تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۷۷
معصومه ابتكار از فرارسيدن دوران جديد تخريب‌ها و تهمت‌ها خبر مي‌دهد

سناريوي جديد مخالفان

(روزنامه اعتماد ـ 1396/04/31 ـ شماره 3859 ـ صفحه 2)

تخريب عليه دولت روحاني اتفاق تازه‌اي نيست اما به نظر مي‌رسد برخي بر اين باورند كه اين مساله در دولتي كه هنوز كار خود را آغاز نكرده است ابعاد ديگري به خود خواهد گرفت. روز پنجشنبه معصومه ابتكار در حساب توييتري خود دو توييت را در اين رابطه منتشر كرد. او نوشت: «دستاورد خوب را انكار مي‌كردند تا اعتماد مردم را سلب كنند، الان ديگر به تخريب فرد بسنده نمي‌كنند، حتما به خانواده هم تهمت مي‌زنند؛ روزي حقيقت آشكار مي‌شود». معاون رييس‌جمهور همچنين در توييت دوم نوشت: «نمي‌دانم جريان چيست كه هرچه دولت بيشتر سعي مي‌كند كار كند و از حاشيه دور باشد حمله بيشتري مي‌شود، خبر رسيده يك دوران جديد و تهمت و تخريب در راه است.»در خرداد 92، وقتي ديگر مشخص شد حسن روحاني در چهار سال آينده كشور را اداره خواهد كرد و با راي مردم نوبت به او رسيده تا دولت تشكيل دهد، شايد كمتر كسي تصورش را مي‌كرد او با آن خاستگاه فكري و سابقه‌اي كه در جمهوري اسلامي دارد درگير معضلي به نام «تخريب» شود اما گذشت زمان روشن كرد حتي او هم نمي‌تواند از چنگ تخريبگران در امان باشد.

مذاكرات هسته‌اي نخستين دريچه‌اي بود كه تخريبگران از آن وارد شدند. به خوبي روشن بود ميزان تخريب‌ها با احتمال بالا گرفتن توافق ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني ارتباط مستقيم داشت. مذاكرات و تلاش براي حل بحران هسته‌اي و شكستن ديوار تحريم‌ها موجي از تخريب‌ها و تهمت‌ها از سازشكاري گرفته تا عامل و مهره نهادهاي غربي بودن را روانه دولت روحاني كرد. بسياري بر اين باور بودند تخريب‌ها با يك هدف عمده صورت مي‌گيرد و آن كند كردن يا فلج كردن دولت روحاني در مسير تحقق برنامه‌هايش است. اين مساله در روزهاي پيش از انتخابات ار ديبهشت ماه گذشته به خوبي بر زبان حسن روحاني جاري شد. او در فيلم تبليغاتي خود كه از صدا و سيما پخش شد از روزهايي سخن به ميان آورد كه مذاكره‌كنندگان ارشد ايران يعني محمدجواد ظريف، عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي نزد او رفتند و اعلام كردند كه ديگر نمي‌توانند ادامه دهند و با توجه به شرايطي كه وجود دارد دستيابي به توافق را غيرممكن مي‌دانند. در واقع اين حرف از سوي اينها نشان از اين داشت كه تخريبگران دقيق و حساب شده عمل مي‌كردند و اگر پافشاري شخص حسن روحاني نبود، امروز به جاي اينكه ثمره توافق و برجام را بچينيم، ثمره و ميوه تخريب‌ها در دامان ملت ايران بود. مذاكرات با وجود همه تخريب‌ها و فشارها حاصل و در مجلس تصويب شد. اگرچه تا چند وقت پس از آن تخريب‌ها عليه برجام نيز ادامه داشت اما تخريبگران بايد پذيراي شكست در اين مورد مي‌شدند و از همين رو بود كه در نهايت برجام را وا نهادند و سراغ مسائل ديگر رفتند.

در چهار سال گذشته حسن روحاني و دولتش روزهاي پرتنشي را از سر گذراندند و به بيراه نرفته اگر بگوييم در رويارويي با بحران‌هايي كه براي‌شان ساخته شد حتي از دولت اصلاحات نيز پيشي گرفتند. حقيقت اين است كه بحران‌هايي كه دولت اصلاحات با آن رو به رو بود از جمله قتل‌هاي زنجيره‌اي، حادثه تلخ 18 تير يا ترور سعيد حجاريان جنسش با بحران‌هايي كه دولت اعتدال از سر مي‌گذراند متفاوت بود و حسن روحاني بيش از آنكه با بحران‌هاي امنيتي رو به رو باشد با تخريب دولتش در نزد مردم روبه رو بود. كار به جايي رسيد كه حتي سخنگوي دولت از يك اتاق فكر سخن به ميان آورد. اتاق فكري كه هر هفته خواب تازه‌اي براي دولت مي‌ديد و سنگ‌هاي بزرگي را پيش راهش قرار مي‌داد. يك روز فيش‌هاي حقوقي دستاويز بود و روز ديگر چك برگشتي فرزندان اعضاي كابينه و هواپيماهايي كه ثمره برجام بود.

تخريبگران از پاي نخواهند نشست!

روحاني به هر ترتيب چهار سال ابتدايي دولت خود را با يك پيروزي بزرگ به نام برجام به پايان برد و وارد ميدان انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ارديبهشت 96 شد. آغاز انتخابات نويد روزهاي دشوار‌تري را براي او مي‌داد و ميدان انتخابات بيش از اينكه براي او مواجه شدن با برنامه‌هاي رقيب باشد در واقع دست و پنجه نرم كردن با تيرهاي تخريبي بود كه از هر طرف روانه‌اش مي‌شد. از فضا‌سازي عليه تجارت قانوني فرزندان اعضاي كابينه گرفته تا انتشار برخي اخبار دروغ. حسن روحاني چهار سال در مقابل تخريب‌ها اگرچه لب به گلايه گشود اما خم به ابرو نياورد. اما تخريب‌هايي كه در جريان انتخابات رخ داد كاسه صبرش را لبريز كرد. روزهاي انتخابات اگرچه سخت و پر التهاب در نهايت به نفع روحاني تمام شد و تخريب‌ها هم نتوانست مقابل پيروزي او قد علم كند اما به نظر مي‌رسد تخريبگران از پاي نخواهند نشست و اين‌بار تخريب‌ها عليه دولت جديد پيش از تشكيل آغاز شده است. پيشقراول اين تخريب‌ها هجمه‌اي بود كه عليه مهم‌ترين قرارداد نفتي ايران در دهه گذشته كليد خورد و از قضا آن هم يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي برجام بود. اكنون در آغاز تشكيل دولت دوازدهم هم حسن روحاني و هم كساني كه در كابينه حضور خواهند داشت به خوبي مي‌دانند چهار سال سخت و دشوار از تخريب‌ها انتظارشان را مي‌كشد و توييت‌هاي معصومه ابتكار نشان مي‌دهد كه اين موضوع براي اعضاي دولت كاملا روشن است. شايد هم اين حرف‌ها براي كساني باشد كه روحاني در جريان مذاكره با آنها براي ورود به كابينه است، آنها بيش از هر چيز بايد بدانند با يك اتاق تخريب قوي و قدرتمند رو به‌رو خواهند بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=80943

ش.د9601233

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات