبتی در بازار وجود ندارد.


این مغازه‌دار ایرانی شاغل در بازار تهران در ادامه به الجزیره گفت: پس از نوروز، کسب و کار بسیار بد شده است. بیشتر مغازه‌داران مغازه‌های خود را باز نکرده‌اند و حتی پرسنل خود را نیز از کار معلق کرده‌اند.


مردم بر این باورند که توافق هسته‌ای توافقی ساختگی است.


تمام چیزی که از توافق بدست آمده سه هواپیما و دیگر هیچ بوده است.


مسئله تبادلات بانکی و استفاده از کارت اعتباری بین‌المللی هیچ کدام حل و فصل نشده است.


حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از حصول توافق هسته‌ای به عنوان نقطه عطفی برای اقتصاد ایران یاد کرده است. وی پیشتر گفته بود؛ توافق هسته‌ای فرصتی است که ما باید برای توسعه کشور از آن استفاده کنیم و در مسیر بهبود سطح رفاه کشور گام برداریم.


با توجه به اینکه نرخ بیکاری در ایران در سال گذشته به فراتر از 12 درصد رسید، بسیاری از ایرانی‌ها احساس می‌کنند که نفعی از حصول توافق هسته‌ای نبرده‌اند.


«آرین طباطبایی» یک تحلیلگر مسائل ایران و استاد مهمان در دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: در بحبوحه این رکود اقتصادی، اقتصاد مهمترین مسئله در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به شمار می‌رود.
بسیاری از ایرانی‌ها تاثیر لغو تحریم‌ها را در زندگی عادی‌شان مشاهده نکرده‌اند.


وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن 4 سال بیراهه رفت


مرور کارنامه 4 ساله وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن نشان می‌دهد که او به بیراهه رفته است.


مجله مثلث در این باره نوشت: روزی که دولت یازدهم بی‌میلی‌اش را به مسکن مهر نشان داد خیلی از کسانی که به صورت کارشناسی در این حوزه صاحب نظر بودند عاقبت نوع نگاه اشتباه دولت و وزیر مربوطه را هشدار دادند. او اما به هیچکدام از این هشدارها توجهی نکرد و بر سیاست‌های غلط وزارت خانه‌اش تأکید کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تداوم رکود مسکن در سال 95 مهم‌ترین خروجی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان طی سال 95 بود؛ رکودی که علاوه بر کاهش حجم معاملات نسبت به سال‌های قبل، تبعات منفی بسیاری هم بر صنایع وابسته به بخش مسکن داشت؛ البته آخوندی تلاش کرد که با افزایش سطح تسهیلات خرید مسکن، سیاست تحریک تقاضا را در پیش بگیرد اما این سیاست به دلیل بی‌توجهی به سطح اقتصادی خانوارها و بالا بودن میزان اقساط وام‌ها، با شکست مواجه شد ضمن اینکه کاهش سود اقساط صندوق پس‌انداز مسکن به 9/5 درصد هم نتوانست گره رکود بازار مسکن را در سال 95 باز کند. در این میان اجرای بد طرح مسکن اجتماعی و حمایتی هم در سال جاری بی‌نتیجه ماند و اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشد اگرچه به تازگی معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ساخت 500 هزار واحد مسکن اجتماعی و حمایتی در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد. اما در سال 95، گامی عملی در این زمینه برداشته نشد؛ از سوی دیگر طرح مسکن مهر به عنوان میراث دولت قبل، همچنان مورد بی‌مهری وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم بود و با وجود آنکه براساس برنامه باید سال 95، پرونده این طرح بسته می‌شد اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 96 هم این طرح تکمیل نخواهد شد و حتی با افزایش سطح وام از 30 به 40 میلیون تومان برای تکمیل هر چه سریعتر واحدهای مسکن مهر اما سنگ‌اندازی‌های بانک مسکن، دسترسی به این هدف را با اما و اگرهایی همراه کرد.


مثلث همچنین نوشت: 4 سال طول کشید تا آخوندی بحران مسکن را قبول کند و به خانه اول بازگردد.



رسانه ملی به مردم نشان دهد نامزدها کجا زندگی می‌کنند


رسانه ملی برای معرفی بهتر نامزدها به مردم و افزایش قدرت انتخاب مردم، در منزل هر یک از نامزدها حضور پیدا کند.


رسانه ملی با حضور در منزل و نشان دادن نحوه زندگی نامزدها، قدم مهمی در نشان دادن حال و احوالات رئیس‌جمهور آینده به مردم، خواهدگذاشت.


به گزارش مشرق، یکی از راه‌های شناخت مردم با کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی مجلس شورای اسلامی، آشنایی با سبک زندگی و خانواده و محل زندگی نامزدی است که از سوی مردم رأی اعتماد می‌گیرد.


در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، تمامی داوطلبان ادعای حمایت از مستضعفین و مردم عادی جامعه را دارند؛ حال باید این ادعا در سبک زندگی خانه و خانواده، دیده بشود.


به نظر می‌رسد یکی از راه‌های شناساندن نامزدها به مردم در رسانه ملی، فارغ از همه هیاهوهای تبلیغاتی، مصاحبه با این عزیزان در منزل آنها است.


دوربین رسانه ملی با حضور در منزل و نشان دادن نحوه زندگی کاندیداها، گام مهمی در نشان دادن حال و احوالات رئیس‌جمهور آینده به مردم برخواهد داشت.


واشنگتن پست: پاشنه‌آشیل روحانی احساس منفی شهروندان است


رسانه‌های آمریکایی نگران سرنوشت روحانی در انتخابات هستند و می‌گویند نامزدهایی مانند رئیسی پاشنه آشیل دولت وی را هدف قرار داده‌اند.


واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: رقبای روحانی از روند اجرای توافق هسته‌ای و وضعیت معیشتی مردم ایران استفاده خواهند کرد تا روحانی را در «کورنر» دفاعی بگذارند.


این روزنامه افزود: برجام، فقر و فساد اقتصادی شاخص انتقادات از روحانی در مناظرات انتخاباتی ایران است. با وجود اینکه حسن روحانی، از سیاست‌های خود در توافق هسته‌ای دفاع می‌کند و آن را عامل بهبود وضعیت اقتصادی می‌داند، اما بسیاری از ایرانی‌ها می‌گویند استانداردهای زندگی‌شان آن‌چنان که انتظار داشتند بهبود نیافته است. گفته می‌شود تولید ناخالص  رشد 7/4 درصدی داشته اما رشد این شاخص بیشتر مربوط به فروش نفت بوده و بیکاری در ایران بیش از 12 درصد است. از این رو سید ابراهیم رئیسی، که خود را فرای تقسیم‌بندی‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا معرفی کرده، پاشنه آشیل دولت را هدف قرار داده است؛ وضعیت معیشتی مردم.


کمپین رئیسی تصاویر او را همراه با تصاویر سید محمد بهشتی و قاسم سلیمانی منتشر می‌کند.


واشنگتن پست تصریح کرد: روحانی در توافق هسته‌ای موفق شد اما اگر از شهروند ایرانی بپرسید که «آیا زندگی‌ات به نسبت روز گذشته بهتر است؟» پاسخ می‌گیرید «نه». این نقطه آسیب‌پذیری بالقوه روحانی است.


پاشنه آشیل کارزار انتخاب مجدد روحانی، همین احساس شهروندان معمولی است. برای همین است که سیدابراهیم رئیسی مبارزات انتخاباتی خود را حول محور مبارزه با فقر، فساد و بیکاری شکل داده است. یک نفر از چهار نفر شهروند ایرانی زیر 25 سال شغل ندارند و بیکارند. آنها مخاطب رئیسی هستند.


میراث تورمی خطرناک دولت یازدهم برای دولت جدید


سوءمدیریت و افزایش نقدینگی موجب می‌شود، طوفان تورم، دولت بعدی را درنوردد.


اتفاق نظر کارشناسان اقتصادی اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل بر رشد نگران‌کننده حجم نقدینگی در چهارسال گذشته نشان می‌دهد که دولت یازدهم به دلیل سوءمدیریت در سیاست‌های پولی خود چنان بادی در اقتصاد کاشته است که طوفان تورمی آن را دولت دوازدهم درو خواهد کرد این در حالی است که تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب و عضو کمیسیون برنامه و بودجه چند برابر شدن حجم نقدینگی را تورم‌آفرین معرفی می‌کند و ایمن‌زاده دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز از افزایش 45هزار میلیاردی حجم نقدینگی در سال 96 خبر می‌دهد که بسیار نگران‌کننده است.


به گزارش جوان در حالی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایران تاکنون نقدی به افزایش 800 هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در دولت یازدهم نکرده‌اند تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نسبت به افزایش بی‌رویه حجم نقدینگی به شدت ابراز نگرانی کرد، این در حالی است که پیش از این تعدادی از اقتصاددانان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس رکوردشکنی‌های پی در پی حجم نقدینگی در چهار سال اخیر را بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد ایران معرفی کرده‌اند.


غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس هفته گذشته مهمان برنامه دست خط سیما بود در رابطه با نگرانی کارشناسان اقتصادی اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل از چند برابر شدن حجم نقدینگی در دولت یازدهم اینگونه واکنش نشان داد: «نقدینگی که متاسفانه رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است، البته عدد دقیقش را نمی‌دانم چون آخرین گزارش را ندارم ولی بالای هزار میلیارد است و این عدد برای اقتصاد خطرناک است.»


با توجه به اینکه هم‌اکنون حجم نقدینگی در حدود 1300 هزار میلیارد تومان است با احتساب افزوده شدن 450 هزار میلیارد تومان دیگر به این حجم نقدینگی در پایان سال 96 به قله 1750هزار میلیارد تومان خواهد رسید که یک تهدید جدی برای اقتصاد است زیرا مابه ازای قدرت خرید ایجاد شده کالا و خدمات در اقتصاد ایران تولید نشده است و متناسب با رشد نقدینگی به هیچ عنوان رشد تولیدی در کشور وجود ندارد و رشد حجم نقدینگی در رکود اقتصادی یکی از عجایب اقتصادی دولت حسن روحانی است.


حیدر مستخدمین حسینی کارشناس پولی معتقد است از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم حجم نقدینگی به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است که چنین افزایشی در اقتصاد ملی ما سابقه ندارد. به گفته او نگاهی به میزان رشد پایه پولی نیز نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته پایه پولی  (پول پرقدرت، چاپ پول) حداقل در حدود 40 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که در واقع با توجه به ضریب فزاینده پولی که 6/2 درصد بوده است، به ازای هر واحد افزایش پولی، حجم نقدینگی 6/2 درصد افزایش پیدا کرده است.


اوباما نگران نتیجه بزرگ‌نمایی روحانی درباره برجام بود


اوباما نگران بود بازارگرمی بیش از اندازه روحانی درباره اثرات توافق، موجب نابودی آن شود.


مکس‌فیشر از نویسندگان و دبیران روزنامه نیویورک‌تایمز در توئیتر نوشت؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در سال 2015 به من گفت نگران این هستم که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران مزایای توافق هسته‌ای را بزرگنمایی کرده و ناخواسته آن را نابود کند.


انتشار این نگرانی اوباما در حالی است که پیش از این ریچارد نفیو (عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا و معمار تحریم‌های ضدایرانی) گفته بود «تیم ایرانی از اینکه همه تحریم‌ها لغو نمی‌شوند آگاه بودند، برجام، حق و توانایی تحریم را از ما سلب نمی‌کند». همچنین ایلان گلدنبرگ از مقامات دولت اوباما در فارین پالیسی تصریح کرد و نوشت: «ایران از سرعت کاهش تحریم‌ها ناراضی است. بخش زیادی از این موضوع تقصیر دولت ایران است نه ما؛ چرا که پرزیدنت روحانی، توافق را با غلو درباره مزایای اقتصادی آن به عموم مردم فروخت».


یادآور می‌شود سال گذشته مدیر مسئول روزنامه زنجیره‌ای شرق در گفت‌وگو با حسین دهباشی مدعی شد ما برای قبولاندن برجام به مردم مجبور به اغراق (دروغ) شدیم.


خراسان

دستور کابینه: قسط های خارجی در اولویت باشد

بر اساس دستور جدید هیئت دولت به همه وزارتخانه ها و سازمان های دولت، تاکید شده است که پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دستگاه های اجرایی از نهادها و موسسات پولی- مالی خارجی در اولویت تخصیص و پرداخت از محل اعتبار مصوب هر دستگاه اجرایی خواهد بود. همچنین طبق این مصوبه، سازمان سرمایه گذاری ایران موظف شده فهرست این اقساط را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند تا نسبت به تخصیص آن از محل اعتبارات مربوطه و در صورت لزوم حتی از سایر ردیف های مجاز اقدام شود.


حل مشکل تبصره بودجه 1383 در سال 96

در حالی که بر اساس تصمیم یکی از شرکت های بزرگ معدنی که طبق تبصره 4 قانون بودجه سال 1383 اتخاذ شده بود، مقرر شده صدها متر از اراضی استان کرمان بابت پاداش پایان خدمت به کارگران آن شرکت واگذار شود، این تصمیم به علت تکمیل نشدن فرآیند اداری آن با وقفه ای طولانی مواجه شده بود که با اطلاع یکی از مسئولان ارشد اجرایی و ابلاغ مصوبه ای به وزرای راه و اقتصاد، تصمیم گرفته شد نسبت به انتقال بلاعوض سند مالکیت اراضی مذکور به این کارگران یا قائم مقام قانونی آنها اقدام شود.


ایران

درخواست کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس:
تجارت با ایران در اولویت قرار گیرد


کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس با انتشار گزارشی، خواستار آن شده‌ که لندن مستقل از امریکا، از طریق همکاری نزدیک‌تر با اروپا از ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران اطمینان حاصل کند. به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه گاردین، این کمیته از دولت لندن خواسته‌ است‌ تا بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تجارت با ایران را در اولویت قرار دهد و از طریق همکاری با اتحادیه اروپا، محدودیت‌های بانکی اعطای وام و سرمایه‌گذاری در ایران را رفع کند. این کمیته در گزارش خود مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری امریکا درباره برجام را غیرسازنده خوانده و آورده است: دونالد ترامپ از حمایت بین‌الملل برای پاره کردن توافق هسته‌ای برخوردار نیست و چنین رویکردی می‌تواند تنش را در منطقه تشدید کند.


این در حالی است که ریچارد بوانگن، مدیر رسانه‌های بین‌المللی وزارت‌ خارجه امریکا گفت: در حال بررسی گسترده فعالیت‌های ایران هستیم تا مشخص کنیم کدام راه برای دستیابی به نتیجه، بهتر است. به گفته وی،  پس از این بازنگری امریکا به این توافقنامه پایبند خواهد ماند. نشریه پولیتیکو  هم خبر داده که اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا توافق کردند تا طرح تحریم روسیه را کنار بگذارند و به جای آن طرح تحریم ایران را بررسی کنند.


 آزادی 6 نفر از آمران حمله به مطهری در شیراز


وکیل علی مطهری گفت: شش نفر از آمران حمله به علی مطهری در شیراز به دادسرای نظامی شیراز احضار شدند و ادعا می‌کنند که دستور ممانعت از ورود نایب رئیس مجلس به شیراز را نداده بودند و فقط دستور داده بودند که آن افراد در محل تجمع کنند.


مصطفی‌ ترکی‌همدانی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: این شش نفر ادعا می‌کنند که دستور خود را از یک فرد ناشناس از تلفنی مخصوص دریافت کرده‌ و به آنها دستور داده شده بود که در صحنه حضور یابند. به گفته ترک همدانی، فعلاً این شش نفر با قرار تأمینی آزاد هستند و تا اینجا که پیش آمدیم پرونده در صلاحیت دادسرای نظامی شیراز است.


تشکیل پرونده قضایی برای کرباسچی


رئیس کل دادگستری استان اصفهان از تشکیل پرونده برای غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به دلیل توهین به شهدای مدافع حرم خبر داد. احمد خسروی وفا به میزان گفت: نسبت به اظهارات این فرد که جنبه جزایی داشته اعلام جرم و پرونده تشکیل شده است. وی خاطرنشان کرد: این فرد به دادسرای اصفهان احضار خواهد شد.


غلامحسین کرباسچی با رد این اتهام به ایلنا گفت: ۲۸ ثانیه از صحبت‌های من را به صورت تقطیع شده در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده‌اند و گفتند کرباسچی به مدافعان حرم توهین کرده است. آن بخش از اظهارات من بیش از ۲ دقیقه است و فقط قسمت تقطیع شده آن پخش شده  که متن آن صحبت‌ها موجود است و به طور کامل همه چیز روشن است. وی در مورد احضارش گفت: من هم از طریق رسانه متوجه این شکایت شدم و هنوز هیچ احضاریه‌ای به دست من نرسیده است.
 


آرمان

توئیتر، حساب عربی رهبر انقلاب را مسدود کرد

شنیده شد که پس از مسدودشدن صفحه پیشین حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در توئیتر عربی، این صفحه با آدرس جدیدی آغاز به کار کرد. الف نوشت؛ شبکه توئیتر در اقدامی تامل‌برانگیز، صفحه رسمی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را که به زبان عربی بود، مسدود کرد. این اقدام مسئولان توئیتر، در منافات با حق آزادی بیان است و طنز تلخ اینجاست که گروه تروریستی و افراط‌گرای داعش از صدها صفحه رسمی در توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی برخوردارند و به‌راحتی به نشر پیام‌های افراط‌گرایانه خود می‌پردازند، بی‌آنکه مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر در این زمینه حرفی بزنند. پس از مسدودشدن این صفحه، آدرس جدید صفحه رسمی رهبر معظم انقلاب اسلامی شروع به کار کرد که در ذیل آدرس جدید آن به همراه آدرس صفحه فیسبوک ایشان آورده شده است:

twitter.com/ar_khamenei و facebook.com/ar.khamenei

شکایت وزارت کار علیه منتشرکنندگان یک خبر کذب

شنیده شد که روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علیه منتشرکنندگان خبر کذبی از سوی برخی رسانه‌های معترض دولت، شکایت کرد. تابناک نوشت؛ به دنبال برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و حضور هزاران تن از کارگران در این مراسم و حمایت از دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و اقدام عده‌ای انگشت شمار برای ایجاد اخلال در این گردهمایی باشکوه، برخی از سایت‌ها و مراکز خبری از جمله خبرگزاری فارس و مشرق اقدام به انتشار خبری کذب مبنی بر دستور دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شناسایی این افراد با ادعای «شناسایی کارگران معترض» نمودند. روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پی آن، به شکایت علیه منتشرکنندگان این خبر کذب به مراجع قضائی اقدام کرده است.

حکم محکومیت جاسوس یکی از کشورهای عربی

شنیده شد که معاون دادستان مشهد گفت: حکم محکومیت جاسوس یکی از کشورهای عربی تایید شد. تابناک نوشت؛ قاضی حیدری اظهار کرد: شخصی که برای سازمان جاسوسی یک کشور عربی به طمع اخذ ویزای حج مبادرت به اقدام علیه امنیت کشور از طریق جاسوسی می‌کرد، پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست توسط شعبه هشتم دادگاه انقلاب مشهد به 10 سال حبس محکوم شد که این مدت حبس توسط یکی از شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان عینا تایید شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات