تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۳۹
جنگ موصل نسخه‌ای از جنگ جهانی دوم بود

عظمت کار مقاومت در موصل به روایت ژنرال‌های آمریکایی

(روزنامه كيهان – 1396/04/19 – شماره 21667 – صفحه 12)

دو ژنرال آمریکایی جنگ موصل را از لحاظ دشواری کار، مشابه نبردهای جنگ جهانی دوم دانستند.

ژنرال «رابرت مک گورگ» نماینده آمریکا در ائتلاف آمریکایی ضد داعش در جمع خبرنگاران گفته: «جنگ موصل، به ویژه در بخش غربی آن، از سخت‌ترین جنگ‌هایی بود که از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده‌ایم.»

همزمان ژنرال «رابرت سوفجی» رئیس عملیات مشترک ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هم اظهار داشت که «نیروهای عراقی شایسته تقدیر هستند و باید به خود افتخار کنند. ما به نیروهای عراقی که در این جنگ بزرگ شرکت داشتند تبریک می‌گوییم... هیچ ارتش جدیدی در زمان کنونی قادر نیست کاری را انجام دهد که نیروهای عراقی در موصل انجام دادند. تنها می‌توان جنگ جهانی دوم را به این جنگ تشبیه کرد.»

وی گفت: «تروریست‌هایی که در موصل باقی مانده‌اند تا پای جان مقاومت می‌کنند هرچند که ناامید هم هستند. برخی از آنها برای نفوذ به داخل غیرنظامیانی که از شهر فرار می‌کنند، تلاش کرده‌اند. برخی از آن‌ها ریششان را زده و پوشش خود را تغییر می‌دهند. برخی تظاهر به مرگ کرده و بعد از آن به محض نزدیک شدن نیروهای عراقی خود را منفجر می‌کنند.»

گفتنی است همین آمریکایی‌ها پیش از این آزادسازی موصل را نیازمند سال‌ها تلاش و جنگ دانسته و آن را تقریباً ناممکن دانسته بودند! مقاومت موصل را در عرض 10 ماه آزاد کرد.

آخرین وضعیت موصل

منابع عراقی اما درباره آخرین وضعیت موصل اعلام کردند، به زودی خبر «رسمی» آزادی شهر موصل از سوی «حیدر عبادی» نخست‌وزیر اعلام خواهد شد و در پی آن، قرار است که مردم در این شهر و برخی شهرهای بزرگ جشن بگیرند.

در حال حاضر آخرین هسته‌های داعش در موصل در حال محو شدن هستند. اما علت اینکه نیروهای دولتی برای پاکسازی سریع آنها عجله نمی‌کنند، استفاده داعش از سپر انسانی است. به گزارش العالم، سرتیپ «عبدالوهاب الساعدی» معاون فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم هم گفته، فرمانده‌های داعش از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. هیچ راه گریزی برای فرار تروریست‌ها وجود ندارد و هر کسی که به سوی رودخانه (دجله) فرار کند، از سوی نیروهای مستقر در کرانه دیگر، کشته می‌شود. به گفته منابع آگاه، 30 تروریست که قصد فرار از طریق رودخانه را داشتند، دیروز کشته شدند.

غلبه اخلاق بر سلاح

در نبرد 10 ماهه آزادسازی موصل، مسئله مهم دیگری که اتفاق افتاده، ولی کمتر به آن اشاره می‌شود، پیشروی توأم با حزم و احتیاط نیروهای ارتش عراق بود.

بزرگترین پشتوانه نبرد موصل، فتوای جهاد کفایی مرجعیت عراق بود و در طول جنگ نیز مرجعیت مرتباً از نیروهای عراقی می‌خواست در حفظ جان افراد بی‌گناه و غیرنظامیان بکوشند.

در مجموع، چیزی که نبرد پنج ماهه (بنا به پیش‌بینی نخست‌وزیر) را 10 ماهه کرد و سبب شد نیروهای عراقی از خود صبر و بردباری نشان دهند، همین حضور حدود یک و نیم میلیون غیرنظامی در موصل بوده است.

نیروهای رزمی از چند ماه قبل سلاح‌های سنگین را کنار گذاشته و نبرد شهری و تن به تن را برگزیده بودند تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد. در هر حال، این جنبه از جنگ موصل است که آن را با سایر جنگ‌های غربی و شرقی متفاوت می‌کند. جنگ موصل در یک کلام، جنگ اخلاق با رذالت بود و این ویژگی، نبرد موصل را از سایر جنگ‌ها ممتاز می‌کند.

http://kayhan.ir/fa/news/108287

ش.د9601453

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات