تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۱۴

گفت‌وگو؛ راه‌حل ایران برای حل مشکلات منطقه‌

(روزنامه جام‌جم – 1396/04/22 – شماره 4870 – صفحه 2)

جمهوری اسلامی ایران همواره گفت‌وگو را تنها راه‌حل مشکلات منطقه عنوان کرده و سایر کشورها را نیز به مذاکره دعوت کرده‌است؛ البته در کنار این سیاست اصولی هرگاه پای تروریسم در میان بوده، نشان داده که مقتدرانه با آن مقابله کرده و از کمک به سایر کشورها در این زمینه نیز مضایقه نمی‌کند.

در دیدارهای روز گذشته وزیر خارجه عمان در تهران هم بار دیگر بر این سیاست‌ها تاکید شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد کشورمان از هر تلاشی برای پایان اختلافات در منطقه استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار یوسف بن علوی،مسقط را دوست و همفکر در بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: باید از فرصت روابط خوب تهران ـ مسقط در جهت توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به نفع مردم دو کشور استفاده کنیم.

پاسخ مثبت ایران به دولت‌ها برای مبارزه با تروریسم

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان به دولت‌هایی که برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک داشته‌اند، پاسخ مثبت داده است.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: ایران هنگامی که ملت عراق در مسیر مبارزه با تروریسم نیازمند کمک بود، در کنار آنها قرار گرفت و تا آزادی موصل به آنان کمک کرد و در آینده هم برای مبارزه با تروریسم در کنار مردم عراق و سایر ملت‌های مظلوم منطقه خواهد بود.

روحانی اظهار کرد: ریشه‌کنی تروریسم به عنوان میکروب مسری در منطقه نیازمند کمک و همکاری همه کشورها و استفاده از تمام توان و امکانات در این راستاست.

تصمیمات اشتباه برخی دولت‌ها

رئیس‌‌جمهور تصمیمات اشتباه برخی دولت‌ها را موجب بروز مشکلات در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه، بحرین و قطر دانست و افزود: ادامه این روند، هرگز به نفع کشورهای منطقه نیست و اولین متضرر این سیاست‌ها هم دولت‌های اتخاذکننده آن خواهند بود.

روحانی راه‌حل مشکلات در یمن و بحرین را فقط در برقراری صلح و مذاکره دانست و گفت: استفاده از شیوه تهدید، فشار و محاصره در مواجهه با کشوری همسایه مانند قطر نیز کاری نادرست است و همه باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها در منطقه پایان یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که ایران، عمان و کویت همواره رایزنی‌های مثبتی در قبال مسائل منطقه‌ای داشته‌اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاش که به پایان اختلافات و درگیری‌ها در منطقه منجر شود، استقبال می‌کند.

یوسف بن علوی، وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار، روابط ایران و عمان را بسیار مستحکم دانست و افزود: روابط دو کشور نه‌تنها بر مبنای مناسبات دیپلماتیک بلکه روابطی دوستانه، مستحکم و برادرانه بوده و علاقه به توسعه روابط با ایران فقط یک تعارف دیپلماتیک نیست، بلکه یک باور در تمام حاکمیت عمان است.

بن علوی بر حل هرچه سریع‌تر اختلافات و رویارویی‌های منطقه‌ای از طریق روش‌های دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه‌ای و همچنین حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم و داعش مهم و تاثیرگذار بوده است.

آمریکایی‌‌ها، ادب را رعایت کنند

رئیس‌جمهور همچنین در جلسه دیروز هیات دولت، خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه، به خاطر بی‌تجربگی در امر حکومت و منطقه، تازه‌کار و جوانند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازی‌هایی هستند. آنها مشکلاتی برای منطقه درست کردند که امیدواریم به مسیر درست برگردند و بدانند این منطقه، منطقه بزرگ و پیچیده‌ای است.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است که نمی‌شود در برابر آن با لحن نادرست و غلط سخن گفت. آنهایی که ابرقدرت بودند از گفتن آن حرف‌های نابه‌جا در برابر جمهوری اسلامی پشیمان شدند، اینها که چیزی نیستند. باید ادب گفتار را مراعات کنند. آمریکایی‌ها هم باید ادب را مراعات کنند. برخی از مقامات و نظامی‌های آنها هم گاهی حرف‌هایی می‌زنند؛ حرف‌های کهنه‌ای که بارها تکرار شده است.

موفقیت دولت موفقیت همه ملت است

روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مردم ما باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه و اجرای برجام بخوبی استفاده کنند. امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مساله هسته‌ای ایران است و هیچ زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلا چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ این‌که تا می‌بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است.

تجربیات گرانبهای ایران برای حل مناقشات منطقه‌ای

دکتر سیدداوود آقایی، استاد دانشگاه با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی کمک به حفظ نظام، امنیت منطقه و رهایی مردم از سلطه دیگر کشورها را به عنوان رسالتی برای خود تعیین کرده است، گفت: بر این اساس باید کشورمان نقش سلطه‌طلبانه دشمنان را به اطلاع مردم منطقه و جهان برساند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به نقش محوری ایران در تحولات منطقه عنوان کرد: مسئولان و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربه گران‌قیمتی که طی جنگ تحمیلی هشت‌ساله به دست آوردند، به مردم منطقه در مبارزه با تروریسم کمک‌های بسیاری کردند.

این استاد دانشگاه به تلاش‌های آمریکا برای معرفی ایران به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا و دشمنان کشورمان رسانه‌های قوی و گسترده تبلیغاتی دارند و به هر نحو ممکن در برنامه‌ریزی‌های خود تلاش می‌کنند نقش ایران را به‌گونه‌ای به عنوان عامل بی‌ثباتی جلوه دهند .

آقایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه تبلیغاتی نیز مبارزه داشته باشد و نقش سلطه‌طلبانه دشمنان را به اطلاع مردم منطقه و جهان برساند و در ضمن به دنبال ایفای نقش خود باشد و رسالتش را به جهانیان اعلام کند.

اعتماد ملت‌های منطقه به ایران

دکتر سیـدهـادی سیدافقهـی، کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که به طور جدی، صادقانه و شفاف از دولت عراق حمایت کرد، افزود:‌ پیروزی نیروهای عراقی در موصل تقویت نیروهای مقاومت در منطقه به رهبری ایران را در پی داشته و این پیروزی‌ها باعث شده است جغرافیای منطقه، به ایران به عنوان کشوری با صداقت در محور مقاومت، اعتماد کند. سیدافقهی در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: این اعتماد برای ایران سرمایه و ظرفیتی بسیار بزرگ است که با مدیریت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان دیپلماسی کشور بتوانیم در مقابله با نقشه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای گسترش جبهه مقاومت تلاش کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به روابط بسیار خوب ایران با برخی کشورهای منطقه ازجمله سلطان‌نشین عمان گفت: کشورعمان انصافا در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخصوص موضوع هسته‌ای نقش واسطه و کاتالیزور خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. همکاری ایران، قطر، عمان، کویت، عراق و سوریه می‌تواند بلوک سیاسی اقتصادی بزرگی را در منطقه تشکیل دهد که نتیجه این همکاری می‌تواند به آرامش منطقه وکوتاه کردن دخالت بیگانگان مثل آمریکا و انگلیس بینجامد.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2915377024775034373

ش.د9601427

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات