تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۰۳
«کان هالینان» نویسنده و استاد روزنامه‌نگاری:

آمریکا زمینه‌ساز ایجاد داعش بود

(روزنامه وطن‌امروز - 1396/04/25 - شماره 2207 - صفحه 15)

«کان هالینان» نویسنده و استاد دانشگاه بازنشسته آمریکایی معتقد است هجوم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ زمینه‌ساز شکل‌گیری گروه تروریستی داعش بود. این استاد سابق روزنامه‌نگاری به تسنیم گفت: «آمریکا در آزادسازی موصل نقش داشت اما هجوم سال 2003 به عراق بود که زمینه‌ساز شکل‌گیری داعش در عراق شد. چیزی که اکنون شاهد آن هستیم نتیجه مستقیم اقدام بوش در سرنگونی صدام است». او درباره آزادسازی موصل از چنگ داعش پس از 3 سال گفت: «این پیروزی از چندین جهت دارای اهمیت است، در ابتدا این موضوع بیانگر افزایش توانمندی ارتش عراق در مبارزه با این گروه تروریستی بود، زیرا در ابتدای تسلط بر موصل به‌سرعت موفق به شکست ارتش شده بود. افراط‌گرایی مساله مهمی است که ریشه آن به عربستان بازمی‌گردد. سوال کنونی این است که آیا دولت عراق قادر به ارائه یک راه‌حل سیاسی خواهد بود که اقلیت سنی عراق را نیز شامل شود یا خیر؟»

از نظر هالینان اگرچه داعش شکست بزرگی را متحمل شده اما ایدئولوژی داعش وهابیسم است و عربستان به اعمال فشار برای فرقه‌گرایی در منطقه ادامه می‌دهد. داعش همچنین با فساد در حکومت‌های استبدادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و ادامه دخالت‌های کشورهای فرانسه، بریتانیا و البته آمریکا دوباره تقویت خواهد شد. او گسترش فقر در یمن و عربستان را عاملی برای ترویج تروریسم تکفیری دانست. این محقق آمریکایی که اثر «فارن‌پالیسی این فوکس» را در کارنامه‌اش دارد همچنین با توجه به موج روس‌هراسی در غرب در فضایی شبیه دوران جنگ سرد، نسبت به پتانسیل اتحاد میان آمریکا و روسیه ابراز تردید کرد.

شکایت خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر از امارات

درست هنگامی که امارات همسایه خلیجی‌اش قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند، خانواده قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که قبلا از عربستان شکایت کرده بودند، برای شکایت از این شیخ‌نشین عربی نیز وارد عمل می‌شوند. به گزارش راشاتودی، این خانواده‌ها همان‌گونه که در تلاشند طبق قانون جاستا پرونده علیه رژیم سعودی را به اتهام ایفای نقش در تامین مالی و حمایت از القاعده به جریان بیندازند، نقش امارات متحده عربی را هم در این زمینه مد نظر قرار داده‌اند. سپتامبر ۲۰۱۶ قانون «عدالت علیه حامیان مالی تروریسم» موسوم به جاستا اجرایی شد که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌داد کشورهای خارجی را به اتهام تروریسم تحت پیگرد قرار دهند.

در حالی که در گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر سنا و اسناد مرتبط از جمله در تامین مالی تروریست‌ها آمده است ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربای عامل حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون سعودی و 2 تن از آنان اماراتی بودند، نام کشور امارات نیز ۷۰ بار در گزارش به عناوین مختلف از جمله حمایت از القاعده تکرار شده است. در این گزارش آمده است: «اکثر عاملان این حملات از طریق دوبی به آمریکا پرواز کردند و سپس هواپیماربایان از تامین‌کنندگانی در امارات پول دریافت کردند».

رژه پیروزی در بغداد با حضور حشدالشعبی

نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به مناسبت آزادسازی موصل از دست داعش از رژه بزرگ موسوم به «آزادی و پیروزی» سان دید. به گزارش سومریه‌نیوز به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق، این رژه در میدان داخل منطقه سبز بغداد که تدابیر امنیتی در آن برقرار است، برگزار شد. جالب اینکه در این رژه، تمام تشکیلات نظامی و امنیتی در وزارتخانه‌های دفاع و کشور عراق و همچنین نیروی بسیج مردمی (حشدالشعبی) که مستقیما زیر نظر نخست وزیری است حضور داشتند و تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا شاهد آن بودند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2207/15/178279/0

ش.د9601360

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات