تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۳۵
واکنش کرباسچی به پیشنهاد قالیباف برای شفاف شدن دارایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

اعلام دارایی کاندیداها جنبه تخریبی دارد!

(روزنامه وطن امروز ـ 1396/02/19 ـ شماره 2155 ـ صفحه 2)

حجت‌الاسلام رئیسی فهرست اموالش را اعلام کرد

گروه سیاسی: در شرایطی که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش به پیشنهاد محمدباقر قالیباف برای اعلام اموال و دارایی‌های خود یا سکوت کرده‌اند یا با آن مخالفت کردند، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به طور رسمی اموال و دارایی‌های خود را اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز» این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته جز یک آپارتمان 140 متری و یک حساب بانکی، هیچ اموال و دارایی دیگری ندارد.

به گزارش «وطن‌امروز» در دقایق پایانی دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و درست چند دقیقه پس از اظهارات حسن روحانی درباره ضرورت ایجاد شبکه‌ای برای شفاف شدن وضعیت مالی همه مسؤولان دولتی، محمدباقر قالیباف در پیشنهادی جالب عنوان کرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره بعدی، لیست اموال‌شان را به مردم اعلام کنند. او گفت: «ما در دولت مردم بر این اعتقادیم باید شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد؛ هوشمندی اینکه ما سیستم‌های هوشمند را برای اصلاح ساختارها به کار بگیریم و شفافیت از این باب که مردم براساس اصل هشتم قانون اساسی نظارت بر مدیران و مسؤولان داشته باشند، یعنی بدانند رئیس دولت و وزرا کجا زندگی می‌کنند؟ کجا کار دارند و چه کاری انجام می‌دهند؟ اموال شان چیست؟ من پیشنهاد می دهم به همه اعضا که هفته آینده بیاییم لیست دارایی‌مان را به مردم اعلام کنیم. به قوه‌قضائیه بگوییم که به عنوان نامزد اموال‌مان چقدر است؟ ثروت همه اعضای دولت‌مان روشن باشد و این شفافیت معلوم باشد که کجا هستیم؟ فرزندان‌مان چه می‌کنند؟ اگر اینگونه شد فساد از بین می‌رود، در واقع با هوشمندسازی سیستم‌ها فساد از بین می‌رود».

پیشنهاد قالیباف که با حمایت چهره‌های سیاسی و فرهنگی همراه شد، به یکی از مطالبات افکار عمومی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شد و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بویژه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را در آزمون «اعلام عمومی اموال و دارایی‌ها» قرار داد. اما در شرایطی که روحانی و جهانگیری ترجیح دادند در این زمینه هیچ واکنشی نشان ندهند و سیدمصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای اصلاح‌طلب نیز با این پیشنهاد به صراحت مخالفت کرد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه‌ای رسما اموال و دارایی‌های خود را اعلام کرد. وی طی سخنانی با بیان اینکه «جز خانه شخصی که یک آپارتمان 140متری است و یک حساب بانکی، چیز دیگری ندارم»، گفت: من مدت‌ها مستأجر برخی نهادها بوده‌ام و گفتند «بچه‌های نهادی همین خانه‌ها را می‌خرند، شما هم بخر»؛ بعضی دوستان مشترک هم گفتند که حلال و طیب و طاهر است اما گفتم ما یک خلاف شرع داریم که این کار خلاف شرع نیست؛ یک خلاف قانون هم داریم که این کار خلاف قانون نیست اما یک خلاف شأن هم داریم که این کار خلاف شأن است. ماشین پیکانی داشتم و خودم تنها در بنگاه معاملات می‌گشتم تا یک خانه پیدا کنم، چند وقتی البته طول کشید و الان هم در خانه‌ای 140 متری زندگی می‌کنیم.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال مجری که «آدم داریم رئیس‌جمهور است که خانه‌اش 12-10 میلیارد می‌ارزد، نظر شما چیست؟» اظهار داشت: خب! آنها می‌توانند. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری باشند، تصریح کرد: نه باغ، نه ویلا، نه سهام کارخانجات و... ندارم. مطلقا از این اموال ندارم و احساس خسارت هم نمی‌کنم و احساس می‌کنم خداوند متعال به ما آنچه مرحمت کرده، بیش از آن چیزی است که خودمان توقعش را داشتیم.

کرباسچی: باعث تخریب می‌شود

افکار عمومی و چهره‌های سیاسی و فرهنگی موافق اعلام دارایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند اما جریان دولت و حامیانش با این پیشنهاد مخالفند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران گفته اینکه افراد به عنوان نامزد بیایند و لیست دارایی خود را اعلام کنند نوعی کار تبلیغاتی است و از نظر ما جنبه تخریبی دارد. دبیرکل حزب کارگزاران در نشست خبری‌ که دیروز در ستاد روحانی در یوسف‌آباد برگزار شد در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه آیا شما حاضرید به عنوان حامی حجت‌الاسلام روحانی و از سیاسیون شاخص حزب کارگزاران اموال خودتان را اعلام کنید تا انگیزه‌ای برای کاندیداها برای اعلام دارایی‌های‌شان باشد؟ گفت: اگر شما دارایی‌های خود را اعلام کردید بنده نیز قطعا اعلام خواهم کرد. وی افزود:‌ درباره اموال و بخش قانونی اعلام این اموال هر نامزد در صورت پیروزی وظیفه دارد به قوه‌قضائیه لیست اموال خود را اعلام کند اما اینکه افراد به عنوان نامزد بیایند و لیست دارایی خود را اعلام کنند نوعی کار تبلیغاتی است و از نظر ما جنبه تخریبی دارد، البته دانستن این اطلاعات برای مردم جذابیت دارد. اما یکی از کاندیداهایی که به صراحت با این پیشنهاد مخالفت کرد، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای اصلاح‌طلب بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با پیشنهاد یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اعلام لیست اموال موافق هستید یا خیر، افزود: بنده مخالفم! برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد مهمل می‌دانم. وی ادامه داد: مثلا فردی اموالی ندارد و دیگری دارای مکنت است، شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟ بنده شاید اعلام کنم آن فرد دارا بهتر باشد. شاید شخص فقیر بعد از انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و از بیت‌المال برای خود اموالی فراهم کند اما ممکن هم هست که آن دارا اموال خود را از راه غیرمشروع جمع‌آوری کرده باشد و شخص فقیر درویش‌صفت باشد لذا باید دید ملاک چه چیزی است. هاشمی‌طبا تاکید کرد: بر اساس قانون کسانی که مسؤولیتی در کشور بر عهده دارند مانند شخص رئیس‌جمهور باید در ابتدا و انتهای مسؤولیت لیست اموال خود را به قوه‌قضائیه اعلام کنند تا تغییرات آن بررسی شود لذا پیشنهاد اعلام لیست اموال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر جوسازی است.

براساس این گزارش، حالا و در شرایطی که 3 روز تا سومین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، حجت‌الاسلام رئیسی لیست اموال خود را اعلام کرده است. محمدباقر قالیباف نیز که در مناظره دوم هم لیست اموال خود را به همراه آورده بود تا در صورت نیاز اعلام کند، در سومین مناظره، دارایی‌های خود را اعلام خواهد کرد. سیدمصطفی میرسلیم نیز که پیش‌تر با انتشار فیش حقوقی خود نخستین گام را برای شفافیت مالی برداشته بود، یک روز پس از مناظره دوم طی اظهارنظری درباره اعلام لیست اموال کاندیداها گفته بود: صد درصد با این طرح موافقم و حاضرم این کار را انجام دهم. تلاش برای شفافیت مالی کاندیداها اگر با مخالفت کاندیداهای دولتی مواجه شود، قطعا در مناظره سوم شرایط را برای حسن روحانی و اسحاق جهانگیری سخت‌تر خواهد کرد.

اگر ثروت‌شان بادآورده نیست اعلام کنند

افکار عمومی تفسیر مشخص و واضحی از دلایل طفره رفتن برخی کاندیداها از اعلام عمومی اموال و دارایی‌های‌شان دارند. محمد سلیمانی، مسؤول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت به این دلایل اشاره کرد. او در نشست خبری اعضای ستاد کار و کرامت درباره اینکه چرا آقای روحانی و معاونانش از اعلام اموال و دارایی‌های‌شان واهمه دارند، گفت: اگر کسی مال بادآورده نداشته باشد، اظهارش به مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند. وی با بیان اینکه کشور ما گرفتار مدیرانی است که دچار ثروت بادآورده هستند، اظهار داشت: این گرفتاری مدیران نمی‌گذارد آنطور که شایسته است، در خدمت به مردم گام بردارند. آقای رئیسی بارها گفته‌اند مدیرانی قانع به حقوق و دستمزد در دولت‌شان خواهند بود. وی با تأکید بر اینکه کشور ما امروز دچار مدیرانی است که سیری‌ناپذیرند و ولع بسیاری دارند، گفت: نمونه این سیری‌ناپذیری و ولع، حقوق‌های نجومی است که در دولت کار و کرامت این اتفاق نخواهد افتاد و از آن در دولت کار و کرامت جلوگیری می‌شود. وی اضافه کرد: قانون اساسی، رؤسای قوا را مکلف می‌کند در بدو شروع به کار، میزان اموال‌شان را به قوه‌قضائیه اعلام کنند اما این برای نخستین‌بار در این دولت است که کار بموقع انجام نشده است، بنابراین نشان‌دهنده این است که یک چیزی هست. یک مدیر یا وزیر، هر چند دولتی نباید کار تجاری انجام دهد که آقای رئیسی این قول را به مردم داده است. سلیمانی با بیان اینکه اعضای دولت کار و کرامت طبق قانون اساسی میزان اموال‌شان را نه‌تنها به قوه‌قضائیه ارائه می‌دهند، بلکه در اختیار مردم می‌گذارند، اظهار داشت: اگر کسی نمی‌خواهد میزان اموالش را به مردم ارائه دهد، در بخش خصوصی کار کند. اعلام اموال مسؤولان موضوعی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و مطالبه 39 ساله‌شان است.

از کجا آورده‌اند؟

یکی از پیشنهادهای جالبی که درباره اعلام دارایی‌های کاندیداها مطرح شده، قیاس اموال کاندیداها در ابتدای انقلاب و حال حاضر است. محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی این پیشنهاد را داده است. او با تاکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظرات بعدی، لیست اموال و دارایی‌های خود و بستگان‌شان را ارائه کنند، به فارس گفت: کاندیداها عنوان کنند دارایی‌های آنها در ابتدای انقلاب چه میزان بوده و امروز چه مقدار است و توضیح دهند این دارایی‌ها را از کجا آورده‌اند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: کاندیداها عنوان کنند دارایی‌های‌شان را از کجا و چگونه به دست آورده‌اند و از نظر اقتصادی از چه جایگاه به چه جایگاهی رسیده‌اند. سعیدی خاطرنشان کرد: مردم از مسؤولان و از جمله کاندیداها می‌خواهند صادق باشند و به عنوان نمونه به صورت شفاف دارایی‌های‌شان را اعلام کنند. وی گفت: هر یک از این 6 کاندیدا که رئیس‌جمهور شدند بعد از دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری، قوه‌قضائیه رسیدگی کند که میزان دارایی‌شان چه مقدار تغییر داشته است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2155/2/175231/0

ش.د9600128

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات