قزوین >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۰۴

اهداف قطر در اقلیم

کفاح سنجری تحلیلگر و نویسنده کرد عراقی علت توجه دو طرف به توسعه روابط فیمابین را از یک طرف جنبه سیاسی و گشایش کنسولگری قطر در اربیل و از طرفی دیگر جنبه اقتصادی و سرمایه گذاری می داند چرا که اقلیم کردستان منطقه ای مناسب و دارای جذابیت اقتصادی برای سرمایه گذاری با  قانون سرمایه گذاری متمایز است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/محمدمهدی جعفری

یک هیئت قطری برای گشایش کنسولگری قطر در مرکز اقلیم کردستان عراق، در تاریخ ۵ خرداد وارد اربیل شده است.
این هیئت قطری بنا به اخبار رسانه های محلی اقلیم در فرودگاه بین‌المللی اربیل مورد استقبال سفین دزیی، رئیس دفتر روابط خارجی اقلیم کردستان قرار گرفته است.
بر اساس این خبر کنسولگری قطر  در ۶ خرداد  در  مرکز اقلیم کردستان عراق یعنی در شهر اربیل گشایش یافت.
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در جشن افتتاح کنسولگری قطر در اربیل، گفت که امیدوارم این گام دلیلی برای توسعه روابط دوستانه اقلیم کردستان و قطر باشد.
بارزانی افزود که از روابط خوب بین اقلیم کردستان و قطر خرسند هستیم، پیشتر چندین مقام قطری به اقلیم سفر و ما نیز به قطر سفر کردیم.
وی گفت که افتتاح کنسولگری قطر به توسعه روابط در زمینه های مختلف به ویژه در محافل تجاری، فرهنگی، کشاورزی و آموزش عالی کمک خواهد کرد. بارزانی از سرمایه گذاران قطری خواست به اقلیم کردستان سفر و در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنند.
کفاح سنجری تحلیلگر و نویسنده کرد عراقی علت توجه دو طرف به توسعه روابط فیمابین را از یک طرف جنبه سیاسی و گشایش کنسولگری قطر در اربیل و از طرفی دیگر جنبه اقتصادی و سرمایه گذاری می داند چرا که اقلیم کردستان منطقه ای مناسب و دارای جذابیت اقتصادی برای سرمایه گذاری با  قانون سرمایه گذاری متمایز است.
در مجموع اهداف قطر در منطقه اقلیم کردستان عراق دارای چند هدف قابل تقسیم بندی است،اولین هدف قطری ها و هم چنین طرف مقابل یعنی مقامات اقلیم اهداف اقتصادی است و ایجاد کنسولگری قطر در اقلیم کردستان عراق را بیشتر می بایست در همین راستا تحلیل کرد. اقلیم کردستان درصد زیادی از مبادله تجاری بین عراق و قطر را به خود اختصاص داده است. رئیس اتاق تجاری قطر  گفته است که مبادله تجاری بین دو کشور به خصوص پس از افتتاح خط دریانوردی در آوریل 2018 رشد قابل توجه ای داشته و به حدود 472 ریال قطر (130 میلیون دلار) رسیده است.
هدف دیگر اهداف سیاسی است که جریان اخوانی قطر، ترکیه ای آن را دنبال می کند، این جریان خاص در منطقه به دنبال حضور و نفوذ اثرگذارتر در میان مقامات کشورهای منطقه غرب آسیا جهت رسیدن به اهدافشان می باشد.ایجاد کنسولگری قطر در اقلیم کردستان عراق بلافاصله پس از سفر موذیانه ی اردوغان به عراق و منطقه اقلیم، پیام های خاصی را به ذهن متبادر می کند و نشان دهنده تاکیتیک های سیاسی مشترک دو کشور اخوانی همراه در منطقه است.
هدف دیگر قطری ها در موضوع انرژی و همکاری های فی مابین با اقلیم است، قطر به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان منابع گازی دنیا به دنبال استفاده از این ابزار جهت نیل به اهداف سیاسی و امنیتی خویش است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات