تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۲۸
لاوروف: واشنگتن قبول كرد حمله به سوريه ديگر تكرار نشود

تجديد پيمان ايران–روسيه– سوريه مقابل حمله واشنگتن

(روزنامه جوان ـ 1396/01/26 ـ شماره 5065 ـ صفحه 15)

روند تحـــولات ديپلماتيـــك سوريه پس از حمله اخير امريكايي‌ها به پايگاه هوايي الشعيرات در استان حمص شتاب زيادي به خود گرفته است. تلاش‌هاي ديپلماتيك و رسانه‌اي واشنگتن براي بهره‌برداري از اين حمله جهت شكستن محور تهران، مسكو و دمشق نه تنها به جايي نرسيده بلكه وزراي خارجه ايران، روسيه و سوريه در نشستي سه‌جانبه بر لزوم مبارزه با تروريسم و مقابله با اقدامات يكجانبه امريكا تأكيد كردند.

به گزارش جوان، روز گذشته نشست سه‌جانبه‌ محمد جواد ظريف، سرگئي لاوروف و وليد المعلم وزراي خارجه ايران، روسيه و سوريه برگزار شد. تهران و مسكو طي دو سال گذشته توانسته‌اند با تركيب توانايي‌هاي خود گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب را در سوريه عقب برانند و مانع از سقوط دمشق شوند. نشست روز گذشته وزراي خارجه سه كشور پنج روز پس از حمله موشكي امريكا به يك پايگاه هوايي واقع در استان مركزي حمص صورت گرفت. وزير خارجه ايران در ابتداي ورود به مسكو گفت: «پس از تجاوز امريكا به خاك سوريه لازم بود سه كشور ايران، روسيه و سوريه به عنوان سه متحد با هم جلسه هماهنگي را داشته باشند.» امريكايي‌ها روز سه شنبه به بهانه حمله شيميايي در استان شمالي ادلب اين پايگاه هوايي را هدف قرار دادند اما سوريه و متحدانش با رد اتهامات امريكا خواستار تحقيقات بي‌طرفي در اين زمينه شدند و مي‌گويند اين حملات انفجاري «پرچم دروغين» بهانه‌ براي اقدام نظامي امريكا را فراهم كرده است.

ظريف به همراه لاوروف تأكيد كردند كه تهران و مسكو از تحقيقات بين‌المللي درباره حمله شيميايي مشكوك در خان شيخون در استان ادلب در شمال سوريه حمايت مي‌كنند. وزير خارجه روسيه گفت: «كار كميته تحقيق بين‌المللي [ درباره حمله ادعايي شيميايي ] را براي ارائه گزارشي واقعگرايانه تسهيل خواهيم كرد اما سؤال اينجاست كه چرا امريكا از تشكيل اين كميته واهمه دارد؟ امريكا تحقيقي منصفانه و بي‌طرفانه درباره خان شيخون و الشعيرات را نخواهد پذيرفت.» بشار اسد نيز با تأكيد بر اينكه حمله شيميايي در خان شيخون، در استان ادلب، ۱۰۰ درصد ساختگي بود در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه گفت: «برداشت ما اين است كه غرب، مخصوصا امريكا، همدست تروريست‌ها هستند. آنها كل ماجرا را جعل كرده‌اند كه به ما حمله كنند.»

روسيه: آمريكا نبايد دوباره حمله كند

نشست وزراي خارجه ايران، روسيه و سوريه به نوبه خود يك روز پس از سفر ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا به مسكو و ديدار با مقامات ارشد روسيه از جمله ولاديمير پوتين برگزار شد. امريكايي‌ها كه تلاش مي‌كنند حمله به پايگاه هوايي الشعيرات را «تغيير دهنده بازي» نشان دهند با فشار رسانه‌اي و ديپلماتيك درصدد برآمدند روس‌ها را متقاعد كنند كه به حمايت خود از بشار اسد پايان دهد. تيلرسون روز چهارشنبه قبل از ورود به مسكو در گفت‌وگويي تلويزيوني به مسكو هشدار داد كه روسيه بايد «بين امريكا و ايران، اسد و حزب‌الله يكي را انتخاب كند. » اما واكنش روس‌ها به اين تلاش‌هاي‌امريكايي‌ها سرد بود. لاوروف روز چهارشنبه در آغاز ديدار با ركس تيلرسون، از حمله موشكي امريكا به سوريه انتقاد كرد و خواست واشنگتن موضع مبهم و متناقض خود را در قبال سوريه روشن كند. لاوروف همچنين خواست كه امريكا ديگر به سوريه حمله نكند كه ظاهراً در اين زمينه نيز به توافقي با واشنگتن دست يافته‌اند. خبرگزاري روسي اينترفاكس روز جمعه گزارش داد لاوروف به همتاي سوري خود گفت كه روسيه و امريكا بر سر اينكه حملات هوايي امريكا به سوريه نبايد تكرار شود، توافق كرده‌اند. هر چند وزارت خارجه امريكا مي‌گويد احتمال تكرار چنين حملاتي در آينده نيز وجود دارد.

نقش القاعده در حمله شيميايي

بازرس ارشد سابق تسليحات كشتار جمعي سازمان ملل گفت گاز استفاده شده در سوريه، سارين نظامي نبود، زيرا موجب مرگ كلاه سفيدها مي‌شد. اسكات ريتر، بازرس ارشد سابق تسليحات كشتار جمعي سازمان ملل در عراق با اشاره به اينكه حمله شيميايي خان شيخون كار النصره بود، تأكيد كرد: جبهه النصره شاخه القاعده در سوريه در ماجراي اخير در شهرك خان شيخون استان ادلب اين كشور، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور و رسانه‌هاي امريكا را به بازي گرفت. اسكات ريتر در مقاله‌اي در روزنامه «هافينگتون پست» تأكيد كرد: گروه القاعده، رئيس‌جمهور امريكا و رسانه‌هاي اين كشور را در مورد حادثه شيميايي خان شيخون به بازي گرفت. اين كارشناس، با قاطعيت از اطلاعات خطرناكي سخن گفت كه در گزارش‌هاي رسانه‌هاي امريكا درباره حادثه خان شيخون بازتابي نداشت. ريتر در مقاله‌اي در هافينگتون پست به اطلاعات موثقي اشاره كرد كه پيش از اين، نيروهاي روسي در حلب از آزمايشگاه‌هاي ساخت سلاح جبهه النصره كه در آن گاز كلر و فسفر سفيد نگهداري مي‌شد، منتشر كرده بودند. به گفته ريتر، نيروهاي روسيه نمونه‌هايي از اين گازها و نمونه‌هايي از خاك مناطقي را كه هدف حملات خمپاره‌اي با اين مواد سمي قرار گرفته بود، در اختيار سازمان منع اشاعه تسليحات كشتار جمعي قرار داده بودند. ريتر در مقاله طولاني خود با قاطعيت تأكيد مي‌كند جبهه النصره از گاز سارين ضعيف شده در حمله شيميايي به منطقه الغوطه در استان ريف دمشق در سال 2013 استفاده كرده بود. اسكات ريتر تأكيد مي‌كند گروه‌هاي مسلح در حمله به حلب از مخلوط گاز كلر با فسفر سفيد استفاده كردند.

الفوعه و كفريا در مقابل الزبداني و مضايا

منابع سوري از آغاز خروج غيرنظاميان و افراد مسلح از شهرك‌هاي الفوعه و كفريا و الزبداني و مضايا در راستاي توافق ميان مخالفان و نظام سوريه خبر دادند. رسانه‌هاي سوريه گزارش دادند كه 5هزار نفر به عنوان سري اول از شهرك‌هاي الفوعه و كفريا در حومه ادلب كه در محاصره تروريست‌ها هستند خارج شده و به سمت منطقه القصير و الراشدين در حلب حركت كرده‌اند. خروج غيرنظاميان و افراد مسلح در راستاي توافق تبادل ميان مخالفان و نظام سوريه در شهرك‌هاي الفوعه و كفريا در حومه ادلب و مضايا و الزبداني در حومه دمشق صورت مي‌گيرد. «جميل يوسف» رئيس كميته مصالحه زبداني نيز اعلام كرد كه تجهيزات لجستيك براي انتقال تروريست‌ها و خانواده‌هاي آنان از مضايا به سوي ادلب كامل شده است. بر اساس توافق دولت سوريه و تروريست‌ها، قرار است 3هزار و 800 نفر از تروريست‌ها به همراه خانواده‌هايشان از مضايا و الزبداني به سوي استان ادلب خارج شوند. در مقابل قرار است 8 هزار نفر از ساكنان شهرك‌هاي شيعه‌نشين الفوعه و كفريا كه در محاصره كامل قرار دارند به استان حلب انتقال داده شوند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/846088

ش.د9600388

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات