صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۲۵

حرف روز/ سیاست صادق ایران در برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود بار دیگر تأیید کرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق محدوده‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 بوده است. این دومین گزارش فصلی آژانس پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا است که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق به دست‌آمده از طریق مذاکره» خوانده است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود بار دیگر تأیید کرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق محدوده‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 بوده است. این دومین گزارش فصلی آژانس پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا است که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق به دست‌آمده از طریق مذاکره» خوانده است.
در این گزارش تأکید شده است میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران تا تاریخ 27 مه، 8/79 کیلوگرم است که بسیار پایین‌تر از 8/202 کیلوگرم سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. ضمن اینکه میزان غنی‌سازی ایران از محدوده 67/3 درصد مورد توافق در برجام بالاتر نرفته است. این گزارش همچنین حاکی است میزان ذخایر آب سنگین ایران در تاریخ 16 مه برابر با 2/128 تن است که اندکی کمتر از سقف 130 تن معین‌شده در توافق هسته‌ای است. گفتنی است، آژانس در گزارش‌های قبلی خود نیز پایبندی ایران به مفاد توافق برجام را تأیید کرده است. به هر حال، در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ آنچه در گزارش‌های آژانس مغفول واقع شده است، میزان پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در اجرای برجام است. در واقع، سؤال این است که چرا آژانس صرفاً درباره اقدامات ایران گزارش می‌دهد و از پایبندی طرف مقابل به اجرای تعهداتش در برجام گزارش نمی‌دهد. گویا آژانس فراموش کرده برجام قراردادی است که دو طرف دارد و در آن هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفته‌اند. به تعبیر دقیق‌تر، مسئله این است آژانسی که خود را به تهیه‌ گزارش از پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در برجام موظف می‌داند، چرا در مقابل نقض‌های مکرر برجام از سوی آمریکا و لگدهای متعدد آن به برجام سکوت می‌کند؟!
2ـ گزارش آژانس مهر تأییدی بر سیاست صادق ایران در برجام و وفای آن به عهدهایی است که در این قرارداد بسته است؛ اما در این میان توجه به این نکته نیز ضروری است همان‌گونه که شتاب‌زدگی دولت در اجرای برجام اشتباه بود، اکنون نیز انجام تعهدات، بیش از مقداری که مکلف به انجام آن بوده‌ایم؛ مانند میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنا و آب‌سنگین نیز اشتباه است و در این زمینه مقامات مسئول کشورمان باید پاسخگو باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات