تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۱۹
حاميان قطر و اخوان‌المسلمين از معارضان سوري پاكسازي مي‌شوند

عربستان به دنبال بريدن دست قطر در سوريه

(روزنامه جوان – 1396/03/29 – شماره 5117 – صفحه 15)

همسو با ادامه محاصره قطر، منابع خبري گزارش دادند كه عربستان قصد دارد گروه مخالفان سوري خارج‌نشين مورد حمايت خود را از حاميان قطر و گروه اخوان‌المسلمين پاكسازي كند. در چنين شرايطي معاون امور عربي و آفريقايي وزارت خارجه ايران در ديداري معنادار با وزير خارجه قطر پيام شفاهي رئيس‌جمهور كشورمان را به امير اين كشور داد.

شبكه تلويزيوني الميادين به نقل از «محافل نزديك به تيم هيئت عالي مذاكرات سوري مخالف (گروه مخالفان سوري خارج نشين مورد حمايت رياض)» گفت: عربستان درصدد برگزاري نشست جديد طرف‌هاي مخالف نظام سوريه است تا در اين نشست افراد مورد حمايت قطر و نمايندگان اخوان المسلمين را از اين هيئت كنار بگذارد. اين شبكه افزود: نشست ياد شده براي تشكيل ساختار جديد هيئت عالي مذاكرات است تا جايگزين هيئت كنوني مذاكرات باشد كه در مذاكرات ژنو شركت مي‌كند.

برپايه اين گزارش، عربستان اين اقدام را در سايه بحران در روابط خود با كشور قطر اتخاذ خواهد كرد. عربستان و قطر دو حامي هيئت عالي مذاكرات (گروه مخالفان سوري خارج نشين نظام سوريه) به شمار مي‌روند. رياست هيئت عالي مذاكرات را رياض حجاب برعهده دارد كه مورد حمايت قطر محسوب مي‌شود. كشورهاي بحرين، عربستان، مصر و امارات و چند كشور عربي ديگر دوشنبه هفته گذشته در اقدامي هماهنگ قطع روابط ديپلماتيك خود با قطر را اعلام كردند و در پي آن پروازهاي شركت‌هاي هواپيمايي مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعليق درآمد. اين كشورها دولت قطر را به حمايت از تروريسم متهم كردند و در مقابل مقامات قطري نيز از تلاش كشورهاي ياد شده براي قيموميت بر كشور مستقل قطر سخن گفتند.

استعفاي سفير آمريكا در قطر

سفير امريكا در قطر پس از انتشار پست‌هاي انتقادي در توئيتر از دولت دونالد ترامپ بابت اخراج جيمز كومي استعفا كرد. به گزارش اينديپندنت، دانا شي اسميت استعفايش را يك هفته بعد از بالا گرفتن تنش ميان قطر و چند كشور ديگر حوزه خليج فارس و قطع ارتباط ديپلماتيك اين كشورها با دوحه اعلام كرد. سفير سابق امريكا در قطر مشخص نكرده كه آيا بحران جاري در منطقه يا نقش دولت ترامپ در آن در تصميمش نقش داشته است، با اين حال وي هنگامي كه جيمز كومي در تاريخ ۹ مه از مديريت اف‌بي‌آي بركنار شد در توئيتي نوشت: وضعيت سختي است كه در خارج از كشور از خواب بيدار مي‌شويم و چنين اخباري را از وطن مي‌شنويم، در حالي كه مي‌دانيم بايد امروز را صرف توضيح دادن درباره وضعيت دموكراسي و نهادهاي كشورمان كنيم. او در ادامه نوشت: اين ديپلمات‌ها هستند كه از نظام سياسي ما دفاع كرده و درباره آن توضيح مي‌دادند اما هنگامي كه اين ميزان خصومت حزبي بالا مي‌گيرد كارمان سخت مي‌شود هرچند همچنان هيچ كشوري بزرگ‌تر از امريكا نيست. اين در حالي است كه اسميت كه توسط باراك اوباما سه سال پيش به عنوان سفير امريكا در قطر انتخاب شد در عين حال توئيتي برخلاف حرف‌هاي ترامپ عليه قطر منتشر كرده و نوشت: قطر يك شريك قدرتمند در مبارزه با تأمين مالي تروريسم است. اين برخلاف گفته ترامپ بود كه تأكيد كرد قطر يك تأمين كننده مالي تروريسم در سطوح بالاست.

تناقض‌گويي تحريم‌كنندگان

وزير خارجه قطر از اقدام عربستان، امارات و بحرين در اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشورش بدون اينكه خواسته مشخصي داشته باشند، ابراز تعجب كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه خبري الجزيره، محمد‌بن‌عبدالرحمان آل‌ثاني، وزير خارجه قطر در گفت‌وگويي با تلويزيون رسمي قطر اظهار داشت: تناقض‌هاي موجود در اظهارات مسئولان سه كشور عربستان، امارات و بحرين و اتهاماتي كه آنها متوجه دوحه كرده‌اند، مهم‌ترين دليل بي‌اساس بودن اين اختلافي ‌است كه ما واقعاً پيشينه ‌آن را نمي‌دانيم. عبد الرحمان با اشاره به اينكه كويت تلاش بسياري براي حل بحران منطقه خليج فارس مي‌كند، گفت: تا اين لحظه هيچ‌گونه درخواستي به كويت ابلاغ نشده و حتي ليست اتهامات نيز از سوي اين كشورها ارائه نشده است و اظهارات مسئولان اين سه كشور ما را «شگفت‌زده» كرده است.

وزير خارجه قطر افزود: يك بار مي‌گويند خواسته‌هايشان را به كويت ابلاغ خواهند كرد و اختلافات منطقه خليج فارس مربوط به همين منطقه است و بايد توسط كشورهاي همين منطقه مهار شود، بار ديگر مي‌گويند خواسته‌هاي خود را به امريكا ابلاغ خواهند كرد و دوباره اعلام مي‌كنند به دنبال آن هستند قطر اقداماتي در راستاي خواسته‌هاي نامشخص آنها كه متأسفانه ما آنها را نمي‌دانيم، انجام دهد. وي در ادامه گفت: آيا اين اقدامات واقعاً براي تغيير سياست قطر درقبال موضوعي از اساس اشتباه كه آنها ادعا مي‌كنند است يا براي تحميل قيموميت خود بر قطر؟ اين امر غير قابل قبول و مسئله‌اي رد شده است و ما بارها اين را گفته‌ايم. عبد الرحمان در ادامه گزينه استراتژيك براي كشور قطر را گفت‌وگو براي حل اين بحران دانست و گفت: اين كشورها اقدامات تأسفباري را در پيش گرفته‌اند و از پيامدهاي منفي آن در مراحل آتي خبر ندارند، قطر كشورهاي دوست با خود را مي‌شناسد و مي‌داند چه كشورهايي حامي‌اش هستند و چه كشورهايي نيستند.

پيام شفاهي روحاني به شيخ تميم

معاون امور عربي و آفريقايي وزارت خارجه پيام شفاهي حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران را به امير قطر، تسليم وزير خارجه اين كشور كرد. به گزارش شبكه الجزيره، شيخ تميم بن‌حمد‌آل‌ثاني، امير قطر، پيام شفاهي حسن روحاني را دريافت كرد. خبرگزاري قطر اعلام كرد پيام روحاني به امير قطر را حسين جابري انصاري، معاون امور عربي و آفريقايي وزارت خارجه ايران، در ديدار با شيخ محمد بن عبد الرحمان آل ثاني، وزير خارجه قطر تسليم وي كرده است. رابطه با ايران و گروه‌هاي مقاومت مرتبط با ايران از جمله حشدالشعبي و حزب‌الله لبنان از جمله نقاط كانوني اختلافات كشورهاي عربي حاشيه خليح‌فارس به رهبري آل‌سعود با قطر است.

http://www.Javann.ir/857621

ش.د9600807

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات