سیاسی >>  انتخابات >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۹۷

چرایی تأکید نظام بر مشارکت همگانی در انتخابات

رفتارشناسی نظام اسلامی در 37 سال گذشته در قبال انتخابات، نشان می‌دهد تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در امر انتخابات، یکی از راهبردهای ثابت و همیشگی نظام است.
به گزارش بصیرت به نقل از مشرق، رفتارشناسی نظام اسلامی در 37 سال گذشته در قبال انتخابات، نشان می‌دهد تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در امر انتخابات، یکی از راهبردهای ثابت و همیشگی نظام است. مشارکت حداکثری، حفظ سلامت، رعایت قانون و تأمین امنیت، چهارگانه مورد تأکید امام و رهبری در هر یک از انتخابات از ابتدا تاکنون بوده است. بدون تردید، تحقق مردم‌سالاری دینی بستری جز انتخابات ندارد. به عبارت دیگر انتخابات، عرصه ظهور و تجلی مردم‌سالاری دینی در کشور ایران است. از این منظر، انتخابات یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

مردم با حضور پای صندوق‌های رأی در هر یک از انتخابات، دست به انتخاب مسئولان کشور و انتخاب اداره‌کنندگان امور می‌زنند. این انتخاب، حقیقی و واقعی بوده، منشأ خیرات و برکات است. معنای این حضور و این انتخاب، آن است که مردم صاحب کشور بوده و برای اداره کشور و تعیین سرنوشت خود، نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین، هر انتخاباتی در ایران به دلیل مختصات چهارگانه مذکور، یک فرصت طلایی برای مردم، نظام و کشور به حساب می‌آید. مردم با بهره‌گیری صحیح از این فرصت، آینده خود، کشور، انقلاب  و نظام را رقم می‌زنند. میزان حضور مردم و سطح مشارکت آنان در هر یک از انتخابات، با بسیاری از مقوله‌های اساسی و حیاتی، ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد، تأمین منافع ملی با سرفصل‌های مهمی چون تأمین امنیت ملی، حفظ عزت ملی، حفظ استقلال کشور، پیشرفت و تأمین رفاه عمومی، تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلابی و ملی، همگی با انتخابات و میزان مشارکت مردم در انتخابات، ارتباط مستقیم دارد. هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، این ارزش‌ها و فضیلت‌ها، بهتر تأمین می‌شود.

سعادت و خوشبختی مردم، با این ارزش‌ها رقم می‌خورد. بنابراین، هر کسی که خواهان سعادت مردم می‌باشد، باید برای بالا بردن سطح مشارکت عمومی در انتخابات تلاش نماید.
اهتمام نظام اسلامی برای تحقق مشارکت حداکثری در هر یک از انتخابات، نشان می‌دهد که تأمین سعادت و آینده درخشان برای کشور و آحاد ملت، برای نظام یک اصل ثابت و تغییرناپذیر است. از همین روی، در آستانه هر انتخاباتی، مقام معظم رهبری همانند حضرت امام‌خمینی(ره)، بیش از هر چیز روی مشارکت مردم و حضور آنان پای صندوق‌های رأی تأکید داشته‌اند. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی شرکت هر فرد ایرانی در انتخابات، علاوه بر اینکه به عنوان انجام تکلیف تلقی می‌شود، دارای آثار و برکات فراوان است مواردی از مهم‌ترین دستاوردهای حضور پای صندوق‌های رأی و رقم خوردن مشارکت حداکثری در کلام رهبری عبارت است از:


1 ـ مشارکت و امنیت ملی

به طور قطع مشارکت هر چه در انتخابات بالا و حداکثری باشد، امنیت ملی بیشتر تأمین می‌شود. رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «مردم عزیز ما باید بدانند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف تعیین‌کننده است. تعیین‌کننده چه؟ تعیین‌کننده امنیت ملی. اگر مردم ما در صحنه حضور داشته باشند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند. ... مهم‌ترین مظهر این حضور، انتخابات است، عرض من به مردم این است. من به مردم نمی‌گویم فلان کس را انتخاب بکنید، فلان کس را انتخاب نکنید؛ این را هرگز به مردم نخواهم گفت، اما به مردم عرض می‌کنم و اصرار می‌کنم که حتماً در پای صندوق رأی حاضر بشوید و رأی بدهید، به هر کس که تشخیص می‌دهید؛ این باید اتفاق بیفتد. هر کس کشور را دوست دارد، هر کس نظام را دوست دارد، هر کس امنیت را دوست دارد ـ از آحاد مردم ـ باید بیاید وارد میدان انتخابات بشود، بیاید پای صندوق؛ شر دشمن را این کم می‌کند.»

 2 ـ مشارکت و عزت ملی

شرکت پای صندوق رأی و رقم خوردن مشارکت حداکثری، باعث تأمین عزت ملی می‌شود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: «اینکه بنده اصرار می‌کنم همه در انتخابات شرکت کنند، برای این است که انتخابات وقتی همگانی شد و وقتی همه شرکت کردند، کشور عزت پیدا می‌کند، نظام جمهوری اسلامی عزت پیدا می‌کند، کشور بیمه می‌شود، نظام جمهوری اسلامی بیمه می‌شود. انتخابات، بیعت تازه‌ای با آن هدف‌های عالی است؛ این معنای انتخابات است. لذا برای همه مردم فریضه می‌شود که در این حادثه بزرگ شرکت کنند.»

  3- مشارکت و نزول نصرت الهی

ملت ایران برای عبور از تنگناها و تنگه‌ها و انجام کارهای بزرگ، به نصرت الهی نیازمند است. حضور در صحنه‌ها و از جمله حضور پای صندوق رأی، باعث نزول نصرت الهی برای کشور می‌شود. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «قرآن می‌گوید: ان تنصرواالله ینصرکم؛ اگر شما خدا را نصرت کنید، خدای متعال هم شما را نصرت خواهد کرد. نصرت کردن خدا چیست؟ نصرت کردن خدا یعنی سعی در تحقق اراده تشریعی الهی در روی زمین. جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین مصداقش است؛ هر کسی جمهوری اسلامی را به هر شکلی نصرت کند، «ان تنصرواالله» است؛ خدا را نصرت کرده است، آن وقت جوابش چیست؟ ینصرکم؛ خدا هم شما را نصرت می‌کند.»

4- مشارکت و ماندگاری نظام جمهوری اسلامی

حفظ جمهوری اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) از اوجب واجبات است. شرکت در انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری، از عوامل ماندگاری جمهوری اسلامی است. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود.»

منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات