تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۵۳
تأكيد ظريف بر نقش عربستان در حملات تروريستي به تهران

برای همسایگان امنیت می‌خواهیم؛ حتی عربستان

(روزنامه بهار – 1396/03/24 – شماره 207 – صفحه 11)

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید در شرایط حاضر برای ما خیلی مهم است که تنش جدید بین قطر و عربستان را از طریق گفت و گو حل کنیم.

محمد جواد ظریف در سخنانی در اجلاس اسلوفروم افزود: بیش از 20 سال است می‌گوییم همه مسائل را از طریق گفت و گو حل کنیم، اگر پس از جنگ عراق، قطعنامه آن را به طول کامل می‌کردیم، جنگ کویت رخ نمی‌داد، اگر جلوی جنگ کویت را می‌گرفتیم داعش به‌وجود نمی‌آمد. وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ایران گفته عربستان پشت حملات‌تروریستی است؟ گفت: مسئولان عربستان صحبت هایی کردند و به طور علنی گفتند جنگ را به داخل ایران می‌بریم و این تهدید مستقیم است، همان روز که حمله کردند وزیر خارجه عربستان توییت کرد. ظریف افزود: ما آگاه هستیم و اشراف امنیتی داشتیم که گروه هایی که در قسمت‌های شرقی ایران تحرکاتی می‌کنند و دو ماه پیش نیز 9 نفر در بلوچستان کشته شدند. از موقعیت خوب همسایگان استفاده و علیه ما اقدام می‌کنند. وی تاکید کرد: سیاست خارجی ما واضح است، از 1986 مسئولان ما خواستند و گفتند دنبال امنیت منطقه‌ای هستند. ما امن‌ترین کشور در منطقه هستیم و مردم ما بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند.

وزیر امورخارجه گفت: ما می‌خواهیم همسایگان حتی عربستان و قطر امن باشند، ما احتیاج به امنیت داریم و همسایگانی می‌خواهیم که امنیت داشته باشند. وی همچنین گفت: ایران مطلع است که عربستان سعودی به طور فعال در توسعه گروه‌های‌تروریستی در نزدیکی مرزهای شرقی و غربی ایران مشارکت دارد. ظریف، در سخنان خود در مجمع اسلو در نروژ، به اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت که این اظهارات از پیش حاکی از حملات ‌تروریستی اخیر در تهران بود.

ظریف این اظهارات سعودی‌ها را تهدیدی مستقیم و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز از سوی ریاض دانست. وی افزود: ایران هوشیار است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد عربستان سعودی در توسعه گروه‌های ‌تروریستی که در نزدیکی مرزهای شرقی و غربی ایران فعالیت می‌کنند، مشارکت دارد. ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد‌ترامپ چشم خود را روی واقعیت نقش عربستان در حملات‌تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا و دیگر حوادث ‌تروریستی در غرب بسته است.

وی افزود:‌ترامپ تلاش می‌کند تا ملیت 15 حمله کننده عربستانی یا هر حمله کننده دیگری که آمریکا یا کشورهای غربی که در طول 20 سال گذشته هدف قرار داده است را تغییر دهد. وزیرامورخارجه ایران گفت که آمریکا تلاش می‌کند تاریخ را عوض کند.

بحران‌ها راه حل نظامی ندارد

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مطمئن هستیم که ایران به تعهدات خود پایبند است از این رو همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

جان کری در اجلاس اسلو فروم افزود: ما بحران‌های زیادی در جهان داریم که نشان می‌دهد هیچ نوع راه حل نظامی برای این‌ها وجود ندارد. وی ادامه داد: در جنگ سوریه همه قبول کردند که راه حل نظامی وجود ندارد، راه حل یک طرفه مثل بدتر کردن جنگ درست نیست، شجاعت و همکاری می‌خواهد که این مساله را حل کنیم. کری تاکید کرد: تنها راه جلوگیری از تنش‌ها این است که این راه حل‌ها را هدایت کنیم که در این اجلاس می‌خواهیم همین کار را کنیم. وزیر خارجه پیشین آمریکا با یادآوری مساله هسته‌ای ایران و این که برخی از رهبران کشورهای منطقه، تنها راه را بمباران ایران می‌دانستند، اظهار کرد: رهبران کشورهای منطقه به من و باراک اوباما رئیس جمهوری وقت می‌گفتند که باید ایران را بمباران کنید.

کری افزود: تا پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای به سمت یک تنش بسیار جدی با ایران حرکت می‌کردیم. ما در برابر همه تحرکات یک مسیر متفاوت را اتخاذ کردیم.

وی ادامه داد: ما به یک راه حل مورد توافق هر دو طرف رسیدیم، روشی که ما در پیش گرفتیم کارآمد بود و جواب داد و امروز جهان امن‌تر است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: کشوری که در دانش و فناوری در چرخه هسته‌ای به پیشرفت‌های شایانی رسیده است؛ به شکل داوطلبانه تصمیم می‌گیرد، گزینه‌های خود را کنار بزند و احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای را هم در هر زمانی به صفر برساند.

کری با بیان این که ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند است، اظهار کرد: ایران قبول کرده با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند که بر اساس گزارش آژانس، ما مطمئن هستیم ایران به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند است. وی تاکید کرد: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

اسلو فروم به عنوان یک نشست هم اندیشی بین المللی که از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوی مرکز گفت و گوی بشر دوستانه سوییس حمایت می‌شود از سال 2003 با برگزاری نشست‌های سالانه در ماه ژوئن در اسلو به کانونی برای مذاکره و تبادل نظر در خصوص درگیری‌های بین المللی از جمله در آفریقا و آسیا تبدیل شده است.

ش.د9600810

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات