حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۴۴

بنویسید "خرمشهر"؛ بخوانید "خونین‌شهر"

سوم خرداد یادآور عملیاتی بزرگ توسط رزمندگان ایرانی برای بازگرداندن شهری بود که صدام آن را المحمره می‌نامید، شهری که امروز همه مردم ایران آن را با نام "خرمشهر" می‌شناسند.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوم خرداد 1361 روزی بزرگ در یاد و خاطره همه ملت ایران است به گونه‌ای که تا امروز این ملت بزرگ خاطره‌اش را از یاد نبرده.

این روز یادآور عملیاتی بزرگ توسط رزمندگان ایرانی برای بازگرداندن شهری بود که صدام آن را المحمره می‌نامید، شهری که امروز همه مردم ایران آن را با نام "خرمشهر" می‌شناسند. 

بنویسید

تغییر نام "خرمشهر" به " المحمره" پس از تصرف
 
در سال 1359 "خرمشهر" که شهری استراتژیک بود مورد تجاوز دشمن بعثی قرار گرفت و پس از 34 روز مقاومت دلیرانه مردم و رزمندگان در چهارم آبان همان سال به اشغال نیروهای متجاوز درآمد و به مدت 20 ماه در اشغال بود. 

دلیل اهمیتش آن بود که در درجه اول "خرمشهر" با اروند ارتباط دارد و عراق می‌توانست با تصرف آن به دو هدف همزمان دست یابد که اول به محاصره درآوردن "آبادان" در شمال "خلیج فارس" و احاطه بر این منطقه و دوم ایجاد مسیر امن برای تجارت با توجه به حضور ناوهای ارتش ایران بود و در کنار آنها نیز در بعد روانی جنگ را به نفع خود تغییر می‌داد.

پس از تصرف؛ صدام که پیش از آغاز "جنگ تحمیلی" برای تمام شهرهای ایران نام عربی انتخاب کرده بود "خرمشهر" را به نام " المحمره" نامید البته این نام سابقه تاریخی دارد چرا که در این شهر خاک‌های سرخ زیادی وجود دارد که به همین دلیل از گذشته به این نام شهره بود اما در زمان‌های بعد تغییر نام داد تا این که صدام دوباره نام " المحمره" را بر شهر نهاد.

بنویسید "خرمشهر"؛ بخوانید "خونین‌شهر"

نیروهای بعث که پیش از جنگ از شخص صدام دستور داشتند تا همه مردم ایران را بکشند به فرمان گردن نهادند و زمانی که "خرمشهر" را به تصرف درآوردند جنایات زیادی را انجام دادند. آنها هر کس را در برابرشان مقاومت می‌کرد و قصد دفاع از خانواده خود را داشت گلوله باران می‌کردند؛ این جنایت‌کاران حتی به کودکان و زنان هم رحم نکردند و بسیاری را به شهادت رساندند و خانه‌های زیادی را تخریب کردند که همین امر موجب شد مردم از این شهر کوچ کنند.

بنویسید

بنویسید

از ابتدای یورش به شهر تا زمان تصرف کامل و زمانی که شهر در دست نیروهای متجاوز عراقی بود خون‌های بی‌گناه زیادی در "خرمشهر" بر زمین ریخته شد به همین خاطر پس از بازپس گیری مجدد شهر معمار کبیر انقلاب این شهر را "خونین‌شهر" نامیدند.

بازگشت "خرمشهر" در حیرت جهانیان

شاید اکثر مردم ایران و حتی جوانانی که جنگ را از نزدیک لمس نکردند این جمله معروف را بارها شنیده باشند که "خرمشهر را خدا آزاد کرد". آری این جمله معروف امام راحل (ره) بود که بعد از بازپس‌گیری "خرمشهر" فرمودند، چرا که در آن زمان که دشمنان نظام مقدس اسلامی ایران به فکر نابودی آن و دشمن متجاوز را تا بن دندان به سلاح‌های پیشرفته مسلح کرده بودند جوانان ایرانی با قدرت ایمان و توکل به خدا ضربه سختی به صدامیان زدند؛ اتفاقی که بارها در 8 سال "جنگ تحمیلی" رخ داد.

بنویسید

در نوزدهم اردیبهشت سال 1361، رزمندگان با هدف آزادسازی خرمشهر عملیاتی بزرگ با نام "بیت‌المقدس" را شروع کردند و با همکاری و همراهی بی‌نظیر نیروهای مردمی، با نزدیک شدن به شهر و تصرف ناحیه مرزی شلمچه، خود را برای حمله نهایی و مقابله با دشمن بعثی آماده کردند. 

نیروهای ایرانی بر خلاف پیش‌بینی‌های تحلیلگران نظامی و خود نیروهای بعثی و در کمال ناباوری متجاوزان به خاک ایران به جای عبور از رود کارون، دشوارترین مسیر را که از غرب و جاده شلمچه به شهر وارد می‌شد انتخاب کردند. 

همین موضوع باعث شد نیروهای عراقی غافلگیر شوند و با وجود مقاومت 35 روزه و تجهیزات و قوای کاملاً مسلح و جنگنده، به زانو درآمدند و خونین‌شهر، پس از 575 روز اشغال و تلفات سنگین دشمن بعثی به آغوش ایران اسلامی بازگشت.

پس از بازپس‌گیری "خرمشهر" پیامدهای این عملیات به نفع ایران رقم خورد که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان به بازگشت دشمن به مرزهای بین‌المللی و تقویت روحیه نیروهای ایرانی و ترس در دشمن در کنار تلفات سنگین در ابعاد نیروی رزمی و اداوت اشاره کرد.

آزادسازی "خرمشهر" نماد مقاومت و استقامت ملت ایران در مقابل استکبار جهانی است که در تاریخ ماندگار شده است. دشمنان با استفاده از تمامی امکانات قصد حفظ این شهر را داشتند اما جوانان ایرانی با توکل به خدا و ایمانی که در وجود خود دارند نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده و این شور و غیرت در وجود ایرانیان نهادینه شده است. مقاوت با تمام قوا در مقابل استکبار جهانی و دشمنان اسلام ایستادگی می‌کند و ترویج آرمان‌های انقلاب و اسلام در بین کشورها یکی از اهداف مقاومت می‌باشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش از امین ملکیان
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات