صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۴۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی

دغدغه اصلی امام(ره) عزت، کرامت، آزادی و آزادگی بود

مجتبی برزگر/ رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام(ره) از عدالت اجتماعی به یکی از شاخص‌ها و مهم‌ترین خطوط مکتب سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی نام بردند. امام خمینی(ره) اندیشمند مسلمانی که موفق شد نهضتی عظیم را به پا کند که برای اولین بار پس از تاریخ صدر اسلام به تشکیل حکومت اسلامی به معنای واقعی آن بینجامد، قطعاً خالی از چنین دغدغه و تفکری نبوده است. در مکتب سیاسی حضرت امام(ره) که در پرتو مکتب خدامحور و ضعیف‌نواز اسلام است، خدمت به محرومان، مستضعفان و پابرهنگان در مقایسه با دیگر اعمال صالح از ارزش معنوی خاصی برخوردار است. مسلماً هر چقدر کشور ما به سمت فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران منقطع و گرایش ملت‌های جهان به اسلام افزون‌تر می‌شود. در آستانه بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) با حجت‌الاسلام‌والمسلمین قربانعلی دری‌نجف‌آبادی یکی از یاران صدیق او و نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی که عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم می‌باشد، به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
* شاخصه‌های اصلی مکتب امام خمینی(ره) که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند را بیان کنید؟
دغدغه اصلی حضرت امام(ره) اسلام واقعی، اسلام حقیقی، اسلام عزت و کرامت، اسلام شرافت و آزادی و آزادگی، اسلام علوی و فاطمی بوده است. اسلامی که تبلورش در اهل‌بیت(ع) عصمت و طهارت مشهود بود؛ این یکی از اصولی است که در مکتب حضرت امام(ره) وجود دارد. در ابتدای وصیت‌نامه سیاسی ـ عبادی حضرت امام(ره)، ایشان بر این روایت شریف ثقلین تأکید بسیار عمیقی دارند و این طور نوشتند: «ما افتخار می‌کنیم که پیرو ثقلین و قرآن و عترت هستیم.» در حقیقت تبلور قرآن بر عترت حضرت رسول اکرم(ص) است. اسلام عینی و تجسم اسلام در وجود مبارک خود پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین علی(ع)، فاطمه اطهر(س) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است. همین طور که در حدیث ثقلین، در سیره اهل بیت(ع) و سیره امام حسین(ع)، حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع)، در کتاب نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، بیانات نورانی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و به هر جهت تبلور آن در وجود امام عصر(عج) است. این یکی از اصول مبین مکتب حضرت امام(ره) است و تا قیام قیامت اسلام و قرآن و اهل‌بیت(ع) مطرح فرمودند اسلام اهل بیت(ع). ممکن است تفسیرهای مختلف و بیانات گوناگونی در رابطه با اسلام وجود داشته باشد. می‌دانیم اسلام‌های مختلف جعلی که دشمنانی همچون آل‌سعود و تکفیری‌ها هم مدعی اسلام هستند را امام نمی‌پذیرفتند. اسلام اهل‌بیت(ع)، اسلام عدالت، حریت، کرامت، آزادی و آزادگی، حمایت از مظلومان، مبارزه با ظالمان، مقابله با مستکبران، صهیونیست‌ها و حامیان متجاوزشان این اسلام مدنظر حضرت امام(ره) بود و امروز هم رهبر عزیز انقلاب همین اسلام را با قدرت و حکمت دنبال می‌کنند. این اسلام را اصول فراوانی در برمی‌گیرد که به خدمت به محرومان، مظلومان و ستمدیدگان و مبارزه با ظالمان، ستمگران و مستکبران برمی‌گردد. در حول محور آن مصادیقی همچون ایستادگی در برابر دشمنان اسلام و قرآن، جهانی بودن، جهانی اندیشیدن، جهانی فکر کردن، اخلاقی فکر کردن، جهاد و شهادت را برای تحقق آرمان‌ها دنبال کردن، استقامت و صبر و مقاومت و شجاعت در راه خدا را به اوج خود رساندن، اینها همه شاخه‌های چنین اسلام پویا، زندگی‌بخش، ارزشی و تعالی‌بخش است.

* در مکتب امام(ره) انقلابی‌گری در سیاست داخلی و خارجی به عبارتی تعامل با جهان چگونه تعریف می‌شود؟
قرآن کریم درباره وجود مبارک پیامبر(ص) می‌فرماید: «محمد(ص) رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم». این دو ویژگی مبرهن است. رحماء بینهم یعنی در جبهه خودی و داخلی و در میان امت اسلامی رحمت، محبت، عاطفه، انسانیت، برادری و اخوت و در مقابله با دشمنان اسلام و قرآن، معاندان و مستکبران، صهیونیست‌ها و مزدوران‌شان، نفوذناپذیر و سازش‌ناپذیر شدن و منفعل نبودن، بلکه فعال بودن و تعابیر مشابه؛ قدرت مقاومت و قدرت ایستادگی در برابر دشمنان اسلام و دشمنان قرآن را داشتن و حفظ کردن و شجاعت واقعی در مقابل جبهه کفر و استکبار در حقیقت ویژگی‌های انقلابی بودن است. پس انقلابی بودن دو بعد پیدا می‌کند؛ یک بعد آن در جبهه داخلی که مظهر رحمت، محبت، عدالت، فضیلت و اخلاق است و یک بعد در جبهه مقابله با کفر و استکبار که خاصیت نفوذناپذیری دارند؛ تسلیم نشدن، فریب نخوردن و سازشکار نبودن. تعامل حکیمانه علاوه بر توجه به تألیف قلوب، اینکه فریب نخوریم و تحت تأثیر تبلیغات دشمنان اسلام و قرآن قرار نگیریم، مسئله بسیار مهمی است.

* امام(ره) همواره محرومان و مستضعفان را ولی‌نعمتان خود می‌دانستند، امروز دولت برای حل مشکلات محرومان و مستضعفان چه وظیفه‌ای دارد؟
دولت و ملت همه باید بسیج شویم و مهم‌ترین مسائل مربوط به محرومان و مستضعفان محرومیت فرهنگی است. اگر محرومیت فرهنگی وجود دارد با آن مقابله کنیم. فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ عزتمداری، عدالت‌خواهی، سربلندی، کرامت، آزادی و آزادگی است، باید بتوانیم آن را گسترش بدهیم. اگر از نظر علم و دانش دچار محرومیت هستیم باید با قدرت آن را جبران کنیم؛ یعنی رشد و توسعه علمی را به اوج برسانیم؛ این مسئله مهمی است. مسئله سوم توانمندسازی است، وظیفه همه ما این است که در راستای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و کسانی که درآمد مطلوبی ندارند تلاش کنیم تا توانمندسازی جامعه که جزء مهم‌ترین وظایف هر دولتی است و بحمدالله در کشور ما ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، محقق شود توانمندسازی یک وظیفه شرعی، اسلامی، انقلابی، ملی، اخلاقی و اجتماعی است، همه باید برای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، ایتام، فقرا به ویژه مناطق محروم کشور با همت بلند تلاش کنیم، تا مشکلات اقشار آسیب‌پذیر حل شود، این یک وظیفه است. بهداشت و درمان یک مسئله بسیار مهم است که دولت به مثابه یک رسالت مهم برعهده دارد. فرهنگ مسئله مهمی است و توانمندسازی آموزش فنی و حرفه‌ای و توانمندسازی اقتصادی در درجه اول قرار دارد که مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط و در درجه دوم مردم که امکانات و ظرفیت‌های بالقوه‎ای در اختیار دارند باید این بخش را بسیج کنند که اقشار آسیب‌پذیر به یک شرایط قابل قبولی و به یک شرایط زندگی مثبتی برسند تا به دیگران نیاز نداشته باشند و بتوانند بر روی پاهای خودشان بایستند. قطعاً خداوند کمک می‌کند و ما باید نیت‌های‌مان را خیر کنیم. اگر این نقدینگی بسیار عظیمی که در جامعه است درست مدیریت شود کمک چشمگیری می‌توان کرد. 

* با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، به نظر شما امروز تکیه بر کدام یک از شعارها و اهداف انقلاب ضروری به نظر می‌رسد؟
شعار اصلی انقلاب همیشه شعار زنده‌ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بوده که امروز و در آینده زنده است. حتماً باید بر روی این شعار پافشاری کنیم. هم استقلال مفهوم بسیار مهمی دارد و هم آزادی و هم جمهوری اسلامی. هم در دل اسلام و انقلاب نهفته است. در اسلام اهل‌بیت جمهوری است، منتها ما باید اسلام امام و اسلام علوی را ان‌شاءالله هم درک، هم پیاده و هم حمایت و تشویق کنیم. نه اسلام‌های جعلی، آمریکایی و انگلیسی.
* نزدیک به 30 سال از رحلت امام(ره) و زعامت رهبر فرزانه انقلاب می‌گذرد، در جایگاه یکی از یاران امام(ره)، هدایت و رهبری جامعه در این سه دهه را چطور می‌بینید؟
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بهترین گزینه پس از امام(ره) برای رهبری و زعامت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هدایت کشتی انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود و امروز هم جزء بهترین‌ها هستند که حقیقتاً جایگزین ندارند. ایشان بهترین شخصیتی هستند که در مسیر آرمان‌های امام و شهدا مجاهدت می‌کنند.امروز هم این نیروهای فداکار در منطقه به برکت ایشان و فداکاری ملت ما، مردم بحرین، غزه، لبنان، سوریه و عراق واقعاً از ملت بزرگوار ما درس می‌آموزند و از امام و رهبری حکمت‌ها آموخته‌اند. خداوند را برای داشتن این نعمت بزرگ شاکریم.

* دولت‌ها چگونه باید از رهنمودهای رهبری برای حل مشکلات گوناگون جامعه بهره بگیرند؟
قانون اساسی تا حد زیادی تعیین تکلیف کرده و در چهارچوب قانون اساسی اختلافاتی میان قوا وجود دارد که، راه‌حل نهایی رهبر معظم انقلاب است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاه مشاور رهبری سیاست‌ها را تعیین می‌کند و آن سیاست‌ها بناست برای قوانین و برنامه‌ها و مجلس شورای اسلامی قانون‌ها را تصویب کند و دولت‌ها عمده مجریانی هستند که باید در چهارچوب آن سیاست‌های کلان، قوانین، قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مجری اهداف، آرمان‌ها و سیاست‌ها باشند. 

* اگر در پایان سخنی دارید، بفرمایید. 
امیدوارم در آستانه سالروز رحلت حضرت امام(ره) و ماه مبارک رمضان ملت ما بار دیگر به خدمات، زحمات و کارنامه موفقیت‌آمیز حضرت امام(ره) مراجعه کنند. بار دیگر امام؛ آن بزرگمردی که همواره منشأ کرامت در جامعه بوده است باید مورد تقدیر و تکریم قرار بگیرد؛ از پانزدهم خرداد سال 42 تا پانزدهم خرداد 96.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات