تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۹۸
توهين عده‌اي قليل به رئيس‌جمهور و مقامات رسمي در حاشيه مراسم روز قدس

... دوباره خودسرها

(روزنامه آرمان - 1396/04/03 - شماره 3351 - صفحه 3)

گویی برهم‌زدن نظم و توهین بخشی از وظایف آنهاست؛ گویی آنچه به آنها تکلیف می‌کنند باید اجرا شود و فرصت تعقل از آنان گرفته شده است؛ تکلیفی که توهین به رئیس‌جمهور و آنهایی است که مشی میانه‌روی را راهکار تحقق اهداف مردم و کشور می‌دانند. روزی در قم سعی در برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی می‌کنند و روز دیگر در شیراز به علی مطهری هجمه می‌برند و این بی‌شرمی و رفتارهای خودسرانه تا به آنجا پیش می‌رود که در روز قدس، یعنی روزی که شعار اصلی آن وحدت است، شعارهایی علیه رئیس‌جمهور سرداده می‌شود و اقداماتی انجام می‌شود که سبب واکنش‌های مسئولان دلسوز می‌شود.

باید پذیرفت که پیروزی‌های پیاپی طیف اعتدالی از سال 92 و «نه» مردم به طیف‌های دلواپس بر شدت رفتارهای خودسرانه آنها افزوده است؛ در منطق خودسرها تدبیر و اعتدال معنایی ندارد و باید آنچه محقق شود که خود می‌خواهند و ملت نمی‌خواهند. هجمه دیروز خودسرها به روحانی و میانه‌روها در روز قدس تایید این موضوع است که مسیر اعتدال به درستی طی می‌شود.

شعار علیه رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس!

دیروز همه آمده بودند تا شعار همراهی با مردم فلسطین را نشان و شعار وحدت جهان اسلام قراردهند، اما کمی از آغاز مراسم که گذشت، صداهایی در آن جمع محدود که رئیس‌جمهور حضور داشت شنیده شد؛ خودسرها باز هم راهپیمایی را محل خوبی برای تسویه‌حساب دانسته بودند و شعارهایی می‌دادند که با ادعاهایشان همخوانی نداشت، چرا که ذره‌ای اخلاق اسلامی و ادب در آن وجود نداشت. هجمه‌گران و رفتارهایشان آشنا بود، چرا که سال‌هاست تغییری نداشتند و شاید بتوان اذعان داشت آشنایان خودسر بودند!

علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی هم دیروز آنها را چنین معرفی کرد: «این افراد و اقدام آنها به‌هیچ‌عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد. معمولا جریانی سامان‌‌یافته از طرقی، محل ورود فرد موردنظر به راهپیمایی و خروج آن را به دست می‌آورند. این افراد سامان‌‌یافته، به‌طور ثابت در آن مکان می‌مانند و به‌محض حضور فرد موردنظر، شعارهای خود را می‌دهند.» ایلنا در تشریح اقدام این هجمه‌گران نوشت؛ در حالی که مردم روزه‌دار تهران فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمده‌اند، فردی که بلندگو به دست داشت، در مراسم خطاب به مردم می‌گوید «روحانی می‌گوید»، و مردم پاسخ می‌دهند «مرگ بر آمریکا»، مجری سپس گفت: «آن روحانی را نگفتم؛ روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرف‌ها باید جمع شود، لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند.»

این در حالی است که عده‌ای ‌نیز در اطراف رئیس‌جمهور حلقه زدند و علیه او شعار‌هایی چون «مرگ بر منافق»، «مرگ بر آخوند آمریکایی» و «روحانی، بنی صدر، پیوندتان مبارک!» سر دادند. البته دیروز تب دلواپسان خودسر با شعار دادن علیه روحانی پایان نگرفت، چنان‌که در قم هم تصاویری علیه حسن روحانی توزیع ‌شد. در تصویری که ایلنا از آنچه میان راهپیمایان توزیع شد منتشر کرد، اظهارات آیت‌ا... نوری همدانی در کنار تصویر دستکاری‌شده روحانی دیده می‌شود که عبارت «بنی‌صدر2» روی آن درج شده است. البته دیروز نخستین‌بار نبود که مسئولان در قم مورد هجمه دلواپسان قرار می‌گرفتند، چنان‌که در راهپیمایی ۲۲بهمن هم عده‌ای قلیل به رئیس مجلس توهین کردند. دیروز برخی نیز در راهپیمایی روز قدس در حال توزیع تراکت‌هایی علیه دولت بودند. در این تراکت‌ها که مشخص نیست از سوی چه کسانی توزیع می‌شد، به سیاست دولت در قبال سند ۲۰۳۰ هجمه شده است. در اصفهان نیز عده‌ای روی چند بادکنک شعارهای تندی علیه روحانی نوشته بودند.

فیلم در فاصله کوتاه با اتومبیل رئیس‌جمهور!

نکته قابل تامل آنجاست که فیلم هجمه به رئیس‌جمهور و افراد شعاردهنده از فاصله خیلی نزدیک گرفته و به‌سرعت در صفحات مجازی به‌ویژه گروه‌های تلگرامی منتشر شد. به‌طور طبیعی در فضایی که عده قلیلی مشغول شعار دادن علیه رئیس‌جمهور هستند، فرصت و اجازه فیلمبرداری از فاصله نزدیک داده نمی‌شود، اما فیلم‌های کوتاهی که از رفتار خودسرها پخش شد، از فاصله بسیار نزدیک بود که سبب تعجب آگاهان شد و این سوال را مطرح کردند که چگونه می‌شود از فاصله نزدیک به اتومبیل رئیس‌جمهور فیلمبرداری شود. انتشار این فیلم لزوم تقویت حفاظت از رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان را دوچندان کرد.

مطهری و جهانگیری بی‌نصیب نماندند!

البته دیروز نوک پیکان هجمه‌ها تنها به سمت روحانی نبود و شعارهایی علیه اسحاق جهانگیری و علی مطهری در قامت معاون‌اول رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس مجلس توسط جمع اندکی دلواپس سر داده شد که با حضور به‌موقع مردم و حمایت آنها از این دو شخصیت مجبور به سکوت شدند. این افراد با سردادن «مرگ بر منافق»، «مرگ بر اصلاح‌طلب»، «مرگ بر سازشکار» و «حقوقی که می‌گیری حرامت باد»، نایب‌رئیس مجلس را مورد هجمه و توهین قرار دادند. آنها که بعضا پلاکاردهایی علیه دولت در دست داشتند، قصد داشتند با شعارهایشان مطهری را عصبانی کنند که این مساله با سکوت مطهری به سرانجام نرسید. علی مطهری در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص شعار «مرگ بر فتنه‌گر» که از سوی معدودی از راهپیمایان علیه او سرداده می‌شد، گفت: این شعارها هم نشان از آزادی در جمهوری اسلامی ایران است! نایب‌رئیس مجلس همچنین در واکنش به شعارهای توهین‌آمیز عده‌ محدودی در حاشیه راهپیمایی روز قدس خواستار پیگیری توهین‌کنندگان از سوی دادستان تهران شد. وکیل علی مطهری نیز از در اختیار داشتن اسناد سازمان‌یافته بودن برخی توهین‌ها خبرداد.

مصطفی ترک همدانی گفت: هنگامی که علی مطهری در اسفند ۹۳ در فرودگاه شیراز مورد اهانت و توهین قرار گرفت، رسانه‌هایی خاص از آن به‌عنوان اعتراض خودجوش و مردمی یاد کردند. وکیل علی مطهری ادامه داد: ‌اینک که پس از دوسال‌ونیم نه‌تنها در میان حمله‌کنندگان هیچ‌»مردمی» یافت نشده، بلکه معلوم شد آنها و آمرانشان طی یک برنامه سازمان‌یافته (هر چند درونی و خودسرانه) از درون یک سازمان نظامی بودند که با قاطعیت دستگاه قضا محکوم شدند و یا در حال محاکمه‌اند. وی افزود: اسناد این ادعا که رسانه‌های وابسته‌شان حمله به مطهری را منتسب به مردم می‌کردند، در دسترس هست و بنابر نظر آقای مطهری فعلا منتشر نمی‌شود.

بازخوانی نظر صریح رهبری در کانال مجلس خبرگان

به‌دنبال سردادن شعارهای ساختارشکنانه عده‌ای علیه برخی مسئولان کشور در حاشیه راهپیمایی روز قدس امسال کانال تلگرامی مجلس خبرگان رهبری نظر صریح مقام معظم رهبری درباره شعار دادن علیه مسئولان را منتشر کرد. در متن منتشرشده از بیانات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای درباره شعاردادن علیه مسئولان می‌‌خوانیم: «این را هم عرض بکنیم؛ اینکه من از بعضی مسئولان و سران کشور گله‌گزاری کردم، موجب نشود که حالا یک‌عده‌ای راه بیفتند، بنا کنند علیه این و آن شعار دادن؛ نه، بنده با این کار مخالفم. اینکه شما یک نفر را به‌عنوان ضدولایت، ضدبصیرت، ضدچه، مشخص کنید، بعد یک‌عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، بنده با این کارها مخالفم؛ این را من صریح بگویم. بارها به کسانی که می‌توانند جلو این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می‌کنند، اگر واقعا حزب‌اللهی و مومنند، خب نکنند. می‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند.» (بخشی از سخنان رهبر انقلاب در ۲۸ بهمن)

واکنش سریع وزارت کشور به رفتارهای خودسرانه

وزارت کشور از جمله نهادهایی است که برقراری نظم و آرامش در کشور را لازم و از وظایف خود می‌داند، بنابراین بارها ‌درصدد پایان دادن به رفتارهای خودسرانه و دلواپسانه برآمده است. دیروز هم وزارت کشور درباره راهپیمایی مردم در روز جهانی قدس و برخی حواشی تلخ که توسط عده معدودی رقم خورد، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: حماسه بزرگ حضور ملت ‌ایران در راهپیمایی دشمن‌شکن روز قدس، البته با برخی حواشی بسیار محدود نظیر اقدام غیرقانونی و دشمن‌شادکن تعدادی انگشت‌شمار از عناصر غافل یا فریب‌خورده در قالب توهین به برخی مقامات‌ارشد نظام همراه شد که رفع آن، مستوجب برخورد ریشه‌ای و ارزیابی علل اصلی وقوع چنین غفلت‌هایی است. وزارت‌کشور با ابراز تاسف از چنین کوته‌اندیشی‌های وحدت‌شکنانه بر ضرورت برخورد با جریان‌های شبه‌رسانه‌ای زمینه‌ساز و سبب‌ساز این‌گونه تحرکات دشمن‌شادکن تاکید می‌کند. به‌علاوه به استحضار ملت شریف و شهیدپرور ایران و رسانه‌ها می‌رساند بررسی دقیق ابعاد مختلف این موضوع در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفته و نتایج آن اعلام خواهد شد. همچنین علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس مثل مردم از این حرکت مشمئزکننده ناراحت و عصبانی هستند. غالب نمایندگان مصمم هستند که در اولین جلسه مجلس، حرکت موثری را از خود داشته باشند. ممکن است این اقدام در قالب تذکر باشد یا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و تحقیق.

به سمت مسائل فرعی نرویم

نکته قابل توجه آن بود که به‌سبب غیر قابل قبول بودن رفتار دیروز خودسرها مسئولان توجه خود را معطوف به محکوم کردن این اقدامات کردند، چرا که به‌خوبی می‌دانند تداوم این رفتارهای خودسرانه نه‌تنها سودی برای کشور ندارد، بلکه تبعات زیادی خواهد داشت. در همین راستا دیروز سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به هتاکی عده اندکی به رئیس‌جمهوری، معاون‌اول و نایب‌رئیس مجلس و موج‌سواری رسانه‌های معاند از این مساله افزود: روز قدس روزی است که مظهر ضداستکبار و ضداسرائیل و صهیونیسم است و امام راحل آن را برای مبارزه با جنایتکاران صهیونیستی قرار داده‌اند.وی ادامه داد: نباید این مسیر و هدف گم شود و به سمتی برویم که هدف اصلی از روز قدس که مبارزه با صهیونیسم و استکبار جهانی است به مساله‌ای فرعی تبدیل شود و مسائل داخلی جای آنها را بگیرد.

شتاب اصولگرایان در تبری از دلواپسان

وحدت‌شکنی خودسرها در روز وحدت چنان بی‌شرمانه و غیرقابل توجیه بود که اصولگرایان واکنش‌های سریعی به آن نشان دادند و دلیلش هم این بود که رفتارهای سال‌های پیش این جریان سیاسی سبب شد که اقدامات خودسرانه به آنها نسبت داده شود، بنابراین دیروز سعی کردند در محکومیت رفتار زشتی که در روز قدس از سوی خودسرها صورت گرفته بود، از دیگران پیشی بگیرند، چنان که یک عضو شناخته‌شده جامعه روحانیت، از حرمت‌شکنی برخی افراد نسبت به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس انتقاد کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر اظهار داشت: «این اتفاقات اصلا پسندیده نیست و در راستای وحدت و مصالح ملی ما نیست.» وی افزود:« اینها که دست به این اقدامات می‌زنند، حزب‌ا... و ولایتمدار نیستند و هیچ ربطی هم به جریان اصولگرا ندارند. کسی ولایتمدار است که مصالح نظام و کشور را رعایت کند. اینها افراد مغرضی هستند که اقدامشان به نفع دشمنان ما و برخلاف وحدت ملی و اجتماعی در درون کشور است.»

پشت صحنه

روز گذشته پس از رفتارهای نادرست خودسرها بود که برخی از فعالان سیاسی و مسئولان دولتی نسبت به توهین صورت‌گرفته به برخی مقامات ارشد در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس واکنش نشان دادند در این باره معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: شعار علیه رئیس‌جمهور منتخب ملت و توهین به ایشان ایستادن در برابر جمهوریت نظام و شعار علیه ملت ایران است. مجید انصاری با تاکید بر اینکه بی‌تردید پشت صحنه این اقدامات خلاف منافع و امنیت ملی عناصر نفودی اسرائیل و منافقین قرار دارند، گفت: مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و قضائی کشور باید به شناسایی و برخورد قاطع با آنها بپردازند. وی ابراز داشت: البته تجربه نشان داده است که این دسته از اقدامات قطعا به زیان آنان و موجب بیداری بیشتر ملت و حمایت جدی‌تر مردم از رئیس‌جمهور خواهد شد.

خط قرمز

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در واکنش به توهین‌های صورت‌گرفته به رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس مجلس در توئیتر خود نوشت: «وحدت‌شکنی در روز قدس همگامی با تلاش‌های بی‌وقفه اشغالگران قدس برای انحراف جهان اسلام از مساله فلسطین است.» جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در توئیتر خود نوشت: «اهانت به رئیس‌جمهور، معاون اول و نایب‌رئیس مجلس، آن هم در روزی که نماد وحدت علیه دشمنان اسلام است، مصداق واقعی بازی خوردن از دشمن است.» معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست با انتقاد از توهین‌های صورت‌گرفته در توئیتر خود نوشت: «اقدام زشت عده قلیلی با هتاکی و توهین به رئیس‌جمهور نمی‌تواند وحدت ملی،اقتدار مردم ایران و حمایت قاطع از آقای روحانی را خدشه‌دار کند.»

زهرا احمدپور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در توئیتر خود نوشت: «توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس پاسخ ناشایست افراط‌گرایان است به انتخاب عقلایی و اعتماد ملت به نظام جمهوری اسلامی ایران.» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت: «دکتر روحانی دوقطبی‌سازی، نه درموضع کلام و قلم و نه اکنون انتقال آن به موضع اکسیون و عمل را به مصلحت کشور نمی‌داند و همه را به آرامش حول «محور قانون ورهبری» فرامی‌خواند. اینکه عده‌ای در حمایت از ایشان بگویند سازماندهی بوده، برخی ندا سردهند که از نتایج آتش به اختیاری است و عده‌ای دیگر از آن پیراهن عثمان برای بر سرنیزه کردن بسازند به مصلحت هیچ‌کس نیست.» سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در واکنش به توهین به رئیس‌جمهور در مراسم روز قدس نوشت: «حاشیه‌سازی در روز قدس، مخالف منافع ملی و رهنمودهای صریح رهبری بود. مواظب باشیم که جنگ‌سالاران خارجی را امیدوار نکنیم.»

خواست سیاسیون

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در واکنش به این اتفاق ناخوشایند توئیت کرد: طرح شعارهای انحرافی و توهین‌آمیز توسط وحدت‌شکنان در راهپیمایی روز قدس، همسویی و همصدایی با دشمنان ملت است. محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز به اهانت‌های صورت‌گرفته علیه رئیس‌جمهوری و نایب‌رئیس مجلس واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: شعار علیه رئیس‌جمهور و دیگر خادمان ملت مصداق بارز دوقطبی‌سازی جامعه و تشبیه خادم به خائن است. آذرمنصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در توئیتر خود خودسرها را این‌گونه توصیف کرد: «وحدت‌شکنانى که در روزى که بایدنمادوحدت ملت ایران باشد، باشعاردادن علیه منتخب ملت، تلاش علنى خود را برای دوقطبی‌سازی جامعه ایران به نمایش گذاشتند.»

عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به این ماجرا در توئیتر خود نوشت: «توسعه کشور و بهبود وضعیت اشتغال و معیشت عمومی در گرو حفظ اتحادملی است؛ نباید در دام دوقطبی‌سازی مصنوعی عوامل آمریکا افتاد که وحدت ملی را هدف دارند.» محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در توئیتر خود نوشت: «اهانت به رئیس‌جمهورمنتخب ملت، برخلاف رهنمود رهبرانقلاب، جامعه را دوقطبی می‌کند. اهانت به رئیس‌جمهور مستقر و منتخب ملت با فلسفه‌ روز قدس که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد.»

مصطفی تاج‌زاده در واکنش به توهین علیه روحانی در مراسم روز قدس نوشت: «بدترین دو قطبی ممکن تلاش برای بنی‌صدرسازی روحانی است. نه طرفین قابل قیاسند و نه شرایط کشور و منطقه یکسان است. ملت نیز این تقابل را برنمی‌تابد.» فراکسیون امید در بیانیه‌ای با محکوم کردن توهین به رئیس‌جمهور، به همه افرادی که تحت تاثیر برخی القائات مسموم و یا به منظور انتقام‌گیری از رأی مردم، وارد این بازی خطرناک شده‌اند، هشدار داد که «در شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی، هرگونه تلاش برای تخریب دولتی که به پشتوانه آرای قاطع مردمی، کارآمدترین ابزار نظام در مجامع بین‌المللی است، خطایی نابخشودنی و آسیبی جبران‌ناپذیر به منافع ملی است».

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/189624

ش.د9600928

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات