تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۷۶

مصطفی پورمحمدی: وزارت دادگستری کم‌اختیارترین وزارتخانه است

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/04/27 ـ شماره 4366 ـ صفحه 13)

وزیر دادگستری گفت: در قانون اساسی یک بند مربوط به وزارت دادگستری است، اما کم‌اختیارترین وزارتخانه محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست حقوقی - کاربردی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی قوه قضاییه با موضوع «دستاوردهای حاصل از روابط بین قوا بودن در دوران وزارت» اظهار کرد: این مجموعه تلاش خوبی کرده و به همت آقای دکتر زندی دستاوردهای مطلوب و موثری در قوه قضائیه داشته است. از این مجموعه گزارشی برای چاپ در کتابی که می‌نوشتم فرستادند، دیدم چه گزارش خوبی است. در این مجموعه طی پنج سال گذشته دوره‌ها و خدمات آموزشی خوبی ارائه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ هزار و ۳۹۰ دانشجو و ۳۶ هزار فارغ التحصیل در موسسه علمی و آموزشی داریم که خوشبختانه بر جنبه‌های تخصصی و اجرایی کار آشنایی دارند؛ این در حالیست که ما امروزه فارغ‌التحصیلی که بتواند از پس یک اشتغال مفید در فرایند فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی بر بیایید نداریم.

وزیر دادگستری در همین راستا تصریح کرد: قاضی علاوه بر اطلاعات و معلومات علمی باید هنر قضاوت داشته باشد؛ یعنی از شم قضایی، محیط شناسی، هوش و فراست بهره‌مند باشد. بعضی‌ها برای کارهای عملی و دانشگاهی خیلی خوب هستند، اما در حوزه پرونده‌های قضایی شاید نتوانند به نتیجه برسند. هنر قضاوت، اداره و اجرا از جمله هنرهایی است که باید بر روی آن خیلی کار کنیم و متاسفانه در آن ضعف هم داریم.

وی افزود: در کشور فارغ‌التحصیل زیاد داریم اما کسی که بتواند از پس کارهای عملی بر بیاید خیلی نداریم و حتی باید به بعضی از فارغ‌التحصیلان مان فوت کوزه گری را هم در مراکز علمی کاربردی مجدد آموزش بدهیم. مدرک زدگی و عنوان زدگی ناکارآمدی ما را در عرصه اجرایی رقم زده است و بر همین اساس تولید ناخالص داخلی ما بر اساس منابع و میزان هزینه‌ها و فرصت‌ها، بسیار پایین است.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: بهره‌وری ما پایین است، تولید ناخالص داخلی ما نسبت به آن چیزی که بکار می‌بریم ضعیف است. در دنیا یک تومان سرمایه می‌گذارند و سود می‌کنند، اما در ایران از جیب خرج می‌کنیم، از فرصت‌ها و سرمایه‌مان استفاده می‌کنیم در عین حال هم کاهش بهروری داریم و هم از جیب می‌خوریم.

پورمحمدی ادامه داد: با وجود تراکم بالای کار در محاکم، قضاوت هایی که نسبت به برخی از قضات و کارکنان دستگاه قضا می‌شود بی انصافی است. این افراد فشارهای زیادی در راستای تحقق عدالت و صدور حکم تحمل می‌کنند، اما در کل بهره‌وری کم است. خروجی مطلوبی نداریم. هم کارمند خسته می‌شود و هم مراجعه کننده خسته می‌شود. ما دولت بزرگ و عریض و طویلی هستیم. کارمندان ما زحمت هم زیاد می‌کشند، اما محصول کار کم است.

وزیر دادگستری گفت: ١١ هزار قاضی شاغل و ده‌ها هزار کارمند و کارآموز داریم، خیلی هم زحمت می‌کشیم. ١٥ میلیون پرونده در شعب دادرسی دادگاه‌ها و مراجع قضایی داریم که برای همه آن‌ها زحمت کشیده می‌شود؛ در واقع مجموعه عواملی که درگیر پرونده‌ها هستند وسیع و گسترده است، اما خروجی این مسیر انبوه چیست؟ خستگی جسمی و روحی کارمندان؛ مراجعه کننده با دعوا و عصبانیت می‌آید، فشار روحی و افسردگی برای قضات و همکاران ما زیاد است.

وی افزود: جمعیت کیفری ما بالاست. خروجی اجتماعی اش چیست؟ وضعیت جامعه از لحاظ امنیت و آرامش بهتر شده است؟ هر سال می‌بینیم آسیب های اجتماعی بیش‌تر می‌شود. یکی از دغدغه های اصلی ما در نظام اداری همین بهره‌وری پایین است. این حرف‌ها به معنای آن نیست که ما دستاوردی نداریم، عرصه امنیتی از جمله دستاوردهای خوب ماست. خروجی امنیت ما خوب است اما آیا با آن همه هزینه امنیت را بالاتر از این هم می‌توان برد یا نه؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: آنچه که به نظر من مشکل ما در نظام دادرسی است توانمندی حرفه‌ای کارگزاران ما است. نه اینکه سواد مدیریتی ندارند، زحمت نمی‌کشند، ایثار نمی کنند و وقت نمی گذارند. فکر نکنید مدیران خوبی نداریم، اما خروجی آن چیزی که می‌خواهیم نیست. باید این موضوعات را تحلیل کنیم. یک بخش آن به شناخت فرایندها، هماهنگی، هم افزایی، توان حرفه‌ای کارگزار و ابزارها مربوط است. پورمحمدی در بخش دیگری از این نشست گفت: سال گذشته مجلس چند مشکل خودش را می‌خواست برطرف کند چند اختیارات نیم بند هم به وزیر داد. در قانون اساسی یک بند مربوط به این وزارتخانه است، اما کم‌اختیارترین وزارتخانه محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل بین قوا گفت: تعامل نیاز جدی کشور است. مجموعه ها و کشورهای موفق کسانی هستند که روح تعامل و هم افزایی در آن ها بالاتر است. این یک تجربه ثابت شده بشری است.

وزیر دادگستری همچنین در پایان با تاکید بر ضرورت رصد و کنترل و تقویت سیستم های نظارتی خاطرنشان کرد که با افزایش گشت های تعزیزات و سیستم های نظارتی 50 درصد پرونده‌های تعزیزات کاهش پیدا کرده است.

http://www.mardomsalari.net/4366/page/13/17699

ش.د9601193

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات