تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۸۷

آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم براي ورود به انقلاب چهارم صنعتي

(روزنامه اطلاعات – 1396/04/24 – شماره 26767 – صفحه 14)

ايران با توجه به جمعيت و گستره جغرافيايي نيازمند تحول فناوري و ورود به انقلاب چهارم صنعتي است و زيرساخت هاي اين اقدام در دولت يازدهم فراهم شده است.

به گزارش ايرنا، محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران در سومين کنفرانس بين المللي انقلاب چهارم صنعتي که در مرکز همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزار شد، گفت: دولت يازدهم چهار سال قبل به استقبال اين تحول رفت و از دو سال گذشته برنامه ريزي براي ايجاد زيرساخت هاي لازم با اجراي طرح هاي بزرگ در پژوهشگاه مربوطه شروع شد. به طوري که در 30 سال گذشته انتقال فناوري حدود 900 گيگابايت در ثانيه بود که امروز اين حجم به 11 درصد افزايش يافته است. همچنين در 10 تا 15 سال گذشته پهناي باند داخلي کشور 624 گيگابايت بود که اكنون به 15 برابر رسيده است.

وي با بيان اينکه در گذشته در کشور هيچ روستايي اينترنت نداشت، گفت: اكنون 28 هزار روستا داراي اينترنت است و بنا داريم تا سال آينده همه روستاهاي بالاي 20 خانوار داراي اينترنت و خدمات اينترنتي شوند و اين امر راهگشاي انقلاب صنعتي چهارم است.

واعظي اضافه کرد: در ابتداي دولت تدبير و اميد حدود يک شهر نسل سوم تلفن همراه را داشت، اما اكنون حدود 932 شهر به نسل سوم تلفن همراه مجهز شده اند.همچنين در سه سال گذشته هيچ شهري مجهز به نسل چهارم تلفن همراه نبود، اما اکنون 750 شهر کشور به اين سيستم مجهز هستند.

وي ادامه داد: همچنين در ابتداي دولت يازدهم حدود 5/3 ميليون کاربر از اينترنت استفاده مي کردند و اكنون شمار کاربران اينترنت به 45 ميليون رسيده است.

اين عضو کابينه دولت گفت: امروز با وجود شبکه‌هاي اجتماعي و فعاليت هاي مختلف توانستيم فاز نخست و فاز دوم شبکه ملي اطلاعات را که بستر کار ما است، به بهره برداري برسانيم و در دو تا سه هفته آينده فاز سوم شبکه ملي اطلاعات و دولت الکترونيک هم به بهره‌برداري مي رسد.

وي با تاکيد بر اينکه وزارت ارتباطات دولت يازدهم شرايط را براي انقلاب صنعتي چهارم فراهم کرده است، افزود: معتقديم از امروز به بعد اجراي اين طرح در برنامه پنج ساله ششم برنامه دانشگاهيان است که بايد با موفقيت به اتمام برسد.البته براي تحقق اين هدف نياز است سازمان برنامه و بودجه با نگاه جديدي وارد اين عرصه شود تا از اين مزايا بهره مند شويم؛ در غير اين صورت همانند آنچه که در گذشته بر سرمان آمد، ضررهاي بيشتري را بايد متحمل شويم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: امروز در جهان شاهد فناوري هاي پيشرفته و نو هستيم که تاثير شگرف و سريع فناوري را نشان مي دهد. بر اين اساس اگر کشوري که داراي نخبگاني است و نتواند به موقع اين تحولات را رصد کند، دچار عقب ماندگي مي شود.

وي اضافه کرد : امروزه در بين فناوري هاي مختلف اي سي تي جزء فناوري هايي است که به سرعت در حال تغيير است. ما در دهه گذشته شاهد بوديم که بسياري از کشورهاي پيشرفته نوع نگاهشان را تغيير دادند و اي‌سي‌تي را به عنوان پيشگام توسعه انتخاب کردند و از سوي ديگر براي اينکه بتوانند تحولي سريع در بخش هاي مختلف ايجاد کنند، اي سي تي را به عنوان توانمندساز بخش هاي مختلف انتخاب کردند.

واعظي ادامه داد: در دهه اخير در حوزه اي سي تي زمينه هاي اينترنت، هوش مصنوعي، بيگ ديتا، فور جي و غيره توانسته اند به انقلاب صنعتي چهارم منجر شوند.

وي افزود: انقلاب چهارم صنعتي در همه بخش ها به ويژه صنعت مطرح است و معتقديم در دهه گذشته اينترنت و فضاي مجازي توانسته در سبک زندگي، صنعت، فرهنگ و اقتصاد مردم اثرگذار باشد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره مسئله بازار، بحث شفافيت را مهم عنوان کرد و اظهارداشت: تسهيل در ورود سرمايه و سرمايه گذاري خارجي و داخلي در اين حوزه، تربيت نيروي انساني و ايجاد اشتغال مهم است؛ به طوري که بتوانيم با انقلاب صنعتي چهارم اشتغال ارزان‌تر به وجود آوريم.

وي يکي ديگر از ملزومات ورود به اين مرحله را سواد ديجيتالي دانست و افزود: با توجه به اينکه زيرساخت انقلاب چهارم براساس تحولات داخلي و خارجي است، به طور حتم کشورهايي که مي خواهند وارد اين عرصه شوند، اگر سواد ديجيتالي را بالا نبرند، دچار مشکل مي شوند.

اين مقام مسئول گفت: اکنون اينترنت اشيا از جايگاه ويژه اي برخوردار است، به طوري که در کشورهاي مختلف سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي شده و در حال حاضر حدود 10 ميليارد شئ و انسان و محصولات مختلف به اينترنت وصل شده اند و پيش بيني مي شود تا سال 2025 اين رقم به 50 ميليارد افزايش پيدا کند اين بدان معني است که ما در آينده شاهد تحول بي سابقه اي در عرصه زندگي و کار خواهيم بود.‌وي گفت: در گذشته کساني که ثروت داشتند، صاحب سرمايه و کارآفرين بودند، اما امروز برندهايي چون گوگل، اپل و مايکروسافت که صاحبان ايده هستند، داراي ثروت و کارآفريني هستند.

واعظي انقلاب صنعتي چهارم را داراي نکات مثبت و منفي دانست و گفت: افزايش کارايي در استفاده از منابع، اعطاي بهره وري، بهبود کيفيت زندگي، تقاضاي بيشتر براي حافظه پهناي باند، تاثير مثبت در محيط زيست، هزينه پايين در ارايه خدمات، ايمني بالاتر، لجستيک بهتر، تغيير در بازارهاي کار و مهارت، ايجاد کسب و کار جديد، طراحي محصولات ديجيتالي، اضافه شدن خدمات ديجيتال براي ارايه محصولات از تاثيرات و تحولات مثبت انقلاب صنعتي چهارم است.‌وي رعايت نشدن حريم خصوصي، تهديد و دزدي را از آثار منفي انقلاب صنعتي چهارم برشمرد و گفت: تغييرات در شرايط امنيتي به جنگ سايبري منجر مي شود، به طوري که امروز جنگ ها از طريق نفوذگرهاي اينترنتي به بسياري از تاسيسات حياتي کشورها شروع مي شود. البته اکنون اين مسائل نگران کننده مورد توجه بسياري از کنفرانس ها و سازمان ها و موسسات بين المللي است تا راهکاري انديشيده شود.

سومين کنفرانس بين المللي انقلاب چهارم صنعتي به منظور ايجاد فرصتي براي توسعه پايدار کشور با بکارگيري مديريت فناوري هاي نسل چهارم صنعت در محل همايش‌هاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزار شد.

در حاشيه اين کنفرانس محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري ايران از نمايشگاه کاريکاتور در بخش بهره وري با بيش از 1800 اثر هنري از 54 کشور جهان بازديد کرد.

همچنين در اين کنفرانس بين المللي 22 سخنران برتر در زمينه هاي صنعت و فناوري و نمايندگان کميسيون اروپا و پنج کاريکاتوريست و همچنين وزير ارتباطات و فناوري تنديس فناوري نوين دريافت کردند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-14\22-49-56.htm&storytitle=%C2%E3%C7%CF%E5%9D%D3%C7%D2%ED%20%D2%ED%D1%D3%C7%CE%CA%9D%E5%C7%ED%20%E1%C7%D2%E3%20%C8%D1%C7%ED%20%E6%D1%E6%CF%20%C8%E5%20%C7%E4%DE%E1%C7%C8%20%8D%E5%C7%D1%E3%20%D5%E4%DA%CA%ED

ش.د9601468

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات