اقتصادی >>  بازار سرمایه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۳۱
رئیس اسبق بانک مرکزی ایران در گفت وگو با بصیرت عنوان کرد؛

خدشه دار شدن اطمینان به نظام پولی سبب مشکلات می شود

برخی به جای جلوگیری از بروز تنش‌ها، اعلام می‌کنند این مؤسسات مجوز ندارند و حتی مؤسسات و بانک‌هایی هم که مجوز دارند از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین طبیعی است که مردم واکنش نشان دهند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
وضعیت مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری و سپرده گذاران آن در روزهای اخیر تا آنجا پیش رفت که مجلس شورای اسلامی، در نظر داشت طرح سوال از رئیس جمهور را محقق سازد، با تعیین فرصت یک هفته ای، بانک مرکزی  را موظف کرد تا پاسخگوی نیازهای سپرده گذاران باشد و دولت در اسرع وقت دغدغه مردم را رفع کند و گزارش آن را به مجلس ارائه کنند. شاید بتوان گفت؛ برخورد ضربتی با تخلف تعاونی های زیر مجموعه موسسات اعتباری و تعیین تکلیف سپرده گذاران آن اقدامی در راستای ترمیم اعتماد مردم به شبکه بانکی باشد.
محمود بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی ایران که در حال حاضر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، است با اشاره به اینکه مسائل پولی و مالی بسیار حساس است به خبرنگار پارلمانی ما گفت: مسایل پولی و مالی بسیار حساس است و اگر این منابع از سوی بیمه ها بیمه شده اند، باید بیمه پاسخگوی مطالبات مردمی باشد و اگر این گونه نیست منابع تسهیلاتی منقول و متملکات پس از ارزیابی دستگاه های مربوطه به مردم پرداخت شود.
رئیس اسبق بانک مرکزی ایران با بیان اینکه قوی ترین بانک های جهان هم نمی توانند در یک لحظه پول بیش از 20 درصد سپرده گذاران را عودت دهند، تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری باید تلاش کنند تا اعتماد و اطمینان مردم به بانک ها کم رنگ نشود  و بی اعتمادی بر بانک ها سایه  نیندازد.
بهمنی، یادآور شد: با صحبت هایی که با مسئولان بانک مرکزی صورت گرفته است پول مردم حتما باید پرداخت شود و به میزان مطالبات مردمی یک خط اعتباری ارزیابی شود و مطالبات مشخص شده مردم را پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه جامعه نیازمند اطمینان به سیستم بانکی است، عنوان کرد: برخی به جای جلوگیری از بروز تنش‌ها، اعلام می‌کنند این مؤسسات مجوز ندارند و حتی مؤسسات و بانک‌هایی هم که مجوز دارند از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین طبیعی است که مردم واکنش نشان دهند. اما نکته مهم در اقتصاد اعتمادی است که مردم و صاحبان منابع به بانک‌ها دارند. لازم است بدانید که این پول‌ها در نهایت به مردم پرداخت می‌شود اما اگر اطمینان جامعه به نظام پولی خدشه‌دار شود، با مشکلات بزرگی مواجه می‌شویم. اکنون که عدم تعادل منابع رخ داده، باید مسئولین دولتی به بانک مرکزی مصوبه و مجوزی برای پرداخت‌ها بدهند چرا که این نهاد به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، افزود: بانک مرکزی برای حل مشکلات موجود در موسسات مالی نیازمند ساماندهی با آرامش و بدون نگرانی است تا سپرده گذاران بتوانند به مطالبات خود دست یابند.
حمیدرضاحاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اینکه همسان سازی دغدغه های مردم در برنامه ششم توسعه به خوبی دیده شده است، به خبرنگار پارلمانی ما، گفت: نیاز امروز کشور کارآمدی و صداقت است و بانک مرکزی امروزه تکالیف زیادی دارد که بهتر است به انجام برساند نخست اینکه سامانه حقوق ها باید دیده شود تا مردم ببینند. همه چیز در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید رسالتش را به درستی انجام دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مشکلات امروز بانک ها و موسسات مالی یک کلاف درهم پیچیده است، تصریح کرد: پشت پرده مشکلات امروز بانکی کسانی هستند که می خواهند این منابع روانه بانک خصوصی شود مثل مدارس تیزهوشان که با شکل گیری آن شاهد تعطیلی یا کم کاری دیگر مدارس می شویم. اینکه می بینیم مردم  را به مشکلات مالی و بانکی می اندازند باید دید پشت پرده این موضوع چه چیزی است.
حاجی بابایی، افزود:  اگر موسساتی که غیر قانونی بوده است دولت محترم باید جلوی آنها را می گرفت و اگر قانونی هستند باز هم این دولت است که به مردم بدهکار شده است در هر دو صورت دولت و بانک مرکزی به مردم بدهکارند  و باید پول مردم را بدهند. مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد بررسی خود قرار داده است و به زودی شاهد پاسخگویی دولت در این زمینه خواهیم بود.
از آنجایی که برخی موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و شناسنامه دار هستند هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی وضعیت سپرده گذاران تعاونی های منحل شده اقدام کند تا مردم بتوانند به حقوق خود دست یابند .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات