(روزنامه جام جم ـ 1396/04/25 ـ شماره 4872 ـ صفحه 2)
** برای دولت مقاومت که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تصریح شده، میتوان چند ویژگی را برشمرد که به نحوی در قانون اساسی نیز به آن تصریح یا اشاره شده است:
اول؛ نفی هرگونه سلطهجویی و دستاندازی به کشورها و ملتها.
دوم؛ نفی هرگونه سلطهپذیری و سازش و تسلیم در قبال زیادهطلبی و زورگویی قدرتها.
سوم؛ تعامل سازنده و تقویت روابط صلحآمیز متقابل با کشورهایی که با نظام و ملت ما سر ستیزه و خصومت ندارند.
چهارم؛ صیانت از استقلال کشور و اقتدار ملی.
پنجم؛ اجرای دیپلماسی عزتمندانه و فعال و ایفای نقش موثر و سازنده در قبال تحولات منطقهای و جهانی.
ششم؛ اجتناب از انفعال و عقبنشینی در مواجهه با سیل اتهامات مستمر و بیپایه و اساس دشمنان و رویکرد خصمانه قدرتها.
هفتم؛ افزایش روزافزون قدرت بازدارندگی با بهرهگیری از ظرفیتها و قابلیتهای درونی کشور با هدف دفع تهدیدات منطقهای و فرامرزی.
در این میان «قدرت ملی» که برآیند مجموعه ظرفیتها و توانمندیهای مادی و معنوی/ بالقوه و بالفعل کشور در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، نظامی و دیپلماتیک است، نقش تعیینکننده و حیاتی را در دستیابی به اهداف فوق دارد. بنابراین برنامهریزی و سرمایهگذاری و اهتمام روزافزون درجهت تقویت کارآمدی در تمامی حوزههای فوق میتواند به سامانیابی بیشتر دولت مقاومت و افزایش تاثیر و نفوذ آن کمک کند.
* با تقویت دولت مقاومت چگونه میتوان با تحریمها مقابله کرد؟
** از ملزومات دولت مقاومت، اقتصاد مستقل و مقاوم است؛ اقتصادی متکی بر امکانات و منابع سرشار داخلی، مرتبط و فعال در عرصههای خارجی و پایدار در برابر تکانههای بیرونی. استقلال سیاسی کشور نیز تا حد زیادی به چنین اقتصادی وابسته است. تحریمهای اقتصادی گسترده، هدفمند و خصمانه برخی کشورها با راهبری ایالات متحده نیز با انگیزه فلج کردن فعالیتهای جاری اقتصادی و همچنین پیشگیری از سامانیابی اقتصاد مستقل و مقاوم اعمال شده است. بنابراین تنها راه ناکارآمدسازی ابزار تحریم و رهایی از تهدیدهای تحریم و آثار ناشی از آن، جهتگیری درست و تلاش جدیتر برای رسیدن به اقتصادی قوی، مستقل و مقاوم است.
* رهبری از دارا بودن منطقه نفوذ وسیع به عنوان یکی از مولفههای دولت مقاومت یاد کردند. ما اکنون وضعیت خوبی در منطقه داریم، چطور میتوان این منطقه نفوذ را گسترش داد؟
** وسعت منطقه نفوذ هر کشور پیوند ناگسستنی با قدرت ملی، منابع و عوامل آن دارد. موقعیت جغرافیایی، جمعیت و منابع انسانی، منابع طبیعی، توان دفاعی و نظامی، اقتدار سیاسی و دیپلماتیک، مردمسالاری و حضور گسترده مردمی، خداباوری و رشد معنویات، وحدت و انسجام ملی از جمله عوامل تعیینکننده در میزان قدرت ملی یک کشور است.
جمهوری اسلامی ایران، سرمایه عظیم و متنوعی از مجموعه این منابع در اختیار دارد که استفاده بهینه از آن، وسعت منطقه نفوذ او را گستردهتر و عمیقتر میکند. باید توجه داشت هرگاه یکی از این عوامل به هر دلیلی تضعیف شود، برد قدرت ملی کشور کاهش مییابد و درنتیجه وسعت منطقه نفوذ نیز محدود میشود. بنابراین مصوبات، اقدامات و تدابیر سیاستگذاران و دولتمردان کشور باید به گونهای باشد که برآیند آن تقویت و استحکام منابع و عوامل قدرت ملی باشد.
شاید توضیح این مطلب نیز ضروری باشد که مفهوم «منطقه نفوذ» و گسترش آن در تضاد با اصل «نفی سلطهطلبی» و دستاندازی به کشورها نیست، بلکه افزایش قدرت ملی و به تبع آن بسط منطقه نفوذ به منظور دستیابی به اهداف مهمی مانند تامین امنیت ملی، افزایش ضریب قدرت بازدارندگی، دفع تهدیدات امنیتی فرامرزی، حفاظت از سرمایهها و منافع ملی، تاثیرگذاری بر معادلات و تحولات پیرامونی و جهانی موثر بر سرنوشت ملت و کشور و ارتقای جایگاه و منزلت سیاسی بینالمللی نظام صورت میگیرد و نه کشورگشایی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها.
* رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان عالی قضایی، بر ضرورت فعال بودن دستگاه قضا در عرصه بینالمللی هم تاکید کردند. چگونه میتوان از ظرفیت همه دستگاهها برای افزایش تحرک بینالمللی استفاده کرد؟
** شناسایی ساز و کارهای بینالمللی و چگونگی بهرهبرداری از آنها نقش مهمی در ارائه یک دیپلماسی فعال، مسئولانه، اثرگذار و حرفهای در حوزههای مختلف دارد. این مورد قبول است که بسیاری از ساز و کارها و موسسات وابسته به نهادهای بینالمللی تحت تاثیر فشارهای سیاسی و تطمیعهای مادی و مالی از سوی برخی قدرتها و لابیهای خاص میباشند؛ با این وجود نباید از ظرفیت این نهادها و همچنین فرصتهایی که در عرصه بینالمللی برای به کرسی نشاندن یک حقیقت یا دفاع از حقوق مشروع و قانونی یک فرد یا یک ملت در قالب استفاده از همین موسسات و ساز و کارهای حاکم بر آن وجود دارد، غافل شد. به همین دلیل تاکید مقامات عالی کشور همواره بر حضور فعال، هوشمند و مبتکرانه در نهادهای بینالمللی بوده است. امور مربوط به قوه قضاییه به دلیل ماهیت تخصصی حقوقی و قضایی و بعضا بینالمللی آن نیز از ظرفیت و قابلیت مناسبی برای یافتن راهحلهای مناسب برای استیفای حقوق قانونی ملت، مقابله با زیادهخواهیها و زورگویی برخی از قدرتها که فاقد وجاهت حقوقی و مشروعیت بینالمللی و مقبولیت عرفی است، برخوردار است. یکی از بهترین راهکارها که برای افزایش تحرکات بینالمللی و اثربخشی آن توسط سایر دستگاهها به نظر میرسد، هماهنگی و تعامل و ارتباط نزدیکتر متولیان امور بینالملل این دستگاهها با بخشهای ذیربط در وزارت امور خارجه است.
* تحولات اخیر در منطقه و پیروزیهای اخیر در عراق و سوریه را میتوان نمونههایی از توفیقات دولت مقاومت دانست. این الگو را چگونه میتوان در میان کشورهای دوست گسترش داد؟
** طبعا دستگاههای عریض و طویل تبلیغاتی و رسانهای دشمن و ائتلاف آمریکایی آرام نخواهند نشست. آنان تلاش میکنند این الگوی درخشان و حیاتبخش و همچنین پیروزیهای معجزهآسا و تعیینکننده علیه گروههای تروریستی و حامیان آنها را که به یمن وحدت و فداکاری و مجاهدت نیروهای مقاومت اسلامی و مردمی و همچنین نقش برجسته مرجعیت دینی پدیدار گشته، به نحوی سانسور کرده یا نسخهای تحریفشده از آن را به افکار عمومی منطقه و جهان ارائه کنند. با وجود این، تبیین حقایق روشن و واقعیات میدانی این پیروزی بزرگ، ملتها، نخبگان سیاسی و مقامات دولتهایی که انگیزه لازم برای کشف و درک این حقایق را دارند، تحت تاثیر قرار داده و آنان را نسبت به اهمیت عنصر مقاومت در دستیابی به اهداف مشروع ملتها آگاه میکند.
http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2919039495374211889
ش.د9601137