تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۷۸
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با بصیرت:

آزادسازی شهر البعاج به فروپاشی داعش در عراق می انجامد

اکنون تنها ۵ درصد از شهر موصل قدیمی در دست داعش است و ممکن است تا پایان ماه مبارک رمضان این ۵ درصد هم از وجود داعش پاکسازی شود، اما مشکلات دیگری در عرصه های داخلی عراق باقی خواهد ماند که یکی از این مشکلات همه پرسی احتمالی اقلیم کردستان و نیز فشار آمریکا برای انحلال حشد الشعبی خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
آزادسازی شهر البعاج به فروپاشی تدریجی داعش در عراق می انجامدطی روزهای قبل، نیروهای حشد شعبی عراق شهر راهبردی بعاج در مرز سوریه را به طور کامل از اشغال تروریست های داعش آزاد و آزادسازی مناطق نزدیک به این شهر را آغاز کردند. به گفته کارشناسان، این دستاورد، موفقیت استراتژیکی مهمی به شمار می آید، چراکه به این طریق راه ارتباطی عناصر مسلح برای امدادرسانی به آنها از داخل سوریه قطع می شود.
خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، جهت بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی را با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که در ادامه می آید:

بصیرت: آزادسازی شهر البعاج از دست داعش در عراق چه اهمیتی در روند مبارزه با داعش دارد؟
آزاد سازی شهر البعاج در استان نینوا و محاصره گروهک تروریستی داعش در منطقه القائم عراق، به فروپاشی تدریجی این گروهک در عراق و تامین امنیت مناطق شمال و غرب عراق منجر خواهد شد. از آنجایی که شهر موصل طی دو هفته آینده بر اساس برنامه ریزی های دولت عراق و به عنوان عیدی دولت به ملت عراق به کلی از وجود داعش پاکسازی خواهد شد، لذا این کشور شاهد یک امنیت پایدار خواهد بود، اما برآیند گزارش ها نشان می دهد که بازیگران منطقه ای و بین المللی باز هم در صدد بحران سازی در عراق برخواهند آمد.
موضوع همه پرسی اقلیم کردستان جهت جدایی از عراق که طی مهرماه آینده برگزار خواهد شد، یکی از مشکلات جدید عراق است که غرب و آمریکا آن را برای ملت عراق کلید خواهند زند. همچنین گفته می شود که در آینده نزدیک، داعش و القاعده یک جبهه مشترکی را علیه ملت عراق تشکیل خواهند داد تا بار دیگر شهرهای فرات میانه را نا امن کنند، از این رو پاکسازی البعاج و موصل می تواند در کوتاه مدت امنیت عراق را تامین کند، اما به هر حال کشورهایی مانند آمریکا، عربستان، امارات و اردن مایل نیستند که آرامش و امنیت به عراق باز گردد.

بصیرت: چشم انداز پاکسازی داعش در عراق را پس از پیروزی های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟
در خصوص چشم انداز ناشی از پاکسازی عراق از وجود داعش قطعا داعش در آینده نزدیک از عراق خارج خواهد شد، اما تا زمانی که امنیت کامل به سوریه باز نگردد و تا زمانی که مرزهای سوریه با عراق نا امن باقی بماند، قطعا گروهک های تروریستی بار دیگر درصدد نا امن کردن عراق برخواهند آمد.
قطعا امنیت سوریه و عراق به دلیل وجود مرز مشترک تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین دلیل نیروهای حشد الشعبی درصدد کنترل مرزهای مشترک سوریه و عراق خواهد بود، زیرا ممکن است بار دیگر داعش از طریق سوریه وارد خاک عراق شود. اکنون تنها ۵ درصد از شهر موصل قدیمی در دست داعش است و ممکن است تا پایان ماه مبارک رمضان این ۵ درصد هم از وجود داعش پاکسازی شود، اما مشکلات دیگری در عرصه های داخلی عراق باقی خواهد ماند که یکی از این مشکلات همه پرسی احتمالی اقلیم کردستان و نیز فشار آمریکا برای انحلال حشد الشعبی خواهد بود./

با تشکر از جناب آقای هانی زاده که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات