(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/04/20 – شماره 10916 – صفحه 3)
به گزارش مرکز دیپلماسی رسانهای وزارت خارجه، دکتر محمد جواد ظریف دیروز در نشستی با عنوان 'فرصتهای علمی و فنآوری پیش روی کشور و دیپلماسی علمی' افزود: رفع ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشتههای دانشگاهی در دانشگاههای خارج از کشور در جریان مذاکرات برجام یکی از دستاوردهای قابل توجه توافق برجام است.
وی ادامه داد: هم اکنون در حوزههای مختلف امکان حضور جمهوری اسلامی در صحنههای علمی و بینالمللی وجود دارد، زیرا کشورمان توان جذب و صدور علم را داراست و فعالیت ایران در حوزههای علمی خارج از کشور باعث خواهد شد که کشورمان با یک اقتدار جدید در جهان حضور فعال داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که قدرتهای منطقه برای کسب مشروعیت و امنیت نگاه به خارج دارند، گفت: برجستگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه منبعث از روحیه استقلال طلبی مردم کشور است.
وی ادامه داد: ما در دنیای پر تحولی زندگی میکنیم که مفاهیم و ابزارها در آن ایستا نیستند.
وی یادآورشد: زمانی در قرن 19 از مجموعههایی همچون قادر مطلق صحبت به میان میآمد، حاکمانی وجود داشتند که حاکمیت آنها بر روابط انسانی مطلق بود، اما در دوران گذار پس از جنگ سرد، امروزه روند کاهشی ابر قدرت بودن کشورها در روابط بین الملل به پایان خود رسیده و دولتها دیگر تعیین کنندگان مطلق روابط بین الملل نیستند، بلکه کنشگران غیر حکومتی جدیدی ظهور و نمود پیدا کردهاند که سابقا بیشتر در حوزههای اقتصادی فعالیت میکردند اما در حال حاضر در حوزههای امنیتی و سیاسی وارد شدهاند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برخی از این کنشگران از عملکردی مثبت برخوردارند مانند حزبالله و برخی دیگر کارکردی منفی دارند مانند داعش. همچنین تنوع پذیری ابزار قدرت از دیگر مشخصات دوران سابق در روابط بین الملل بود. بدین معنی که تعداد و کمیت ابزار آلات جنگی و نظامی ملاک مشخصی برای ارزیابی قدرت یک کشور محسوب میشد و بعدها قدرت اقتصادی به آن افزوده شد.
دکتر ظریف تصریح کرد: امروزه اما پارامترها و منابع متنوع دیگری به ملزومات قدرت یک کشور اضافه شدهاند و مجموعه این عوامل، قدرت نفوذ یک کشور را افزایش میدهند. بنابراین افزایش نفوذ و کاهش آسیب پذیری از جمله ابزارهای لازم در تعیین قدرت یک کشور محسوب میشوند.
وی با بیان این که قدرتهای منطقه برای کسب مشروعیت، امنیت یا هر دوی این مقولات، نگاه به خارج دارند، گفت: این کشورها یا در حال حاضر در زیر چتر حمایتی یک کشور خارجی قرار دارند و یا در انتظار چنین حمایتی از سوی نظامات خارجی بسر میبرند.
وزیر امور خارجه افزود: پیشرفت و امنیت این گونه از کشورها وابسته به خارج است. اما برجستگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخست منبعث از روحیه استقلال طلبی مردم کشور است و همچنین بخشی دیگر نیز بواسطه در معرض تهدید دائمی بودن کشور از سوی دول خارجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
دکتر ظریف با یادآوری این که نگاه جمهوری اسلامی ایران به توسعه کشور درون زاست و پیشرفت، مشروعیت و امنیت خود را از مردم خویش اخذ میکند، تصریح کرد: ایران توان آن را دارد که قدرت خود را از طریق امکانات و ابزارهای درون خود افزایش دهد.
وی ادامه داد: در دورانهای انتقالی معمولا به زمان ظهور و یا اضمحلال کشورها اشاره شده و از آن یاد میشود. به عبارت دیگر کشورهایی در دوران خاصی وارد عرصه وجود شده و برخی دیگر نیز از عرصه وجود خارج شدهاند مانند کشور یوگسلاوی سابق که دیگر اثری از آن در دنیای کنونی وجود ندارد.
وزیر امور خارجه با بیان این که محاسبه دقیق شرایط زمانی، تعیینکننده خط مشی و مسیر حرکت یک کشور خواهد بود، گفت: کشورهایی همچون عراق در زمان صدام حسین، لیبی در زمان معمر قذافی و تقسیم سودان به دو بخش شمالی و جنوبی از جمله مثالهای موجود در عصر کنونی هستند که به دلیل اتخاذ خط مشی افراط و یا تفریط توسط رهبران آنان، دیگر نامی از آن کشورها در میان نیست.
دکتر ظریف به پیشرفتهای بوجود آمده در عرصه فناوری و علم اشاره و خاطرنشان کرد: انتخاب مخاطب از بین رفته و فناوری باعث شده که طیف مخاطبان گسترده و در عین حال پیچیده شود. از سوی دیگر علم و فناوری کنترل افکار عمومی از سوی بخش مشخصی از حاکمیت را از بین برده و فضای مجازی در حال حاضر قادر به جریان سازیهای مختلف در عرصه سیاست خارجی است و بدین جهت میزان آسیب پذیری آن را افزایش داده است.
وی یکی از عرصههای کمک دانشگاه به دستگاه سیاست خارجی را استفاده از ابزارهای لازم در جهت کنترل حوزه دانایی دانست و ادامه داد: از دانایی فراوان موجود در فضای مجازی نمیتوان استفاده به هنگام و بهینه کرد و از سوی دیگر حجم بسیار زیاد و انبوه اطلاعات نامنسجم عملا معضلی فرا راه تصمیم سازی از سوی سیاست مداران شده است.
وزیر امور خارجه افزود: از سوی دیگر در حوزه روابط بین الملل علم و فن آوری میتواند به عنوان یک حوزه نیاز برای کشور مطرح باشد. برقراری ارتباطات منسجم بینالمللی برای جذب دانشجویان خارجی و استفاده از دستاورد و دانشگاههای کشور میتواند از جمله زمینههای همکاری بین وزارت امور خارجه و دانشگاههای کشور باشد.
دکتر ظریف در ادامه به تشریح وظایف وزارت امورخارجه پرداخت و مهمترین وظایف سه گانه این وزارتخانه را در حوزه صادرات، صدور کالاهای غیر نفتی، صدور خدمات فنی و مهندسی و صدور نیروهای کارآمد و در حوزه واردات، جذب گردشگر و بعبارت دیگر واردات جهانگرد، واردات سرمایه و جذب علم و فن آوری عنوان کرد.
دکتر ظریف در پایان سخنان خودبه سوالات مطرح شده از سوی اساتید دانشکدههای مختلف دانشگاه تربیت مدرس پاسخ داد.
در پایان این نشست لوح یادبودی از سوی دکتر محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس به وزیر امور خارجه اعطا شد.
http://jomhourieslami.net/?newsid=140381
ش.د9601474