صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 13 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برخی مکرر می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده، اما گویا آنها اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف است جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند. حمایت از آمران به معروف وظیفه‌ قوه‌ قضائیه است. (1396/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز            
 حرکت لاک‌پشتی
در این روزها به دلیل تقارن صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در تیر ماه سال ۱۳۸۱ برای تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یکی از موضوعات مهم رسانه‌ها به همین بحث اختصاص یافته است. از زمان تأسیس ستاد تاکنون 15 سال می‌گذرد؛ اما عملکرد ستاد فرازونشیب‌های فراوانی داشته است. به نوعی می‌توان گفت، با برخوردهای سینوسی و دوره‌ای که در طول این سال‌ها صورت گرفته، ریشه قاچاق در کشور سوزانده نشده است. همگی اذعان دارند قاچاق از عواملی است که به تولید داخلی ضربه اساسی وارد می‌کند و در پی آن مسئله اشتغال در کشور آسیب جدی می‌بیند. متأسفانه، طی این سال‌ها ورود کالاهای قاچاق رو به تزاید است و کار به جایی رسیده که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت مبارزه قاطع و جدی‌تر دستگاه‌های مسئول با قاچاق کالا تأکید کرده‌اند و از عملکرد مسئولان در این بخش گله‌مند هستند. ایشان در دیدار سال گذشته با مسئولان نظام در 25 خرداد فرمودند: «مسئله قاچاق خیلی مسئله مهمی است و با شوخی شوخی و آهسته‌کاری و مانند اینها هم کاری پیش نمی‌رود؛ باید یک کار جهادی قاطعِ انقلابی کرد.» قرار بود طرح‌هایی، چون طرح رجیستری (کددار کردن گوشی‌های تلفن همراه)، رهگیری کالای وارداتی، جمع‌آوری کالای قاچاق از سطح بازار و آتش زدن محموله‌های قاچاق جلوی چشم مردم به طور جدی پیگیری شود؛ ولی همه این طرح‌ها نیمه‌کاره رها شده‌ و بخشی از آنها تنها در یک بازه زمانی کوتاه اجرا شده‌اند. در کل، باید گفت عملکرد دستگاه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا، راضی‌کننده نیست؛ زیرا بیشتر این طرح‌ها به دلایل و ملاحظات سیاسی، متوقف شده یا نیمه‌کاره رها شده‌اند. برای نمونه، طرح رجیستری به دلیل کم‌کاری وزارت ارتباطات و به قولی به بهانه نبود پیمانکار متوقف شد. طرح برخورد با کالاهای قاچاق از سطح بازار نیز به علت نامه‌نگاری اصناف به مسئولان ارشد دولت عقیم ماند و آتش زدن محموله‌های قاچاق هم به تدریج رنگ باخت. همچنین طرح‌های مؤثری چون کد رهگیری کالا، سامانه جامع انبارها و برخط شدن سیستم گمرکات و واردات کالا، به ‌طور لاک‌پشتی حرکت می‌کنند. در نهایت باید گفت، راه‌حل مبارزه با قاچاق را در خرده‌فروشی نمی‌توان یافت؛ بلکه دولت باید بدون ملاحظه کاری و با نگاه راهبردی بر ورود کالاها از گمرکات کشور که متولی آن است، به طور دقیق نظارت داشته باشد.

▼ گزارش روز 
فراتر از متن
روز گذشته پای شرکت فرانسوی توتال به ایران باز شد و سرانجام قراردادهای نفتی پرحاشیه (IPC) در روزهای آخر دولت یازدهم با طرف‌های خارجی به امضا رسید. از یک سو حامیان دولت امضای این قرارداد را ثمره برجام و جذب سرمایه و فناوری به کشور می‌دانند و از سوی دیگر منتقدان دولت معتقدند امضای این قرارداد یک بازگشت بزرگ به عقب است که استقلال کشور را به طور جدی خدشه‌دار کرده و منافع ملی ما در حوزه نفت را با چالش‌های اساسی روبه‌رو می‌کند؛ منتقدان همچنین بستن قرارداد با شرکت توتال را که سابقه خوبی در عمل به تعهدات خود در قبال کشورمان ندارد و در دوران تحریم به راحتی قراردادهای فی‌مابین را نقض کرده است، یک خطای راهبردی می‌دانند؛ برخی دیگر از منتقدان بر این باورند که حتی اگر تمام ادعاهای مطرح شده درباره این قرارداد صحت داشته باشد، گره زدن کشور با شرکت‌های خارجی و قفل کردن اقتصاد ایران به غرب می‌تواند سبب افزایش وابستگی و تقدیم اهرم‌های بیشتر به غرب برای فشار وارد کردن به کشورمان شود. البته با توجه به اطلاعات اندکی که درباره متن این قراردادها در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است، نمی‌توان قضاوت دقیقی داشت؛ اما فراتر از متن این قراردادها اظهاراتی که طرف‌های خارجی در فرایند حضور مدیران شرکت توتال در ایران و امضای قرارداد مطرح کردند، می‌تواند نگرانی‌های جدی را به همراه داشته باشد. روز گذشته مدیر توتال در تهران که حتی توانست با حسن روحانی، بالاترین مقام اجرایی کشور هم دیدار کند! در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا از اجرای این قرارداد شما را منع کند چه واکنشی خواهید داشت، می‌گوید؛ «اگر آمریکا چنین نظری داشته باشد، ما نمی‌توانیم به تعهدات‌مان عمل کنیم!» و البته عجیب‌تر از آن، واکنش بیژن نامدارزنگنه به این سخنان است که به جای پاسخی قاطع و صریح، تنها می‌گوید: «از مدیران توتال به دلیل این گفته‌ها گله‌مند هستم!»

▼ خبر ویژه                      
دستور کار دائمی فتنه‌گران
مقابله با قانون اساسی و تن ندادن به قوانین کشور دستور کار دائمی فتنه‌گران است که اربابان خارجی ابلاغ کرده و نیروهای خودفروش در داخل آن را پیگیری می‌کنند. در همین راستا، حمیدرضا سلیمانی از فتنه‌گران 88 در تازه‌ترین مطلب خود با بهانه قرار دادن سخنان رئیس‌جمهور، با حمله به قانون اساسی کشور پیگیری خط دشمنان را در داخل کشور تدارک دیده است. ‏وی طی مطلبی در صفحه اجتماعیش تحت عنوان «پشت پرده سخنان اخیر دکتر روحانی؛ راهکار انتخاب رهبر آینده...» نوشته است: «اصلی‌ترین وظیفه مجلس خبرگان کشف مقبولیت مردمی فقیه است و بهترین راه کشف آن، به رأی گذاشتن منتخب خبرگان و دو مرحله‌ای شدن انتخاب رهبر هست.» این سخنان نابخردانه و هوس‌آلود در حالی بیان می‌شود که قانون اساسی کشورـ که میثاق همه ملت ایران است‌ـ راه را در هر وضعیتی روشن کرده است، اما گویا فتنه‌گران عادت کرده‌اند به قانون تن ندهند و کشور را با چالش و درگیری مواجه کنند. اینکه آیا وی از نیت رئیس‌جمهور خبر دارد یا سخنان وهن‌آلودی را به مجری قانون اساسی نسبت داده است، به طور حتم باید از سوی رئیس‌جمهور مشخص شود؛ ولی اینکه سلیمانی در حال حاضر مجری دستور سرویس‌های خارجی برای مقابله با قانون اساسی کشور است، باید قوه قضائیه و نهادهای امنیتی به وظیفه خود عمل کنند تا طرح برپایی فتنه‌ای دیگر در همین ابتدا نقش برآب شود.
 
▼ اخبار
1ـ آیا روحانی برای کابینه با رهبری مشورت می‌کند؟!
عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره دیدار رئیس‌‌جمهور با رهبری و مشورت در زمینه چینش کابینه گفت: تاکنون خبر موثقی مبنی بر اینکه آقای روحانی با رهبری با هدف مشورت برای بستن کابینه دیدار داشته است، به دست نرسیده است. وی اظهار داشت: رئیس‌جمهور هر دوشنبه با رهبری دیدار دارند و این هفته نیز پس از دو هفته که نتوانستند به دیدار رهبر بروند، این دیدار صورت گرفته است. این رسم از قدیم است و در گذشته هم رؤسای‌جمهور دوشنبه‌ها خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رسیدند. ناصری ادامه داد: رئیس‌جمهور درباره چینش کابینه گزارش‌هایی را از کارگروه‌‌ها دریافت کرده و به جمع‌بندی هم رسیده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این خبر به دلیل قرینه شدن دریافت گزارش‌ها از سوی روحانی و دیدار وی با رهبری به وجود آمده است، باز هم تکرار می‌کنم هنوز خبر موثقی در دست نیست؛ ولی ممکن است درباره کابینه هم در این دیدار صحبت شده باشد.

2ـ رئیس‌جمهور قصد ادامه برجام را نداشت!
غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفت: «مخالفت‌های گسترده سبب خستگی آقای روحانی شده بود، به شکلی که ایشان قصد ادامه مسیر برجام را نداشتند. با وجود این آیت‌الله هاشمی مانع این کار شدند و به آقای روحانی عنوان کردند با قدرت مسیر پیش رو را طی کنید و با اختیارات بیشتری که کسب می‌کنید، مسئله برجام را به نتیجه برسانید. در نتیجه آیت‌الله هاشمی اجازه نداد برجام متوقف شود.» رجایی افزود: «آیت‌الله هاشمی در گذشته به صورت مکرر بر این نکته تأکید داشتند که تیم اطلاع‌رسانی آقای روحانی عملکرد ضعیفی دارد و قادر نیست از ایشان دفاع کند. این در حالی است که آقای روحانی برخلاف آیت‌الله هاشمی که دارای هسته مشاوره در کنار خود بودند، فاقد هسته مشاوره است که این مسئله می‌تواند در چهار سال آینده برای دولت ایشان مشکل ایجاد کند.»

3ـ مخالفت محمد هاشمی با تغییر در کابینه!
محمد هاشمی درباره تغییر کابینه در دولت آینده گفت: پیش از این هم گفته‌ام رأیی که مردم در این انتخابات داده‌اند، رأی به کابینه و عملکرد مجموعه دولت آقای روحانی بود نه به شخص؛ بنابراین، ضرورتی برای تغییر در وزرا و مدیران ارشد وجود ندارد مگر اینکه وزیری خود نخواهد به همکاری ادامه دهد. از نظر علم مدیریت خود تغییر موجد بی‌ثباتی است و ثبات رمز و راز موفقیت است. هاشمی ادامه داد: بیشتر وزاری کابینه آقای روحانی چهار سال در کابینه اول ایشان خدمت کرده‌اند و تجربه‌ای گران‌بها آموخته‌اند. آنها از پیش نیز سابقه اداری و مدیریتی قابل توجهی داشته‌اند. سال‌ها نیز در پشت میز دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند. بنابراین در حوزه مدیریتی خود خبره و مسلط هستند. با این تفاسیر، چه دلیلی وجود دارد که به خواست عده‌ای گوش داده و آنها را تغییر دهیم؟!

4ـ جبهه مردمی نیروهای انقلاب با سازوکار جدید
لطف‌الله فروزنده، عضو هیئت‌رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به آخرین تصمیمات برای تغییر در ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: جبهه مردمی با آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و طبیعتاً برای اینکه بتواند به کار خود ادامه دهد سعی می‌کند با سازوکارهای جدیدتری کار را شروع کند. وی تأکید کرد: اهداف و رویکرد جبهه همان رویه قبلی است و همان‌طور که از ابتدا  اعلام کردیم، گفتمان‌سازی، ترویج گفتمان و وحدت نیروهای انقلابی در سطح گسترده را به طور جد دنبال می‌کنیم.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس گزارشی، مرکز حفاظت اطلاعات قوه ‌قضائیه در سال 95 با 178 وکیل متخلف برخورد کرده که این رقم نسبت به سال 94 (99 مورد)، 45 درصد افزایش داشته است. همچنین، در سال 95 با  64 کارشناس متخلف برخورد شده که نسبت به سال 94، 87 درصد افزایش داشته است. گفتنی است، برخورد حفاظت اطلاعات دستگاه قضایی با کارچاق‌کن‌ها، جاعلین، شهود دروغین و دیگر اشخاص مرتبط در سال گذشته 103 مورد بوده که نسبت به سال 94 (101 مورد)، هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.
سردار سرلشکر صفوی گفت: پس از شکست‌های آمریکا، عربستان سعودی و صهیونیست‌ها در عراق و سوریه، احتمال ایجاد فتنه جدیدی از سوی همین ائتلاف در منطقه خلیج‌فارس وجود دارد. وی افزود: شکست سعودی‌ها در جنگ یمن برای آل‌سعود تحقیر‌آمیز بود و در نتیجه عربستان سعودی در پی شکست‌های خود و با حمایت آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها به دنبال تشکیل به اصطلاح ناتوی عربی است.
مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه برای مدیریت مصرف آب باید قیمت آب افزایش یابد و به سمت واقعی شدن برود، گفت: ۲۸۹ شهر تنش آبی دارند و با 8/8 درصد کمبود تولید آب روبه‌رو هستیم؛ پس باید مشترکان در این شهرها 8 درصد صرفه‌جویی کنند تا بتوانیم دوران اوج مصرف آب را سپری کنیم.
نجاح محمدعلی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «من و تو» با اشاره به شکست داعش در عراق، گفت: «جا دارد از جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم، به ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سلیمانی و مشاورش سردار تقوی که شهید شد.» این روزنامه‌نگار عراقی تأکید کرد: «اگر ایران نبود، ما نمی‌توانستیم داعش را در عراق سرنگون کنیم.»
در نتایج سرشماری استرالیا، جمعیت فارسی‌زبانان این کشور در مقایسه با سال 2011 حدود 70 درصد افزایش یافته است. در سال 2016 نیز، 56 هزار و 313 نفر اعلام کردند که در خانه‌های خود فارسی صحبت می‌کنند، در حالی که این آمار در سرشماری سال 2011 استرالیا، 34 هزار و 561 نفر اعلام شده بود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به راه‌اندازی رسمی سامانه تدارکات الکترونیکی، گفت: تاکنون ۱۵ هزار کالای ایرانی برای بررسی معاملات و خریدهای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این سامانه ثبت شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات